LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MSunter72
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2021 14:37

Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door MSunter72 »

In mijn case is het zo dat mijn hypotheek bedrag boven 80% de marktwaarde (destijds gesteld 190.000) maar nu is het zo dat de WOZ waarden is gestegen naar 261.000 en beneden mijj appartement verkocht met de indeling en grote worden verkocht boven 300.000 euro. De hypotheek verstrekker wil niet de marktwaarde aanpassen met de huidige waarde van 261.000 waardoor volgens de regel niet de gekoppeld overlijdensrisicoverzekering bij andere partij niet mag opzeggen. Volgens NHG mag dit wel.

Mag een hypotheek verstrekken wijgeren om de marktwaarde aan de aanpassen?

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het heeft niets met de marktwaarde van de woning te maken, maar puur met de afspraken bij het afsluiten van de hypotheek.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de voorwaarden van uw hypotheek zal zijn opgenomen dat u een overlijdensrisico verzekering moet hebben waarvan de begunstiging ongetwijfeld gecedeerd is aan de geldgever en als zij die begunstiging hebben aangenomen, kunt u die verzekering niet zonder hun toestemming beëindigen.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Bij een overlijdensrisicoverzekering gaat het vooral om de betaalbaarheid van de hypothecaire lening in geval van overlijden. Onderdeel dus van het advies, waarbij NHG ook nog eisen stelt.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door jonis »

Zoals ts zegt; bij meeste verstrekkers is een risicoverzekering wel nog verplicht bij hogere hypotheek dan 80% marktwaarde.( minimaal topdeel verzekerd)
De vraag is dan of verstrekker mag weigeren marktwaarde aan te passen aan huidige waarde.
Uiteraard kunnen ze wel voorwaarden stellen voor bepalen van nieuwe marktwaarde, denk aan taxatie of gewoon woz oid.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dit soort wijzigingen als waarde van het onderpand, daling van de schuld, leeftijd van de hypotheekgever is allemaal verwerkt in de premie.

Als je jong bent en je hebt nog weinig afbetaald en de waarde van het onderpand is ongeveer gelijk aan de schuld is het risico op overlijden klein, maar de financieele impact groot.

Als je ouder wordt en een deel hebt afgelost en de waarde van het onderpand is hoger geworden, is het risico op overlijden groter geworden maar de financieele impact kleiner. Kans en impact zijn in dit soort situatie communicerende vaten.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door jonis »

Doet niet terzake peter.
Ts wil gewoon een orv beëindigdof aangepast zien na aanpassing marktwaarde (als dat er voor nodig is)
Zelf heb ik ook gewoon 1 orv opgezegd, 2de volgt nog.
Ik ga ervan uit dat ts waarschijnlijk nhg zal hebben anders zou een aanpassing van marktwaarde ook nog van invloed zijn op risico-opslag.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft toch helemaal niets met de marktwaarde van doen, maar met de afgesproken voorwaarden en de hypotheekschuld.

Dat men nu geen ORV hoeft te hebben van de NHG zegt niets over al langer bestaande hypotheken.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
24 mar 2021 21:36
Heeft toch helemaal niets met de marktwaarde van doen, maar met de afgesproken voorwaarden en de hypotheekschuld.

Dat men nu geen ORV hoeft te hebben van de NHG zegt niets over al langer bestaande hypotheken.
Veh:
Een aantal hypotheekverstrekkers vraagt voor het afsluiten van een hypotheek geen overlijdensrisicoverzekering. Dit zijn bijvoorbeeld ABN AMRO, Aegon, ING en Rabobank.
Maar bij de meeste hypotheekverstrekkers is een overlijdensrisicoverzekering nog wel verplicht als de hypotheek hoger uitkomt dan 80 % van de marktwaarde van de woning. Je moet dan minimaal het topgedeelte verzekeren
De vraag van ts is eigenlijk of de verstrekker aanpassing marktwaarde mag tegenhouden.
Dat vind je niet in de voorwaarden.
Op de site van mijn verstrekker zie ik wel wat zij vragen als voorwaarden voor aanpassing van marktwaarde.

