LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] daling SNS variabele rente ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Dat klopt dus ook, wij waren ook in het verleden twee-verdieners. wij wonen dus nu ook in een te duur huis. Voorheen was dit niet te duur, omdat het netto bedrag voor deze koopwoning, bijna gelijk was aan de huurprijzen van een sociale huurwoning waar je dus als gezin geen huursubsidie op kreeg (teveel inkomen).

Het was dus het één of het ander. Maar het neemt nog niet weg, als ik in het jaar 2006 3,1 % rente betaal op de hypotheek, wat ergens op gebaseerd moet zijn (wat wij dus niet te weten komen) en nu klakkeloos verhoogt wordt door de banken. In 2006 stond in ieder geval de Euribor hoger dan nu.

Zou jij het dus fijn vinden, tenminste normaal vinden, als ze zeggen dat je volgende maand 8 % moet betalen (als voorbeeld) zonder enige verklaring? lijkt mij niet. De banken hebben alle recht om het klakkeloos te verhogen zonder enige uitleg. Ik neem aan dat jij hier dus geen problemen mee heb? en jezelf geen vragen gaat stellen? en dus gewoon betaal?

Ik weet het niet hoor, maar ik vind het toch een vreemde houding. Ik begin toch het idee te krijgen, van de mensen die beweren dat het allemaal klopt, deze gewoon voor een bank hier aktief op het forum zijn, en hier alles schoon willen praten wat de banken doen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

Zou jij het dus fijn vinden, tenminste normaal vinden, als ze zeggen dat je volgende maand 8 % moet betalen (als voorbeeld) zonder enige verklaring? lijkt mij niet. De banken hebben alle recht om het klakkeloos te verhogen zonder enige uitleg.

Enig idee hoe DSB ten onder is gegaan en wat dat voor gevolgen had voor hun klanten met hypotheek + variabele rente in de periode wat er vooraf aan ging.....daar had dus (volgens mij) niemand een vaste opslag (in de voorwaarden) van.....en anders zouden ze nog wat geld kunnen gaan terughalen :roll:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

reneschimmer schreef: Het wordt tijd dat hier een halt op wordt gezet. Maar, het kan niet veel langer meer duren omdat de hypotheekverstrekkers, vanaf 01 januari 2013 met de billen bloot moeten en transparantie moeten geven in de opbouw van de rente.
De opbouw is toch al transparant? Je betaalt Euribor plus variabele opslag. Daar verandert weinig aan per 1-1-2013.

Lijkt me dat als dat conractueel is vastgelegd, er weinig te veranderen valt. De banken hebben een stok gevonden om de hond te slaan, en dat doen ze. Enige wat je kan doen, is naar een andere bank verkassen, en héél, héél goed uitkijken welke voorwaarden daar staan in het contract/akte/voorwaarden.

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

reneschimmer schreef:Ik kan mij helemaal vinden met SergeP...zo is het, en niets anders :D
Dankjewel Rene !

Zou idd mooi zijn als de banken volgend jaar met de billen bloot gaan, ik hoop 't maar ik ben bang van niet

Er zouden duidelijke VASTE regels moeten komen hoeveel een bank maximaal aan opslag mag rekenen. Stel je eens voor dat het economisch klimaat nog veel slechter wordt maar met een lage euribor zodat wij nog meer opslag kunnen betalen terwijl de banken bijna gratis geld kunnen uitlenen. Nog meer frustratie!
Destijds heb ik ook bij de SNS variabel tegen 3% afgesloten. Wie zou er nu nog variabel bij de SNS een hypotheek afsluiten? Probleem is dat veel klanten van de SNS (en andere) vast zitten en geen nieuwe hypotheek meer kunnen lospeuteren bij andere aanbieders omdat de SNS (en vast ook andere) destijds heel ver ging in het verstrekken van tophypotheken.
Zelf zou ik mogelijk kunnen overstappen maar de gang naar de notaris houd me tegen en de, afsluitkosten taxatie en voor je het weet kan ik zeker weer naar een andere aanbieder :)

http://www.afm.nl/nl/nieuws/2012/mei/re ... oging.aspx

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

reneschimmer schreef:Zou jij het dus fijn vinden, tenminste normaal vinden, als ze zeggen dat je volgende maand 8 % moet betalen (als voorbeeld) zonder enige verklaring? lijkt mij niet. De banken hebben alle recht om het klakkeloos te verhogen zonder enige uitleg. Ik neem aan dat jij hier dus geen problemen mee heb? en jezelf geen vragen gaat stellen? en dus gewoon betaal?
Uiteraard zou ik een variabele renteverhoging naar 8% niet accepteren (dit is ook wel erg extreem).

