LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
CorneliaVB
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2020 11:00

ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door CorneliaVB »

Ik wil de aandelen, gekoppeld aan mijn hypotheek, verkopen. Om dit te bewerkstelligen heb ik contact opgenomen met de ING op het moment dat de aandelen de waarde hadden die gelijk was aan mijn hypotheek.
Wat schetst mijn verbazing, zij gaan mij een brief per post sturen, die ik moet ondertekenen en terugsturen, waarna zij mijn brief in behandeling gaan nemen en de aandelen gaan verkopen. Hier gaat minstens 2 weken overheen. De aandelen hebben inmiddels flink in waarde verloren.
In de begeleidende brief staat de waarde genoemd van het moment van aanbieden door mij, echter hier wordt niks mee gedaan.

Het zou toch zo moeten zijn dat als ik mijn aandelen ter verkoop aanbiedt zij dit direct in werking moeten stellen, of heb ik het verkeerd? Ik baal nu ontzettend omdat ik nu veel geld moet bijbetalen omdat de waarde gezakt is t.o.v. het moment van aanbieden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door CorneliaVB

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

door 16again » 29 okt 2020 06:22

Dit soort lange termijnen om opdrachten uit te voeren zouden aanleiding kunnen zijn tot gesjoemel

Voorbeeld:
Op dag 10 voert de verzekeraar daadwerkelijk de opdracht uit
Op dag 14 gaat de verzekeraar een brief terug sturen. Er kan dan achteraf gekeken worden, op welke dag de koers het laagst was (dag 9,10,11,12,13...), om vervolgens tegen die koers af te rekenen


Mooi dat dit allemaal volgens de 30 jaar oude voorwaarden gebeurt. Maar 30 jaar geleden was er niet eens e-mail. Kun je niet verwachten, dat de verzekeraar met zijn tijd mee gaat?
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

CorneliaVB schreef:
28 okt 2020 12:17
Het zou toch zo moeten zijn dat...
Wat ze moeten doen, staat in de toepasselijke voorwaarden van je overeenkomst. Ik neem maar even aan dat je die al gecheckt hebt?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat er ook nog een verschil is tussen het aanhouden van aandelen tbv een hypotheek en een gewone beleggingsportefeuille.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
28 okt 2020 17:07
Ik denk dat er ook nog een verschil is tussen het aanhouden van aandelen tbv een hypotheek en een gewone beleggingsportefeuille.
Weinig.
Bij mijn verstrekker (niet ING) was het in verleden ook gewoon op deze wijze.
(de voorwaarden melden overigens bij mij alleen dat ik verstrekker "tijdig schriftelijk in kennis stel")
Switchformulier kon ik bij ze aanvragen, daar ging ook eventueel nog een adviesgesprek mee samen, ondertekenen, verzenden, verwerken etc...dan was je idd zo'n 2 weken verder.
Tegenwoordig bel ik hypotheekafdeling, word teruggebeld door de afdeling complex beheer, geef mondeling de wijziging door en transactie wordt bij beleggingsfondsen dan meteen volgende dag uitgevoerd.
Net zo snel als beleggingsfondsen in eigen portefeuille.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door kweenie »

CorneliaVB schreef:
28 okt 2020 12:17
Het zou toch zo moeten zijn dat als ik mijn aandelen ter verkoop aanbiedt zij dit direct in werking moeten stellen, of heb ik het verkeerd?
Dat zal ook wel gebeuren, naar dan moet je wel op de juiste manier die aandelen ter verkoop aanbieden. Als dus met dat formulier, wat je volgens mij ook meteen van de website had kunnen downloaden.

Los daarvan kunnen er in het product nog bepaalde voorwaarden zijn opgenomen. Zo zijn er producten waarbij maar op één bepaalde dag in de maand de transacties plaatsvinden.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zou u ook gereageerd hebben als in de tussentijd het aandelen pakket met 4 of 5 % gestegen was?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door jonis »

Jantje7 schreef:
28 okt 2020 20:14
Zou u ook gereageerd hebben als in de tussentijd het aandelen pakket met 4 of 5 % gestegen was?
2 weken in huidige tijd kan ook wel 10-20% of meer zijn.
Het risico op dagbasis is al hoog genoeg.
Zoals ik al aangaf, mijn verstrekker doet dit tegenwoordig ook in 1 dag verwerken, waarom zou ING dat niet kunnen dan?
Als je een bepaald doel bereikt hebt, willen mensen veiligstellen, je had graag die ton gehad ipv over 2 weken kans op 80.000...of 120....

