LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis verkopen om te emigreren

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
dave_e
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2009 14:12

Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door dave_e »

Ik denk erover om te gaan emigreren. Ik wil dan dus mijn huis verkopen in Nl en er niks voor terug te kopen. Ik heb nu een hypotheek van 130000 euro en heb mijn huis in 2005 gekocht voor 116000 euro . Ik heb NHG bij mijn hypotheek afgesloten.
De huidige huizenprijzen zijn ongeveer gelijk aan die van 2005.

55000 euro = Aflossingsvrij
73000 euro = Belegging hypotheek

Ik heb natuurlijk in al die jaren betaald en vraag me af wat er met dat geld gebeurt als ik het huis verkoop. Hoe maak ik de bereking om te zien welk bedrag ik al heb afbetaald en te zien wat mijn restschuld is ?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door dhc »

Uhhh...stomme vraag natuurlijk van mij, maar ik zou het eens aan je hypotheekverstrekker vragen.....

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door witte angora »

dave_e schreef:Hoe maak ik de bereking om te zien welk bedrag ik al heb afbetaald en te zien wat mijn restschuld is ?
Er is maar één manier: overleggen met degene waar de hypotheek loopt. Die kan het je precies vertellen.

*Edit: tijdens het schrijven van dit bericht heeft DHC dezelfde oplossing aangedragen...

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door dhc »

@WA: haha, was ik net ff sneller:)

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door witte angora »

dhc schreef:@WA: haha, was ik net ff sneller:)
Komt, ik was even aan het quoten, dat is meer werk. :P

Maar nu maar weer ontopic.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door ruud_a »

hypotheek van 130.000
waarde huis 116.000
ik ben bang dat je niet kunt gaan rentenieren
emigreren is trouwens ook niet zo makkelijk, zeker als je eventueel naar buiten europa wilt
ik zou er eerst nog eens goed over nadenken, voor je het huis te koop zet

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Ruud: er worden geen emigratieadviezen gevraagd. Ongetwijfeld heeft de TS al het nodige voorbereidingswerk gedaan. :wink:

Aangezien hij het over een restschuld heeft, zal hij 'rentenieren' niet in zijn achterhoofd hebben denk ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door sjohie »

dave_e schreef:Ik denk erover om te gaan emigreren. Ik wil dan dus mijn huis verkopen in Nl en er niks voor terug te kopen. Ik heb nu een hypotheek van 130000 euro en heb mijn huis in 2005 gekocht voor 116000 euro . Ik heb NHG bij mijn hypotheek afgesloten.
De huidige huizenprijzen zijn ongeveer gelijk aan die van 2005.

55000 euro = Aflossingsvrij
73000 euro = Belegging hypotheek

Ik heb natuurlijk in al die jaren betaald en vraag me af wat er met dat geld gebeurt als ik het huis verkoop. Hoe maak ik de bereking om te zien welk bedrag ik al heb afbetaald en te zien wat mijn restschuld is ?
Je doelt dus op het vermogen wat in het beleggingsdeel van je hypotheek is opgebouwd? Daarvoor kan je niét rekenen met die 73000 euro door het te delen door 30 jaar x 12 maanden = 360. Dat bedrag van 73k is het beoogde vermogen over 30 jaar. De werkelijke (dag)waarde ervan kan je opvragen bij de hypotheekverstrekker. Een schatting kan je maken op basis van je laatste jaaroverzicht wat je van ze gekregen hebt.

dave_e
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2009 14:12

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door dave_e »

sjohie schreef:
dave_e schreef:Ik denk erover om te gaan emigreren. Ik wil dan dus mijn huis verkopen in Nl en er niks voor terug te kopen. Ik heb nu een hypotheek van 130000 euro en heb mijn huis in 2005 gekocht voor 116000 euro . Ik heb NHG bij mijn hypotheek afgesloten.
De huidige huizenprijzen zijn ongeveer gelijk aan die van 2005.