Ten aanzien van de aanpassingen van de variabele rente bij mij over het afgelopen jaar (omhoog en omlaag) ben ik niet ontevreden en deze komen overeen met mijn verwachtingen van dit product.

Op het moment dat ze uit de pas lopen met mijn verwachtingen ga ik actie ondernemen en dat kan resulteren in een rentevaste periode of oversluiten naar een andere partij.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

tufima schreef:
reneschimmer schreef:Zou jij het dus fijn vinden, tenminste normaal vinden, als ze zeggen dat je volgende maand 8 % moet betalen (als voorbeeld) zonder enige verklaring? lijkt mij niet. De banken hebben alle recht om het klakkeloos te verhogen zonder enige uitleg. Ik neem aan dat jij hier dus geen problemen mee heb? en jezelf geen vragen gaat stellen? en dus gewoon betaal?
Uiteraard zou ik een variabele renteverhoging naar 8% niet accepteren (dit is ook wel erg extreem).

Ten aanzien van de aanpassingen van de variabele rente bij mij over het afgelopen jaar (omhoog en omlaag) ben ik niet ontevreden en deze komen overeen met mijn verwachtingen van dit product.

Op het moment dat ze uit de pas lopen met mijn verwachtingen ga ik actie ondernemen en dat kan resulteren in een rentevaste periode of oversluiten naar een andere partij.
De variabele hypotheekrente bij DSB Bank staat inmiddels op ... schrik niet... 8,4%.

Dat was 4-9-2009....erg extreem?.....hooguit extreem is de vergeetachtigheid te noemen dat mensen dit niet meer weten.
Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over, als er ook banken zijn die minder dan 2% rekenen.

Er zijn wel meer factoren dan alleen een euribor.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

jonis schreef:
tufima schreef:Uiteraard zou ik een variabele renteverhoging naar 8% niet accepteren (dit is ook wel erg extreem).
De variabele hypotheekrente bij DSB Bank staat inmiddels op ... schrik niet... 8,4%.

Dat was 4-9-2009....erg extreem?.....hooguit extreem is de vergeetachtigheid te noemen dat mensen dit niet meer weten.
Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over, als er ook banken zijn die minder dan 2% rekenen.

Er zijn wel meer factoren dan alleen een euribor.
Het gaat om een verhoging van 3 procent naar 8 procent, dat gaat niet zomaar ineens.


jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

tufima schreef: Het gaat om een verhoging van 3 procent naar 8 procent, dat gaat niet zomaar ineens.

Nee niet ineens.....en niet zomaar.....maar de andere verstrekkers rekenden op dat moment zelfs meer dan 6% minder....voor "dezelfde" variabele rente.
Van de andere kant; het kan veel sneller gaan dan de mensen voor mogelijk houden en tegen de tijd dat je begint te klagen over de zoveelste verhoging moet je ook kunnen overstappen...(en ook dat kost tijd).....de meesten bij DSB konden dat nl niet en waren gedoemd de tarieven te slikken, totdat DSB ze enigzins tegenmoet kwam....


BTW er is ook een 12-maands euribor......die staat ook beneden de 1% .....waarom betalen de mensen met 1 jaar vast dan nog altijd meer dan 3%?
Is die "opslag" dan niet vast en waarom zouden mensen met een vaste looptijd geen recht op een vaste opslag hebben?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

een vraag, een antwoord schreef:http://www.dsbbank.nl/variabelerentetarieven/

BTW
Deze variabele rentetarieven zijn gebaseerd op het 3 maands euribor tarief
=0,341% .....leuke opslag dus......

