LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] daling SNS variabele rente ??

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

dames/heren,

zijn er hier meerdere die een variabele hypotheek rente hebben bij de SNS bank? Ik namelijk wel en heb er grote problemen mee.

De Euribor is heel erg aan het dalen de laatste maanden, de ECB verlaagt de rente, alle andere banken dalen MAAR de SNS doet niets!!!

Weet iemand hier iets aan te doen? Klachtenbriefje heb ik al verstuurd naar SNS maar natuurlijk geen reactie.

Groeten Rob

Jaensj
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 feb 2006 10:51

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Jaensj »

Mijn ervaring met de SNS bank is, ze reageren structueel NIET op verzoeken van klanten, om deze reden heb ik onlangs alle banden met de SNS verbroken. Maar ook nu is er weer iets misgegaan, want vanmiddag kreeg ik bericht dat het inloggen met de tincode wordt gewijzigd in digicode, alsof mij dat nog wat interesseert.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Oracle »

Dat is vreemd. Als je een variabele rente hebt, wordt jouw rente maandelijks bepaald door de euribor. Welke rentepercentage heb je dan nu ?

passeur
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2008 10:49

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door passeur »

Das zeker vreemd, bij de Postbank ging/gaat de variabele rente in een paar maand van 5,9% naar 3,25%....

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door VanTels »

Ik heb ook een sns rekening met variabele rente.
En ik herken niet wat u verteld.
Mijn hypotheek rente is gebaseerd op de 6 maands euribor rente.
Elk half jaar wordt er opnieuw gekeken wat de rente is op die dag.
De peildatum voor mij was 1-1-9.
De rente is dermate gedaald dat ik nu 275 euro minder betaal per maand.

Dus na bijna 2 jaar verhogingen een flinke slag naar beneden.

Ik zou zeggen zoek het eens goed uit hoe het zit....

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

mijn rente zit nu pas op 4,9% ( incl. korting van 0,3% ). Eigenlijk zou het dus 5,2% zijn.

Bij de SNS zeggen ze niet welke opslag ze berekenen op de Euribor rente. Bij de Postbank is dit gewoon 1% + euribor van 1 maand. ( vaststelling vandaag 15 jan ) = 1% + 2,2% = 3.2%

SNS scheelt dus 2 % met postbank!!!!

De staat als aandeelhouder van SNS zou hier wat aan moeten doen!

( voor het geval er reacties gaan komen : "dan stap je toch over naar Postbank" Dat gaat jammergenoeg niet, anders was ik al weggeweest )

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door VanTels »

Bij mij wordt het zo berekend:

6 maands euribor tarief 2,9% + dempingspremie 0,5% + vaste opslag 0,6% (peildatum 1-1-9)

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Robbien,

Laat ik nou in hetzelfde schuitje zitten als jij. Ik heb 4 vier jaar geleden ook een variabele hypotheek afgesloten en heb de afgelopen drie jaar heel wat te verwerken gehad op een hypotheek van 250.000. Niets anders als stijgen...geen één keer gedaald. Momenteel staat ie van mij ook 4.9 % terwijl de euribor nog lager staat dan 3 a 4 jaar geleden, en toen betaalde ik 3.1%. Nou, op een bedrag van 250.000 scheelt dat gewoon
€ 380,00 per maand.

Gisteren heb ik ook de SNS gebeld, maar ja, die komen met zo'n vaag antwoord, daar valt gewoon niet mee te praten. Het enige wat ik te horen kreeg was, ja vandaag is het 4.9 morgen kan het anders zijn. Ja, lekker duidelijk, hier had ik ook niet voor hoeven te bellen. die medewerker vroeg wel hoe ik aan die berekening kwam, toen zei ik , ja de historische Euribor tarieven vergeleken met nu, en de rente die ik toen en nu hebt betaald. Vroeg ie aan mij, hoe ik aan de Euribor tarieven ben gekomen. Nou, daar heb je dus mee te maken, een medewerker hypotheken die verbaast is hoe ik aan die tarieven kom, dat is toch onbegrijpelijk, zelf wist ie het niet. Op mijn vraag hoeveel opslag ze rekende, kon ie mij ook niet vertellen, dus ik was gewoon klaar met het gesprek. In de tussentijd ook met mijn tussenpersoon gesproken, en die zei het ook al dat de SNS momenteel heel bijzonder bezig is.

