LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewindvoerder wil executieverkoop

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Repelzteeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2018 13:48

Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Repelzteeltje »

Goedemorgen,
Ik heb een vraag. Mijn partner is jaren geleden gescheiden na een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting. Gedurende het huwelijk hebben ze samen een huis gekocht, dat was het enige gemeenschappelijke, waarvan mijn partner een deel heeft gefinancierd met de overwaarde van het vorige huis dat alleen op zijn naam stond.

Tijdens de echtscheiding is bepaald dat mijn partner de woning kreeg, hij ook alle financiën zou blijven voldoen, hij zijn ex zou laten ontslaan uit haar hoofdelijke aansprakelijkheid en haar nog een bedrag heeft meegegeven in verband met het huis, zodat ze verder kon. Intussen zit ex in de WSNP en is het eindelijk gelukt om de vrouw te kunnen laten ontslaan. Punt is alleen dat nu de bewindvoerder vindt dat er pas toestemming voor het ontslag gegeven kan worden als mijn partner de helft van de overwaarde, die inmiddels aanwezig is, afdraagt aan zijn ex, lees de bewindvoerder.

Mijn partner wil dat niet nu hij feitelijk nog geld van zijn ex krijgt vanwege de financiering uit de overwaarde, het bedrag dat hij al betaald heeft verrekend moet worden en hij ook recht op de helft van alle woonlasten die hij al die jaren alleen heeft betaald.

De bewindvoerder vindt dit allemaal onjuist en geeft nu de bank opdracht de executieverkoop te starten.

Kan dit allemaal wel?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Repelzteeltje schreef:
20 nov 2018 13:51
Goedemorgen,
Ik heb een vraag. Mijn partner is jaren geleden gescheiden na een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting. Gedurende het huwelijk hebben ze samen een huis gekocht, dat was het enige gemeenschappelijke, waarvan mijn partner een deel heeft gefinancierd met de overwaarde van het vorige huis dat alleen op zijn naam stond.

Tijdens de echtscheiding is bepaald dat mijn partner de woning kreeg, hij ook alle financiën zou blijven voldoen, hij zijn ex zou laten ontslaan uit haar hoofdelijke aansprakelijkheid en haar nog een bedrag heeft meegegeven in verband met het huis, zodat ze verder kon. Intussen zit ex in de WSNP en is het eindelijk gelukt om de vrouw te kunnen laten ontslaan. Punt is alleen dat nu de bewindvoerder vindt dat er pas toestemming voor het ontslag gegeven kan worden als mijn partner de helft van de overwaarde, die inmiddels aanwezig is, afdraagt aan zijn ex, lees de bewindvoerder.

Mijn partner wil dat niet nu hij feitelijk nog geld van zijn ex krijgt vanwege de financiering uit de overwaarde, het bedrag dat hij al betaald heeft verrekend moet worden en hij ook recht op de helft van alle woonlasten die hij al die jaren alleen heeft betaald.

De bewindvoerder vindt dit allemaal onjuist en geeft nu de bank opdracht de executieverkoop te starten.

Kan dit allemaal wel?
Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijk is hierbij vooral ook wat er allemaal op papier staat. Is er bijvoorbeeld toentertijd een lening-overeenkomst opgesteld voor het geld wat je partner aan zijn ex had geleend? En wat staat daarin over een verrekening? En was er een samenlevingscontract en wat stond daar in over de verdeling van kosten en bezit?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Samenlevingscontract? De partner is getrouwd geweest onder huwelijkse voorwaarden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28
Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.
Repelsteeltje: als Moneyman dit advies geeft (en hij is deurwaarder!) dan is het uitermate verstandig dit advies op te volgen en verder al het andere te laten voor wat het is.

Het enige wat ik er aan toe kan voegen is: zorg dat je alle documentatie op orde hebt, gekopieerd en wel, desnoods met een kort overzichtje welke documenten je hebt. Wacht er niet te lang mee.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Repelzteeltje schreef:
20 nov 2018 13:51

Tijdens de echtscheiding is bepaald dat mijn partner de woning kreeg, hij ook alle financiën zou blijven voldoen, hij zijn ex zou laten ontslaan uit haar hoofdelijke aansprakelijkheid en haar nog een bedrag heeft meegegeven in verband met het huis, zodat ze verder kon. Intussen zit ex in de WSNP en is het eindelijk gelukt om de vrouw te kunnen laten ontslaan.

Ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid voor de hypotheek? Dan heeft noch de ex, noch de bewindvoeder ook maar iets met de hypotheek en/of de bank te maken.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 20 nov 2018 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28

Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.

Welnee, die bewindvoerder probeert maar wat geld los te halen. Heeft geen poot om op te staan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

witte angora schreef:
20 nov 2018 18:03
Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28
Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.
Repelsteeltje: als Moneyman dit advies geeft (en hij is deurwaarder!) dan is het uitermate verstandig dit advies op te volgen en verder al het andere te laten voor wat het is.

:lol: :lol: :lol:

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Repelzteeltje schreef:
20 nov 2018 13:51

De bewindvoerder vindt dit allemaal onjuist en geeft nu de bank opdracht de executieverkoop te starten.

