LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] daling SNS variabele rente ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

@nirva,

door tussenpersoon is gezegd dat de opslag 1% is. In het begin ( 2003-2004 ) was dit ook zo. De laatste tijd is de opslag natuurlijk veeeeeeeel te veel verhoogd en zegt bank EN tussenpersoon dat er nooit een vaste koppeling is geweest.
Ik begon met 2,9% ( 1,9 + 1 vaste opslag ) naar 5,95% en nu nog steeds 3,9%

Boeven zijn het, en succes met je zaak. Hou me op de hoogte!!
Gr. Rob

nivra
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:25

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door nivra »

Hallo allemaal,

Er gaat een dezer dagen een dagvaarding uit naar SNS. Wij gaan de rechter vragen om de verhoging van de opslag op Euribor naar (inmiddels) ruim 3 % onrechtmatig te verklaren.

Om mijn/onze kansen op succes in deze zaak te vergroten zou het fijn zijn als een aantal van jullie indien nodig zouden willen getuigen. Het gaat er met name om zo veel mogelijk bewijs te vinden voor de toegezegde koppeling met het 1 maands Euribor tarief. Deze koppeling wordt nu door SNS ontkent. Zij hebben ook hun tekst over de variabele rente op de site van SNS gewijzigd. Het woordje "direct" stond daar eerst en is nu weggehaald (om te verdedigen dat een rentedaling niet direct wordt doorberekend). Heeft iemand van jullie nog oude mails of andere stukken uit de tijd dat de hypotheek werd afgesloten waaruit de koppeling aan Euribor blijkt of ter sprake komt? Ook mondelinge uitingen van de tussenpersoon of bank hierover kunnen natuurlijk helpen.

Zou iedereen die denkt mij te kunnen helpen hierbij mij kunnen bellen op nummer 06-14748274

Ik reken op jullie en hoop zo voor iedereen betere voorwaarden af te dwingen.

mvg


Martin Vredendaal

3boermde
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2009 14:41

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door 3boermde »

Vanaf december 2005 varieerde de rente tussen de 3,3 en 6.05 en is nu 4,2%. Tussenpersoon vertelde dat de rente zou worden vastgesteld aan de hand van de 1 maandelijkse euribor met een opslag van 1,2%. Dit was mondeling toegezegd maar heb hier helaas ook geen schriftelijk bewijs van, niet in de offerte en niet in de hypotheek akte, niet in de emails.

Martin de Boer

:x

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

Hallo Martin V, Nirva,

hoe is het met het kort geding? 1 maands euribor staat inmiddels op 0,66% en SNS is NOG NIET GEZAKT :x :x :x zitten nog gewoon op 4,2% ( en ik op 3,9 % ivm korting bij afsluiten...)

Gr. Rob

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

Vandaag aankondiging dat de AFM de banken die een hoge rente hebben gaat onderzoeken!! Eindelijk gaat er wat gebeuren, na loze berichten en onderzoeken van o.a. Consumentenbond, VEH en RTLZ

( bron: bericht op RTLZ.nl )

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

Ja ik heb ook mijn hypotheek variabel (3,8 %) bij de SNS staan,
Zojuist de AFM gesproken, maar het komt er in het kort op neer dat hier niks aan te doen is en dat de bank de opslagrente in rekening mag brengen omdat ze hogere lasten zouden hebben om hun leningen te kunnen financieren waardoor ze hogere lasten hebben?
Ikzelf snap er geen bal meer van en ik vind het een schandalige zaak dat de SNS voor de laatste keer de rente heeft aangepast op 18 maart terwijl de eurior de laatste maanden nog verder is weggezakt.
Straks gaat de Rente weer omhoog en is de bank er als de kippen bij, nu vraag ik me af waarom ik het risico heb genomen de rente variabel te houden. Het zijn idd boefen, de ergste ook nog en die er zomaar mee weg kunnen komen, terwijl als jij, als consument iets flikt er gelijk op aangerekent wordt, ongelofelijk.

