Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Hallo,

Ik zit midden in een scheiding, en waarschijnlijk blijf ik in het huis wonen als het allemaal mogelijk is. En heb binnenkort gesprek met de bank daarover.

Alleen zijn er al mensen die ervaring hebben met de nieuwe normen van de NHG kwa meer lenen voor het eventuele uitkopen en hoe ziet zo’n beheerstoets eruit? Wat zijn b.v de maximale hypotheeklasten die je zou kunnen dragen. En wat kan een bank in dit geval allemaal doen

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door JozJan »

Kijk eens of je wat berekeningen kunt maken op www.nhg.nl. Verder zijn je vragen bij uitstek vragen voor een hypotheekadviseur.

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

De beheertoets is bedoeld voor woningbehoud bij o.a. echtscheiding. Deze toets is ruimer dan de NHG-toets bij aankoop van de woning. Ook is deze toets alleen bedoeld voor het aanpassen van de hypotheek en kan dus alleen gebruikt worden bij de huidige geldverstrekker. Werkt dus niet als je de hypotheek wilt oversluiten. Je kan deze toets ook niet zelf doen op de website van NHG. Dat kan alleen de bank of adviseur. Goed dat je binnenkort een afspraak hebt met de bank. Die kunnen je wellicht verder helpen.

Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Ja het gaat ook bij mijn eigen bank gebeuren, en ik weet dat ik zelf die berekening niet kan maken. En hoeveel ruimer is die berekening?

Maar kon zijn dat er mensen zijn die ervaring hebben met die berekening. Zodat ik wat cijfers kan vergelijken. En stel de beheerstoets is negatief, zijn er dan nog mogelijk heden?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mogelijkheden zijn er altijd wel de vraag is wil je dat echt en wie helpt je daarbij....

vraag ook eens een gesprek aan bij een onafhankelijke partij zou ikz eggen zodat je niet perse aan 1 geldverstrekker "vast" zit.

Berekening kun je zelf maken op het www.

https://www.google.com/search?client=op ... 8&oe=UTF-8

Henk1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2011 18:50

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Henk1953 »

Ervaring van 11 jaar geleden: ik kon na de scheiding de hypotheek met 50.000 verhogen voor uitkoop ex partner. Kosten 5000 euro, tien procent van het extra leenbedrag. De makelaar vond dat normaal gezien de overheadkosten die op de keten drukten. Hij legde het heel goed uit: o.a. de kosten van de organisatie, van het gebouw, de mensen achter de counter en vooral zijn uurloon van 150 euro 😎.
Mijn advies: vraag een duidelijk totaalbedrag van de alle kosten van de verhoging van de hypotheek. Die kosten worden waarschijnlijk meegenomen in de verhoging en stellen per maand niet zoveel voor. Maar dat geld, in ons geval een veel te hoog bedrag, bent u wel degelijk kwijt. Het is dan uiteraard aan u om hiermee accoord te gaan.
Succes.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ga niet alleen bij je eigen bank kijken, maar ga shoppen bij meerdere banken.

Dit hoeft je niet zelf te doen. Je kunt naar een tussenpersoon die meerdere hypotheken verkoopt. Hij kan het meeste eruit halen.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

De beheertoets NHG is zeker veel ruimer, denk tot ongeveer 6x inkomen waar een reguliere hypotheek tot max 4,5x gaat

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het nog gelukt is.

Even nog een reactie op Hawk-Eye: de beheertoets is een toets van NHG. Die is alleen bedoelt voor het behoud van de eigen woning en werkt alleen bij de huidige hypotheek. Dus ook de huidige hypotheekverstrekker. Een onafhankelijk advies kan nooit geen kwaad. De berekening die je meestuurde is in ieder geval geen beheer toets.

Ook nog een reactie op Seinhuis: shoppen heeft geen zin. De beheertoets werkt alleen bij de huidige hypotheek.

MevrVal
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2022 16:59

Re: Ervaring met beheerstoets hypotheek?

Ongelezen bericht door MevrVal »

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er meer ervaringen zijn inmiddels met de beheertoets van NHG. Ik en mijn partner gaan scheiden en zou graag in het huis blijven.
Daarnaast vroeg ik me af in hoeverre:
- er gekeken wordt naar bruto of netto maandlast ivm hypotheekrente-aftrek;
- of er rekening gehouden wordt met belastingvoordelen zoals de combinatiekorting in het inkomen;
- hoeveel % van je inkomen ongeveer aan woonlasten besteed mag worden volgens deze toets;
- of er mensen zijn waarbij de beheertoets negatief was, maar waarbij het uiteindelijk toch mogelijk was om de woning over te nemen en hoe dan

Plaats reactie