CorneliaVB
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2020 11:00

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door CorneliaVB »

Ik had graag de waarde ontvangen van het moment dat ik aangaf de aandelen te willen verkopen. De waarde is gesteld in het begeleidend schrijven van de ING, alleen heeft dat geen betekenis.

In de voorwaarden kan ik niks vinden over het ter verkoop aanbieden van de aandelen i.c.m. aflossen van de hypotheek.
Ik heb mijn vragen vorige week neergelegd bij ING maar heb daar tot nu toe geen reactie op gehad.

Ik waardeer jullie reacties. Dank daarvoor.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat bedoel je precies met “de waarde is gesteld in het begeleidend schrijven”?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
28 okt 2020 20:51
Zoals ik al aangaf, mijn verstrekker doet dit tegenwoordig ook in 1 dag verwerken, waarom zou ING dat niet kunnen dan?
Daar kunnen verschillende logische oorzaken voor zijn. Niet alles is op ieder willekeurig moment acuut verhandelbaar.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
28 okt 2020 22:47
Daar kunnen verschillende logische oorzaken voor zijn. Niet alles is op ieder willekeurig moment acuut verhandelbaar.

Nee, zeker niet als er eerst een traject met het papierwerk moet worden heen en weer gestuurd, doorlopen en beoordeeld.....dan is men bijna 2 weken helemaal nog niet met het verhandelen ervan bezig.
Dat deed mijn verstrekker ook voor de kredietcrisis destijds....tegenwoordig is gewoon vandaag op tijd gebeld, daags erna uitgevoerd. (beleggingsfondsen)
Dat er bijv in een fonds niet dagelijks wordt gehandeld kan zijn, dan levert dat alleen nog extra verwerkingstijd op. Maar verwacht ik ook dat een polishouders dat wel weet, dit soort basis info van het fonds is toch wel eenvoudig terug te vinden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door 16again »

Dit soort lange termijnen om opdrachten uit te voeren zouden aanleiding kunnen zijn tot gesjoemel

Voorbeeld:
Op dag 10 voert de verzekeraar daadwerkelijk de opdracht uit
Op dag 14 gaat de verzekeraar een brief terug sturen. Er kan dan achteraf gekeken worden, op welke dag de koers het laagst was (dag 9,10,11,12,13...), om vervolgens tegen die koers af te rekenen


Mooi dat dit allemaal volgens de 30 jaar oude voorwaarden gebeurt. Maar 30 jaar geleden was er niet eens e-mail. Kun je niet verwachten, dat de verzekeraar met zijn tijd mee gaat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door kweenie »

CorneliaVB schreef:
28 okt 2020 21:08
In de voorwaarden kan ik niks vinden over het ter verkoop aanbieden van de aandelen i.c.m. aflossen van de hypotheek.
Net schreef je alleen over het het verkopen van de aandelen, dus binnen de verzekering. Nu heb je het ineens over het aflossen van de hypotheek. Dat zijn werk twee totaal verschillende handelingen. Voor de duidelijkheid, wat heb je nu precies gedaan ( en wat was je doel)?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:
29 okt 2020 07:40
Net schreef je alleen over het het verkopen van de aandelen, dus binnen de verzekering. Nu heb je het ineens over het aflossen van de hypotheek. Dat zijn werk twee totaal verschillende handelingen. Voor de duidelijkheid, wat heb je nu precies gedaan ( en wat was je doel)?
In openingspost staat waarde aandelen gelijk aan hypotheek.
Op moment dat verstrekker een lang onzeker traject nodig heeft om iets volledig te beëindigen, kun je ook alvast veiligstellen op bijv een rekening al dan niet gekoppeld aan hypotheekrente.
Een eventuele winst voor de klant is er ook bijv nauwelijks doordat meestal over meerwaarde belasting moet worden afgedragen, door handelswijze en lengte trajekt nu eigenlijk alleen maar kans op verlies.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

... eigenlijk alleen maar kans op verlies? Dat lijkt me een onjuiste aanname.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
29 okt 2020 08:56
... eigenlijk alleen maar kans op verlies? Dat lijkt me een onjuiste aanname.

