LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Hallo,

Mijn naam is Wouter en ben nieuw op dit forum.

Ik werk sinds 22 juli 2011 bij mijn huidige werkgever als sales executive.
Omdat de accountant mijn bankrekening niet op tijd had ontvangen heb ik mijn salaris aan het eind van de maand contant ontvangen.
Ik vond dit persoonlijk wel makkelijk en zodoende heeft mijn werkgever op mijn verzoek altijd per kas uitbetaald.

Nu was ik vorige maand bezig met de aanschaf van een koopwoning en alle stukken die gevraagd werden zijn goedgekeurd.

Offerte getekend, afspraak bij notaris gemaakt, iedereen blij...

Opeens gebeurde dit;

2 dagen voor het passeren bij de notaris en 2 weken na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden wordt het accoord van de hypotheekverstrekker ingetrokken.

MAG DIT??

Zelfs de spaarrekening van het hypotheek sparen is aangemaakt

Ik moet nu opeens bewijs leveren dat ik bij mijn huidige bedrijf werk, en ik moet afschriften van de belasting tonen dat mijn werkgever Loonheffingen voor mij afdraagt.

Ik heb dit aan mijn werkgever gevraagd, maar hij doet hier een beetje vaag over.

Hij heeft geen afschriften of direct bewijs dat hij dit bij de belasting heeft afgedragen.

Hij zegt dat de loonstroken en afdracht aan de belasting door een extern salarisbureau wordt gedaan en dat hun de factuur naar mijn werkgever sturen.

Maar hij kan geen direct bewijs tonen dat de Loonheffingen ook daadwerkelijk betaald zijn.

Hoe kan ik er nou zeker van zijn dat wit wel betaald wordt, zonder dat ik hier problemen mee krijg?

Aangezien de ontbindende voorwaarden voorbij zijn ben ik bang dat ik straks voor 10% van de koopsom van het huis in het schip zit door nalatigheid van mijn werkgever.

Hoe kan ik hier niet de dupe van worden en wat zou ik zelf kunnen doen om niet in de problemen te komen?

Alle mensen die ik heb gesproken staan versteld van deze situatie en hebben dit nog nooit meegemaakt.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik post deze post ook voor de zekerheid bij het kopje Belasting aangezien het hier ook aan kan liggen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door vakkiel »

Beetje raar verhaal dat de hypotheekverstrekker om een bewijs vraagt dat je werkgever de belastingen afdraagt. Normaal gesproken vragen ze om een salarisstrook en/of werkgeversverklaring.

Vragen ze dus niet om een salarisstrook ? Is deze in de offerte ook opgevraagd door de hypotheekverstrekker ?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door bianca82 »

je mag zoiets maar 1x plaatsen ik zie dit bericht hier op het forum nu voor de 2de keer

1x is genoeg

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

vakkiel schreef:Beetje raar verhaal dat de hypotheekverstrekker om een bewijs vraagt dat je werkgever de belastingen afdraagt. Normaal gesproken vragen ze om een salarisstrook en/of werkgeversverklaring.

Vragen ze dus niet om een salarisstrook ? Is deze in de offerte ook opgevraagd door de hypotheekverstrekker ?

Ze hebben mijn loonstroken, werkgeversverklaring allemaal gekregen.
Pas na acceptatie vroegen ze opeens naar deze stukken, tot die tijd is het accoord teruggetrokken, terwijl ik morgen al een afspraak bij de notaris heb

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

En daar staat niks van in de offerte over vermeld

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De werkgever dient een salarisspecificatie te kunnen uitreiken.
Dat is een verplichting die je werkgever heeft, en jij hebt recht op die specificatie.

Dit staat los van het feit op welke manier er wordt uitbetaald ( contant of op rekening)

Zoals Vakkiel al aangeeft, heb je toch bij de hypotheek aanvraag wel een aantal loonstroken en werkgeversverklaring moeten inleveren?
Is dat met deze werkgever gedaan, of was je toen ergens anders in dienst.

