LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek op 1 naam

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Lady1234 schreef:U zit allerlei moeilijke dingen te bedenken. U moet een goede adviseur zoeken en daar de zaken mee bespreken.

Het gaat niet over de aankoop van een auto of zo. Men kan niet zonder een woning en al helemaal niet met kinderen.

U bent een gezin met kinderen en blijkbaar hebt u nu ook nog helemaal niets ten opzichte van elkaar geregeld. Dat is onverstandig.
We zijn beide hoofdhuurder, hebben beiden een levensverzekering van 50duizend waarvan de ene helft de belanghebbende is van de andere helft. We willen graag trouwen om het hele stukje van erven gezekerd te hebben, Maar ook zodat hij mij mag begraven heel grof gezegd. Want gebeurt mij vandaag iets, dan beslissen mijn ouders over mijn stoffelijke resten. Vandaar dat we ook nu al de mogelijkheden aan het onderzoeken zijn om de woning te kopen alvorens een huwelijk aan te gaan. Beter van te voren goed geïnformeerd dan achteraf balen (Dat is iets dat ik wel geleerd heb inmiddels)

Moiseule58

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Jefdus schreef:
Melkweg schreef:Wat ik me dan afvraag, puur hypothetisch gezien:
Partner koopt huis alleen. 2jr later komt hij mij tegen en we gaan samenwonen. Ik betaal gewoon 50% vd vaste lasten. Hoe gaat dat dan? Want dat is toch een zelfde soort situatie? De woning staat dan op zijn naam, evenals de hypotheek. Maar ik ben wel aan het mee betalen. Dan kun je toch een contract/huwelijkse voorwaarden laten opstellen waarin je alle bovenstaande scenario's benoemd? En waarbij indien partner overlijdt ik in de woning kan blijven/deze erf van hem? En dat wanneer je uitelkaar de ene partner de andere partner voor de periode waarin deze 50% heeft bijgedragen moet uitkopen voor deze 50%?

Of denk ik dan weer te simpel?
Nee, die situatie is compleet anders. Dan is partner zowel 100% eigenaar van de woning en 100% schuldenaar bij de hypotheek. Bij verkoop krijgt hij dus het hele bedrag, waarmee de schuld bij de bank kan worden afgelost. Dat u een paar jaar later ook mee gaat betalen aan de lasten van de hypotheek, verandert daar niks aan. Hierdoor bouwt u geen 'rechten' op die bij eventueel scheiden weer verrekend moeten worden.

Quote/Als de koopwoning eigendom is van een van de ex-partners, dan behoudt deze zijn eigendom en kan de andere partner hier geen aanspraak op maken. Indien de niet-rechthebbende partner geld in de woning van de andere partner heeft geïnvesteerd ontstaat soms wel een vergoedingsrecht. /quote

http://www.kernkamp.nl/nl/diensten/fami ... it-elkaar/

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het komt mij voor dat bij "meebetalen aan de hypotheek" niet snel een vergoedingsrecht ontstaat. Van "geld geïnvesteerd in de woning" lijkt mij dan geen sprake, wel van het delen van de kosten van de huishouding. Het wordt anders als er geld is geïnvesteerd in bv. badkamer, keuken of een nieuw dak.

Moiseule58

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Een discussie wil ik hier niet over beginnen. Maar, het is de afgelopen jaren een aantal malen in de media geweest dat een partner die aan de hypotheek heeft meebetaald wel degelijk recht heeft op een vergoeding bij het uit elkaar gaan. Helaas is het heel moeilijk om dit via Google te vinden.
Laatst gewijzigd door Moiseule58 op 06 apr 2018 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Rest bedrag na verkoop?
Bij verkoop ben je verplicht de lopende schulden af te lossen dus van de huidige €103 .000 het nog openstaande bedrag, ik heb daar over enkele jaren 95.000 van gemaakt...
Met werk en waarde stijging die ook ik redelijk acht is 160.000 redelijk minus verplicht schulden op onderpand aflossen, staat in elke akte dus blijft er 65000 over.... en dat verdelen.

Maar als je pas 10 jaren later zou komen wonen ben je niet 50/50 maar iets van 70/30 eigenaar, hoe langer hoe meer gelijk.
De afbouw regels met waarde weet ik niet maar hoe langer je samen woonde.......

