LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Einde van spaarhypotheek, en nu?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Dominic_Decoco
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2020 09:47

Re: Einde van spaarhypotheek, en nu?

Ongelezen bericht door Dominic_Decoco »

Geip Suusje schreef:
16 mar 2020 12:05
Ik heb bij https://www.hypotheeklastencalculator.n ... iten/#calc het volgende ingevuld.
Hypotheeksom €113629
Woningwaarde €175000 (gok ik maar)
Rente 1.4% nominaal
Rentevaste periode 10 jaar
Looptijd 10 jaar

Resultaat is dat je per maand €1015 ophoest en in 10 jaar je huis vrij hebt.
Screenshot_2020-03-16 Annuïteitenhypotheek berekenen overzicht per maand Hypotheeklastencalculator nl.png

( Vul zelf op de website in voor andere rentes. looptijden, etc)
Ik ben er van uit gegaan dat je nu €847/mnd moet betalen en dat je ca 10% extra kan opbrengen. Als €1015 te veel is speel je nog wat met de looptijd.
Bedankt voor het overzicht, dat is nog op te brengen inderdaad.
Dan heb ik over 10 jaar dus enkel de aflossingsvrije lening over van 50k tegen € 102,- p.m. (2,49% t/m 2038).
Wat ik alleen niet snap het in het overzicht is dat de bruto en netto lasten gelijk zijn, is er geen sprake meer van hra?

Edit: en 2 vraag, kan ik dan niet beter alsnog de spaarhypotheek vorm hebben ook al is de rente laag? Ik dacht dan heb ik in ieder geval nog bijv. 1,4% rente die ik opbouw in het potje toch?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Einde van spaarhypotheek, en nu?

Ongelezen bericht door JozJan »

Een adviseur met kennis van zaken kan je helpen met deze vragen. En dat kan hij beter dan de hobbyisten hier.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Einde van spaarhypotheek, en nu?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Dominic_Decoco schreef:
17 mar 2020 11:56
Geip Suusje schreef:
16 mar 2020 12:05
Ik heb bij https://www.hypotheeklastencalculator.n ... iten/#calc het volgende ingevuld.
Hypotheeksom €113629
Woningwaarde €175000 (gok ik maar)
Rente 1.4% nominaal
Rentevaste periode 10 jaar
Looptijd 10 jaar

Resultaat is dat je per maand €1015 ophoest en in 10 jaar je huis vrij hebt.

Screenshot_2020-03-16 Annuïteitenhypotheek berekenen overzicht per maand Hypotheeklastencalculator nl.png


( Vul zelf op de website in voor andere rentes. looptijden, etc)
Ik ben er van uit gegaan dat je nu €847/mnd moet betalen en dat je ca 10% extra kan opbrengen. Als €1015 te veel is speel je nog wat met de looptijd.
Bedankt voor het overzicht, dat is nog op te brengen inderdaad.
Dan heb ik over 10 jaar dus enkel de aflossingsvrije lening over van 50k tegen € 102,- p.m. (2,49% t/m 2038).
Wat ik alleen niet snap het in het overzicht is dat de bruto en netto lasten gelijk zijn, is er geen sprake meer van hra?
Die HRA bestaat nog wel, maar van een aantal factoren afhankelijk: vnl. EWF-bijtelling en die is afhankelijk van: WOZ-waarde, overheidsbeleid, afbouw wet Hillen en dat varieert. Daarom staat ie niet in de berekening. I.h.a. geldt dat je bij een spaarhypotheek iets meer en vooral: langer voordeel hebt van de HRA.

Dominic_Decoco schreef:
17 mar 2020 11:56
Edit: en 2 vraag, kan ik dan niet beter alsnog de spaarhypotheek vorm hebben ook al is de rente laag? Ik dacht dan heb ik in ieder geval nog bijv. 1,4% rente die ik opbouw in het potje toch?
Dat klopt, dat staat ook mijn berekening.

Gesloten