LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
carinalola
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2014 12:38

Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door carinalola »

Goedemiddag,

Bedankt voor het lezen, ik zit met het volgende en ben benieuwd naar de mening van een ander hierover. Uiteraard zal ik de kwestie ook voorleggen aan de hypotheekbemiddelaar en een klacht bij mijn bank indienen.

Ik heb in april dit jaar een huis gekocht en hiervoor een hypotheek afgesloten bij de ABN Amro. Ik heb dit huis alleen gekocht en heb als enige getekend bij de notaris en woon ook alleen in dit huis. Ik bankier ook bij de ABN amro.

Deze maand (augustus) zou mijn hypotheekbedrag van juli op 1 augustus worden afgeschreven. Echter tot op heden heeft de ABN amro de hypotheek nog niet van mijn rekening afgeschreven. Wel werd ik gebeld door mijn ex partner dat hij een brief heeft gekregen van de ABN Amro op zijn naam en zijn (dus mijn oude) adres met de mededeling dat er een achterstand in de hypotheekbetaling is ontstaan en of deze brief misschien voor mij bestemd kon zijn. Ik heb direct het hypotheekbedrag en het leningnummer vergeleken mijn hypotheek en het klopt inderdaad dat deze brief op zijn(!) naam, met bovendien “strikt persoonlijk en vertrouwelijk” in de aanhef, over mijn hypotheek gaat.

Ik heb vandaag direct gebeld met de ABN Amro en zij beweren dat mijn hypotheek op zijn naam staat. Bij mijn vraag wat er gebeurt als ik 3 maanden mijn hypotheek niet betaal, werd bevestigd dat mijn ex dan een BKR codering krijgt. De ABN vind dat ik nu langs moet komen om te bewijzen dat de hypotheek op mijn naam staat.

Dit vind ik zelf omgekeerde wereld en vind dat ze het op deze manier wel erg makkelijk afdoen. Ik vind dat de ABN maar moet bewijzen hoe het kan dat deze hypotheek volgens hun NIET op mijn naam staat. De medewerker van ABN AMRO gaf hierna aan dat hij ook niets kan doen aan deze situatie en dat zijn leidinggevende adviseert om een klacht in te dienen via het 0900 nummer of via internet bankieren.

Eerlijk gezegd vind ik het erg slecht van de ABN amro dat zij niet net zo schrikken als ik van het feit dat mijn hypotheek op een andere naam staat. En dat ik voor (naar mijn mening) zo iets groots, een klacht in mag gaan dienen op een 0900 nummer zonder dat er direct actie vanuit de ABN wordt ondernomen. Ik begrijp niet dat een bank zo om kan gaan met vertrouwelijk informatie.

Overigens bankiert mijn ex niet bij de ABN, heeft dit ook nooit gedaan. Wij hebben nooit gezamenlijke rekeningen gehad, niet samen een hypotheek gehad etc. (zijn hypotheek loopt bij de ING). Het enige wat we gemeen hadden is het adres waarop ik tot 3 april stond ingeschreven. Echter heb ik al mijn bankzaken al in februari van dit jaar overgeheveld naar het tijdelijke adres bij mijn moeder.

Wat vinden jullie? Kan de ABN amro mij zomaar met een kluitje het riet in sturen door te zeggen “bewijs maar dat de hypotheek op uw naam staat en dien een klacht in als u het er niet meer eens bent bij het 0900 nummer?

Ik ben erg benieuwd...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door berndv »

carinalola schreef:Goedemiddag,

Bedankt voor het lezen, ik zit met het volgende en ben benieuwd naar de mening van een ander hierover. Uiteraard zal ik de kwestie ook voorleggen aan de hypotheekbemiddelaar en een klacht bij mijn bank indienen.

Ik heb in april dit jaar een huis gekocht en hiervoor een hypotheek afgesloten bij de ABN Amro. Ik heb dit huis alleen gekocht en heb als enige getekend bij de notaris en woon ook alleen in dit huis. Ik bankier ook bij de ABN amro.

