Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Sanneke19
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2021 14:45

Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door Sanneke19 »

Wij gaan onze spaarzekerhypotheek oversluiten ivm verbouwing naar nieuwe hypotheekverstrekker. In onze Kew zit een leuk bedrag van eur 50000, (zal fictief even uitleggen)

Onze nieuwe hypotheek bestaat uit 3 leningdelen:
Deel 1 uit eur 150000, hypotheek vaste rente
Deel 2 uit eur 75000 ( bouw depot en boete) vaste rente
Deel 3 uit eur 50000 voor financieren vh bedrag vd kew dat paar weken na passeren pas vrij zou komen. Variabele rente

Dit was door Rabobank doorgeven aan onze adviseur. We baalden daar van, maar kon niet op andere manier.

Dus op papier tijdens passeren annuïteitenhypotheek van eur 275000, en zodra geld Kew vrij kwam mochten we dat gelijk boetevrij aflossen in leningdeel 3.

Echter nu heeft notaris aflosnota opgevraagd bij rabobank en blijkt dat het wel tijdens passeren gelijk verrekend wordt. De Rabobank heeft onze adviseur tot 2x toe verkeerd geïnformeerd

Dus we krijgen bij notaris dus eur 50.000 terug die we dan weer zelf moeten aflossen op een onnodig leningsdeel in onze hypotheek.

We passeren einde deze week en volgens tussenpersoon kan het niet meer veranderd worden. We balen hiervan want is door een fout van een ander dat we voor een onnodig 3e leningdeel moeten tekenen.

Persoonlijk vind ik dat het opgelost en aangepast moet worden, het is fout vd Rabo en draaien die er maar voor extra kosten op. Dan kunnen we met een hypotheek eur 225.000 passeren op papier, zoals we in 1e instantie graag wilden, maar wat volgens adviseur niet kon omdat Kew niet gelijk vrij kwam.

Doen wij nu te moeilijk of staan we in ons recht. Volgens adviseur moeten we het maar accepteren. Het is maar op papier. Maar volgens mij maken we extra kosten bij notaris omdat we met hoger bedrag passeren, borgtochtprov nhg is hoger en extra kosten 3e leningsdeel?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n KEW komt ook, normaal gesproken, niet direct vrij. Daar heeft uw adviseur volgens mij gelijk in.

Vraag eens bij de notaris op wat het u eventueel meer gaat kosten. Mijns inziens zijn alleen de kosten voor de NHG hoger.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik durf je geen antwoord te geven. Je kunt eventueel naar www.kifid.nl voor een bindend uitspraak. Dit kan pas na een officiële klacht.

Laat de zaak door je rechtsbijstandverzekering of een jurist bekijken.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
29 jun 2021 19:38


Vraag eens bij de notaris op wat het u eventueel meer gaat kosten. Mijns inziens zijn alleen de kosten voor de NHG hoger.
Als ze het wel berekenen:
0,7% nhg borgtochtprovisie = 350,- bruto
Maar m.i. nemen ze de ingebrachte kew mee in berekening borgtochtprovisie; dat doen ze bij een storting ook;
Stort u bij het afsluiten van de hypotheek geld in een meeverbonden polis of bankspaarrekening, dan hoeft u geen borgtochtprovisie te betalen over dit deel. Bij een hypotheek van € 200.000 en een eerste storting van € 15.000 betaalt u dus 0,7% borg over € 185.000 (200.000-15.000) = € 1.295.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door Rabobank »

Goedemorgen Sanneke,

Allereerst excuses voor de late reactie.
Uit jouw bericht begrijp ik dat er iets niet goed is gegaan bij het oversluiten van de hypotheek.
Mocht je nog terug willen komen op het antwoord van de hypotheekadviseur adviseer ik om alsnog contact met hem/haar te zoeken. Komen jullie er samen niet uit, is het ook mogelijk om een klacht in te dienen. Dat kan bij de adviseur zelf of via onze website: https://rabo.nl/9se9k80p

Liesbeth
Team Webcare - Rabobank Nederland

Dejongbennie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2021 16:58

Re: Fout Rabobank over verrekening spaarzeker hypotheek

Ongelezen bericht door Dejongbennie »

Goedemiddag,

Een hypotheek oversluiten zoals deze is het gebruikelijk dat de aflosnota ook word opgevraagd met saldering van de spaarwaarde.
Lees het hier: https://spaaq.nl/woonsituatie/ik-wil-mi ... ersluiten/

Gesloten