LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Rakisa
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2018 18:05

Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Rakisa »

Goedemiddag,

Ik zag op de televisie de aflevering over ex en hypotheeklasten.
Ik heb een variatie daarop wat er erg op lijkt.
Het is een complexe sitiuatie, ik zal proberen zo beknopt duidelijk te vertellen.

Tien jaar geleden is mijn vader vermoord. Dat was een erg emotionele tijd. Het huis van mijn vader wilde ik graag kopen en ik heb mijn broer (met wie ik al 30 jaar geen contact heb) uitgekocht.

Ik kwam er achter dat ik een dubbele aanslag kreeg van de waterschapsbelasting. Toen ik goed keek zag ik dat eentje op de naam van mijn broer stond. Ik heb gebeld en toen vertelde waterschapsbelasting dat hij juridisch eigenaar is en daarom krijgt hij belasting die betaald moet worden. Een boekhouder was zo lief om uit te zoeken hoe dat nou kan, want ik had toch een flink bedrag betaald aan mijn broer om hem uit te kopen.

Bleek helemaal verstopt in de akte dat mijn vader toen economisch eigenaar was en mjn broer juridisch. En dat blijkbaar alleen het economisch gedeelte was verwerkt tijdens de verdeling van het nalatenschap en het uitkopen.
Dat vind ik wel raar. je koopt geen huis waar uiteindelijk nog een eigenaar in blijkt te zitten. Dat had meteen geregeld moeten worden tijdens de overdracht. Je koopt een huis en geen half huis.

Enfin, door alle emoties heb ik het toen voorlopig zo gelaten, tenslotte kreeg ik de aanslag in de briefbus en heb die netjes kunnen betalen. Mijn broer woonde in Suriname dus weer naar de notaris gaan zou weer een hoop gedoe zijn.

Totdat de waterschapsbelasting de aanslag naar de MijnOverheid Inbox van mijn broer stuurde ipv op papier in de briefbus op het adres van het huis. Toen kreeg ik ineens de rekening niet meer en kon dus ook niet betalen. Mijn broer had geen DigiD en ons contact was nog steeds nul. Ik heb toen de waterschapsbelasting gebeld van stuur alsjeblieft een papierenaanslag naar het huisadres anders komen er problemen. Dat gebeurde niet. Nog maar eens op papier alles opgeschreven en opgestuurd met een toestemming van mn broer erbij. Nog niet. Nog weer een keer gebeld en alle documenten bijgevoegd. Nog niet.

Toen kreeg ik een brief dat binnen een week de deurwaarders voor de deur zouden staan en als ik niet thuis was zouden inbreken om mijn spullen te halen.
Ik heb dat nagezocht en inderdaad kunnen ze spullen halen van de economisch eigenaar als de juridische eigenaar abuis blijft.

Gelukkig woont mijn broer inmiddels in Nederland en kan het geregeld worden, toch??? Naar de notaris en alsnog het juridische gedeelte overzetten op mijn naam.
Ja dat dacht je. Dat kost nieuwe notaris kosten 500 euro en 3700 euro belasting wat ik binnen twee weken moet betalen.
En dat heb ik niet zomaar. Als het tien jaar geleden goed was geregeld had ik dat mee kunnen nemen in het afsluiten van mn hypotheek.
Dus ik heb uitstel gevraagd en heb nu een half jaar om dat geld bij elkaar te sparen. In het voorjaar gaat de waterschapsbelasting weer brieven sturen.

Oja en voor de leuk heeft mijn broer alle post maar even op zijn naam gezet, dus ik heb nu helemaal geen inzage meer in wat ik moet betalen. Ik heb met klem gevraagd of hij de post wil doorsturen, maar hij doet alleen maar vervelend en werkt niet mee.

Ik heb nu besloten dan geen contact meer verder met hem door te zetten en zelf alles zo snel en goed mogelijk te regelen.
Ik heb contact gehad met Finenzo die echt op een zeer betrokken manier mij geholpen heeft alles op een rij te zetten. Daar ben ik erg dankbaar voor.
Sparen is de enige mogelijkheid en hopelijk over een half jaar ben ik overal vanaf en is het huis echt helemaal van mij.