Je bent pas een paar maanden in dienst bij de huidige werkgever, en je vermeldt niet of je een contract voor onbepaalde tijd hebt gekregen, of juist voor bepaalde tijd

( verder is het hoogst discutabel dat je je salaris contant zonder speciicatie overhandigd krijgt. Er is een risico dat premies niet worden afgedragen, en er is voor de werkgever een risico dat je straks ontkent (voldoende) salaris ontvangen te hebben. Deze contante betaling dien je eignelijk per direct te stoppen)

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Had je al bericht van finaal akkoord van de geldverstrekker Wouter? Lagen de hypotheekstukken al bij de notaris? Denk het niet. En welke rol had jouw adviseur in dit verhaal?

Jouw verhaal is een klassieke misser. Bijna iedere geldverstrekker eist dat salaris op de bank wordt uitbetaald, uiteraard om betalingsproblemen te voorkomen. Vaak wordt ook een bankafschrift gevraagd, waarop je laatste maandsalaris is bijgeschreven.

De geldverstrekker zal aan je salarisstrook hebben gezien dat het salaris niet naar een bankrekening wordt overgemaakt en wil nu aanvullende bewijsstukken. Aan jou om dat te regelen. Een offerte wordt verstrekt, met als voorwaarde dat de aangeleverde stukken naar genoegen van de bank zijn.

Bovendien een werkgever die contant uitbetaalt en die niet aan kan tonen dat jij legaal in dienst bent? Is niet van deze tijd en moet je ook niet willen.

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Hoi,

Ik heb wel loonstroken gekregen!
En ja ik heb ze bij de hypo aanvraag laten zien, zoals ik al zei, alles was al goedgekeurd.
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd met werkgeversverklaring.
Bij elke betaling moest ik ervoor tekenen.
En ik heb ook aan de hypo verstrekker gevraagd dat als ik het volgende loon normaal laat storten of het dan wel goed is, maar dit vonden ze niet goed omdat het dan achteraf gebeurd.

Nog maals: de hypotheek was al helemaal goedgekeurd en alles was al afgerond.
De hypotheek verstrekker heeft alle stukken zelf bij de notaris aangeleverd!
De spaarrekening van mijn spaarhypotheek is ook al aangemaakt door de hypotheek verstrekker zelf.
Morgen is de passeerdatum!

Ontbindende voorwaarden zijn al een tijdje verlopen

Dit kan toch niet lijkt mij??

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Vreemd verhaal hoor, heb ik nog nooit gehoord, een finaal akkoord dat bij ongewijzigde situatie weer wordt ingetrokken.

Heb je deze hypotheek rechtstreeks met een bank geregeld, of heb je een onafhankelijke hypotheekadviseur. En wat heeft jouw adviseur voor jou gedaan, zoals gezegd, vreemd verhaal.

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Inderdaad vreemd verhaal.

Ik heb de hypotheek bij een tussenpersoon geregeld (SNS)
Adviseur vond het ook vreemd, maar hij kan verder niks doen.

Ik moet die stukken maar zien te regelen.
Ook moest ik mijn spaargeld op mijn betaalrekening storten als bewijs dat ik geld/ loon heb.

Ik weet echt niet wat ik moet doen, want mijn baas werkt niet echt vrolijk mee.

Morgen om 11.00 zou ik al bij de notaris moeten zijn voor de overdracht.

Ik word hier echt gek van

J@@N
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:01

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door J@@N »

Zou het nu zo kunnen zijn dat jij per abuis stukken van jouw vorige werkgever
heb ingeleverd, dus dat de bank nu de gegevens heeft van 2 werkgevers en dat van de laatste werkgever stukken ontbreken?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik moet nu opeens bewijs leveren dat ik bij mijn huidige bedrijf werk
Goede vraag inderdaad, had over deze zin heen gelezen. Zou wel alles verklaren.

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Nee alles is van dezelfde werkgever.