Deze maand (augustus) zou mijn hypotheekbedrag van juli op 1 augustus worden afgeschreven. Echter tot op heden heeft de ABN amro de hypotheek nog niet van mijn rekening afgeschreven. Wel werd ik gebeld door mijn ex partner dat hij een brief heeft gekregen van de ABN Amro op zijn naam en zijn (dus mijn oude) adres met de mededeling dat er een achterstand in de hypotheekbetaling is ontstaan en of deze brief misschien voor mij bestemd kon zijn. Ik heb direct het hypotheekbedrag en het leningnummer vergeleken mijn hypotheek en het klopt inderdaad dat deze brief op zijn(!) naam, met bovendien “strikt persoonlijk en vertrouwelijk” in de aanhef, over mijn hypotheek gaat.

Ik heb vandaag direct gebeld met de ABN Amro en zij beweren dat mijn hypotheek op zijn naam staat. Bij mijn vraag wat er gebeurt als ik 3 maanden mijn hypotheek niet betaal, werd bevestigd dat mijn ex dan een BKR codering krijgt. De ABN vind dat ik nu langs moet komen om te bewijzen dat de hypotheek op mijn naam staat.

Dit vind ik zelf omgekeerde wereld en vind dat ze het op deze manier wel erg makkelijk afdoen. Ik vind dat de ABN maar moet bewijzen hoe het kan dat deze hypotheek volgens hun NIET op mijn naam staat. De medewerker van ABN AMRO gaf hierna aan dat hij ook niets kan doen aan deze situatie en dat zijn leidinggevende adviseert om een klacht in te dienen via het 0900 nummer of via internet bankieren.

Eerlijk gezegd vind ik het erg slecht van de ABN amro dat zij niet net zo schrikken als ik van het feit dat mijn hypotheek op een andere naam staat. En dat ik voor (naar mijn mening) zo iets groots, een klacht in mag gaan dienen op een 0900 nummer zonder dat er direct actie vanuit de ABN wordt ondernomen. Ik begrijp niet dat een bank zo om kan gaan met vertrouwelijk informatie.

Overigens bankiert mijn ex niet bij de ABN, heeft dit ook nooit gedaan. Wij hebben nooit gezamenlijke rekeningen gehad, niet samen een hypotheek gehad etc. (zijn hypotheek loopt bij de ING). Het enige wat we gemeen hadden is het adres waarop ik tot 3 april stond ingeschreven. Echter heb ik al mijn bankzaken al in februari van dit jaar overgeheveld naar het tijdelijke adres bij mijn moeder.

Wat vinden jullie? Kan de ABN amro mij zomaar met een kluitje het riet in sturen door te zeggen “bewijs maar dat de hypotheek op uw naam staat en dien een klacht in als u het er niet meer eens bent bij het 0900 nummer?

Ik ben erg benieuwd...
Vreemde uitleg van de bank. Neem aan dat u zelf bij de notaris bent geweest om de hypotheekakte te tekenen en hier ook een getekend exemplaar van heeft? Dan is her vreemd dat de bank de hypotheek op een andere naam zet. Niet betalen zou ik niet adviseren, uw ex zal misschien een bkr krijgen, u wordt uit het huis gezet.

carinalola
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2014 12:38

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door carinalola »

Het wel of niet betalen van de hypotheek is ook de vraag niet. Deze wordt gewoon betaald, heb overigens prima contact met mijn ex.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door berndv »

carinalola schreef:Het wel of niet betalen van de hypotheek is ook de vraag niet. Deze wordt gewoon betaald, heb overigens prima contact met mijn ex.
Dat zeg ik ook niet. Maar heeft u nu wel of geen hypotheekakte die u zelf en alleen bij de notaris heeft getekend? Neem aan dat de bank hier toch voldoende aan zou moeten hebben.

