LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Willard T
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2018 15:00

Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door Willard T »

aegon-rentelijst_5765.pdf
Risico opslagen 2018 nog maar 0,15% tussen 81%MW en daarboven
(76.61 KiB) 142 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
aegon-rentelijst_3952.pdf
Risico opslagen 2014 0,55% tussen 90% en 125%
(59.05 KiB) 162 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Goedemiddag meneer, mevrouw,

Graag wil ik de volgende situatie tegen het licht houden bij u / onder de aandacht brengen.

In 2014 heeft een cliënt een hypotheek afgesloten bij Aegon. Uit de rente overzichten van destijds blijkt dat Aegon een opslag hanteert van 0,55% als de hypotheek hoger is dan 81% van de marktwaarde. Inmiddels zijn de woningen in waarde gestegen en is men verplicht om af te lossen zodoende is de hypotheek onder de 81% marktwaarde gekomen en hebben we een verzoek gedaan de opslag van 0,55% te verlagen.

Wat schetst onze verbazing als we de gewijzigde offerte ontvangen, dat Aegon de rente heeft verlaagd met 0,15%, met als uitleg dat de HUIDIGE risico opslagen inmiddels verlaagd zijn naar 0,15%. In het geval van mijn cliënt betekent dit dat hij 16jr lang 0,4% meer moet betalen dan waar we rekening mee hebben gehouden en dus e36.000,- 'meer' / 'te veel' rente betaalt.

In mijn ogen is het niet toevallig dat Aegon precies nu de opslagen verlaagt, nu koopwoningen flink in waarde gestegen zijn en cliënten/consumenten bewust zijn geworden dat het loont om af te lossen. Het is wederom een geval van het verrijken van de bank over de rug van de consument net zoals bij partijen die de risico klasse niet willen aanpassen gedurende de rente vaste periode.

Aegon 'verschuilt' / verwijst naar de algemene voorwaarden waarin staat dat Aegon bevoegd is om de opslagen aan te passen en het feit dat het in gevallen ook positief kan uitvallen, maar in de afgelopen jaren waarin heel Nederland 'onderwater' stond zal Aegon weinig verzoeken hebben gehad om de risico klasse aan te passen.

Iedereen die tussen 2014 en 2016 een hypotheek bij Aegon hebben afgesloten en de rente lang heeft vastgezet wordt op deze manier 'bestolen' en Aegon realiseert door deze verlaging een flinke stijging van de marges.

In het kader van transparantie, de consument centraal zetten zou je verwachten dat de risico klasse wordt aangepast op basis van de opslagen die golden op het moment van het afsluiten van de hypotheek (zoals bij alle andere geldverstrekkers ook het geval is),

Helaas wilt Aegon niet mee werken aan een constructieve oplossing en hopen we door het zoeken van de publiciteit Aegon op andere gedachten te brengen omdat ze maatschappelijk gezien een zeer slecht voorbeeld geeft.

Ik was in de veronderstelling dat Aegon een eerlijke bank zou zijn maar helaas is dat niet het geval,

Hoor graag of andere zijn met dezelfde ervaringen en of radar er geruchtwaarheid aan wilt geven om op die manier Aegon van gedachten te laten veranderen en haar verantwoordelijkheid te nemen in de maatschappij.

Mvg,

Willard Teerink
Laatst gewijzigd door Willard T op 20 feb 2018 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door CB »

Risico opslagen zijn inderdaad niet bepalend voor het te hanteren rentepercentage. Indien u een rentepercentage aangepast wil hebben van >81% naar <81%, moet u kijken naar de te hanteren rentepercentage's in het renteoverzicht van de hypotheeknemer. Voor Aegon zie onderstaande link.

https://www.aegon.nl/particulier/hypoth ... theekrente

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door sjapo »

Willard,

Ik heb dezelfde ervaring. Het is alweer even geleden maar speelde van jaren 90 tot in 2006 aan toe. Het exacte percentage weet ik niet meer maar lag min tussen 1-2% opslag. Ook liep deze hypotheek in een woeker contructie waar ik inmiddels vanaf ben maar wel (nog) een claim op zou moeten hebben lopen.

Aangezien ik per toeval erachter kwam dat dit zo was na >8 jaar hypotheek en nadat de huizen prijzen bijna verdubbeld waren dat die opslag er al
velen jaren terug af had gekunnen (moeten).

Ook heb ik bij aegon dit kenbaar gemaakt in die tijd en gevraagd om een compensatie van al die jaren geheven onnodige opslag. Uiteraard werd dat afgewimpeld. Niet ingediend helaas pinda kaas. Witten borden C. mag ongestraft!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus uw client heeft een hypotheek van ruim € 560.000?

Staan in zijn hypotheekakte ook de percentages van de risico opslagen vermeld?

En uw cliënt is nu ineens verplicht om af te lossen? Stond dat niet in de voorwaarden dan?

Als er niets afgesproken is, mag de bank de risico opslag verlagen zoals het hun goeddunkt. Dus dat is wat u uw client kunt vertellen, nadat u uw verhaal op een forum hebt geplaatst.

Roxane
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2018 12:06

Re: Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door Roxane »

Wij hebben dezelfde situatie en ik vind dit ook echt belachelijk. Of het nou als zodanig benoemd wordt of niet, er wordt een risico opslag gehanteerd en een korting gegeven als aan kan worden getoond dat het risico is komen te vervallen. De hele risico opslag zou in dat geval moeten vervallen, dat de opslag nu lager is heeft hier in mijn ogen niets mee te maken.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Heeft Tussenpersoon niets gezegd over lagere rente bij hypotheek onder 81% marktwaarde? Advies is niet beperkt tot afsluiten van hypotheek...

Gesloten