Hypotheek en ANW

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Micks
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021 19:35

Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Micks »

Hopelijk kan iemand hier antwoord geven op de volgende vraag:
Mijn moeder heeft eind 2020 haar financieel adviseur gevraagd of het voordeel oplevert als ze haar hypotheek oversluit.
Deze gaf aan van wel en hij zou er mee bezig gaan. Het klonk allemaal als rozengeur en maneschijn.
Ze leverde alle benodigde papieren aan, alleen een document van de SVB omtrent ANW leverde vertraging op. Uiteindelijk heeft ze wel een document gekregen van de SVB waarop vermeld staat dat zij recht heeft op ANW.
Toen werd het stil. Ze heeft weer contact opgenomen met de financieel adviseur en nu blijkt geen enkele hypotheekverstrekker haar te willen hebben omdat ze niet vast kunnen stellen of ze tot haar pensioen recht heeft op ANW. Hoe kan dit?
Ze heeft eerder de hypotheek overgesloten en dat ging prima. Toen had ze ook al recht op ANW. Bij mijn weten staat vast, dat als je voor 1996 weduwe/weduwnaar bent geworden en je nabestaandenpensioen vast hebt gelegd, je tot pensioenleeftijd recht hebt op ANW. Daarnaast krijgt ze bijstand. Ze staat niet BKR geregistreerd en heeft ook nooit een betalingsachterstand gehad met de hypotheek. De hypotheek is ook nooit hoger geweest dan de waarde van het huis.
Wie kan hier antwoordt op geven?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die datum van 1996 is slechts een zekerheid dat men minstens 30% van de ANW behoudt bij andere eigen inkomsten.

Micks
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021 19:35

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Micks »

Qua bijstand blijkt dat te kloppen, mijn fout.
Heb het bij haar nagevraagd.
Voor 1996 was het de AWW en die was standaart tot pensioen tenzij nieuwe relatie of inkomen. Na 1996 werd ANW en is het voor een bepaalde tijd tenzij anders bepaald.
Maar goed, dat zijn de kleine details, grote vraag blijft waarom er nu geen hypotheek overgesloten kan worden met dezelfde omstandigheden klant waarmee eerder wel overgesloten kon worden?
Zijn er nieuwe regels? Zijn de hypotheekverstrekkers terughoudend geworden? Kan het bij de financieel adviseur liggen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Even een off topic vraag. Als er al eerder overgesloten is, waarom dat dan nu opnieuw doen? Is er ook wel aan de kosten van die handelingen gedacht en eventuele boeterente?

Die rozengeur en maneschijn zou nog wel eens flink tegen kunnen vallen.

Micks
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021 19:35

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Micks »

Lady1234 schreef:
19 apr 2021 16:07
Even een off topic vraag. Als er al eerder overgesloten is, waarom dat dan nu opnieuw doen? Is er ook wel aan de kosten van die handelingen gedacht en eventuele boeterente?

Die rozengeur en maneschijn zou nog wel eens flink tegen kunnen vallen.
Advies van financieel adviseur. Alles bij elkaar, inclusief boeterente, bleek de moeite waard te zijn. Althans, dat was de prognose van de adviseur. Met al het gezeur wat er nu bij komt kijken en afspraken die niet nagekomen kunnen worden, heb ik zelf zo mijn twijfels bij die financieel adviseur... hij kent de regels, hij weet hoe hij het moet regelen en beloofde het ook te regelen...

Micks
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021 19:35

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Micks »

snellie schreef:
19 apr 2021 17:24
Heeft ze nu wel of geen aanvullende bijstand? Want bijstand en een eigen huis is een verhaal apart. Ik kan me dan wel voorstellen dat geen hypotheekverstrekker daarin meegaat.
Daar is antwoordt op gegeven. (Nee dus) Daarnaast is de situatie al heel lang zo geweest, heeft ze na overlijden partner een koopwoning....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Micks schreef:
19 apr 2021 17:16
Lady1234 schreef:
19 apr 2021 16:07
Even een off topic vraag. Als er al eerder overgesloten is, waarom dat dan nu opnieuw doen? Is er ook wel aan de kosten van die handelingen gedacht en eventuele boeterente?

Die rozengeur en maneschijn zou nog wel eens flink tegen kunnen vallen.
Advies van financieel adviseur. Alles bij elkaar, inclusief boeterente, bleek de moeite waard te zijn. Althans, dat was de prognose van de adviseur. Met al het gezeur wat er nu bij komt kijken en afspraken die niet nagekomen kunnen worden, heb ik zelf zo mijn twijfels bij die financieel adviseur... hij kent de regels, hij weet hoe hij het moet regelen en beloofde het ook te regelen...

Waarschijnlijk ziet de adviseur er geen verdienste in, maar heeft niet de beschaving even te melden dat het niet lukt.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Hypotheek en ANW

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Zonder concrete informatie valt op deze vraag geen inhoudelijk antwoord te geven.

Gesloten