Hypotheek gebaseerd op 2 inkomens, oversluiten niet mogelijk

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Weisz

Hypotheek gebaseerd op 2 inkomens, oversluiten niet mogelijk

Ongelezen bericht door Weisz » 15 okt 2017 21:49

Wij hebben een hypotheek die gebasserd is op 2 inkomens. Mijn partner heeft een goede baan. Ik werd eind 2015 ernstig ziek en ben tot op heden nog niet teruggekeerd in het arbeidsproces. In mijn ziekteperiode ben ik mijn baan kwijtgeraakt. Wij wilden onze hypotheek oversluiten om het zodoende te baseren op 1 inkomen, waardoor ik het rustig aan zou kunnen doen en er geen financiele dilemma's zouden ontstaan. We hebben twee opgroeiende kinderen, hoge vaste lasten. We hebben een hypotheek bij HQhypotheken. Het oversluiten van de hypotheek , dat veel ontspanning zou brengen, lukte niet aangezien de boeterente erg hoog was: 56.000 voor een hypotheek van 264.000, oftewel ongeveer 20%. Aangezien wij geen liggende gelden hebben, werd dit ons onmogelijk gemaakt. Nu hoor ik in mijn omgeving dat het mensen wel gelukt is om over te sluiten wanneer zij ernstige ziekte als oorzaak benoemen. Is er bij iemand bekend of er voor dit dilemma van ons een oplossing te vinden is?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 okt 2017 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.

renewouters

Re: Hypotheek gebaseerd op 2 inkomens, oversluiten niet mogelijk

Ongelezen bericht door renewouters » 16 okt 2017 11:06

Wat voor hypotheekconstructie en wat voor rente hebben jullie nu? En hoeveel zou oversluiten per maand gaan besparen (even los van de boeterente)? Oftewel: is het de moeite uberhaupt waard om te switchen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 16 okt 2017 11:40

Bij mijn weten is arbeidsongeschiktheid in de regel geen reden om de boete bij oversluiten te laten vervallen. Wel zullen mensen aan het eind van de rentevaste periode sinds kunnen switchen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 16 okt 2017 12:55

ik zou mij voor kunnen stellen dat een hypotheekverstrekker in een situatie waarbij een restschuld overblijft na een verkoop die ten laste van de bank gaat komen een overweging maakt die goedkoper is voor de bank. Dat is echter coulance van d ekant van de bank (in eigenbelang..)
Ik denk dat dat gezien de bedragen in uw geval niet gaat lukken. heeft u overwogen te verkopen ? en dan ander huis kopen. Want ik begrijp uit het verhaal dat een hypotheek op 1 inkomen op zich zal lukken, de boeterente alleen niet. Ook niet bij oversluiten waarin boeterente (deels) is meegenomen in hypotheek. Ik zeg deels omdat boeterente fiscaal aftrekbaar is en er dus een gedeeltelijke teruggaaf zal volgen. Dat stuk hoeft niet permanent in hypotheek meegenomen te worden. Een adviseur die gewend is met lastige dossiers om te gaan kan hier wellicht iets mee.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 » 17 okt 2017 03:03

De boete bij oversluiten wordt normaliter bepaald door de resterende looptijd in combinatie met de rente. Met name bij een vaste rente en een langere looptijd kan deze boete behoorlijk oplopen. De oorzaak is de rente afdekking die de bank zelf inkoopt ter dekking van het risico indien de marktrente veranderd (banken financieren een hypotheek met kort lopende leningen, indien de marktrente tussendoor stijgt, kost dat de bank geld omdat ze duurder in moet lenen. Dit is het risoco wat de bank afdekt bij het afsluiten van een hypotheek).

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 17 okt 2017 12:41

Speedy123 schreef:De boete bij oversluiten wordt normaliter bepaald door de resterende looptijd in combinatie met de rente. Met name bij een vaste rente en een langere looptijd kan deze boete behoorlijk oplopen. De oorzaak is de rente afdekking die de bank zelf inkoopt ter dekking van het risico indien de marktrente veranderd (banken financieren een hypotheek met kort lopende leningen, indien de marktrente tussendoor stijgt, kost dat de bank geld omdat ze duurder in moet lenen. Dit is het risoco wat de bank afdekt bij het afsluiten van een hypotheek).
wat heeft TS hier precies aan? dat ontgaat mij namelijk...

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus » 17 okt 2017 13:33

Is rentemiddeling (op langere termijn gevolgd door oversluiten en/of verkoop, zie vroem's bijdrage) al aangevraagd of uberhaupt overwogen?

Overigens ben ik wel benieuwd waar die hoge boete van €56.000,- vandaan komt.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 17 okt 2017 13:40

Fiesiekus schreef:Is rentemiddeling (op langere termijn gevolgd door oversluiten en/of verkoop, zie vroem's bijdrage) al aangevraagd of uberhaupt overwogen?

Als je nog een hele lange looptijd hebt (bijvoorbeeld als je de rente voor 30 jaar hebt vastgezet) en je zit nog in het begin van dat traject dan kan je op dit soort bedragen (en hoger!) uitkomen.

Henk Terpstra

Ongelezen bericht door Henk Terpstra » 27 okt 2017 17:52

renewouters schreef:
Fiesiekus schreef:Is rentemiddeling (op langere termijn gevolgd door oversluiten en/of verkoop, zie vroem's bijdrage) al aangevraagd of uberhaupt overwogen?

Als je nog een hele lange looptijd hebt (bijvoorbeeld als je de rente voor 30 jaar hebt vastgezet) en je zit nog in het begin van dat traject dan kan je op dit soort bedragen (en hoger!) uitkomen.

Henk Terpstra

Ongelezen bericht door Henk Terpstra » 27 okt 2017 18:04

Beste René Wouters,
Dat weten de banken "zelf ook niet''. Ik heb een hypotheek van 120 000= euro. Mijn boete was 3 mnd geleden 29000= euro.
Vorig jaar 17000=. Mag ik dat op schrift ? Neen, dat doen we niet . Na een half jaar met een advocaat en een financieel onafhankelijk bedrijf
heb ik dit nu op schrift. Het is mijn in ziens pure oplichting. wat de banken doen. Men veranderd eenzijdig het contract in een langere looptijd.
Daar behoef je blijkbaar niet voor te tekenen. Wel mag je tien jaar langer de hogere rente betalen.
Idem verdamping van de pensioen gelden. groet, Henk.

Plaats reactie