Wie het huis betaalde maakt niets uit, een Huisvrouw bespaarde ook kinderopvang en ook het eten koken is waarde....
Als je als alleenstaande een huishoudster inhuurde voor schoonmaak en dagelijks een restaurant bezoek ben je meer kwijt.

Gewoon kopen, vooral als jullie beide al een geaccepteerde €100,000,- verzekerd hebben dus op papier is €3.000,- polis voldoende.....
Alleen is bij overlijden maar van 1 persoon maar de helft verzekerd dus ik vermoed dat ze voor de huidige kostwinner die betaalde een hoger bedrag er bij moest want anders zit je met restschuld van €50.000,- en zonder partner.

Zeker bij je eigen bank bieden ze een contract aan en trouwen mag, hoeft niet maar het heeft zowel voor als nadelen dus of het beter is bij scheiden?
Daarvoor kun je beter de Notaris vragen, maar die kan hieraan verdienen dus hoe onpartijdig is hij in dit advies?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

stofzuigertje schreef:Daarvoor kun je beter de Notaris vragen, maar die kan hieraan verdienen dus hoe onpartijdig is hij in dit advies?
Bij de suggesties die je doet zijn heel wat opmerkingen te maken, maar deze opmerking spant de kroon.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als na de crisis er nu weinig huizen verkocht worden, ondanks de hoge prijzen is dat minder inkomsten.

Ook nog de nieuwe wet, standaard huwelijks voorwaarden en ik weet nog een leuk bedrag in Guldens ooit!
Ja, ook een Notaris moet leven en als je elke 2 jaren een nieuwe kocht en nu in 9 jaren oude rijd dan is de verleiding groot om vooral zoveel mogelijk betaalde adviezen te geven!

Ooit hadden we de DSB bank in Opmeer en op enige afstand in Heer Hugo Waard zat iemand die de Hypotheken liet passeren...
Veel werk en goede vrienden en beide zag ik wel eens bij AZ....
Als ik het niet doe, vele anderen willen het graag overnemen was zijn antwoord, en daar zal hij zeker gelijk in hebben gehad.
Deze leuke Notaris ben ik ook geweest, en niets mis mee maar toch.... vele weigerde omdat 99% een polis er bij hadden... en ik als tijdelijke medewerker een kale hypo voor 30 jaren vast voor leuke prijs!

Ik was een van de kleine groep die zeer tevreden was bij DSB, en daar zat die Notaris ook goed wat zijn inkomsten betreft.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@stofzuigertje.

Uw reacties worden steeds wonderlijker, zacht gezegd.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heel interessant allemaal, Stofzuiger, zoals zo veel van uw bijdragen, maar niet echt relevant voor TS (zoals ook veel van uw bijdragen :wink: ).
Bij de beslissingen waar TS voor staat (Huis kopen? Trouwen? Huwelijkse voorwaarden? Testamenten?) lijkt mij een gedegen advies van een goede notaris essentieel. Natuurlijk kost dat geld, maar een verkeerde beslissing kan bij scheiding of overlijden veel, veel meer kosten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door kweenie »

Melkweg schreef:We willen graag trouwen om het hele stukje van erven gezekerd te hebben, Maar ook zodat hij mij mag begraven heel grof gezegd. Want gebeurt mij vandaag iets, dan beslissen mijn ouders over mijn stoffelijke resten.
Om de zaken goed geregeld te hebben kun je ook een testament (en eventueel een samenlevingscontract) laten opmaken. Dat is een stuk voordeliger dan een uitgebreid huwelijksfeest en je kunt precies opnemen hoe jullie het willen. Natuurlijk is een gratis maandagochtend-huwelijk, maar de meeste mensen wonen er toch een feestje van maken.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

kweenie schreef:
Melkweg schreef:We willen graag trouwen om het hele stukje van erven gezekerd te hebben, Maar ook zodat hij mij mag begraven heel grof gezegd. Want gebeurt mij vandaag iets, dan beslissen mijn ouders over mijn stoffelijke resten.
Om de zaken goed geregeld te hebben kun je ook een testament (en eventueel een samenlevingscontract) laten opmaken. Dat is een stuk voordeliger dan een uitgebreid huwelijksfeest en je kunt precies opnemen hoe jullie het willen. Natuurlijk is een gratis maandagochtend-huwelijk, maar de meeste mensen wonen er toch een feestje van maken.
Wij willen er inderdaad een bescheiden feestje van maken. Gewoon thuis met familie de familie en vrienden waar je veel contact mee hebt.

