LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

Hallo,

Ik en mijn vriend hebben een huis gekocht en de ontbindende voorwaarden laten verlopen na het bericht van de hypotheekadviseur dat de bank (ING) onze documenten akkoord had bevonden en alleen de officiele beoordeling moest nog plaatsvinden.

Ik ben nu sinds Nov 2017 ZZP’er en heb eerder hetzelfde werk als freelancer gedaan en ben daarbij nog in loondienst geweest. Ik had nooit verwacht dat ik al een hypotheek zou kunnen krijgen ivm korter dan 1 jaar werkzaam zijn als ZZP’er, maar op basis van mijn inkomsten uit de laatste 3 kalenderjaren zou dit toch mogelijk zijn.

Nu zou de officiële beoordeling gaan plaatsvinden maar blijken er toch moeilijkheden zich voor te doen omdat ik inkomsten uit loondienst, freelance en ZZP heb gehad.
Heeft iemand hier ervaring mee of hier een idee over want de sleuteloverdracht zal al over 1,5 maand moeten plaatsvinden. En ik heb geen idee meer wat te doen. :(

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat documenten akkoord zijn, dus dat ze alles binnen hebben, betekent natuurlijk niet dat u zeker te weten die lening krijgt.

Neem dit op met uw hypotheekadviseur, die had u zeker moeten vertellen, dat het verstandig zou zijn om verlenging te vragen van de ontbindende voorwaarde.

Als u niet kunt afnemen, zit u aan de boete vast.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door arvandongen »

1,5 maand is nog een redelijke tijd om een hypotheek bij een andere verstrekker regelen.

Bijvoorbeeld NIBC heeft er geen principiële bezwaren tegen als er slechts één jaar zelfstandigheid is. Het beoordelingsproces is wel tergend langzaam bij die bank. Waarschijnlijk zijn er ook een aantal andere banken die geen bezwaren hebben. Ik zou zeggen: Schrijf een aantal (minimaal 3) banken aan om een offerte.

Ik lees dat je een hypotheekadviseur hebt. Dit zou je adviseur moeten weten en eigenlijk uit zichzelf al voor je moeten doen. Of is het een execution only adviseur? Dan kan het raadzaam zijn om wat extra geld uit te geven en een echte adviseur te nemen. Die kent de markt en heeft misschien contacten bij een bank om het acceptatieproces soepel en snel te laten verlopen.

stofzuigertje

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beetje dom, nooit laten verlopen maar verlengen zolang het niet 100% zeker is.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

sannedev schreef: Heeft iemand hier ervaring mee of hier een idee over want de sleuteloverdracht zal al over 1,5 maand moeten plaatsvinden. En ik heb geen idee meer wat te doen. :(
En wat zei de hypotheekadviseur qua "wat te doen"?

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

Lady1234 schreef:Dat documenten akkoord zijn, dus dat ze alles binnen hebben, betekent natuurlijk niet dat u zeker te weten die lening krijgt.

Neem dit op met uw hypotheekadviseur, die had u zeker moeten vertellen, dat het verstandig zou zijn om verlenging te vragen van de ontbindende voorwaarde.

Als u niet kunt afnemen, zit u aan de boete vast.

Dat begrijp ik! Maar alles was ok nagekeken en ook de credietcheck was al gedaan dus er zou niets meer in de weg staan!

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

arvandongen schreef:1,5 maand is nog een redelijke tijd om een hypotheek bij een andere verstrekker regelen.

Bijvoorbeeld NIBC heeft er geen principiële bezwaren tegen als er slechts één jaar zelfstandigheid is. Het beoordelingsproces is wel tergend langzaam bij die bank. Waarschijnlijk zijn er ook een aantal andere banken die geen bezwaren hebben. Ik zou zeggen: Schrijf een aantal (minimaal 3) banken aan om een offerte.

Ik lees dat je een hypotheekadviseur hebt. Dit zou je adviseur moeten weten en eigenlijk uit zichzelf al voor je moeten doen. Of is het een execution only adviseur? Dan kan het raadzaam zijn om wat extra geld uit te geven en een echte adviseur te nemen. Die kent de markt en heeft misschien contacten bij een bank om het acceptatieproces soepel en snel te laten verlopen.
Nee het gaat om een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hij heeft ons ook duidelijk aangegeven niet te hoeven verlengen! Omdat alles akkoord was bevonden. Omdat ik nog geen jaar zzp’er ben is het dus heel moeilijk om een hypotheekverstrekker te vinden. Hij heeft in het begin alles uitgezocht en kwam met dit aanbod!