Hoezo?
Als je winst in de transactie zou maken komt belastingdienst aankloppen. Vrijstelling zal doorgaans max hypotheeksom zijn.
Links of rechtsom alleen maar kans op verlies.
(Niet alles helemaal letterlijk nemen).
Bij verlies bank betalen en bij winst de belastingdienst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door kweenie »

jonis schreef:
29 okt 2020 08:19
kweenie schreef:
29 okt 2020 07:40
Net schreef je alleen over het het verkopen van de aandelen, dus binnen de verzekering. Nu heb je het ineens over het aflossen van de hypotheek. Dat zijn werk twee totaal verschillende handelingen. Voor de duidelijkheid, wat heb je nu precies gedaan ( en wat was je doel)?
In openingspost staat waarde aandelen gelijk aan hypotheek.
Op moment dat verstrekker een lang onzeker traject nodig heeft om iets volledig te beëindigen, kun je ook alvast veiligstellen op bijv een rekening al dan niet gekoppeld aan hypotheekrente.
Vandaar mijn vraag ook. Als je vraagt om de polis te beëindigen en het kapitaal te gebruiken voor aflossing, dan is dat een veel langduriger traject dan als je alleen vraagt om binnen de verzekeringspolis de aandelen te verkopen. En daarna pas te vragen om de polis te stoppen en de hypotheek af te lossen.
Een eventuele winst voor de klant is er ook bijv nauwelijks doordat meestal over meerwaarde belasting moet worden afgedragen, door handelswijze en lengte trajekt nu eigenlijk alleen maar kans op verlies.
Als je over de meerwaarde belasting moet betalen, dan ben je niet meteen de hele meerwaarde kwijt. Ook als je over het meerdere bijvoorbeeld de helft inkomstenbelasting zou moeten betalen, dan betekent 100 euro hoger rendement nog altijd 50 euro meer uitkering.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door arvandongen »

16again schreef:
29 okt 2020 06:22
Dit soort lange termijnen om opdrachten uit te voeren zouden aanleiding kunnen zijn tot gesjoemel

Voorbeeld:
Op dag 10 voert de verzekeraar daadwerkelijk de opdracht uit
Op dag 14 gaat de verzekeraar een brief terug sturen. Er kan dan achteraf gekeken worden, op welke dag de koers het laagst was (dag 9,10,11,12,13...), om vervolgens tegen die koers af te rekenen
De spijker op zijn kop!
Dit 'toeval' heeft bij mij ook plaatsgevonden op de meest ongunstige dagkoers binnen een periode van 14 dagen.

De bank kan eenvoudig de indruk van een misstand voorkómen, door vooraf te stellen dat de verkoopopdracht op een vaste datum in de toekomst zal plaatsvinden. De dan geldende koers kan dan zowel in het voordeel als in het nadeel voor de klant uitpakken. Weliswaar gevraagd, maar daar had NN (destijds onderdeel van ING) geen zin in.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING beleggingshypotheek en aandelen verkoop: lange verwerkingstijd, waarde gezakt

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

CorneliaVB schreef:
28 okt 2020 21:08
Ik had graag de waarde ontvangen van het moment dat ik aangaf de aandelen te willen verkopen. De waarde is gesteld in het begeleidend schrijven van de ING, alleen heeft dat geen betekenis.

In de voorwaarden kan ik niks vinden over het ter verkoop aanbieden van de aandelen i.c.m. aflossen van de hypotheek.
Ik heb mijn vragen vorige week neergelegd bij ING maar heb daar tot nu toe geen reactie op gehad.

Ik waardeer jullie reacties. Dank daarvoor.
\
Dossier aanleggen van alle brieven/emails, en als je van ING geen voldoende antwoord/tegemoetkoming ontvangt, klacht indienen bij AFM.

Gesloten