Gr serge

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Het is toch niet te geloven, vandaag een brief gehad dat ze doodleuk de rente weer verhogen naar 4.0 %. Hoe kan dat nou ? de rente heeft nog nooit zo laag gestaan. Het blijven een stelletje oplichters.

Ik had ook gehoord dat de AFM een onderzoek in ging stellen. Van de gelegenheid gebruik te maken, heb ik toch maar een klacht ingediend bij de KIFD (klachteninstituut financiele dienstverlening) onderdeel van de AFM. Klachten kunnen ingediend worden via de website van de AFM. Tip !! misschien iedereen een klacht indienen? hoe meer zielen hoe meer vreugde? Zodra ik hier meer van hoor , dan post ik het wel.

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

heb de brief ook gehad Rene. Ook ik naar 4,0%. Belachelijk gewoon. Zal de website eens bekijken...
Gr. Rob

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Hey Rob,

Het is toch te triest voor worden, kan het maar niet begrijpen, ze zijn er weer als de kippen bij. Ga jij ook nog een klacht indienen? ik heb een berekening gemaakt van de afgelopen 3 jaar. Nu heb ik vooral vanaf het begin van dit jaar tot en met heden, heb ik met het verschil van de 6 maanden euribor ruim € 1.170,00 meer betaald. En ook met de drie maanden euribor tarief, dan is het helemaal ongeloofelijk, ruim € 2.350,00 !! meer dan wat ik in 2005 betaalde !!

Ter vergelijking heb ik mijn rentetarief genomen van 2005 (3.2%) en wat er toen als euribor stond (3 maanden 2,139 en 6 maanden 2.175) dus als voorbeeld 3.2 % minus de drie maanden tarief 2,139) = 1.056 % opslag plus verdiensten bank ! Dit bij het huidige euribor tarief 0,523 ! kom je op een rentetarief van 1,579 !!! en dat is geen 4 % , dus 2,421 % teveel door de bank !! in mijn geval is dat € 496,10 per maand !!!!! te bizar voor worden. Moeten het allemaal maar accepteren.

Heb je ook msn ofzo? kan je me toevoegen....is misschien wel wat makkelijker om elkaar op de hoogte te houden

Erkend Hyp. Adviseur
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:40
Contacteer:

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Erkend Hyp. Adviseur »

Beste Robbiel/reneschimmer & SergeP,

Wellicht goed nieuws voor jullie. Ik krijg zojuist beicht binnen dat morgen de variabele rente bij jullie bank daalt met 0,2% als gevolg van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Verder gelden de navolgende tarieven vanaf morgen voor het geval jullie de rente liever vast zouden willen zetten:

• 1 jaar vast - 0,20%
• 3 jaar vast - 0,10%
• 5 jaar vast - 0,10%
• 6 jaar vast - 0,10%
• 10 jaar vast - 0,10%
• 12 jaar vast - 0,10%
• 15 jaar vast - 0,10%
• 20 jaar vast - 0,10%
• 30 jaar vast - 0,05%
• Variabele Rente - 0,20%
• Extra Ruimte Hypotheek - 0,20%
• Overbruggingskrediet - 0,15%

Mvg Erkend Hypotheek Adviseur / Rentespotter

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

Bedankt erk.hypo.adviseur!!

Heb net Martin ( die van eerder in het topic ) telefonisch gesproken.

11 sept is er een rechtzaak tussen hem en de SNS in Utrecht. Omdat aan mij ook een mondelinge toezegging is gedaan over de koppeling van de Euribor en rente % ga ik misschien ook getuigen in zijn zaak.
Dat de rente dan nu 0.2% gaat dalen, na er per vandaag weer 0.1% bij op gedaan te hebben, doet me niets... De sns klanten betalen gewoon al veeeeeeeel te lang veeeeeeel te veel!