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

Fiesiekus schreef:
sannedev schreef: Heeft iemand hier ervaring mee of hier een idee over want de sleuteloverdracht zal al over 1,5 maand moeten plaatsvinden. En ik heb geen idee meer wat te doen. :(
En wat zei de hypotheekadviseur qua "wat te doen"?
Hij zegt dat als de beoordeling niet akkoord wordt gegeven hij nog een andere optie achter de hand heeft. Van huren naar koop. Op basis van de huur die we nu betalen kunnen we dan een hypotheek krijgen. Maar dat aanbod is sowieso veel minder gunstig. We hebben uiteindelijk ja gezegd tegen het aanbid van de ing. Wij hebben ook vaak aangegeven dat we wilden verlengen.. maar hij heeft ons een dag van tevoren gebeld dat dit absoluut niet meer nodig was! Omdat alles akkoord was bij de ing.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

sannedev schreef:
Fiesiekus schreef:
sannedev schreef: Heeft iemand hier ervaring mee of hier een idee over want de sleuteloverdracht zal al over 1,5 maand moeten plaatsvinden. En ik heb geen idee meer wat te doen. :(
En wat zei de hypotheekadviseur qua "wat te doen"?
Hij zegt dat als de beoordeling niet akkoord wordt gegeven hij nog een andere optie achter de hand heeft. Van huren naar koop. Op basis van de huur die we nu betalen kunnen we dan een hypotheek krijgen. Maar dat aanbod is sowieso veel minder gunstig.
Kan je dat aanbod toelichten?

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

En wat zei de hypotheekadviseur qua "wat te doen"?[/quote]

Hij zegt dat als de beoordeling niet akkoord wordt gegeven hij nog een andere optie achter de hand heeft. Van huren naar koop. Op basis van de huur die we nu betalen kunnen we dan een hypotheek krijgen. Maar dat aanbod is sowieso veel minder gunstig. [/quote]

Kan je dat aanbod toelichten?[/quote]

Ja, in dat geval kun je (als ik het goed begrepen heb) een hypotheek krijgen als de maandlasten van de hypotheek lager komen te liggen dan de huidige huur die wij betalen. Dit is mogelijk bij bijv rabobank maar dan krijgen we een hogere rente. We zouden bij ing 2,6% krijgen en dan gaan we richting 3 a 3,2 %.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“”
Nee het gaat om een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hij heeft ons ook duidelijk aangegeven niet te hoeven verlengen! Omdat alles akkoord was bevonden. Omdat ik nog geen jaar zzp’er ben is het dus heel moeilijk om een hypotheekverstrekker te vinden. Hij heeft in het begin alles uitgezocht en kwam met dit aanbod!”””

Heeft uw hypotheekadviseur u dat schriftelijk medegedeeld? Maar hebt u dan van de bank een aanbod zwart op wit gezien?

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

Lady1234 schreef:“”
Nee het gaat om een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hij heeft ons ook duidelijk aangegeven niet te hoeven verlengen! Omdat alles akkoord was bevonden. Omdat ik nog geen jaar zzp’er ben is het dus heel moeilijk om een hypotheekverstrekker te vinden. Hij heeft in het begin alles uitgezocht en kwam met dit aanbod!”””

Heeft uw hypotheekadviseur u dat schriftelijk medegedeeld? Maar hebt u dan van de bank een aanbod zwart op wit gezien?
Nee dat we niet hoefden te verlengen is telefonisch gebeurd. Wel heeft de hypotheekadviseur diezelfde dag ook de makelaar gesproken en verteld dat we niet hoefden te verlengen. We hebben van de ING alleen een formulier ontvangen waarin staat dat de rente voor ons was gereserveerd en welke documenten er nog aangeleverd moesten worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door kweenie »

We hebben van de ING alleen een formulier ontvangen waarin staat dat de rente voor ons was gereserveerd en welke documenten er nog aangeleverd moesten worden.
Was dat voor of na het 'akkoord'?
Waarom wil ING nu alsnog de hypotheek niet aangaan? Heeft ING of de adviseur je aangegeven waarop het nu stuk lijkt te lopen en waarom het eerst wel OK leek?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: Was dat voor of na het 'akkoord'?
Waarom wil ING nu alsnog de hypotheek niet aangaan? Heeft ING of de adviseur je aangegeven waarop het nu stuk lijkt te lopen en waarom het eerst wel OK leek?
:idea: beregoeie vragen!!! Er klopt iets niet, ik vermoed iets met (waarschijnlijk) de tussenpersoon.

