LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie boeterenteberekening ABNAMRO

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Discriminatie boeterenteberekening ABNAMRO

Ongelezen bericht door john46 »

Ik ben voornemens mijn boeterente te middelen bij ABNAMRO, het voordeel(?) ligt in het feit dat ik nu nog 9 jaar een lage rente heb en deze nu op hetzelfde bedrag incl.boeterente kan vastzetten tegen 15 jaar, daar ik verwacht dat de rente in de komende 9 jaar wel weer zal stijgen, hierdoor betaal ik 9 jaar het huidige bedrag incl.boete.

Een ander voordeel kan zijn dat bij verkoop en koop van een nieuw huis, ik de lage rente mee kan nemen, zonder de toeslag van middeling, naar een ander huis.
Ik den kosten van de boete en de overige kosten ineens niet kan/wil betalen.

Hoewel ook ik niet in een glazen bol kan kijken, wil ik op deze manier mijn lage lasten voortzetten , rente thans ca 2,28%.

Wat schetst mijn verbazing dat indien men de rente ineens betaald, de berekeningsmethodiek is hetzelfde, men de 10% boetevrije aflossing wel toepast als de ABNAMRO de hypotheek wordt voortgezet , echter de vrijstelling van 10 % past ABNAMRO niet toe bij middeling.

Argument van de bank: u lost niet af en andere banken zijn gestopt met middeling. Er wordt wel degelijk afgelost want men gaat een nieuwe overeenkomst aan! en wat andere banken doen is geen reden.

Ik vind dit niet transparant in de behandeling en niet passen riekt naar sjoemelen en dan te bedenken dat men bij de ECB 0,7% betaald voor het stallen van geld, dit is puur opkrikken van de winst door toepassing discriminatie in de berekenwijze.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Discriminatie boeterenteberekening ABNAMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

Bij rentemiddelen los je inderdaad niet af. Het aparte is dat als je je rente tussentijds wil aanpassen door de boete ineens te betalen, je ook niet aflost. Toch houden ze in dat geval rekening met een vrijstelling van 10%. Dat deden ze namelijk al veel langer. Voor rentemiddeling zijn sinds 1 juli nieuwe regels en die zeggen dat je geen rekening hoeft te houden met de vrijstelling. Dus dat doet AA ook niet.

Discriminatie is het niet. Want er is een belangrijk verschil: bij in 1 keer de boete betalen heeft de bank die boete ook echt ontvangen. Bij rentemiddeling krijgt ze die verspreid over een lange looptijd binnen én als je tussentijds verhuist en de lening aflost krijgt ze het nog openstaande bedrag van de boete helemaal niet meer binnen. Het risico is, kortom, aanzienlijk dat ze bij rentemiddeling niet het hele boetebedrag ontvangt. Voor dat risico mag de bank geen aparte opslag meer vragen. En dat wordt dus - in mijn ogen terecht - gecompenseerd door het niet meenemen van de vrijstelling.

Kortom, de rekenwijze van AA heeft niks te maken met sjoemelen of het opkrikken van de winst.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Discriminatie boeterenteberekening ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Als hij oversluit naar nieuwe hypotheek van ABN AMRO zelf kan het wel, maar dan zijn de oversluitkosten voor zijn rekening en dit extra'tje wil de bank natuurlijk in geen mogelijkheid mislopen.

Ja, de bank hoeft consument niet te helpen...

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Discriminatie boeterenteberekening ABNAMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Wat schetst mijn verbazing dat indien men de rente ineens betaald, de berekeningsmethodiek is hetzelfde, men de 10% boetevrije aflossing wel toepast als de ABNAMRO de hypotheek wordt voortgezet , echter de vrijstelling van 10 % past ABNAMRO niet toe bij middeling.

Argument van de bank: u lost niet af en andere banken zijn gestopt met middeling. Er wordt wel degelijk afgelost want men gaat een nieuwe overeenkomst aan! en wat andere banken doen is geen reden.

Ik vind dit niet transparant in de behandeling en niet passen riekt naar sjoemelen en dan te bedenken dat men bij de ECB 0,7% betaald voor het stallen van geld, dit is puur opkrikken van de winst door toepassing discriminatie in de berekenwijze.
Beste John46,

Wat jammer om te lezen dat je het gevoel krijgt dat discriminatie wordt toegepast in onze berekening.

In de reactie van forumgebruiker JozJan wordt duidelijk uitgelegd waarom er verschil zit in het geval er gebruik wordt gemaakt van rentemiddeling of wanneer de boete in één keer wordt betaald.

Als hier zaken onduidelijk over zijn, gaan we hierover graag met je in gesprek. Laat in dat geval je telefoonnummer achter in een privébericht aan ons. Geef hierbij ook aan op welke dag(en) en tijdstip (tussen 09.00 – 17.00 uur) je bereikbaar bent.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

Gesloten