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Hallo erkend hypotheekadviseur,

Maar wie zegt dat de SNS hier zich aan zal houden? zo niet, wat kunnen we hier dan tegen doen? Ik verwacht toch echt niet dat ik morgen weer een schrijven van de SNS krijg dat het toch "eens een keer" 0,2 % naar beneden gaat. En gaat het dan van die 4.0% af....of van de 3.9%..die 4 % zou dan maar 1 dag geldig zijn.

Hoe dan ook, waarom blijf ik het gevoel houden dat ik genaaid wordt?

Erkend Hyp. Adviseur
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:40
Contacteer:

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Erkend Hyp. Adviseur »

Er kan bij julie bank, afhankelijk van de hoogte v/d lening in verhouding tot het percentage v/d executiewaarde, sprake zijn van verschillen in het variabele hypotheekrente percentage. Met andere wooden: hoe lager het hypotheekbedrag is t.o.v. de waarde van een woning hoe goedkoper het variabele rentepercentage. Niet iedereen betaalt om die reden hetzelfde variabele percentage.

Variabel met NHG, tot 75% EW, tot 90% EW, tot100% EW en tot 125% EW

Uit de algemene voorwaarden:

Artikel 19. Lening met variabele rente
19.1 Het bepaalde in artikel 18 is niet van toepassing op een lening waarvoor een variabel rentepercentage geldt.
19.2 Het rentepercentage voor een lening waarvoor een variabel rentepercentage geldt, kan door de bank te allen tijde met onmiddellijke ingang worden gewijzigd.
19.3 Op schriftelijk verzoek van de schuldenaar zal de bank het rentepercentage voor een lening waarvoor een variabele rente geldt, vaststellen op een door de schuldenaar aan te geven en op het moment van ontvangst door de bank van dit verzoek geldend
gepubliceerd rentepercentage voor een bij dit rentepercentage behorende rentevaste periode. Het nieuwe rentepercentage en de bijbehorende rentevaste periode gelden vanaf de eerste dag van de
maand volgend op de maand waarin de bank het vorenbedoelde verzoek ontvangt. Voor deze wijziging is de schuldenaar een door de bank vast te stellen vergoeding voor administratiekosten verschuldigd.

Mvg. Erkend Hypotheek Adviseur www.rentespotter.nl

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

Is toch raar nu krig ik een brief dat de rente is vastgesteld op 4.0 % en morgen wordt dat weer 3.8 % , voel me eigenlijk dubbel genaaid. ik heb van de SNS klachtenservice een bericht, ik zal het even citeren want het is allemaal flauwekul:

Op 21 juli 2009 heeft u via het internet een klachtenformulier ingevuld. Hierop geeft u aan dat u vragen heeft over de variabele rente van de SNS hypotheek. Ik vind het vervelend dat u met deze onduidelijkheid geconfronteerd bent. In deze brief wil ik graag een korte toelichting geven op de situatie

De variabele hypotheekrente is een tarief dat op onregelmatige tijden wordt herzien. Daarbij is geen sprake van een vaste koppeling tussen euribor/tarief en SNS hypotheekrente. Er is wel sprake van een richting waarnaar de hypotheekrente zich richt. Niet iedere rentebeweging van de euribor wordt dus gevolgd. Enerzijds kan dit een administratieve reden hebben, anderzijds kunnen economische verwachtingen op korte of lange termijn de oorzaak zijn van terughoudendheid voor aanpassingen. Juist omdat er sprake is van variabele rente kunt u op elk willekeurige momenten tegen lage kosten overstappen naar een andere geldverstrekker of een andere hypotheekvorm. SNS bank stelt haar tarief vast door zich te richten (en niet onlosmakelijk te verbinden aan) de euribor-rente in combinatie met een opslag

SNS Bank geeft u verder geen informatie over de vaststelling van haar tarieven. Ik heb u slechts een toelichting gegeven. Ik kan me voorstellen dat u liever een ander antwoord had willen ontvangen. We gaan er echter van uit dat onze toelichting voor u duidelijk is en dat uw vertrouwen in onze organisatie enigszins hersteld is.



