Boeterente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
LHPvdK

Boeterente

Ongelezen bericht door LHPvdK » 09 apr 2018 16:51

Als je een hypotheek hebt met lange termijn vaste rente en je wilt die hypotheek oversluiten ivm de huidige lage rente, moet je boeterente betalen, dat principe snap ik.
Maar als je dan verhuist en zelfs bij de concurrent je hypotheek oversluit, hoef je GEEN boetrente te betalen, terwijl als je niet verhuist en bij je huidige hypotheek verstrekker blijft, moet je WEL boeterente betalen, dus als je klant blijft moet je WEL boeterente betalen en als je naar de concurrent gaat hoef je GEEN boeterente te betalen.
Dat is toch heel onlogisch en onrechtvaardig., of je nou verhuist of niet maakt voor de hypotheekverstrekker toch niets uit
Ik stel voor dat allebei boeterente moeten betalen en dan kan die boeterente veel lager worden, in totaal gaan de hypotheek verstrekkers er dan niet op achteruit en is het rechtvaardiger verdeeld tussen verhuizers en zitten-blijvers.

angel1978

Re: Boeterente

Ongelezen bericht door angel1978 » 09 apr 2018 17:06

LHPvdK schreef:Als je een hypotheek hebt met lange termijn vaste rente en je wilt die hypotheek oversluiten ivm de huidige lage rente, moet je boeterente betalen, dat principe snap ik.
Maar als je dan verhuist en zelfs bij de concurrent je hypotheek oversluit, hoef je GEEN boetrente te betalen, terwijl als je niet verhuist en bij je huidige hypotheek verstrekker blijft, moet je WEL boeterente betalen, dus als je klant blijft moet je WEL boeterente betalen en als je naar de concurrent gaat hoef je GEEN boeterente te betalen.
Dat is toch heel onlogisch en onrechtvaardig., of je nou verhuist of niet maakt voor de hypotheekverstrekker toch niets uit
Ik stel voor dat allebei boeterente moeten betalen en dan kan die boeterente veel lager worden, in totaal gaan de hypotheek verstrekkers er dan niet op achteruit en is het rechtvaardiger verdeeld tussen verhuizers en zitten-blijvers.

Dat is maar net wat voor een hypotheek en voorwaarden je hebt afgesproken. Er zijn ook zat hypotheken die wel een boete opleveren bij voortijdige verkoop. Het maakt daarbij niet uit of het naar de concurrent is of bij dezelfde verstrekker.

Dit gaat dus niet op.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 09 apr 2018 17:14

Er is ook totaal geen reden waarom de boeterente dan lager zou worden. Wel zal de hypotheekrente zelf een fractie lager kunnen worden. Dat zag je ook in het verleden bij enkele budget hypotheken, dat je ervoor kon kiezen om een iets lagere rente te krijgen in ruil voor een boete bij verkoop. Maar het gevolg daarvan is vooral dat mensen die hun huis gaan verkopen zich beklagen over het feit dat ze ineens toch een boete moeten betalen. Tsja...

Maar in sommige andere landen is de standaard wel dat je die boete ook bij verkoop moet betalen.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 09 apr 2018 22:23

Ik stel voor dat iedereen die boeterente betaalt, of juist niet betaalt, die voortvloeit uit de overeenkomst die hij willens en wetens is aangegaan.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 09 apr 2018 22:51

LHPvdK schreef: Maar als je dan verhuist en zelfs bij de concurrent je hypotheek oversluit, hoef je GEEN boetrente te betalen, terwijl als je niet verhuist en bij je huidige hypotheek verstrekker blijft, moet je WEL boeterente betalen, dus als je klant blijft moet je WEL boeterente betalen en als je naar de concurrent gaat hoef je GEEN boeterente te betalen.
Oversluiten en aflossen bij verkoop zijn 2 verschillende zaken (de meeste mensen zullen niet zomaar gaan verhuizen omdat ze dan een lagere rente gaan betalen, terwijl oversluiten voor een lagere rente wel gebruikelijk is), dus niet zo gek dat de gevolgen anders zijn. Het voortijdig aflossen bij verkoop is door de geldverstrekker ingecalculeerd. Uiteraard kunnen ze ook mogelijk verliezen door voortijdig oversluiten incalculeren maar dat hebben ze niet gedaan.

Yosie

Ongelezen bericht door Yosie » 14 mei 2018 16:02

Even over oversluiten voor lagere rente.
Vergelijkbare rente?
Ik wil oversluiten door lagers rente, resterende periode 30maanden
Voorstel van 4,4% naar 3,2%
Maar voor de boete rekenen ze 2% omdat dat zou zijn voor periode 30 maanden.

De bank mag toch nooit meer rekenen dan het werkelijk verschil, ik bedoel dat ik bij de hypotheek verstrekker blijf en daadwerkelijk 3,2% zal betalen dus verlies bank is 1,2% ipv de 2,4% die ze nu rekenen.
Klopt mijn beredenering?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 14 mei 2018 21:30

Het geleden verlies bij rente van 4,4% naar 3,2% gedurende 2,5 jaar (dat is 30 maanden toch?) is volgens mij:
( 4,4% - 3,2%) x 2,5 = 3%. Dus dan zou je een boete van maximaal 3% verwachten?

Maar ok, ze matsen je op 2%.

Plaats reactie