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Ja hoeveel bewijs moet ik nog leveren?
Ik heb mijn tussenpersoon zelfs contact op laten nemen met mijn baas.
Ik kan toch niet in de boekhouding van mijn baas gaan snuffelen om te kijken of hij wel alles netjes betaald.
Dit is gewoon overmacht, ik kan niks doen behalve wachten.
Dat is nou juist het ergste... Dat ik niks kan doen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik begrijp er helemaal niks van, snap wel de bank wil dat het salaris op een bank gestyort wordt en dat er beijws van geleverd moet worden.

Maar ik snap je baas ook niet, hij kan het bedrijf dat zijn salarisadministratie doiet toch vragen de benodigde informatie te leveren.

Trouwens: om welke geldverstrekker gaat het?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een heel eng verhaal zeg, vooral omdat je baas niet eens
mee wil werken zeg.

Denk zelf dat hij je zwart heeft uitbetaald en helemaal niets heeft afgedragen
aan belasting.

Sterkte en succes !

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Het gaat om Nationale Nederlanden, ik krijg net zelfs te horen dat de notaris niks wist van de terugtrekking van het accoord.
Ik heb ook een advocaat gesproken en die zegt dat na accoord er niet eens meer teruggetrokken kan worden.

Maar op mijn loonstroken staat wel dat er vanalles qua loonheffing en ziektekosten zijn afgetrokken.

LM1987
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2011 14:32

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door LM1987 »

Beste Wouter,

Welk bewijs willen zij? Indien het gaat om loonheffingen, etc. Deze worden op je salarisstrook benoemd. Hieraan kan de hypotheekverstrekker zien of je zwart of wit wordt betaald.

Indien zij de afdrachten aan de BD willen zien van je werkgever, wordt het verhaal heel anders. De werkgever heeft een zogenaamde loonjournaal. Hierin staan de afdrachten vermeld aan de BD. Hoe deze loonjournaal eruit ziet, is per salarissysteem verschillend. Ook indien het extern geregeld is (via extern salarisadministratiekantoor) is het mogelijk voor je werkgever deze loonjournaal in te zien. Hij moet deze namelijk ook hebben voor de BD!

Uit je verhaal op te maken is het je werkgever die hier moeilijk overdoet. Weet je zeker dat de werkgever voor jou premies afdraagt? Er is een mogelijkheid (ga even van het slechte van de mens) dat je werkgever geen premies afdraagt, dus zwart.

groeten,

iemand die probeert te helpen

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Wouter smit schreef:Het gaat om Nationale Nederlanden, ik krijg net zelfs te horen dat de notaris niks wist van de terugtrekking van het accoord.
Ik heb ook een advocaat gesproken en die zegt dat na accoord er niet eens meer teruggetrokken kan worden.

Maar op mijn loonstroken staat wel dat er vanalles qua loonheffing en ziektekosten zijn afgetrokken.
Nationale Nederlanden is niet de moeilijkste, je adviseur zal van de acceptatieafdeling van NN wel horen, waarom ze moeilijk doen. Het is ook in zijn belang de zaak op te lossen. Inderdaad vraam ik me ook af waarom je baas zo moeilijk doet. Gegevens op salarisstroken zeggen niet zoveel, contante uitbetling is ook vreemd, dat wil tegenwoordig geen werkgever meer toch, buiten de horeca tenminste.

Wouter smit
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 nov 2011 22:08

Re: Hypotheken verstrekker is na accoord teruggekrabbeld

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Hoi,

Het contant uit laten betalen was mijn eigen keuze.
Mijn baas vond dit idd ook niet echt fijn en heeft dit ook meerdere malen te kennen gegeven.
Maar omdat ik het vroeg heeft hij dat dan maar zo gedaan.

Het is niet zozeer dat hij moeilijk doet, hij vindt het meer vervelend dat ik gem met al dit soort zaken "lastig" val.
De boekhouding etc word ook door een extern bedrijf gedaan.

Hij zegt dat hij al meerdere werknemers heeft geholpen bij het aanschaffen van een huis.
Alleen vindt hij het te ver gaan om allerlei stukken te leveren die bijna niks meer met een financieering te maken hebben.

Bij mijn collega's was een werkgeversverklaring al voldoende.

Hij snapt het niet en ik ook niet.

Gesloten