Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Hoi,

Mijn vrouw heeft besloten om te vertrekken uit onze gezamenlijke woning. Zijn niet getrouwd wel kinderen. Hebben al ouderschapsplan.

Zij is van plan om in te gaan wonen bij haar nieuwe partner. Zij wil onze huidige woning niet overnemen.

Voor mezelf is het zeer lastig om onze huidige woning over te nemen. Er zijn nog opties maar voor nu ga ik er vanuit dat het verkocht moet worden. Alleen met de huidige woningmarkt is het zeer lastig voor mij om gelijk een andere woning te vinden want ik wil wel kopen. Hoe zit het nu als ik eerst tijdelijk in onze woning blijf wonen, dan is zij toch nog verplicht om mee te betalen aan de hypotheek? Zij is dit ook wel van plan voor een bepaalde termijn natuurlijk. Alleen hoe zit het dan belastingtechnisch voor ons beide?

En zij is eventueel bereid als de woning verkocht zou worden, afstand te doen van de overwaarde en dat wil ze ook doen voor de kinderen zodat die dan ook weer een mooi thuis hebben.Is dit zomaar mogelijk? En hoe zou dit op voorhand al vastgelegd worden?

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die iets van info hebben

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Lady1234 »


peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Normaal gesproken heeft iedere notaris een gratis info inloop spreekuur, mogelijk is dat nu anders
met die Corona. Kijk hiervoor eens op de website van uw dichts bij zijnde notaris.
Mogelijk dat U daar meer info krijgt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de hele overwaarde aan u toe gescheiden wordt, wordt haar “deel” aangemerkt als een schenking aan u, waarover schenkingsrecht betaald moet worden.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

ga in gesprek met een goede financieel adviseur. Laat je infomeren over de mogelijkheden in de woning te blijven obv beheersvoorwaarden, die zijn een stuk ruimer (zie ook het stuk inzake de NHG beheerstoets)

Zorg dat je alle afspraken met jouw ex partner goed op papier hebt staan, maak een vaststellingsovereenkomst waarin je alles vastlegt, Laat die ook door de adviseur controleren op fiscaliteiten als schenking.

Verder, als jouw ex het goed vindt kan je blijven wonen zolang je wil en kan betalen, weet wel dat je na 2 jaar een deel van de hypotheekrenteaftrek kwijt raakt.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Afhankelijk van de precieze situatie kan je bij de notaris of www.juridischloket.nl om hulp vragen. In geval dat je dakloos begin te raken kan je terecht bij de gemeente.

En neem contact op met een tussenpersoon die meerdere hypotheken verkoopt om snel aan een nieuwe hypotheek te komen. Geef aan dat haast geboden is en hopelijk kunnen ze je met voorrang helpen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou er haast geboden zijn?

Lifaf!!!
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2016 12:58
Contacteer:

Re: Ex gaat weg uit woning hulp gevraagd!

Ongelezen bericht door Lifaf!!! »

Ca. 6 jaar geleden zat ik in een soortgelijke situatie. Mijn vrouw verliet mij voor ander geluk en binnen 2 maanden na breuk verhuisde ze naar een tijdelijke huurwoning. Ik/wij zat(en) in dubio om ons huis te verkopen, maar ik merkte dat mijn zoontje ontzettend gehecht was aan het huis en omgeving. Daarnaast bevatte het huis inmiddels ook een aardige overwaarde.

Liefde maakt blind en ze had geen interesse in de overwaarde, althans dat boeide haar niet. Prio voor haar was om ons verleden zsm af te sluiten en door te pakken met haar nieuwe liefde.

De enige manier die ik gevonden had, om de overwaarde fiscaal technisch gunstig naar mij te overhevelen, was haar uitkopen. Middels een notarieel document hadden we de woningwaarde gelijk gesteld aan de openstaande hypotheekschuld. Dus op papier was er sprake van nul euro overwaarde. Haar uitgekocht en woning kwam op mijn naam (100% eigenaar).

Lang verhaal kort; als jij/jullie willen, dat de overwaarde aan jou gegund moet worden, dan is dit de enige oplossing… dus haar uitkopen tegen een woningwaarde die gelijk is aan jullie hypotheek. Mits de verhouding tussen woningwaarde en huidige marktwaarde niet te veel uit elkaar liggen, anders roept dit vragen op.

Gesloten