Ik vind het een vreemde zaak en vraag me af wie er aansprakelijk is. Heeft de notaris moeten zien dat er nog een juridisch eigenaarschap in zat? Of mijn broer? Of de makelaar? Als het huis aan een onbekende eigenaar was verkocht dan kan dit toch ook niet? Hij heeft een hoop geld gekregen. Is dit een domme vergissing of toch misleiding zoals het wel voelt voor mij.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door yan »

Dit is duidelijk een fout van de notaris,
Daar gaat u namelijk naar toe om alles goed te regelen en dus mag u hier ook advies van verwachten over wat wel/niet kan.

Helaas zorgt het nu voor een hoop problemen: maar alle nu gemaakte kosten zou ik direct doorsturen naar de toenmalige notaris

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, het lijkt een nalatigheid van de notaris. Of, mogelijk is het wel verteld, maar is het in de emotionele tijd toen niet "geland"? Heb je al eens gebeld met die notaris om na te vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren? Wellicht dat je van daaruit ook verder kunt kijken naar een oplossing, waarbij de bewuste notaris mogelijk nog wat kan betekenen (al dan niet op zijn kosten).

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrijft dat u uw broer hebt uitgekocht. Is dat wel allemaal via een notaris gegaan dan? Is er een verklaring van erfrecht opgemaakt en aangifte erfrecht gedaan, want wat u beschrijft is een wonderlijke gang van zaken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

yan schreef:
12 sep 2018 12:22
Dit is duidelijk een fout van de notaris,
Daar gaat u namelijk naar toe om alles goed te regelen en dus mag u hier ook advies van verwachten over wat wel/niet kan.

Helaas zorgt het nu voor een hoop problemen: maar alle nu gemaakte kosten zou ik direct doorsturen naar de toenmalige notaris
Maar 10 jaar na dato gaan klagen zal weinig effect hebben, helemaal om TS al enige jaren op de hoogte was van de fout en hier niets mee heeft gedaan. De notaris aanspreken lijkt me dus zinloos, je zou hoogstent ze een keer kunnen bellen voor uitleg. Maar juridische is er weinig te halen vermoed ik.

Rakisa
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2018 18:05

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Rakisa »

Bedankt voor de reacties. Fijn om te lezen.

Het is inderdaad wonderlijk. Het huis zou aanvankelijk verkocht worden via een makelaar, maar toen ik aangaf dat ik het graag wilde kopen is dat geregeld via de makelaar (hypotheek) en ik heb getekend bij de notaris. Tja wat ik dan getekend heb, ik dacht dat ik tekende voor het (hele) huis.

Mijn vader en broer hebben ooit van huis geruild. Om hoge kosten te besparen hebben ze dit truucje bedacht van economisch/juridisch eigenaar. Natuurlijk moet ik overdrachtsbelasting betalen, maar dat had tien jaargeleden goed geregeld kunnen worden samen met het nalatenschap.
Ik heb de notaris om uitstel gevraagd, met ditzelfde verhaal. Dat ik dit wel bedenkelijk vind. Ik kreeg reactie dat ik uitstel krijg verder werd er niet ingegaan op de vreemde situatie. Het is ook een raar gevoel dat ik mijn broer zoveel geld heb betaald. Ergens voelt het als misleiding. Ik ging er van uit dat het hele huis op mijn vaders naam stond, daar heb ik voor betaald.
Nu dus sparen, op water en brood om de de 4300 euro bij elkaar te sprokkelen. Dat gaat lukken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Respect voor je instelling! Veel succes!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Wanneer heb je fout ontdekt?

Je moet binnen 5 jaar na ontdekken van fout klagen.

Maar ik zou het eerst goed regelen en daarna pas gaan klagen.

Rakisa
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2018 18:05

Re: Erfenis juridisch/economisch eigenaar

Ongelezen bericht door Rakisa »

Best snel al, ik kreeg een dubbele aanslag van de waterschapsbelasting. Omdat mn broer in het buitenland woonde heb ik het zo gelaten. Moest eerst mn leven weer op orde krijgen. Het extra bedrag was niet zoveel.
Sinds een paar jaar gaat het mis omdat ik de facturen niet krijg, mn broer krijgt ze digitaal en stuurt ze niet door.
Omdat hij nu in Nederland is wil ik het zo snel mogelijk geregeld hebben. Hij heeft nu alle post op zijn naam gezet. Ik heb alle contact verbroken want hij maakt het alleen maar erger.
Maar het gaat lukken hoor. Dankzij een financieel buro die me geholpen heeft alles op een rij overzichtelijk te krijgen.
Hard sparen dan ben ik van het gelazer af. Echt niet normaal toch dit.

Gesloten