Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SB8110
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:21

Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Ongelezen bericht door SB8110 »

Ik krijg van mijn werkgever maandelijks een bruto mobiliteitsvergoeding van 600 euro.
Deze vergoeding wordt niet mee berekend bij een hypotheek aanvraag. (niet opgeteld bij bruto maand salaris)
Omdat je van deze vergoeding bijv. een private lease kan aangaan. Nu staat de lease wel op mijn BKR.
Ondertussen is mijn bod op een nieuw huis geaccepteerd en ben ik mij aan het voorbereiden op het hele financiële plaatje.
Nu zegt mijn Hypotheek adviseur dat het lease contract problemen op kan gaan leveren en mijn hypotheekbedrag daardoor enorm veel naar beneden gaat.
Is dit altijd het geval? Zelfs als er sprake is van een structuele mobiliteitsvergoeding?
Het lijkt wel of de hypotheekverstrekkers met 2 maten meten; de vergoeding niet erkennen maar wel de kosten van een lease auto terwijl hier een budget voor is.
De werkgever heeft al aangegeven dat de vergoeding niet op de werkgeversverklaring komt te staan, maar dat ze me wel een brief kunnen geven (Employer Statement Mobility Allowance). Waarin staat dat de allowance hoort bij de job grade.
Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft en hoe dit uiteindelijk is opgelost.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Ongelezen bericht door berndv »

Kort gezegd, ja dat kan. Voor zover ik het toen van mijn adviseur begreep werkt het als volgt. Op basis van uw inkomen, wordt bepaald hoeveel u maandelijks financieel aan hypotheeklast zou kunnen dragen. Stel dit zou 1000 euro zijn. Bij een maandelijkse aflossing van 1000 euro hoort een hypotheek van zo'n 250.000 euro, ongeveer, even voor het plaatje. Stel u heeft een maandelijkse betaling van 500 euro voor uw private lease, dan gaat dit bedrag af van uw vaste maandelijkse last, dus zou u in theorie nog 500 euro aan hypotheek kunnen aflossen, wat dan weer voor een maximale hypotheek van zo'n 150.000 staat.

De regeling met het mobiliteitsbudget is een mooie regeling. Op die manier keert de werkgever een vorm van reiskostenvergoeding uit, en in theorie is de werknemer dan zelf verantwoordelijk voor de wijze van vervoer. Dat kan zijn dat de werknemer een auto least, maar die werknemer kan ook een auto kopen en rijden van dat budget. Of indien de werkzaamheden het toestaan, iedere dag met het OV. Voordeel voor de werknemer is dan natuurlijk, dat die geen bijtellingskosten heeft. U heeft schijnbaar gekozen voor private lease, en dat is natuurlijk een prima keuze. Leaseauto die in feite betaald wordt door de werkgever, maar dan zonder de bijtelling. Maar het nadeel is dan inderdaad, zoals u ervaren heeft, dat die leaseauto wel geregistreerd staat als openstaand krediet bij het BKR.

Het is eigenlijk dezelfde regeling als die van de reiskostenvergoeding, die krijgt men ook maandelijks bij het salaris uitbetaald, maar telt niet mee in het totale bruto inkomen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

verschil met een auto van de zaak is dat de lease op uw naam staat en u bij eventueel ontslag deze last blijft houden maar niet meer de vergoeding ontvangt....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Ongelezen bericht door scontra »

SB8110 schreef:
10 nov 2020 22:48
Ik krijg van mijn werkgever maandelijks een bruto mobiliteitsvergoeding van 600 euro.
Deze vergoeding wordt niet mee berekend bij een hypotheek aanvraag. (niet opgeteld bij bruto maand salaris)
Omdat je van deze vergoeding bijv. een private lease kan aangaan. Nu staat de lease wel op mijn BKR.
Ondertussen is mijn bod op een nieuw huis geaccepteerd en ben ik mij aan het voorbereiden op het hele financiële plaatje.
Nu zegt mijn Hypotheek adviseur dat het lease contract problemen op kan gaan leveren en mijn hypotheekbedrag daardoor enorm veel naar beneden gaat.
Is dit altijd het geval? Zelfs als er sprake is van een structuele mobiliteitsvergoeding?
Een leasecontract is niets meer dan (even kort gezegd) een lening die u aangaat voor het gebruik van een auto en dat geeft die BKR-registratie.
Een BKR-registratie heeft inderdaad grote invloed op het verkrijgen van een hypotheek (zelfs alleen een telefoontoestel op de reutel kan al vele duizenden Euro's schelen)
Dat uw werkgever daar een vergoeding voor geeft doet niet ter zake aangezien dit niet als een vast inkomensdeel wordt gezien.

:idea: regel eerst de financiële zijde voor een hypotheekaanvraag ( tot hoever kan ik max. lenen) en ga daarna pas op zoek naar een woning.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek - Mobiliteitsvergoeding en private lease contract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oude topics kicken met steeds dezelfde link naar een commercieel bedrijf. Net iets te doorzichtig :lol:

Ik heb je berichten even gemeld.

Plaats reactie