Waarom denk je dat de meesten toch blijven betalen......

Voor de duidelijkheid mijn voorbeeld was (en dat stond er bij) 4-9-2009.


Huidige DSB tarief heeft eigenlijk niets meer met DSB te maken; kun je er ook een nieuwe afsluiten?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

@Jonis:

Je denkt toch niet dat je hypothecair kan lenen tegen 0,341% of wel?

Weet jij wat het risico is voor een bank dat mensen de hypotheek niet terugbetalen? Er zijn steeds meer mensen die hun hypotheek niet kunnen terugbetalen. Hiermee gaat het risico omhoog en daarmee dus ook de variable opslag.

En ga nou niet zeggen dat dit komt door de hypotheekrente, want die staat historisch laag.


Nogmaals als jij elders goedkoper kan lenen dan moet je dat zeker doen, maar hou toch eens op met dat eeuwige geklaag. De variabele rente bij verschillende aanbieders verschillen volgens mij niet significant.

PS. Bij DSB speelde heel wat anders, zoals we allemaal weten, dus dit kan je niet in je betoog meenemen over de hoogte van de variabele rente.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

PS. Bij DSB speelde heel wat anders, zoals we allemaal weten, dus dit kan je niet in je betoog meenemen over de hoogte van de variabele rente.
waarom zou dat nooit meer ergens anders kunnen gebeuren? en uiteraard van toepassing voor de hoogte van iemands rente.
Je denkt toch niet dat je hypothecair kan lenen tegen 0,341% of wel?
lees je ergens dat ik dat beweer....vind jij bijv die euribor een normaal gezond marktconform niveau? :roll:
Nogmaals als jij elders goedkoper kan lenen dan moet je dat zeker doen, maar hou toch eens op met dat eeuwige geklaag.

hoor je mij klagen dan...

De variabele rente bij verschillende aanbieders verschillen volgens mij niet significant
uiteraard wel....obvion nieuwe klanten/oude klanten met opslag "vast"


en alsof Rabo een concurrerend variabel tarief heeft?

2% of 4% rente.....= 100% stijging van de maandlasten; idd niet significant

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

jonis schreef:
PS. Bij DSB speelde heel wat anders, zoals we allemaal weten, dus dit kan je niet in je betoog meenemen over de hoogte van de variabele rente.
waarom zou dat nooit meer ergens anders kunnen gebeuren? en uiteraard van toepassing voor de hoogte van iemands rente.

Zal best nog wel eens kunnen gebeuren, maar je vergelijkt deze rente (8%) met de variabele rente van de rest van de banken en gezien de specifieke situatie kan je dat niet doen!
Je denkt toch niet dat je hypothecair kan lenen tegen 0,341% of wel?
lees je ergens dat ik dat beweer....vind jij bijv die euribor een normaal gezond marktconform niveau? :roll:
Nogmaals als jij elders goedkoper kan lenen dan moet je dat zeker doen, maar hou toch eens op met dat eeuwige geklaag.

hoor je mij klagen dan...

De variabele rente bij verschillende aanbieders verschillen volgens mij niet significant
uiteraard wel....obvion nieuwe klanten/oude klanten met opslag "vast"

Het oude product is niet meer af te sluiten voor nieuwe klanten. Ik heb het over de producten die op dit moment af te sluiten zijn bij verschillende aanbieders

en alsof Rabo een concurrerend variabel tarief heeft?

2% of 4% rente.....= 100% stijging van de maandlasten; idd niet significant

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

Zal best nog wel eens kunnen gebeuren, maar je vergelijkt deze rente (8%) met de variabele rente van de rest van de banken en gezien de specifieke situatie kan je dat niet doen!