Weet je wat het is, zodra de rente gaat stijgen, krijg je gelijk een brief in je brievenbus dat het rente tarief omhoog is gegaan. Maar als ze gaan zakken, zie je die brieven verdomd weinig. Oftewel, wel de lasten, niet de baten, dan moeten ze ook zo vlug zijn.Nu schijnt het, wat ze doen, mogen ze doen volgens de voorwaarden in de offerte. In de offerte die ik heb getekend ben ik het alleen nog niet tegen gekomen, ik ben dit momenteel aan nog aan het uitzoeken.

Het enige wat nog een beetje grappig is, zover ik het kan bekijken, is dat minister Bos al die bonafide bedrijven/organisaties loopt te voorzien van kapitaal injecties om alles overeind te houden, maar de rente verlagingen worden niet door gegeven aan de consument. Maar wat doet de consument, die heeft meer rente betaald, en gaat deze voor een gedeelte terug vorderen bij de belastingdienst, is dit niet een beetje vreemd dan? dus uiteindelijk zal het balletje wel ergens terecht komen en wordt er wel iemand in Den Haag wakker geschud. Dit is natuurlijk een onwerkelijke situatie. De banken krijgen geld, houden ze in de zak, maar de regering geeft het aan de banken en nog eens een keer aan de consumenten, en die banken kunnen weer winst maken.Ik hoop dan ook dat dan de banken erop worden gewezen, alle gedupeerde terug te betalen. Dit is gewoon bandieten werk. Ik heb van mijn tussenpersoon ook al vernomen, dat er al een brief, ik dacht namens de consumentenbond onderweg zou zijn naar de tweede kamer.

voor zover, laten we hopen dat we een spaarpotje aan het opbouwen zijn en dat ze al het teveel betaalde, met een risico opslag van 2 % , en de normale rente die wij ook betalen, 4,9%, dus totaal 6,9 % over het teveel betaalde terug betalen. Dat zou wel ons recht zijn!

Gr.

R uit Rotterdam

jgdoornbos
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2009 09:02

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door jgdoornbos »

Mede gedupeerde

Ook ik heb een SNS hypotheek (mijn eerste en laatste) Betaal op dit moment 5.2% Het euribor tarief 15/1 is precies 2.2%. Opslag 3% lijkt mij wat overdreven, ik zie het eerder als diefstal.

Heb ondertussen 2x contact gezocht met de sns helpdesk. Dit is echt zonde van mijn tijd geweest heb al verschillende verhalen gehoord zoals wij moeten geld lenen van Minister Bos de variabele rente wordt bepaald daar een raad van wijze mannen en uiteraard de "krediet crisis"
en heel veel sorry ik begrijp u maar kan er niks aan doen.

Wat ik nog het ergste vindt is dat je totaal niet geinformeerd wordt door de SNS bank. Vriend van mij zit bij obvion en die heeft een brief gehad dat hij liqiditeits opslag van 0,8% krijgt bovenop zijn vaste opslag. Dit is niet leuk maar je weet wel waar je aan toe bent (vriend betaald ondertussen 3,8%) Dit is tevens een reactie op de meneer met een 6 maands euribor hij heeft een vaste opslag zoals alle ander banken te werk gaan.

Ik voel me belazerd door de sns bank

Groet Hans

Amie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2009 13:56

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Amie »

Woonfonds zit sinds 12 januari met de variabele rente op 5.3% wat veel te hoog is. Maar het graaien moet immers doorgaan. Banken hebben een hoop schade geleden. De consument ook!

mike59
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:55

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door mike59 »

Waarschijnlijk is de hoogte van uw rente gekoppeld aan de SNS basisrente, die momenteel 5.65% bedraagt. Uw hypotheek is vooral variabel wanneer de ECB de rente omhoog schroeft; u gaat steeds meer rente betalen. Verlaagt de ECB de Euribor, zoals nu het geval is, dan blijkt de basisrente opeens volledig autonoom bepaald te kunnen worden door de SNS bank en laat men de koppeling aan de Euribor helemaal los of men verhoogt gewoon de opslag. De banken voeren als excuus de door hen zelf veroorzaakte kredietcrisis aan met de opmerking dat zij het geld duurder moeten inkopen. De client is hiermee overgeleverd aan de grillen van de bank helaas.

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

zo gaat het denk Mike59!

Gelukkig is er sinds vandaag 0.5% vanaf, maar nog steeds 4.7% wat veeeeeel te hoog is!

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Beste Rob,

Ik hoorde toch gisteren dat ie een 0,5 procent gedaald was waardoor die dan op 4,3% kwam, wat idd nog steeds veel te hoog is. Ik begrijp ook niet dat dit op de radio is geweest, was dit bijzonder dan? andere banken leggen veel lager en sns gaat een keertje verlagen en het wordt gelijk als groot nieuws op de radio gebracht. Komt dat door die kapitaalinjectie die ze een dag daarvoor hebben gehad?