Samenvattend van het topic is de beste route:
1 hypotheek aanvraag op 1 naam en op 1 inkomen. Trouwen onder huwelijkse voorwaarden en vast laten leggen welke regeling wij onderling willen hanteren. Op die wijze ben ik ook wettelijk erfgenaam. En ook belangrijk we frauderen op geen enkele wijze.

Kan deze constructie ook omgedraaid eventueel? Eerst een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden en dan een hypotheek op 1 naam, 1 inkomen?
Deze laatste vraag overigens uit interesse, wanneer het niet kan dan zal een huwelijk moeten wachten. Voor mijn partner (met christelijke achtergrond) is een huwelijk belangrijk maar hij beseft ook dat financieel de zaken eerst goed op orde make belangrijker is.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe kan een huwelijk nu ineens belangrijk zijn? U bent al 10 jaar samen en hebt kinderen.

Normaal gesproken zou u dan toch allang getrouwd zijn?

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

Lady1234 schreef:Hoe kan een huwelijk nu ineens belangrijk zijn? U bent al 10 jaar samen en hebt kinderen.

Normaal gesproken zou u dan toch allang getrouwd zijn?
Een huwelijk is voor hem altijd een belangrijk iets geweest. Maar ik hecht er in zoverre geen waarde aan. Zijn grootouders beginnen erop aan te dringen omdat ze hem nog graag gehuwd willen zien (86 en 87jr). Hij heeft mij 8jr geleden ook al gevraagd en sinds die tijd zijn we "verloofd".

Maar nogmaals het was een vraag uit interesse. Als die constructie niet kan, dan zijn we nog maar even verloofd. Ikzelf kan er niet om wakker liggen;)

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ben dus niet welkom ondanks alle adviezen.... en wil dat graag zo houden....
....
Eerst trouwen is op 2 namen kopen... maar samenwonende via officieel contract is het ook op 2 namen.
Volgorde blijkt niet uit te maken.

Uit elkaar gaan en dan op 1 persoon kopen.... geeft veel werk en ik zie geen enkel voordeel.
Gewoon (hier geen maandag maar donderdag) trouwen en samen kopen volgens huidige wetgeving dus op voorwaarden zonder dure Notaris kosten.

Dan is U beide gelijk eigenaar en betalen verplicht, 1 persoon betalen mag....
Uw Tia en verder is niet van belang als je de €50.000,- inbreng als zekerheid voor Hypotheek.
Jou Partner moet de €50.000,- verhogen wegens kostwinner en U heeft nog geen vast inkomen.

Ik vermoed dat hij moeiteloos een bedrag van €30.000,- erbij kan sluiten of verhogen tot €80.000,- bij de huidige... even informeren want verhogen is vaak goedkoper dan nieuwe en extra polis kosten!

De Hypo mag met gekoppelde bestaande verzekeringen dus alleen de lening en aflossing moet je dan regelen naar Jullie wens.

Verder even gekeken maar in Limburg maar 1 woning onder de €103.000,- gevonden maar dat was meer verplicht slopen en eigenlijk geschikt als Kavel...
Dus prima voor deze kosten een eigen huis en 30 jaren lang geen huur verhogingen meer!

Het kan gewoon op 2 namen en daar is niets mis mee, omdat jij al een polis hebt en dus geen keuring hoeft of medische opgave hoeft te doen!
Alleen het koppelen aan Hypotheek is verplicht maar dat is geen probleem lijkt mij.

En de groot ouders, zullen Jou ook dankbaar zijn als je toch gaat trouwen.... ze leven nog en dat zullen ze zeker waardering voor geven.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

stofzuigertje schreef:Ik ben dus niet welkom ondanks alle adviezen.... en wil dat graag zo houden....
....
Eerst trouwen is op 2 namen kopen... maar samenwonende via officieel contract is het ook op 2 namen.
Volgorde blijkt niet uit te maken.

