LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekadviseur kreeg geen hypotheek maar bij ander wel

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheekadviseur kreeg geen hypotheek maar bij ander wel

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Moneyman schreef:Ik lees wél dat TS geadviseerd is om een X bedrag spaargeld te hebben. Ik lees niet dat hij geadviseerd heeft om dat middels een lening te doen. Dat het een slechte adviseur is, is dus nog niet te concluderen.
ts schreef
Ik heb juist door hem een lening genomen ik heb er zelf niet voor gekozen toen.
Want hij was er van overtuigd dat het dan uit eindelijk wel zou lukken.
Dat haal ik hier wel uit. Kan het ook verkeerd hebben :wink:
Kijkend naar de manier waarop TS de casus beschrijft, zou het mij niet verbazen dat de adviseur TS heeft geadviseerd op een bepaald bedrag spaargeld uit te komen. Hoe dan ook, we weten het niet, en dus kan je nog geen conclusie trekken,

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Hypotheekadviseur kreeg geen hypotheek maar bij ander wel

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Mooi verhaal,
koper van een woning heeft eigen middelen nodig om de kosten koper te voldoen bij aankoop
dat geld is er niet, en op advies van zijn adviseur neemt hij een krediet om deze kosten te voldoen
het krediet drukt op de leencapaciteit , waardoor koper weer minder mag lenen, en dus de gevraagde hypotheek niet rond krijgt volgens zijn adviseur.

Een andere adviseur krijgt de gevraagde lening wel rond.
Menig reageerder heeft direct de mond vol over fraude, het verbreken van wetten en wat niet meer door de adviseur.

Is het niet mogelijk dat de 2e adviseur een betere kennis van de markt heeft en zodoende de hypotheek wel rond krijgt?
Een geldverstrekker met een andere rente kan wellicht wel een hypotheek aanbieden die past?
Bijna iedere geldverstrekker toetst de lasten van een krediet op 2% van de oorspronkelijke hoofdsom, die lasten worden op de leencapaciteit in mindering gebracht, waardoor er dus minder geleend kan worden.
Dit terwijl in de NHG voorwaarden staat dat een krediet getoetst kan worden op 2% van de oorspronkelijke leensom OF op de werkelijke maandlast indien die lager is.
Stel nu eens dat de 2e adviseur een bank weet waar die regel ook daadwerkelijk wordt gehanteerd en op basis van een werkelijke maandlast van het krediet een hogere hypotheek rond krijgt, en zodoende de aankoop?
Er is m.i. nog geen enkele reden om fraude door de adviseur te veronderstellen, sterker nog, ik denk dat de 2e adviseur een stuk bekwamer is dan de 1e.
Dan het stuk inzake de factuur, de 1e adviseur heeft werk verricht, maar niet afdoende. Door het halveren van de nota komen zij de koper tegemoet, wat netjes lijkt

Gesloten