LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Voor die € 15.000 hoeft natuurlijk helemaal geen consumptief krediet te worden afgesloten, dat kan gewoon een hypotheek zijn.

En zoals gezegd, er is geen wet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door crazyme »

krekwakniewou schreef:precies snuffel dank je de hypotheek verstrekker bepaald dus alles.
en niet de wet. ik weet genoeg.
De manier waarop je in deze complexe materie zit doet mij vermoeden dat je waarschijnlijk nog lang niet genoeg weet. Zoek dus een goede adviseur en leg hem (of haar, ik wil immers niet discrimineren ;-)) alles voor. Vergeet niets te melden en zorg dat je alles begrijpt.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger

Ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar er klopt niet al te veel van.

Er is wel degelijk sprake ven wetgeving, namelijk de wettelijke verplichting om het nieuw verkregen deel tenminste annuïtair af te lossen om in aanmerking te komen voor renteaftrek.

Daarnaast krijgt hij geen nieuwe rente maar wordt er een bestaand leningsdeel omgezet naar annuïteit.
Deze behoud dus de huidige rente. Alleen als de lening moet worden verhoogd krijgt het meerdere de nieuwe rente.

De uitkoop van € 15.000 zou inderdaad ook als hypotheek kunnen maar het is maar de vraag of dat de beste oplossing is. Dat is op basis van de gegeven informatie niet te zeggen.

TS sluit dus geen nieuwe hypotheek maar zijn bestaande hypotheek wordt gewijzigd. Hij mag wel een nieuwe sluiten maar dan moet hij wel rekening houden met alle bijkomende kosten en eventuele boeterente.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

@lisare

Misschien dan dit eens lezen. Als de AFM nu al stelt dat de wet dit niet vereist?

AFM tikt hypotheekverstrekkers op de vingers
Na deze oproep van de Consumentenbond reageert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op 22 oktober 2013 met een persbericht. De financiële toezichthouder onderschrijft het verhaal van de Consumentenbond dat kredietaanbieders bij een scheiding vasthouden aan de nieuwe hypotheeknormen. De AFM vindt dat: "Bij relatiebreuk of andere bijzondere situaties rond de financiële positie van een huishouden het niet noodzakelijk is om onverkort aan bestaande normen te toetsen. De wet vereist dit niet en het is niet in het belang van de klant."
De nieuwe hypotheeknormen gelden voor het aangaan van een nieuwe hypotheek of het verhogen daarvan en zijn bedoeld om de consument te beschermen tegen een te hoge lening. "Bij bijzondere situaties zoals een relatiebreuk, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, leidt het toepassen van deze normen tot problemen" en dat vindt de AFM onwenselijk.
Dit betekent dat mensen hun afgesloten hypotheek onder de oude voorwaarden kunnen voortzetten, mits ze de kosten in hun eentje kunnen betalen. Goed nieuws dus voor gescheiden huizenbezitters.

Een consumptief krediet kost veel meer aan rente, dan een hypotheek.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger

Twee dingen.

De AFM is geen wetgever maar slechts toezichthouder. De wetgever heeft anders bepaald.

Ten tweede gaat dit artikel over de ruimere normen op LTI (inkomensnormen) en zegt het niets over de hypotheekvorm.

Misschien geen dingen roepen die onjuist zijn en TS daarmee op her verkeerde been zetten.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

@lisore

Ik weet dat de AFM geen wetgever is, maar als de AFM schrijft: "de wet vereist dit niet"., dan neem ik aan dat dat juist is. Zij zijn wel door de overheid ingesteld en ik mag toch aannemen dat ze weten waar ze het over hebben.

Dus ik roep helemaal niets. De geldgever is dus niet, volgens de WET, verplicht te doen zoals zij nu bij de Ts doen.

De Ts is dus afhankelijk van de luimen van zijn geldgever, zoals gebruikelijk, maar NIET omdat de wet dat voorschrijft.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger

Je snapt het niet of je wilt het niet snappen

TS heeft de wettelijke plicht over het over te nemen deel tenminste annuitair af te lossen, tenminste als hij renteaftrek wil genieten. Doet hij dit niet dan wordt het nieuwe deel een niet aftrekbare lening. Die overigens door geen enkele geldverstrekker zo verstrekt zal worden.

Het aangehaalde stuk van de AFM heeft daar niets mee te maken maar gaat over een ruimere verstrekking op basis van het inkomen. Daar gaat het in deze casus helemaal niet over dus voegt het aangehaalde stuk niets toe.

Je mag van mij vasthouden aan je zienswijze maar hij is niet correct.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Goed hoor.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Beste tijger, soms is het verstandig niet te reageren als je ergens geen verstand van hebt.
Is zo verwarrend voor de TS. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door een vraag, een antwoord op 26 okt 2015 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Valt wel mee hoor, want zijn geldgever maakt het uit. :-)

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als je renteaftrek wilt behouden zul je toch een hypotheek volgens de regels af moeten sluiten.
Verdiep je daar dan eens in. Best nuttig voor volgende vragenstellers.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger

Zijn geldgever maakt helemaal niets uit. Dat doet de wetgever.

De nieuwe situatie is als volgt (bij optimaal fiscaal voordeel):

€ 72.500 BOX 1 mag onder het overgangsrecht als aflosvrij worden aangehouden/omgezet.
€ 72.500 BOX 1 als nieuwe verkrijging tenminste annuitair aflossen in maximaal 30 jaar.
€ 15.000 BOX 3 tenminste annuitair aflossen in maximaal 30 jaar.

Er zijn enkele geldverstrekkers die het BOX 3 deel wel aflosvrij willen verstrekken maar dat is een hoge uitzondering. Vrijwel alle geldverstrekkers zullen e.e.a. conform bovenstaande aflossen.

Hoop dat je het nu wel begrijpt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die € 15.000 gaat helemaal niet in box 3. Wat een onzinverhalen. Zeker nasr de Jumbo reclame gekeken. :-)

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Volgens mij zit je gewoon een beetje te trollen hier.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als de Ts die € 15.000 nou maar niet in box 3 zet, vind ik het verder wel best zo. :-)

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger

Ik hoop dat je geen adviseur bent want dan zie ik toch wel een paar problemen.

Die 15K gaat wel degelijk naar BOX3 of vind jij dat die onder verkrijging van de woning valt?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Inderdaad.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

Waarom denk je dat dan?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Verkrijgt hij daarmee de woning dan niet?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: geen behoud eigen hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door Lisare »

@tijger

Nee, daarmee verkrijgt hij inderdaad de woning niet. Dat doet hij met de eerder genoemde € 72.500.

De genoemde € 15.000 is verrekening van overwaarde en geen verkrijging. Daarmee kwalificeert het dus niet als eigen woning schuld en is het dus een BOX3 lening.

Lijkt me verstandig het advies van "een vraag een antwoord" op te volgen en geen onwaarheden meer te posten.

Gesloten