LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus schreef:
09 okt 2020 20:19
16again schreef:
08 okt 2020 21:20
Normaal levert oversluiten een forse boete op. Wat in menig geval de doorslag geeft om maar niet over te sluiten.
Echter, hier lijkt een boete me niet van toepassing, en oversluiten zal vooral rentevoordeel opleveren. Waarom dan niet op oversluiten aansturen?
Even aangenomen dat de huidige rente uit 2013 stamt, zal die hoger zijn dan thans het geval. Dus hangt er een boete, die gelijk is aan het voordeel bij lagere rente t.g.v. oversluiten, aan vast. Daar komen de kosten van externe partijen nog bij.

Oversluiten kan wel door bijv. de boete mee te financieren in de nieuwe hypotheek. Boete is fiscaal aftrekbaar, rente over de boete is niet aftrekbaar, dat bedrag komt in box 3.
Er is natuurlijk helemaal geen sprake van boeterente.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door moederslink »

Fiesiekus schreef:
09 okt 2020 20:26
moederslink schreef:
09 okt 2020 19:19
1) En hoezo heeft u deze woning geërfd? 2) Is uw broer dan idd overleden en is dit uw erfenis en zijn er nog andere erven? 3) Hoe is het eea gegaan? 4) Vastgelegd?
5) Heeft u met uw broer samen in dit huis gewoond?
6) En hoe is het mogelijk dat deze situatie al 3 jaar kan duren?
Vijf irrelevante vragen, die ook al uit de OP lijken te worden beantwoord. Zesde vraag is goede vraag.
Je kunt ook iets ' erven ' ( in de volksmond) van iemand zonder dat die persoon is overleden.
Normaliter erf je van een overleden persoon, het kan ook anders.
Stel, hypothetisch, broer en zus wonen in één huis, broer vertrekt naar andere locatie en heeft ander huis gekocht, zus, TS , mag blijven zitten en ' erft ' het huis , m.a.w zij mag er blijven zitten en de hypotheek gewoon aflossen.
Of....het huis is van hun ouders geweest en dan zijn er mogelijk nog andere ' erven ' .
Zomaar wat in mij op kwam.
Nergens lees ik dat broer is overleden nl. Je kunt er wél van uitgaan, maar......

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Grappig weer, the usual suspects bekvechten hier weer, terwijl de TS nergens meer te bekennen is. Verveling is toch maar wat.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
09 okt 2020 21:06
Nergens lees ik dat broer is overleden nl. Je kunt er wél van uitgaan, maar......
Als de broer niet overleden zou zijn, zou de bank niet “de erven” aanschrijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door moederslink »

Yep, dát is het! Had ik overheen gelezen 😊, excuses!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis van broer geërfd, bank zegt dat voortzetting geldlening niet kan

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Fiesiekus schreef:
09 okt 2020 20:16

TS betaalt al 3 jaar de hypotheek, dus waarom het financieel een probleem zou zijn, is mij een raadsel. Verder mee eens: blijven zitten.
Dat TS al 3 jaar de hypotheek betaalt, zegt niets over hoe TS door de draagkracht-toetsing voor een nieuwe hypotheek heen zal komen.
Wanneer TS naar de huidige toetsingsregels onvoldoende inkomen heeft om een hypotheek voor het openstaande schuldbedrag aan te gaan, kan het daar op vastlopen. En dat is zeker geen ondenkbaar scenario.

Gesloten