onzin, want dat vind jij gewoon, dit is je 1ste post waar ik daarop reageerde:
Uiteraard zou ik een variabele renteverhoging naar 8% niet accepteren (dit is ook wel erg extreem).
nee dat zou je niet willen accepteren; maar het risiko ligt er wel...en daarvoor heb ik je aan een vrij recente situatie herinnert
Want als je hebt afgesloten en er zou ooit iets gebeuren....(en het is dus gebeurd bij DSB... of de buurman zijn rekeningen niet meer kan betalen of de bank; dat zal jou toch uiteindelijk worst wezen, jij wilt uiteindelijk alleen de laagste lasten)....dan wil je dat misschien niet accepteren .....maar waarschijnlijk zullen de meesten dat wel moeten; omdat ze niet meer kunnen oversluiten...zeker als prijzen nog verder dalen.
Kijk ook maar naar de link van "een vraag/een antwoord" met huidige DSBtarieven:

hoeveel denk je dat daar nog zitten met een variabele rente van 4,0% (per 1 juli)
bij ≤ 100% van de executiewaarde*

staat er volgens mij hooguit nog voor de formaliteit als je je ook nog bedenkt dat het boetebeleid is aangepast (lees = of je graag wilt vertrekken als het kan)

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jonis »

Het oude product is niet meer af te sluiten voor nieuwe klanten. Ik heb het over de producten die op dit moment af te sluiten zijn bij verschillende aanbieders
nog altijd meer dan 50% verschil in maandlasten....tis maar wat net je niet significant vindt toch :roll:

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door tufima »

De discussie gaat nu een heel verkeerde kant op.

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

M.u.v alle hypotheekverstrekkers, gangsters etc
zou ik zeggen:
Teken onderstaande petitie van vereniging eigen huis

http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-20 ... barometer/

http://www.eigenhuis.nl/tools/rentebaro ... tAodmGIA-w

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Nou Serge, die gaan wij ook maar is ondertekenen. En idd, toen de Nma in 2010 een onderzoek deed, werden de tarieven door de banken direct iets verlaagd. Nu gebeurd precies hetzelfde. Afgelopen maandag stond er online op het "AD" dat de stichting "stopdebanken" een zaak tegen ABN AMRO aan gaat spannen, met 6.000 particulieren (klanten) achter zich inzake de hypotheekrente.

Wat gebeurd er, krijg ik opeens gisteren een verlaging van de SNS Bank met 0,2 % of 0,3%. Ik weet niet precies mijn vorige tarief, waar die was boven de 4% en is nu opeens 3,8%. Dit kan geen toeval zijn. Rentedalingen worden achterwege gelaten, maar als er dan iets in het geding komt, gaan ze hem opeens verlagen. Voelen ze nattigheid? bang dat ze winnen van de ABN ?

Ben benieuwd. Gewoon alles terug betalen aan de particulieren die hier het nodige leed en stress van hebben gehad. Staats steun krijgen en vervolgens bij de particulieren "jatten" om het zo terug te betalen. Wordt tijd voor aktie !

Het is toch aardig wat geld over 4 jaar. Een snelle rekensom zou dat rond de € 10.000,00 opleveren, minus het belastingvoordeel welke wij bij de belastingdienst hebben terug gevraagd. Daar kan je mooi de schuldeisers van betalen die er recht op hadden, waardoor ik met extra kosten ben opgezadeld (ook nog eens). Want ja...hypotheek gaat voor, anders sta je met je gezinnetje op straat, maar daar moesten dus andere partijen onder lijden.

rap
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2012 22:23

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door rap »

ik zit via 5 (ongevraagde) omwegen nu ook bij de SNS. Dit is oorspronkelijk een Zwitserleven Hypotheek met 1 maand variabele rente. De rente marge / opslag van SNS is de laatste jaren absurd. Meer dan 4% rente bij een Euribor van <<1%. Pure diefstal. Ik heb alles al doorlopen, klachten brieven, KIFID, etc. Ik wacht met interesse Stop de Banken en andere initiatieven af en sluit me aan bij welke groep dan ook die de SNS / Zwitserleven wil aanpakken. Had me al aangesloten bij Stop de Banken, maar die focused op ING en ABN. En anders procedeer ik zelf.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

welke variant Zwitserleven hypotheek heb je Rap?
Het kan best zijn, dat je van een totaal andere geldverstrekkker leent, want Zwitserleven had afspraken met diverse geldverstrekkkers. B.v. Florius..

Gesloten