LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het was zeker niet standaard, men kon daar voor kiezen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij de meeste kun je bij verkoop zonder boete weg.....

Bij oversluiten hypotheek een boete, maar zonder de contract voorwaarden en geen reactie op eerder hier geven antwoorden,
vraag het de hypotheek adviseur van je nieuwe woning eens, zijn werk en die kan contract even die bepalende regels doorlezen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door jonis »

Hypo63 schreef:
29 aug 2019 14:37

Dat verhaal gaat niet op. Als er geen korting is verleend i.v.m. boete bij verkoop dan is TS bij verkoop van de woning helemaal geen boete verschuldigd, dus ook niet met de rekenmethode van AFM.
Als ik de maandrente bekijk dan kom ik op 3,9% voor de bankspaarhypotheek en 3.4% voor de aflossingsvrije hypotheek. De waarde van de bankspaarrekening zou dan € 15.266 moet zijn.
Als ik de rekenmethode van de AFM volg dan kom ik. Stel de rente zou nu 1,5% zijn. Dan is het dus (€ 76.500 x 90%) x (3,4%-1,5%) x 13/12 = € 1.422 en ((€ 81.500 x 90%}-€ 15.266)} x (3,9%-(1,5%+0,5%)) x 13/12 = € 1.208. Samen € 2.630. Dan heb ik de boete nog niet eens contant gemaakt, dan valt de boete nog lager uit.
Ik heb de vergelijkingsrente met 0,5% verhoogd omdat de verhoging ook in de contractrente is verwerkt. Banken en geldverstrekkers willen deze opslag nog wel eens "vergeten".
TS kan nog wel proberen de boete te matigen. TS heeft op het spaartegoed immers minder rente gekregen dan een contractrente zonder boeteclausule. TS moet boete betalen omdat TS rentekorting gehad heeft en zou anders ook "boete" betalen over een lager rendement. Dan komt weer de Europese wet om de hoek kijken dat banken niet meer in rekening mogen brengen dan de werkelijke schade. De schade is dan lager doordat de bank minder rendement heeft moeten betalen over het spaartegoed.
Misschien ben ik je niet geheel duidelijk, maar mijn punt was gewoon dat de boete gewoon maximaal volgens voorwaarden kan zijn als dat lager is dan de nieuwe richtlijnen. (omdat ik, misschien wel ten onrechte, ervan uitging dat de boete nog hoger zou zijn geweest met nieuwe richtlijnen ivm groter verschil in referentierente)
Je kijkt naar de maandrente; maar TS noemt ook een afwijkend dagenaantal.
Mijn 1ste post stel ik bijv. zelf ook al; nemen ze het spaartegoed wel mee in berekening?
Uiteindelijk vragen genoeg om de bank toch eens om een extra toelichting van de berekening te vragen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
28 aug 2019 09:48
Ik weet zeker dat 40 tot 50 jaar geleden die boeteclausule helemaal niet standaard was.
40 tot 50 jaar geleden waren er wel meer dingen anders. Zo hadden we 40 jaar geleden een hypotheekrente van 8%.... Oftewel: waarom zou je kijken naar hoe iets 40 tot 50 jaar geleden was? (bovendien zijn alle hypothecaire leningen die toen zijn afgesloten ondertussen wel afgelost....)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bel eens de ING zelf met jou contract nummer erbij!

Let op... bij aflossen gelden deze boetes vrijwel altijd.

Maar bij verkoop binnen rentevast periode zelden.
Ik vermoed dat je de aflos voor oversluiten gelezen hebt en dat je gewoon boete vrij weg kunt.

Wel kunnen ze bewijs van verkoop vragen en zonder deze een boete geven voor gewone aflossing.
Dus vraag eens of U afwijkende voorwaarde heeft of dat je zoals meestal bij verkoop zonder boete weg mag!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

renewouters schreef:
29 aug 2019 16:47
Lady1234 schreef:
28 aug 2019 09:48
Ik weet zeker dat 40 tot 50 jaar geleden die boeteclausule helemaal niet standaard was.
40 tot 50 jaar geleden waren er wel meer dingen anders. Zo hadden we 40 jaar geleden een hypotheekrente van 8%.... Oftewel: waarom zou je kijken naar hoe iets 40 tot 50 jaar geleden was? (bovendien zijn alle hypothecaire leningen die toen zijn afgesloten ondertussen wel afgelost....)
Omdat er beweerd wordt dat die clausule toentertijd standaard zou zijn. En dat was dus niet het geval.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ING: Boete voor vervroegd aflossen bij verkoop woning

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij de meeste kun je bij verkoop zonder boete weg.....
Let op... bij aflossen gelden deze boetes vrijwel altijd.

Maar bij verkoop binnen rentevast periode zelden.
Ik vermoed dat je de aflos voor oversluiten gelezen hebt en dat je gewoon boete vrij weg kunt.
Om dat in z'n algemeenheid te zeggen is het onzin. De ING heeft hypotheekvormen waarbij je korting op je rente krijgt (ik dacht 0,15%, maar ben het effe kwijt) en bij verkoop betaal je altijd 3% boete, TENZIJ je meteen of binnen 6 maanden weer een nieuwe hypotheek bij ING afsluit.

Ik heb in 2012 zo'n hypotheek gesloten. Je gokt er op dat je er aan zal verdienen. Maar als je later je huis verkoopt en niet meer bij ING een hypotheek afsluit kost het geld.
Je hebt dan wel jarenlang korting op je rente gehad. Uiteindelijk heb ik er aan verdiend.

Gesloten