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

kweenie schreef:
We hebben van de ING alleen een formulier ontvangen waarin staat dat de rente voor ons was gereserveerd en welke documenten er nog aangeleverd moesten worden.
Was dat voor of na het 'akkoord'?
Waarom wil ING nu alsnog de hypotheek niet aangaan? Heeft ING of de adviseur je aangegeven waarop het nu stuk lijkt te lopen en waarom het eerst wel OK leek?
Dat was voor het akkoord! We kregen via de adviseur het renteaanbod wat gereserveerd was voor ons en ik moest nog 3 documenten aanleveren wat meteen is gebeurd! Nadat de taxatie ook bekend was heeft mijn hypotheekadviseur aangegeven dat degene van ing alles akkoord had bevonden. Toen zou de officiele beoordeling gaan plaatsvinden (anderhalve week terug) maar kreeg ik gister het mailtje van mijn adviseur dat het langer duurt en lastiger is omdat wij niet in een “hokje” loondienst of zelfstandige vallen en dat er in de beoordeling goed onderbouwd moet kunnen worden hoe het inkomen tot stand us gekomen en de continuiteit hiervan. Echter is het gemiddelde inkomen wel toereikend voor de hypotheekhoogte!

Ik snap alleen niet hoe dit nu pas aan het licht kan komen aangezien met mijn complexe situatie wij juist naar ing zijn gegaan omdat zij wel een hypotheek konden leveren voor ons. Dit was dus vooraf bekend.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Du uw hypotheekadviseur heeft ver voor zijn beurt gesproken met zijn “advies” niet te verlengen. U moest zelfs nog documenten inleveren.

sannedev
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:35

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door sannedev »

Lady1234 schreef:Du uw hypotheekadviseur heeft ver voor zijn beurt gesproken met zijn “advies” niet te verlengen. U moest zelfs nog documenten inleveren.
Nee die documenten zijn eerst ingeleverd. Daarna heeft hij mij laten weten nadat hij contact had gehad met zijn contactpersoon van de ing dat alles goed was.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sannedev schreef:
Lady1234 schreef:Du uw hypotheekadviseur heeft ver voor zijn beurt gesproken met zijn “advies” niet te verlengen. U moest zelfs nog documenten inleveren.
Nee die documenten zijn eerst ingeleverd. Daarna heeft hij mij laten weten nadat hij contact had gehad met zijn contactpersoon van de ing dat alles goed was.
Maar toch wel voordat de officiële beoordeling had plaatsgevonden.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door arvandongen »

sannedev schreef:Dat was voor het akkoord! We kregen via de adviseur het renteaanbod wat gereserveerd was voor ons en ik moest nog 3 documenten aanleveren wat meteen is gebeurd! Nadat de taxatie ook bekend was heeft mijn hypotheekadviseur aangegeven dat degene van ing alles akkoord had bevonden. Toen zou de officiele beoordeling gaan plaatsvinden (anderhalve week terug) maar kreeg ik gister het mailtje van mijn adviseur dat het langer duurt en lastiger is omdat wij niet in een “hokje” loondienst of zelfstandige vallen en dat er in de beoordeling goed onderbouwd moet kunnen worden hoe het inkomen tot stand us gekomen en de continuiteit hiervan. Echter is het gemiddelde inkomen wel toereikend voor de hypotheekhoogte!

Ik snap alleen niet hoe dit nu pas aan het licht kan komen aangezien met mijn complexe situatie wij juist naar ing zijn gegaan omdat zij wel een hypotheek konden leveren voor ons. Dit was dus vooraf bekend.
Is de hypotheek nu volledig afgewezen? Of moet er meer onderbouwing komen? Springt jouw adviseur nu door brandende hoepels om deze zaak te redden?

Ik ben het eens met Lady1234 dat de adviseur ver voor zijn beurt heeft gesproken omdat hij nog geen goedkeuring op schrift had. Hij heeft onverantwoorde risico's met jouw geld genomen.
Vraag de verkopende makelaar op schrift te zetten dat hij bericht heeft ontvangen van jouw adviseur dat verlenging niet nodig zou zijn. Zo een bewijsstuk zou je nog wel eens nodig kunnen hebben als je op een latere datum jouw adviseur aansprakelijk moet stellen voor zijn wangedrag en de financiële schade daarvan. Een second opinion bij een andere adviseur zou wel eens raadzaam kunnen zijn. Met nog anderhalve maand te gaan is zeker nog niet alles verloren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis gekocht, nu probleem met hypotheek na goedkeuring

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt inderdaad alsof de adviseur de boodschap van de ING verkeerd heeft begrepen of dat de ING de status niet goed aan de adviseur heeft doorgegeven. Dat alles aangeleverd was en het dossier dus volledig is zegt namelijk niets over het oordeel over het dossier.

Maar als ik het goed begrijp zou er op zich waarschijnlijk wel een hypotheek kunnen worden verstrekt, maar zit het probleem vooral in de onderbouwing van de continuïteit. Met een goede 'explain' van de adviseur zou dat goed moeten kunnen komen. Maar dan moet de adviseur wel in actie komen!

Gesloten