LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] daling SNS variabele rente ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

ach de dames en heren van de boevenSBSbank lezen mee, maar ze doen niets. Een computerprogramma wijst hen op het aantal malen dat "sns" voorkomt in diverse forums/fora? .
Transparant maken van de constuctie is waar behoefte aan is. Dit doet men niet omdat deze goedwillende werknemers van de bank het zelf ook niet weten.
Via Twitter ben ik een keer gebeld door een vriendelijke dame maar ik wist meer van de hypotheekconstructie dan zij ooit zal weten. In haar volgende telefoontje gaf ze mij zelfs gelijk nadat ik haar eerst haar huiswerk opnieuw had laten doen.

Op deze reacties zitten klanten van de boevenbank niet te wachten "webcare"!

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

CB schreef:
houdenaa schreef:Interessant dat er ook bankmedewerkers aan dit forum meedoen.
Dit lijkt me de uitgelezen kans voor deze personen om eens wat uitleg te geven over deze gelegaliseerde diefstal. Van bangmakerij voor aanmaningen en incassobureaus lig ik niet wakker. Zolang we als makke schapen braaf blijven betalen zal er niets veranderen, de politiek doet ook niets. Het wordt tijd voor andere middelen.
Pardon, ik heb niets met de SNS bank te maken. Mijn posting is alleen bedoeld als een advies aan jou. Maar doe wat je wilt. Storneer alle incasso's van de SNS bank. Zal mij verder worst wezen. Als jij de behoefte hebt om de SNS Bank en het Incassobureau extra te spekken, ga je gang. Het zijn jouw euro's.

Succes ermee verder.
zie reactie van webcare om 10.25 uur @CB

Denk niet dat hij/zij jou bedoelde...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door CB »

@robbiel,

Volgens mij bedoelde hij mij wel. Ik had het immers over aanmaningen en incassobereau. Maar hoe het ook zij, hij doet maar wat hij wil. Trekken aan het kortste eind doet hij altijd met niet betalen, tot een veiling van zijn huis aan toe.

Mapl
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2012 20:38

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Mapl »

SNS Bank Webcare schreef:Beste Mapl,

Je geeft aan dat bij een andere SNS Bank klant met een variabele hypotheekrente de rente daalt, terwijl de variabele rente bij jouw hypotheek stijgt. Bij een variabele rente is dit niet mogelijk. Het verloop van de variabele rente is namelijk voor iedere klant gelijk. Het is mogelijk dat de andere klant een SNS Plafondrente hypotheek heeft. SNS Plafondrente kent een harde koppeling met de Euribor en zal daardoor op een ander moment en manier wijzigen dan de variabele hypotheekrente.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare
Beste Mariella,

Ik heb het even na gevraagd en het klopt dat die persoon inderdaad plafondrente heeft. Maar toch ben ik niet geïnformeerd dat variabele rente dus niet hard gekoppeld is aan de Euribor. Variabele rente houd voor mij, en ik neem aan voor heel veel klanten, in dat het juist gekoppeld is en niet zomaar door de SNS-bank bepaald wordt. En als ik goed lees wat er staat stijgt of daalt de variabele rente van alle sns klanten evenredig met elkaar ?

SNS Bank Webcare
verified
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 okt 2010 10:39
Contacteer:

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door SNS Bank Webcare »

Mapl schreef: Beste Mariella,

Ik heb het even na gevraagd en het klopt dat die persoon inderdaad plafondrente heeft. Maar toch ben ik niet geïnformeerd dat variabele rente dus niet hard gekoppeld is aan de Euribor. Variabele rente houd voor mij, en ik neem aan voor heel veel klanten, in dat het juist gekoppeld is en niet zomaar door de SNS-bank bepaald wordt. En als ik goed lees wat er staat stijgt of daalt de variabele rente van alle sns klanten evenredig met elkaar ?
Beste Mapl,

De variabele rente van alle SNS Bank klanten stijgt of daalt inderdaad evenredig met elkaar. Graag lichten we de opbouw van SNS Variabele Rente toe.

