LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
boris.pasternak
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:10

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door boris.pasternak »

E.e.a. is me uiteraard bekend, maar 'ook' banken rekenen advieskosten, en daar gaat het mij om, want zonder noemenswaardige tegenprestatie. En banken kopen geld in, net als opticiens brillen. Als ik van de gemiddelde hypotheek uitga, heb je dat advies van een bank zelfs niet nodig, en is het handiger om zelf bij de div. instellingen te winkelen, voor enig voordeel, zo gecompliceerd is het allemaal niet. Bij opticiens kan dat eveneens, en ook daar ben je er zelf bij qua keuzemogelijkheden en prijzen, dus so what. De een adviseert dus twee uur zonder iets te rekenen, de ander hooguit een uur met kosten, en aan dat laatste is niet te ontkomen, dat is het verschil.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door Mk »

boris.pasternak schreef:
29 nov 2019 22:05
E.e.a. is me uiteraard bekend, maar 'ook' banken rekenen advieskosten, en daar gaat het mij om, want zonder noemenswaardige tegenprestatie.
Dat zou niet zo mogen zijn. Het advies van de bank moet net zo goed uitgevoerd en onderbouwd zijn als het advies van een onafhankelijke adviseur. Waar je de bank niet voor hoeft te betalen is het uitzoeken van de leverancier van het geadviseerde product.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@boris

Aan dat laatste is zeker wel te ontkomen, want dat sluit u gewoon een hypotheek af zonder advies. Oftewel execution only.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
29 nov 2019 23:27
@boris

Aan dat laatste is zeker wel te ontkomen, want dat sluit u gewoon een hypotheek af zonder advies. Oftewel execution only.
Waarbij je dan gelijk de vraag kunt stellen of iemand die geen kennis heeft van de mogelijkheid van executoir only, wel voldoende overige kennis van hypotheken heeft om een en ander volledig execution only te regelen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard, maar Boris vindt het regelen van een hypotheek geen ‘noemenswaardige tegenprestatie’ en de Ts noemt zichzelf zelfs ‘financieel onwetend’, maar betalen voor de adviezen en dat regelen van die hypotheek vinden ze niet in de haak.

Waarbij de Ts ook nog een bestaand huis met hypotheek heeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb afgelopen jaren vaak in diverse programma's op TV gezien hoe fout sommige duur betaalde adviseurs prutswerk leverden!

Dan ga ik toch echt zelf wel regelen, vaak wist ik alles al en half uurtje en klaar... toen een adviseur verplicht nog was.
Deze persoon is overgenomen en weer overgenomen dus nu nr 4 die niets doet en weet!

De Aanpassing zelf geregeld want hij wilde tegen hoge kosten oversluiten!
Daar trap ik niet in, gewoon een nieuwe overlijdensrisico verzekering omdat ik meer afgelost heb dan verzekerd.
Naast premie verschil dus ook lagere risico bedrag... ze betalen rest schuld en niet het ooit afgesloten en daar betaal je wel voor!

Bij een huis van €250.000,- betaal je over hele ooit bedrag.
Als er nog maar €50.000,- over is mag je bij zelfde premie maar 1/5 betalen maar nee, ze willen volle bedrag hebben.

Mijn adviseur kreeg alles aangeleverd maar weigerde ondanks het geld wat hij jaarlijks kreeg..
Nu even zelf geregeld en meneer is boos, minder provisie want de overlijden verplichting is nu weg bij hem!
Als hij geen verlaging naar 20% wilde regelen heeft hij nu niets!

Als ooit nodig, zeker geen tussen persoon meer die vooral provisie jarenlang wilde vangen!
Naast dure afsluiten ook de jaarlijkse vergoeding, geen mensen, geen kosten!


Wel moet je goed weten wat je doet.. maar zelf doen is voordeliger!

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door litsenj »

Komkommertijd schreef:
30 nov 2019 10:00
Wel moet je goed weten wat je doet.. maar zelf doen is voordeliger!
Dat geldt natuurlijk voor heel veel zaken.
Zelf een huis bouwen is bijvoorbeeld ook veel voordeliger dan uitbesteden, maar je moet wel goed weten wat je doet.
Hetzelfde geldt voor onderhoud aan je auto en nog veel meer.

Maar denk vooral goed na voordat je zaken zelf gaat uitpluizen. In sommige gevallen kan het zelfs veel geld (of tijd, moeite) besparen door te vertrouwen op een deskundige.

Zeker bij een bestaande, complexe hypotheek zou ik toch een adviseur zoeken die je vertrouwt. Waarschijnlijk betaal je daar dan een behoorlijk bedrag voor, maar die een goede adviseur is op de hoogte van de laatste regeltjes. Die hoge advieskosten verdien je dan ook snel weer terug.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hypotheekverstrekker vraagt geld voor gesprek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Goede Adviseur, en daar heb ik vaak achteraf gezien dat deze deskundige voor veel geld de fout in ging en je laat zitten...

Er is geen garantie regeling of keurmerk voor adviseurs voor zover ik weet, dat zou wel beter zijn.
Elke adviseur rekende flinke bedragen maar zelden een garantie is mijn ervaring helaas!

Gesloten