LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek vraagje

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door opa60 »

Binnen tien maanden is onze vaste renteperiode van tien jaar afgelopen ,wij hebben 5,5% betaald.Nu willen we ons huis over drie jaar verkopen,kan ik nu beter een hele korte rente periode doen of kan ik gewoon weer tien jaar nemen? In verband met een boete. of geld dat niet als je gaat verkopen?mvg Opa

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar is geen algemeen antwoord op te geven.

Kijk in de voorwaarden of je boete moet betalen bij vervroegde aflossing vanwege verhuizing. Bij de meeste hypotheken hoef je geen boete te betalen, maar bij sommige (goedkope) hypotheken wel.

Kijk ook in hoeverre je de hypotheek kunt meenemen naar je nieuwe huis. Dat verschilt ook per hypotheek.

En bedenk wat je zelf zou willen. Ga je daarna huren, dan kun je die rentevaste periode nemen die de komende jaren het goedkoopste is. Wil je daarna weer kopen, vraag je dan af of je (als het meeverhuizen mogelijk is) de huidige (lange termijn) rente mee wilt kunnen nemen.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door opa60 »

hoi kweenie moet er eigenlijk bij vertellen dat ik 62 ben en straks alleen maar aow vang en geen pensioen,dus willen we dan huren.mvg opa

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je nu 3 jaar zou nemen, en het is lastig verkoopbaar, dan zit je met een situatie van misschien erg hoge rente want ze stijgen!
Als er geen goede huurwoning is, verkeerde buurt of zo, moet je soms elders kopen..
Ik zou toch eerst de tarieven willen weten hoeveel voor welke rentevast periode...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door kweenie »

De huidige rentesituatie is zo dat er nauwelijks verschil zit tussen de rente voor bv. 3 jaar vast of voor 5- of 10 jaar vast. Als je nog niet zeker weet wanneer je precies gaat/kunt verhuizen, dan kun je dus overwegen de rente langer vast te zetten. Hangt er ook van af welke hypotheekverstrekker je hebt (en welke tarieven dus).

Overigens hangt het voor-/nadeel ook sterk af van welk soort hypotheek je hebt. Als je een spaarhypotheek hebt en al een lange tijd erop hebt zitten, dan heb je al een grote 'spaarpot' opgebouwd. Een hogere rente geeft dan ook meer rendement op de 'spaarpot'.

Even een heel grove berekening. Heb je bv. 100.000 hypotheek waarvan je na 20 jaar de helft al in de 'spaarpot' hebt bijeen gespaard, dan betekent elke 0,1% extra rente niet alleen 100 euro meer (bruto) leenrente, maar ook 50 euro meer (netto) spaarrente. Dan hoef je elk jaar dus 50 euro minder te 'sparen', terwijl je hypotheekrente bij bv. 42% belastingen maar 58 euro hoger wordt. Dat scheelt in totaal dus maar 8 euro per jaar netto.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: hypotheek vraagje

Ongelezen bericht door Jack747 »

Ik zou eerst bij m'n eigen bank vragen of er bij verkoop van de woning een boete verschuldigd is.

Is dat niet het geval, dan kun je normaliter beter bij je eigen bank blijven. Als je 100% zeker weet dat je over 3 jaar het huis hebt verkocht, dan zou ik voor een rentevastperiode gaan die je de laagste maandlast oplevert. Normaal gesproken is dat dan de 3 jaars rente.

Andere banken kunnen mogelijk een lagere rente aanbieden, maar dan moet je weer kosten maken. Reken ongeveer 2-3% van de hypotheeksom. Dit moet je dan in 3 jaar terug kunnen verdienen.

Kan dat niet dan kun je beter bij je huidige bank blijven.

Succes!

Jack

Gesloten