Het tarief van de SNS Variabele Rente wordt voor een groot deel gebaseerd op het 1-maands Euribortarief, maar er zijn ook nog andere kostencomponenten die het tarief bepalen. Een vaste koppeling met het Euribortarief is niet gemaakt. Dit betekent dat niet iedere rentebeweging van het Euribor wordt gevolgd. Het Euribor is de afgelopen periode sterk gedaald. Het is echter niet juist te verwachten dat de variabele rente dan direct met hetzelfde rentepercentage wordt verlaagd.

Als SNS Bank verwacht dat de markttrend van een renteontwikkeling zich voortzet, zal de variabele rente worden aangepast. Dit geldt zowel voor renteverhogingen als voor renteverlagingen. Het uiteindelijke tarief is daarom mede afhankelijk van de marktverwachtingen. Historisch gezien is de variabele rente de goedkoopste rente, ongeacht renteverhogingen en rentedalingen.

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

SNS Bank Webcare schreef:
Mapl schreef: Beste Mariella,

Ik heb het even na gevraagd en het klopt dat die persoon inderdaad plafondrente heeft. Maar toch ben ik niet geïnformeerd dat variabele rente dus niet hard gekoppeld is aan de Euribor. Variabele rente houd voor mij, en ik neem aan voor heel veel klanten, in dat het juist gekoppeld is en niet zomaar door de SNS-bank bepaald wordt. En als ik goed lees wat er staat stijgt of daalt de variabele rente van alle sns klanten evenredig met elkaar ?
Beste Mapl,

De variabele rente van alle SNS Bank klanten stijgt of daalt inderdaad evenredig met elkaar. Graag lichten we de opbouw van SNS Variabele Rente toe.

Het tarief van de SNS Variabele Rente wordt voor een groot deel gebaseerd op het 1-maands Euribortarief, maar er zijn ook nog andere kostencomponenten die het tarief bepalen. Een vaste koppeling met het Euribortarief is niet gemaakt. Dit betekent dat niet iedere rentebeweging van het Euribor wordt gevolgd. Het Euribor is de afgelopen periode sterk gedaald. Het is echter niet juist te verwachten dat de variabele rente dan direct met hetzelfde rentepercentage wordt verlaagd.

Als SNS Bank verwacht dat de markttrend van een renteontwikkeling zich voortzet, zal de variabele rente worden aangepast. Dit geldt zowel voor renteverhogingen als voor renteverlagingen. Het uiteindelijke tarief is daarom mede afhankelijk van de marktverwachtingen. Historisch gezien is de variabele rente de goedkoopste rente, ongeacht renteverhogingen en rentedalingen.

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare
Deze uitleg heb ik even bewaard! "voor een groot deel gebaseerd op de 1 maands "
Dit is altijd ontkend door de SNS bank! "Er is totaal geen koppeling"...
Kan nog wel eens van pas komen in een eventuele zaak.

dave2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door dave2012 »

Ook mij is in 2004 een variabele maand rente hypotheek aangesmeerd door de SNS onder het mom dat deze was gekoppeld aan de euribor.


Ik betaal nu maar liefst deze maand een opslag van 3.6 %
Ze rekenen 4.05 % hypotheek rente deze maand
Euribor maandrente op 2 april 0,42 %

Deze is nog nooit zo laag geweest, maar verlagen ho maar, ik zou eigenlijk max 2,5% rente moeten betalen!!!

Maar net zoals alle andere klachten , geen bewijzen op papier, slechts een mondelinge toezegging. Als de rente stijgt stijgt deze mee met de euribor als de rente daalt daalt deze mee met de euribor. ja duh....

Wat kan ik hieraan doen?
De sns geeft standaard antwoorden zoas het is duurder geworden om geld te lenen....Door strengere regels kan ik ook niet meer bij een andere bank terecht ...

Kortom legale diefstal....
Het wordt tijd dat de politiek de banken dwingt een vaste opslag te rekenen!

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Hallo Lotgenoten,

Gisteren een artikel in de Telegraaf en andere bladen. Zie hieronder. Blijkt wel dat het overal een boevenbende is. Wanneer de SNS?? Het kan over al die jaren toch enkele duizenden euro's wat wij al teveel hebben betaald.

di 29 mei 2012, 17:46
Obvion mocht vaste opslag niet verhogen
DEN BOSCH (AFN) - Hypotheekverstrekker Obvion, dochter van Rabobank, heeft ten onrechte een vaste opslag op hypotheken met een variabele maandrente tussentijds verhoogd. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch dinsdag in hoger beroep geoordeeld.

