LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
francesca.francesca
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 16:41

Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door francesca.francesca »

Hallo Allen,

Al tien jaar probeer ik met de SNS bank te regelen dat de hypotheekschuld tussen mijn ex-partner en mij wordt gesplitst zodat wij beiden op een evenredige manier onze schuld kunnen aflossen. Helaas zonder het gewenste resultaat.

Mijn ex-partner en ik zijn nooit getrouwd geweest en hadden ook geen samenlevingscontract o.i.d. Is er enige mogelijkheid om onze schuld te laten splitsen?

Met vriendelijke groeten,

Francesca

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Jablan »

Alleen als jullie (jij en je ex) dit samen verzoeken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
10 feb 2021 21:14
Alleen als jullie (jij en je ex) dit samen verzoeken.
Dan vergeet je de belangrijkste voorwaarde: dat de bank ermee instemt. En dat doen ze vrijwel nooit. Twee hoofdelijk aansprakelijke schuldenaren is immers altijd beter voor de bank dan twee schuldenaren die ieder voor de helft aansprakelijk zijn. Waarom zou de bank zijn verhaalsmogelijkheden vrijwillig beperken?

De bank werkt hier duidelijk niet mee. Dan is het simpel: het kan dus niet. Ook niet als men er samen om verzoekt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk doet de bank dat niet. Zolang u beiden op de hypotheekakte staat vermeld, heeft de bank twee verhaalsmogelijkheden.

Dus u zult met ex-partner moeten regelen dat de hypotheek op de een of andere manier wordt afgelost.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
10 feb 2021 21:22
De bank werkt hier duidelijk niet mee. Dan is het simpel: het kan dus niet. Ook niet als men er samen om verzoekt.
Oké :) Wat is dan een goede route?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
10 feb 2021 21:55
Moneyman schreef:
10 feb 2021 21:22
De bank werkt hier duidelijk niet mee. Dan is het simpel: het kan dus niet. Ook niet als men er samen om verzoekt.
Oké :) Wat is dan een goede route?
Heel basaal: zo snel mogelijk aflossen.

Ik weet niet of er sprake is van een lopende hypotheek of een restschuld. Als er sprake is van een lopende hypotheek, zou je eventueel (afhankelijk van de omstandigheden en afspraken) op verkoop van de woning aan kunnen sturen. Als er sprake is van een restschuld, zou je een verzoek kunnen doen om een rentestop of een aanbod tegen finale kwijting kunnen doen. Maar voor beiden is natuurlijk medewerking van de bank nodig.

Er zijn nog wel meer mogelijke opties, maar daarvoor ontbreekt de relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan een schuldsaneringsregeling.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

francesca.francesca schreef:
09 feb 2021 16:47
Al tien jaar probeer ik met de SNS bank te regelen dat de hypotheekschuld tussen mijn ex-partner en mij wordt gesplitst zodat wij beiden op een evenredige manier onze schuld kunnen aflossen. Helaas zonder het gewenste resultaat.

Ik vermoed zo dat de ex-partner niet van plan is te betalen? Waarom zou hij/zij dat doen als hij/zij niet meer in de woning woont? Op wiens naam staat die woning nu? Of is de woning inderdaad verkocht en is er sprake van een restschuld?

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door rienenik »

Regelen via de belasting

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

rienenik schreef:
15 feb 2021 18:35
Regelen via de belasting
En wat lost dat op?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hypotheekschuld splitsen zonder huwelijk of samenlevingscontract?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Praat met je ex en vraag daarin dat hij de hypotheek geheel op zich neemt, vervolgens, als deze instemt kun je naar de bank, mits de partner een hypotheek kan krijgen, om dit te regelen....

als dit niet kan dan huis verkopen en uit de verkoop hypotheek aflossen, blijft er een restbedrag openstaan dan zal dit opgelost moeten worden door beidde....

Gesloten