Ik lees ook iets van een bemiddelaar. Heeft u de hypotheek rechtstreeks bij de bank afgesloten of bij een tussenpersoon? In het laatste geval zou ik die aan het werk zetten, u betaalt immers genoeg voor de diensten van een tussenpersoon, dan mag die ook iets doen voor zijn geld.

carinalola
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2014 12:38

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door carinalola »

Ik heb zelf getekend (als enige) bij de notaris, alle aktes staan op mijn naam. Ik ga inderdaad ook de bemiddelaar inlichten evenals een klacht bij ABN. Echter vind ik de gang van zaken en de passieve reactie van ABN uitermate teleurstellend.ik vraag mij af of dit zomaar kan.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door ruud_a »

U kunt wel principieel gaan doen bij de abnamro, maar dat zal het probleem waarschijnlijk niet sneller oplossen.
bovendien staat het nog niet vast dat het probleem bij de abnamro is ontstaan.
ik vraag mij wel af waar de naam van uw ex dan vandaan is gekomen.

laurens043
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jun 2013 23:13

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door laurens043 »

de notaris controleert het id bewijs of dat overkomt met de hypotheeknemer ,doet een bkr check voor de overdracht ,en u tekent samen met hem de hypotheekakte ,en hij schrijft dat in het register ,u kunt dat hier controleren wie de eigenaren zijn van het huis http://www.mijnoverheid.nl onder het kopje kadaster.....dus u ex kan daar nooit bij op staan

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Laurens,
Een notaris kan geen bkr-check doen. Ook kan een notaris niet het id-bewijs controleren of dat overeenkomst met de hypotheeknemer (dat is namelijk de bank).

Wat de notaris wel doet is de hypotheekakte opstellen en passeren. Van deze akte heeft Abn ook een afschrift gehad.

Het zou mogelijk kunnen zijn dat in de offerte een incassomachtiging is opgenomen met een naar nu blijkt verkeerd rekeningnummer. In dat geval zou dit rekeningnummer aangepast moeten worden.

Overigens is het veranderen van het rekeningnummer ook relatief eenvoudig en kunt u zelf met de Abn Amro regelen.Dan is het probleem ook al opgelost.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste carinalola,

Uw bericht over uw hypotheek bij ABN AMRO heb ik gelezen. Ik kan me goed voorstellen dat u bent geschrokken dat de hypotheek op naam van uw ex-partner zou staan.

In uw bericht verteld u ook dat u telefonisch contact met ons heeft gehad en u niet goed bent geholpen. Uiteraard is dit niet de bedoeling en willen we graag helpen.

Als u het fijn vindt, kunnen we hierover telefonisch contact met u opnemen.
Samen gaan we uitzoeken wat er aan de hand is en hoe uw klacht goed kan worden opgelost.
U kunt uw telefoonnummer doorgeven via een privébericht. In uw bericht kunt u ook aangeven op welk tijdstip u het beste bereikbaar bent. U kunt een tijdstip doorgeven tussen 09.00 - 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door sjohie »

Vreemd, een hypotheekakte is vastgelegd in een openbaar register, welke wordt beheerd door het kadaster. Daar kan niet plotsklaps een andere naam op staan, dat zou namelijk weer via een notaris moeten, en van zo'n mutatie krijg je zelf thuis ook nog schriftelijk een bevestiging van het kadaster. In een ABN-Amro eigen systeem lijkt me dat plausibeler, maar dat is dus duidelijk aan hén om op te lossen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Sjohie,
De naam van schuldenaar kan in beginsel zonder tussenkomst van de notaris gewijzigd worden. De naam van de huiseigenaar niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik me nog wel aanvraag, waren jullie ten tijde van de ondertekening al gescheiden, of officieel nog getrouwd? In het laatste geval kan de situatie wel eens wat gecompliceerder zijn.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek ABN staat plots op andere naam!

Ongelezen bericht door 16again »

Ik weet dat dit niet de insteek is van TS, maar is dit eigenlijk niet een gevalletje:
"foutje , bedankt! Ik hoef niet meer te betalen" :D


Mogelijk vindt de belastingdienst het ook niet leuk als je aftrekpost opgeeft, voor een hypotheek die niet eens op je naam staat.

Gesloten