Eisers in drie zaken hadden geklaagd over de verhoging van de vaste opslag van 0,65 procent naar 1,35 procent die Obvion per november 2008 had doorgevoerd. De verhoging leidde tot een forse stijging van de maandlasten, terwijl de betrokkenen in de veronderstelling waren dat de vaste opslag niet gewijzigd kon worden.

Bij Rabobank was nog niemand bereikbaar voor inhoudelijk commentaar.

dave2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door dave2012 »

Ik heb ook een variabele rente hypotheek aangesmeerd gekregen door de sns onder het mom van gekoppeld aan de euribor, letterlijk gezegd als de euribor daalt dan daalt de rente mee, stijgt de euribor dan stijgt je hypotheek rente.

Stelletje dieven zijn het, ik betaal nu maar liefst 4.05% hypotheekrente , dat is een opslag van 3,815% tegen een euribor vandaag van 0,235%.
Ik betaal net zo veel als een 5 jarige hypotheekrente! en ik loop al het risico!
En niemand die er wat tegen doet vanuit de politiek! veroordelen die gasten!

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

KLACHT
Zou graag als klant met het rentevoordeel mee willen liften als de Europese banken de rente verlagen. Uiteindelijk doet de bank er weer voordeel mee. Zodra de ECB de Rente verhoogt zijn jullie er wel als de kippen bij. Ik voel me in de maling genomen. Ook de opslagrente's zijn veel te hoog, van mijn tussenpersoon destijds begrepen dat de rente wordt vastgesteld aan de hand van de Euribor. Ik betaal meer als 3% opslag.

Europese rente verlaagd naar 0,75 procent datum: 05-07-2012
Europese rente naar laagste niveau sinds introductie euro
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het herfinancieringstarief (refirente) met een kwart procentpunt verlaagd naar 0,75 procent. De herfinancieringsrente is het belangrijkste rentetarief in de eurozone. De renteverlaging werd door veel analisten al verwacht.

De herfinancieringsrente stond vorig jaar rond deze tijd nog op 1,5 procent. Om de europese economie te stimuleren heeft de ECB sindsdien de rente in 3 stappen van verlaagd naar 0,75%, het laagst
GEWENSTE OPLOSSING
Deze klacht heb ik via de website van de SNS bank ook gemeld.
2 dagen later heb ik antwoord gekregen middels een brief waar ik niet op kan reageren (waardeloos dus)
Kortomvat stond er in dat de variabele rente niet wordt vastgesteld aan de hand van de euribor maar andere externe invloeden, recessie, dekkingsgraad etc. Ik voel me in de maling genomen
Maak deze kosten dan eens duidelijk inzichtelijk ?



KLACHTSTATUS ONGEWIJZIGD

Beste

Wat vervelend te horen dat je dit op deze manier ervaart. We hebben je vraag uitgezet bij de juiste afdeling. Zodra wij terugkoppeling ontvangen zullen wij je hierover berichten.

Met vriendelijke groet,

Lindsay
SNS Bank Webcare


Beste ,

Hierbij geven we je een uitgebreidere uitleg over de het verloop van de variabele hypotheekrente.

Precieze opbouw hypotheekrente
SNS Bank geeft geen inzicht in de precieze opbouw van de kosten van de variabele hypotheekrente. Dat zijn namelijk vertrouwelijke bedrijfsgegevens. We hopen dat je daar begrip voor hebt.

SNS Variabele Rente en het Euribortarief
Het tarief voor SNS Variabele Rente wordt voor een groot deel gebaseerd op het Euribortarief, maar er zijn ook andere kostencomponenten die het uiteindelijke tarief bepalen. Wij hebben geen directe koppeling met het Euribor, een vaste opslag tussen het Euribortarief en het klanttarief is dus geen vast gegeven. Er is immers ook nog sprake van marktverwachtingen. Als we verwachten dat de markttrend van een renteontwikkeling zich voortzet zal de rente aangepast worden, dit geldt zowel voor verhogingen als verlagingen. Historisch gezien is variabele rente de goedkoopste rente, ongeacht renteverhoging en rentedalingen.