Begrijp ik nog steeds 1 ding niet, hij is 0,5 procent gedaald waardoor die nu op 4,3 % staat....maar die van mij stond op 4,9% dus dan zou ik 4,4 % moeten hebben....of hebben ze toch vorige keer nog stiekem 0,1 % meegepakt?

Maar goed, we zijn een stapje verder

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

@ Rene,

de 4.3% is voor de NHG.

Jij ( en ik ) hadden 4,9% waar dus nu 0.5 afgaat. We komen dus idd uit op 4.4%. Dit is veeeeeel te hoog zeker als je kijkt naar ING/Postbank.

Dat het zo in het nieuws is dat "de SNS gaat verlagen" snap ik ook niet. Toen alle andere banken naar beneden gingen hoorde je ook niet : "alleen de SNS blijft achter en steelt nog steeds van hun klanten"

Gr. Rob

khun jean
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:04

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door khun jean »

Ook bij mij wordt elk half jaar de rente vastgesteld.

Op 1-6-2008 ging mijn hypotheek rente omhoog, omdat de rente nu eenmaal voor iedereen duurder werd, wel mopperen, maar dat is nu eenmaal het risico van een variabele hypotheek.
Nu de rente echter behoorlijk gedaald is verwachte ik wel een rentedaling. Van vrienden en kennissen ook te horen gekregen dat hun rente behoorlijk omlaag ging.
Ik kreeg echter de verrassing dat mijn hyoptheek per 1-1-2009 verhoogd was.
Van 5.8% naar 6.25%!!!

Je kunt zeggen, dat ik mij behoorlijk in de maling genomen voel.

Dank je wel Fortis, mogen jullie zo snel mogelijk in het niets oplossen.

nivra
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:25

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door nivra »

Hallo allemaal,

Ik ga via mijn rechtsbijstandsverzekering SNS voor de rechter slepen. Komende week wordt door de advocaat de dagvaarding naar SNS gestuurd.

Ook ik lijd veel schade omdat SNS de opslag boven het 1 maands Euribor tarief feitelijk stiekem heeft verhoogd naar ongeveer 3 %.

Mijn tussenpersoon heeft ten tijde van het afsluiten van de hypotheek duidelijk aangegeven dat er een koppeling was met het 1 maands Euribor tarief. SNS ontkent dit en zegt dat zij zich wel richten op Euribor maar dan zonder daar onlosmakelijk mee verbonden te zijn. Op deze wijze proberen zij hun opslagverhoging te legitimeren. Wij stellen echter in de dagvaarding dat deze onredelijk bezwarend is en daarmee onrechtmatig zeker wanneer de opslag vergeleken wordt met de Euribor gerelateerde hypotheken van andere aanbieders.

Het zou enorm helpen wanneer meerdere mensen bewijsstukken kunnen overleggen zoals correspondentie (mails etc) met SNS of met tussenpersonen waaruit blijkt dat er wel degelijk een koppeling met het 1 maands Euribor is beloofd.

Graag jullie reacties (ook als er alleen mondelinge toezeggingen van de bank of de tussenpersoon zijn geweest)

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Ik lees hier 4 tot 5% en dat is vorstelijk.
Ik wil niet weten wat er gebeurt als we in de loop van 2010 naar 8% en hoger gaan.
Niet te veel lenen is het recept.

Groet, B+

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door robbiel »

@ Nirva,

wil je graag helpen; als reactie serieus is, heb ik mondelinge toezeggingen voor je!

Gr. Rob

nivra
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:25

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door nivra »

Beste Robbiel,

Het is zeer serieus. Wat heeft de tussenpersoon/bank tegen jou gezegd toen de hypotheek afgesloten werd wat betreft de koppeling aan Euribor?

Henk B
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:44

Re: daling SNS variabele rente ??

Ongelezen bericht door Henk B »

Ik heb een vergelijkbare slechte ervaring met de SNS. Ik sta juist voor het moment van verlenging (met 5 jaar) en heb een variabele rente met zgn. rentedemper, gekoppeld aan de euribor. Nu de euribor heel laag staat trekken ze het opslag percentage en de dempingspremie met 1,7% omhoog! Op slinkse manier wordt zo de rente toch opgetrokken terwijl de euribor heel laag staat en ik desondanks fiks meer moet gaan betalen. Ik heb zojuist een klachtbrief geschreven en ben voornemens de lening te beëindigen en elders onder te brengen.

Gesloten