Uit elkaar gaan en dan op 1 persoon kopen.... geeft veel werk en ik zie geen enkel voordeel.
Gewoon (hier geen maandag maar donderdag) trouwen en samen kopen volgens huidige wetgeving dus op voorwaarden zonder dure Notaris kosten.

Dan is U beide gelijk eigenaar en betalen verplicht, 1 persoon betalen mag....
Uw Tia en verder is niet van belang als je de €50.000,- inbreng als zekerheid voor Hypotheek.
Jou Partner moet de €50.000,- verhogen wegens kostwinner en U heeft nog geen vast inkomen.

Ik vermoed dat hij moeiteloos een bedrag van €30.000,- erbij kan sluiten of verhogen tot €80.000,- bij de huidige... even informeren want verhogen is vaak goedkoper dan nieuwe en extra polis kosten!

De Hypo mag met gekoppelde bestaande verzekeringen dus alleen de lening en aflossing moet je dan regelen naar Jullie wens.

Verder even gekeken maar in Limburg maar 1 woning onder de €103.000,- gevonden maar dat was meer verplicht slopen en eigenlijk geschikt als Kavel...
Dus prima voor deze kosten een eigen huis en 30 jaren lang geen huur verhogingen meer!

Het kan gewoon op 2 namen en daar is niets mis mee, omdat jij al een polis hebt en dus geen keuring hoeft of medische opgave hoeft te doen!
Alleen het koppelen aan Hypotheek is verplicht maar dat is geen probleem lijkt mij.

En de groot ouders, zullen Jou ook dankbaar zijn als je toch gaat trouwen.... ze leven nog en dat zullen ze zeker waardering voor geven.
Maar dan fraudeer ik toch door de studieschuld te verzwijgen? Of moet ik vragen mijn inkomen er buiten te houden? Ik snap het geloof ik niet helemaal?
Overigens heb ik een jaarcontract en dus wel inkomen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Negeer de Posts van stofzuigertje alsjeblieft.
Je hebt de juiste adviezen al lang gekregen. Maak je keus en ga verder met je leven.

Melkweg
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2018 00:04

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Melkweg »

angel1978 schreef:Negeer de Posts van stofzuigertje alsjeblieft.
Je hebt de juiste adviezen al lang gekregen. Maak je keus en ga verder met je leven.
Inmiddels zoveel adviezen gekregen dat ik niet weet wat het juiste is?

Maar mijn idee is het dan hypotheek op 1p en op 1 inkomen. Daarna pas trouwen onder huwelijkse voorwaarden en onderling regeling vastleggen. Is dat correct?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Partner koopt het huis alleen en is alleen verantwoordelijk voor de schuld.
Wat je verder privé regelt is aan jullie maar heeft niets met de bank te maken, maar is tussen jullie en evt de notaris.

stofzuigertje

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang ze in Den Haag de studie schulden niet bij BKR melden verzwijgen de meeste deze.... omdat ze dan meer kunnen lenen.

Uw schuld is zo laag bij €103.000,- Hypo dat ze daar niet van wakker liggen.

Een jaar contract is geen vast inkomen dus telde niet mee voor maximale hoogte.......
En de studie schuld, DUO is voorlopig aan reorganisatie bezig dus die opgave word lastig op tijd te leveren als ze dat eisen!

Als ze het wel willen moet zowel de Bank als de woning bouw jou voldoende tijd hiervoor geven.
Duo is niet bereikbaar deze maand en dan de achterstand wegwerken!

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek op 1 naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als trouwen om "familieredenen" de voorkeur heeft boven een samenlevingscontract, kunt u volgens mij ook eerst trouwen op huwelijkse voorwaarden en dan het huis kopen, als die voorwaarden goed zijn opgesteld. U kunt dat navragen bij de notaris. Het eerste, informatieve gesprek is vaak kosteloos.
Overigens is het zeer onverstandig om bij dit soort langlopende en belangrijke beslissingen informatie te verzwijgen, anders dan Stofzuiger suggereert.

Gesloten