De meeste klanten met variabele rente zijn zich bewust van de voor- en nadelen van deze rentevariant. In het verleden is op basis van advies een bewuste keuze voor deze rentevariant gemaakt. Als je de SNS Variabele Rente wilt omzetten naar een vaste rente, dan gaat dat via de reguliere werkwijze: vastlegging in dossier, kosten omzettingen, en verlengen tegen vaste SNS Hypotheektarieven.

We hopen dat hiermee je vraag over SNS Variabele Rente voldoende is beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare



Beste Tibor,
Bedankt voor je reactie.

De Bank speelt een geheim spelletje.
Omdat bijna iedere klant meer inzicht wil in de opbouw van de variabele rente is transparantie en inzichtelijkheid nodig. Meer dan 3,5% opslag berekenen bij variabele rente en dit (bijna) niet kunnen specificeren roept vragen op. Het is allemaal vaag, welke andere kostencomponenten? Voor hoeveel % zet de bank geld uit dan? Hoeveel % verdient de de bank procentueel gezien aan een variabele hypotheek dan? Vr Gr

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Ja...het is toch ongelofelijk. Ze spelen gewoon een spelletje. Het is geheim...uhum. Heel transparant. Nu moeten ze vanaf januari 2013 inzicht en transparantie geven in de opbouw van de hypotheekrente, heb ik vernomen. Dus ik weet niet waar ze zich dan onder gaan verschuilen? Ik hoop dat ze dan met de "billen bloot" kunnen, en er eindelijk duidelijkheid is voor deze lotgenoten, die al jaren zwaar gedupeerd zijn.

Dan moet er ook maar eens iets komen. dat alles met terugwerkende kracht terug betaald wordt.
Laatst gewijzigd door reneschimmer op 08 aug 2012 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

Ik heb ook variabele rente bij SNS, maar de opslag bij mij is geen 3,5%.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, je geeft het zelf ook al aan:
Kortomvat stond er in dat de variabele rente niet wordt vastgesteld aan de hand van de euribor maar andere externe invloeden, recessie, dekkingsgraad etc.
De rente die je moet betalen is niet alleen afhankelijk van de euribor, maar ook van het risico dat de bank loopt (in de hele markt, maar ook specifiek bij jou situatie) en van de rente(opslag) die de bank moet betalen om het geld te kunnen lenen. Dat zijn allemaal variabele zaken, die, net als de euribor, niet 30 jaar lang gelijk blijven.

Het is daarom logisch dat er niet met een vaste opslag op de euribor wordt gewerkt.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

Je kan ook niet verwachten dat de bank jou het euribor tarief rekent op jouw hypotheek.... De bank heeft ook kosten, risico etc.

Ik wil niet de bank verdedigen, maar de huidige variabele rentes zijn volgens mij behoorlijk laag als je het historisch bekijkt. Persoonlijk ben ik best tevreden met de huidige variabele rente op mijn hypotheek.

Als je niet content bent met de variabele rente kan je ook altijd de rente vastzetten. Is volgens mij nu een goede tijd voor overigens..

Mapl
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2012 20:38

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Mapl »

Jullie missen volgens mij het punt hier. SNS hanteert tenminste twee soorten variabele rentes. De een die meegaat met de euribor (iig bij plafondrente) en de ander wijzigt zoals SNS het zelf ziet zitten. Dat laatste is natuurlijk een schimmig produkt dat imo niet moet kunnen.

Ik zie dus daadwerkelijk gebeuren dat bij het ene variabele product van SNS de rente daalt en tegelijkertijd bij het andere het weer stijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kan inderdaad. Maar bij een product waarbij de opslag op de geldmarktrente (min of meer) vast is, zullen ze in die opslag van tevoren uitgaan van een negatief scenario en zal die opslag dus logischerwijs aan de hoge kant zijn. Als ook de opslag kan variëren met de markt, zal deze over de gehele looptijd gemiddeld lager kunnen zijn dan bij een vaste opslag.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

Mapl schreef:Jullie missen volgens mij het punt hier. SNS hanteert tenminste twee soorten variabele rentes. De een die meegaat met de euribor (iig bij plafondrente) en de ander wijzigt zoals SNS het zelf ziet zitten. Dat laatste is natuurlijk een schimmig produkt dat imo niet moet kunnen.