Kan dit allemaal wel?
Lijkt mij dat een hypotheeknemer zelf bepaald wanneer zij overgaan tot executie en niet de bewindvoerder van de hypotheekgever.

Verder, wat Moneyman stelt, laat je door een kundige jurist vertegenwoordigen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Henk Toeter schreef:
20 nov 2018 20:01
Repelzteeltje schreef:
20 nov 2018 13:51

De bewindvoerder vindt dit allemaal onjuist en geeft nu de bank opdracht de executieverkoop te starten.

Kan dit allemaal wel?
Lijkt mij dat een hypotheeknemer zelf bepaald wanneer zij overgaan tot executie en niet de bewindvoerder van de hypotheekgever.

Dat dus, was ik vergeten te melden. Nog afgezien van het feit dat "die ex" geen hoofdelijke aansprakelijkheid als hypotheekgever meer kent.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus schreef:
20 nov 2018 19:58
Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28

Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.
Welnee, die bewindvoerder probeert maar wat geld los te halen. Heeft geen poot om op te staan.
Gevaarlijke, te makkelijke en kortzichtige conclusie. Je zou beter moeten weten.

De casus laat nogal wat cruciale vragen onbeantwoord. Het is maar de vraag of dat ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid daadwerkelijk al heeft plaats gevonden. Als de bewindvoerder van de ex daar niet op acteert, gebeurt er niets. En diezelfde bewindvoerder kan zich, afhankelijk van de specifieke situatie, in het kader van het liquideren van vermogensbestandsdelen, op de overwaarde van de woning verhalen. Hij zou dan natuurlijk de bank verzoeken te executeren.

Juist daarom heb je een deskundige nodig die wél alle details kent.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Repelzteeltje schreef:
20 nov 2018 13:51
Intussen zit ex in de WSNP en is het eindelijk gelukt om de vrouw te kunnen laten ontslaan. Punt is alleen dat nu de bewindvoerder vindt dat er pas toestemming voor het ontslag gegeven kan worden als mijn partner de helft van de overwaarde, die inmiddels aanwezig is, afdraagt aan zijn ex, lees de bewindvoerder.
Uit dit gedeelte maak ik op dat ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid nog niet heeft plaatsgevonden. En dat de bewindvoerder eerst geld wil zien voordat dit gaat gebeuren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door witte angora »

Fiesiekus schreef:
20 nov 2018 20:01
witte angora schreef:
20 nov 2018 18:03
Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28
Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.
Repelsteeltje: als Moneyman dit advies geeft (en hij is deurwaarder!) dan is het uitermate verstandig dit advies op te volgen en verder al het andere te laten voor wat het is.

:lol: :lol: :lol:
Wat er zo lollig is weet ik niet, maar volgens mij hoort jouw inhoudelijke bericht bij 'al het andere' wat de topicstarter beter kan laten voor wat het is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door renewouters »

Fiesiekus schreef:
20 nov 2018 19:58
Moneyman schreef:
20 nov 2018 16:28

Je zult naar een advocaat moeten. Bij dergelijke zaken zijn de details van belang, en dat zijn er nogal wat.

Welnee, die bewindvoerder probeert maar wat geld los te halen. Heeft geen poot om op te staan.
@TS, als het helemaal fout gaat als je naar Fiesiekus luistert zorgt hij ervoor dat alle problemen worden opgelost...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door gosewijn »

De bewindvoerder zal bij deze, zwaarwegende beslissing , toch toestemming moeten vragen aan de RC. ?????

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet per sé. Dit soort acties behoren tot de standaard werkzaamheden van een bewindvoerder. Uiteraard moet er wel rekening en verantwoording afgelegd worden.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door dmv »

Ik vraag me af op de hypotheekverstrekker ermee akkoord gaat. Immers, als deze mnr zijn betalingen gewoon nakomt en is gekomen is het toch alleen maar verlies voor de bank bij executieverkoop?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door 16again »

dmv schreef:
21 nov 2018 18:14
Ik vraag me af op de hypotheekverstrekker ermee akkoord gaat. Immers, als deze mnr zijn betalingen gewoon nakomt en is gekomen is het toch alleen maar verlies voor de bank bij executieverkoop?
Een executieverkoop levert inderdaad veel minder op. Maar het verlies is natuurlijk niet zomaar voor de bank, die blijft natuurlijk TS en ex-partner achtervolgen voor de restschuld.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bewindvoerder wil executieverkoop

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat nu de bewindvoerder vindt dat er pas toestemming voor het ontslag gegeven kan worden als mijn partner de helft van de overwaarde, die inmiddels aanwezig is, afdraagt aan zijn ex, lees de bewindvoerder.
gezien deze zin vraag ik mij af of dat ontslag al verleend is door de bank, of dat er iets hangt waardoor de bewindvoerder deze invloed kan uitoefenen.
Is het ontslag al verleend en bevestigd en klopt alles dan heeft de bewindvoerder geen poot om op te staan. Hamvraag is dus of alles rond is en ook sluitend is.

Gesloten