55000 euro = Aflossingsvrij
73000 euro = Belegging hypotheek

Ik heb natuurlijk in al die jaren betaald en vraag me af wat er met dat geld gebeurt als ik het huis verkoop. Hoe maak ik de bereking om te zien welk bedrag ik al heb afbetaald en te zien wat mijn restschuld is ?
Je doelt dus op het vermogen wat in het beleggingsdeel van je hypotheek is opgebouwd? Daarvoor kan je niét rekenen met die 73000 euro door het te delen door 30 jaar x 12 maanden = 360. Dat bedrag van 73k is het beoogde vermogen over 30 jaar. De werkelijke (dag)waarde ervan kan je opvragen bij de hypotheekverstrekker. Een schatting kan je maken op basis van je laatste jaaroverzicht wat je van ze gekregen hebt.
En dit bedrag zou ik evt van mijn rest schuld af kunnen halen ?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door sjoegel »

inderdaad.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door sjoegel »

ben echter bang dat het tegen valt...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door sjohie »

dave_e schreef:
sjohie schreef:
dave_e schreef:Ik denk erover om te gaan emigreren. Ik wil dan dus mijn huis verkopen in Nl en er niks voor terug te kopen. Ik heb nu een hypotheek van 130000 euro en heb mijn huis in 2005 gekocht voor 116000 euro . Ik heb NHG bij mijn hypotheek afgesloten.
De huidige huizenprijzen zijn ongeveer gelijk aan die van 2005.

55000 euro = Aflossingsvrij
73000 euro = Belegging hypotheek

Ik heb natuurlijk in al die jaren betaald en vraag me af wat er met dat geld gebeurt als ik het huis verkoop. Hoe maak ik de bereking om te zien welk bedrag ik al heb afbetaald en te zien wat mijn restschuld is ?
Je doelt dus op het vermogen wat in het beleggingsdeel van je hypotheek is opgebouwd? Daarvoor kan je niét rekenen met die 73000 euro door het te delen door 30 jaar x 12 maanden = 360. Dat bedrag van 73k is het beoogde vermogen over 30 jaar. De werkelijke (dag)waarde ervan kan je opvragen bij de hypotheekverstrekker. Een schatting kan je maken op basis van je laatste jaaroverzicht wat je van ze gekregen hebt.
En dit bedrag zou ik evt van mijn rest schuld af kunnen halen ?
Wat bedoel je precies met restschuld? Met de cijfers die je gaf, zal er het volgende gebeuren bij verkoop.

Hypotheek = -130.000
Opbrengst verkoop = 116.000
-------------------------------------------
Saldo = -14.000
+/- opgebouwd vermogen (=beleggingsdeel hypotheek)
--------------------------------------------
Als het opgebouwd vermogen >14.000 blijkt te zijn, zal je iets overhouden aan de verkoop, en anders zal er een restschuld overblijven ja. Bedenk wel dat sommige hypotheken nog extra (boete)clausules kennen voor het vervroegd beëindigen van de hypotheek etc.

Na dit hele verhaal, zal je volgens mij ook nog inkomstenbelasting moeten betalen over eventuele winst, aangezien je het niet voor de aanschaf van een nieuw huis gebruikt.

Simpele versie, vraag bij he hypotheekverstrekker het actuele saldo van je belegging op, en je weet in grote lijnen waar je aan toe bent.

Gezien het jaartal van afsluiten, en de matige ontwikkelingen op de aandelenmarkt de laatste jaren, zou ik me voorbereiden op een bedrag wat royaal beneden de benodigde 14.000 zal liggen, en ook met de mogelijkheid dat het een woekerhypotheek zal blijken te zijn.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door SJZ »

Na dit hele verhaal, zal je volgens mij ook nog inkomstenbelasting moeten betalen over eventuele winst,
Dat is volstrekte onzin. Je betaalt geen inkomstenbelasting over winst bij verkoop als particulier. (Het wordt pas anders als je bv. beroepsmatig in huizen handelt en dit huis binnen in je onderneming zit.)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door sjohie »

SJZ schreef:
Na dit hele verhaal, zal je volgens mij ook nog inkomstenbelasting moeten betalen over eventuele winst,
Dat is volstrekte onzin. Je betaalt geen inkomstenbelasting over winst bij verkoop als particulier. (Het wordt pas anders als je bv. beroepsmatig in huizen handelt en dit huis binnen in je onderneming zit.)
Inderdaad, ik was in de war met het vermogen in box3, waar de eventuele winst bij komt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door SJZ »

Inderdaad, ik was in de war met het vermogen in box3, waar de eventuele winst bij komt.
Ik weet niet of het land waar hij heen gaat emigreren wel een box 3 heeft ....

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Huis verkopen om te emigreren

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

SJZ schreef:
Inderdaad, ik was in de war met het vermogen in box3, waar de eventuele winst bij komt.
Ik weet niet of het land waar hij heen gaat emigreren wel een box 3 heeft ....
En je weet ook niet in welk land TS belastingplichtig is. Ga er, gezien het box 1 huis, maar van uit dat het nu Nederland is.

Gesloten