De waardeontwikkeling die ts aangeeft: dan lijkt het me geen oude hypotheek

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
24 mar 2021 21:36
Dat men nu geen ORV hoeft te hebben van de NHG zegt niets over al langer bestaande hypotheken.
Dat zegt vooral dat de vroeger verplichte ORV dus eigenlijk overbodig was wat de NHG betrof, en vooral voor de tussenpersonen verzekeraar tot voordeel strekte

@TS: ik zou vragen of die verzekering eraf kan en zo niet, (dreigen met) switchen van hypotheek naar een hypotheeknemer die wel een hypotheek zonder overbodige verzekeringen verstrekt.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die ORV was een voorwaarde van de NHG en niet van de geldverstrekker, tussenpersoon of verzekeraar. Men was niet verplicht een hypotheek met NHG af te sluiten.

Switchen van geldgever levert een hoop kosten op. En wie zegt dat die ORV niet meer nodig zou zijn? Kunnen de eventuele nabestaande(n) de hypotheeklasten opbrengen na het overlijden van de verzekerde?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
26 mar 2021 12:56
Die ORV was een voorwaarde van de NHG en niet van de geldverstrekker, tussenpersoon of verzekeraar. Men was niet verplicht een hypotheek met NHG af te sluiten.
Vandaar dat hypotheekadviseurs altijd een NHG-hypotheek aanraadden……..vanwege het rentevoordeel én de verplichte bijkomende ORV.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de meeste mensen is/was een ORV sowieso verstandig.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
27 mar 2021 11:24
Voor de meeste mensen is/was een ORV sowieso verstandig.

Ik ken niemand, behalve de verzekeraars en de adviseurs, die er ooit profijt van heeft gehad. Vandaar dat de NHG die eis ook heeft laten vallen.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Fiesiekus schreef:
27 mar 2021 11:43
Lady1234 schreef:
27 mar 2021 11:24
Voor de meeste mensen is/was een ORV sowieso verstandig.

Ik ken niemand, behalve de verzekeraars en de adviseurs, die er ooit profijt van heeft gehad. Vandaar dat de NHG die eis ook heeft laten vallen.
Nog niemand met een eigen huis in jouw omgeving overleden Fiesiekus.
M.i. een belachelijke opmerking, die echt niet door de beugel kan!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Jan Tukker schreef:
27 mar 2021 12:28
Fiesiekus schreef:
27 mar 2021 11:43
Lady1234 schreef:
27 mar 2021 11:24
Voor de meeste mensen is/was een ORV sowieso verstandig.

Ik ken niemand, behalve de verzekeraars en de adviseurs, die er ooit profijt van heeft gehad. Vandaar dat de NHG die eis ook heeft laten vallen.
Nog niemand met een eigen huis in jouw omgeving overleden Fiesiekus.
M.i. een belachelijke opmerking, die echt niet door de beugel kan!

Jawel, zat genoeg in mijn omgeving die overleden zijn, maar die hadden geen ORV en de weduwe/weduwenaar kon daarna vrolijk blijven wonen, dankzij het partnerpensioen.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Het niet mogen beeindigen overlijdensrisicoverzekering door Hypotheek verstrekker

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
27 mar 2021 13:27

Jawel, zat genoeg in mijn omgeving die overleden zijn, maar die hadden geen ORV en de weduwe/weduwenaar kon daarna vrolijk blijven wonen, dankzij het partnerpensioen.
Hadden ze toch eigenlijk beter nog een orv erbij kunnen hebben ,maar dat weet je niet van te voren.
Zat genoeg?
Dan heb je het toch ook over oudere mensen + oude hypotheken+orv....of heb je ze allemaal platgelxld met je eigen bekrompen visie?

Gesloten