Ik zie dus daadwerkelijk gebeuren dat bij het ene variabele product van SNS de rente daalt en tegelijkertijd bij het andere het weer stijgt.
Volgens mij missen we het punt helemaal niet en is het eerder andersom.

Persoonlijk heb ik ook een hypotheek met een deel plafondrente en een deel variabele rente. Ik zie ook het renteverloop. Maar IK begrijp wel dat er meerdere factoren zijn die meespelen naast de euribor.

Bij de plafondrente is de opslag vastgezet op een bepaalde datum. Dus de wijzigingen in rente zijn volledig toe te schrijven aan de euribor. Bij de variable rente echter maken ze elke maand weer een afweging voor de verschillende factoren. De euribor zal hierbij meespelen, maar ook de andere factoren zoals eerder aangegeven.

Nogmaals, als deze onzekerheid je niet bevalt (of de opbouw van de variabele rente) dan zou ik je adviseren om te kijken naar de mogelijkheden om ofwel de variable rente om te zetten naar een plafondrente of een vast rente te kiezen.

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

kweenie schreef:Tsja, je geeft het zelf ook al aan:
Kortomvat stond er in dat de variabele rente niet wordt vastgesteld aan de hand van de euribor maar andere externe invloeden, recessie, dekkingsgraad etc.
De rente die je moet betalen is niet alleen afhankelijk van de euribor, maar ook van het risico dat de bank loopt (in de hele markt, maar ook specifiek bij jou situatie) en van de rente(opslag) die de bank moet betalen om het geld te kunnen lenen. Dat zijn allemaal variabele zaken, die, net als de euribor, niet 30 jaar lang gelijk blijven.

Het is daarom logisch dat er niet met een vaste opslag op de euribor wordt gewerkt.
Snap ik helemaal, maar ik denk dat we in verhouding te veel rente betalen en dat de banken hieraan meer dan ooit verdienen om zo lekker snel veel kapitaal buffer op te bouwen. Wat de klant juist nu nodig zal hebben om straks nog hypotheek te kunnen betalen als de rente weer omhoog gaat. Maar de banken graaien het geld al weg.
Ik hou hier weer mee op want ik verdoe mijn tijd en ik bereik er toch niks mee en er zijn bankmedewerkers op het forum om alles goed te praten.

Succes iedereen :)

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

sergeP schreef: Snap ik helemaal, maar ik denk dat we in verhouding te veel rente betalen en dat de banken hieraan meer dan ooit verdienen om zo lekker snel veel kapitaal buffer op te bouwen. Wat de klant juist nu nodig zal hebben om straks nog hypotheek te kunnen betalen als de rente weer omhoog gaat. Maar de banken graaien het geld al weg.
Ik hou hier weer mee op want ik verdoe mijn tijd en ik bereik er toch niks mee en er zijn bankmedewerkers op het forum om alles goed te praten.

Succes iedereen :)
Bankmedewerkers hier? Hmm, ik zeker niet hoor!

Ik praat ook helemaal niks goed van de banken. Het liefst zou ik ook minder rente betalen, maar ik ben best content met de huidige rentestand op mijn hypotheek. Tevens is een bank geen filantropische instelling en mogen zij ook best wat verdienen. Zeker in deze tijd van bankencrisis is het begrijpelijk dat ze de risico opslag wat hoger doen. Heb je liever dat er straks een bank omvalt en dat we dan alnog met z'n allen kunnen gaan betalen?

Als ik overigens uitreken hoeveel rente ik effectief betaal na hypotheekrente aftrek dan zie je alsnog een smile op mijn gezicht hoor!
Mijn ouders hoor ik nog wel eens over een hypotheek met 10 tot 12 % rente! Dat waren nog eens tijden.

Deze discussie ga je toch nooit van de bank winnen. Als je niet tevreden bent over de hoogte van je rente dan ga je toch naar een andere bank of hypotheekverstrekker of naar een andere rente vorm?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Mijn ouders hoor ik nog wel eens over een hypotheek met 10 tot 12 % rente! Dat waren nog eens tijden.
Begin jaren 80 in de vorige eeuw, de variabele rente was tooen nog hoger.
Wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat!

Gesloten