Kortom wat ik van deze brief vind,
Laaientichters, zakkenvullers, daarvoor heb ik toch een variabele hypotheek. Als de bank minder hoeft te dekken door euribor tarief verwacht ik enigszins een aanpassing. Economische verwachtingen op korte of LEES LANGE TERMIJN, dan keb ik toch recht op een korte aanpassing? Of ben ik zo dom dat ik het niet begrijp? En dan een brief dat de hypotheekrente op 10 augustus wordt vastgesteld op 4.0% en dan 12 augustus weer terug naar 3,8% ??? ben ik nu zo dom of is dit gewoon pulp?? Graag advies

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

ik heb precies dezelfde mail van de sns gehad Serge! Is gewoon een standaard mail. Ze nemen niet eens de tijd om je persoonlijk te antwoorden.

En ja, als ik zou kunnen overstappen had ik dat allang gedaan natuurlijk.

Gr. Rob

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door sergeP »

SNS Bank geeft u verder geen informatie over de vaststelling van haar tarieven = zakkenvullen denk ik dan.
Maargoed dit alles wordt je zo door de strot geworpen want wij als 'domme' klanten kunnen er toch niks tegen beginnen.

meryem
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2009 22:53

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door meryem »

Hallo,

Wij hebben variabele rente bij de dsb die is nog erger dat de sns 8,4 en gaat ook niet naar beneden ,maar een troost is dien een klacht in bij de afm ,want die doet onderzoek naar variabele rente.


meryem

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Heren,

Ik heb letterlijk dezelfde mail ontvangen, dus gewoon helemaal standaard. Echt precies hetzelfde als iedereen. Inderdaad dat het dus een standaard mail is. We gaan het wel allemaal zien, het klopt voor geen kanten

nivra
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:25

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door nivra »

Beste mensen (mede slachtoffers van SNS)

Op 11 september start in Utrecht mijn rechtszaak tegen SNS. De bank ontkent dat er een koppeling zou zijn tussen 1 maands Euribor en de hypotheekrente. Dit in tegenstelling tot wat mijn tussenpersoon mij destijds mondeling vertelde.

Uit de rentebetalingen voor de crisis kan echter wel degelijk de koppeling tussen Euribor en de hypotheekrente worden afgeleid waarbij de opslag 1 % bedroeg net zoals de tussenpersoon toen aangaf. Deze opslag kan overigens per persoon verschillen afhankelijk van de hoogte van de hypotheek in relatie tot de waarde van het huis.

Om mijn eis van een substantiele renteverlaging (met terugwerkende kracht vanaf het begin van de crisis) kracht bij te zetten zou ik graag van anderen met soortgelijke ervaringen een schriftelijke verklaring willen ontvangen dat gebruikt kan worden als bewijs tijdens de zitting. In deze verklaring geven jullie aan dat ook aan jullie was medegedeeld dat er een vaste koppeling bestond tussen 1-maands Euribor en de hypotheekrente.

Deze verklaringen moeten ondertekend worden en voorzien zijn van naam en adres zodat SNS niet kan zeggen dat jullie geen klant zijn. Het liefst deze maken met een tekstverwerker.

Ze moeten uiterlijk twee weken voor 11 september bij de rechtbank binnen zijn dus graag het verzoek om zo snel mogelijk jullie verklaring op te sturen naar

M.M. Vredendaal
Koperwiekweg 13
3403 ZT IJsselstein

tel 030-6870305
06-14748274

Ik hoop op jullie medewerking en laat uiteraard de uitkomst van de zitting aan jullie weten

Heb je nog vragen bel dan gerust even op.

gr Martin

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

Verklaring is onderweg Martin!!

Gr. Rob

Gesloten