LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
WilHeijsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2020 13:44

ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door WilHeijsen »

In 2000 heb ik een ING Combi (beleggershypotheek) afgesloten.

Via de notaris (Nysingh Apeldoorn) is toen Hfl. 150.000,- gestort bij ING in aan de hypotheek gekoppeld beleggersdepot. ING heeft dit voor mij belegd en rekent al 20 jaar een beleggersvergoeding hiervoor. Zij laten deze inleg (68.067 euro) ook steeds zien op hun overzichten tot 2019. Zij erkennen geen juridische status aan deze overzichten, bij monde van een van de medewerkers per telefoon.

Jarenlang heeft ING dit bedrag in euro’s (68.067) ook herhaald als gedane éénmalige inleg, bij de jaarlijkse overzichten van rendementsontwikkeling. Momenteel is de stand van dit depot ca. 58.000 euro.
Volgens ING’s eigen beleggingsadviseur XXXXXXX in 2018, had herstel normaliter opgetreden. Hij adviseerde een Directieklacht in te dienen.

ING stelt dat dit bedrag nooit is ingelegd althans niet in hun dossier te vinden. Zij adviseren 26 juni 2020 KiFiD in te schakelen. Dit heb ik verzuimd tijdig binnen 3 maanden te doen. KiFiD geeft aan dat door corona andere behandeltermijnen kunnen gelden. Ik was ca. 6 weken te laat (12 november 2020) maar KiFiD wil de klacht niet meer behandelen.
Het meest extreem is dat ING weigert de geldigheid van mijn notarisstukken (hypotheekacte en eindafrekening waarin de storting letterlijk staan) te accepteren. Vermoedelijk heeft ING mijn administratie niet goed gevoerd of erger (bijvoorbeeld fraude door een medewerker die een deel van mijn storting heeft belegd en de rest uit de boeken heeft gehouden?

Mijn schade is ca. 70.000 euro o.b.v. voorzichtige rendementsopbouw ondanks de dotcom (2000) - en de kredietcrises (2008)

Dit bedrag had ik nodig om mijn hypotheek te kunnen voortzetten o.b.v. mijn lagere inkomen sinds mijn pensionering. Kunt u mij hierin bijstaan?

Een redelijk coulancetraject met een schikking zou gepast zijn.

Wie weet hoe ik deze zaak kan aanpakken? Mijn Rechtsbijstandsverzekeraar zegt niet de juiste expertise in huis te hebben (Univé)

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Bent u al bij de betreffende notaris geweest voor advies?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zie je hiervan terug als je inlogt in de digitale omgeving?

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Ik herken deze constructie uit het verleden.
Enerzijds sluit je een aflossingsvrije hypotheek af en anderzijds een beleggingsdepot om t.z.t.. de hypotheek af te lossen. De beleggingen werden dus als het ware meegefinancierd in de hypotheek.
Nog iets uit de tijd dat je alle betaalde rente fiscaal mocht aftrekken, maar ook later nog wel, waarbij een hoog beleggingsrendement werd verondersteld.

Bij de opstart van deze constructie diende de adviseur i.s.m. cliënt een risicoprofiel op te stellen en op basis daarvan de beleggingen uit te voeren. De regie ligt dus bij adviseur en cliënt. Dus een klacht indienen is logisch, wel zwak dat er 20 jaar overheen is gegaan zonder dat iemand (incl. vragensteller) het heeft opgemerkt. Daar komt bij dat ING keurige fiscale opgaves verstrekt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

De KiFiD is in mijn ogen niet onafhankelijk te noemen. Ik zou een klacht indienen bij de AFM en gelijk een procedure aanhangig maken bij de rechter. Ik acht de kans op winst bij de rechter groter dan bij de KiFiD.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik ben vooral benieuwd waar u die 70.000 euro verlies vandaan haalt. Hoe heeft u dit bedrag berekend, weet u uw portefeuille die de ING voor u voerde? Kent u de rendementen op deze beleggingen?
Dit bedrag is meer als een verdubbeling van uw inleg, lijkt mij iets royaal berekend.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik vind het eerlijk gezegd een onduidelijk verhaal. Wat is nou precies het probleem? Dat de inleg van ruim €68k nu nog maar € 58k waard is? Of kan ING de hele belegging niet terugvinden? Vreemd als er over een actuele waarde wordt gesproken.

Hopelijk kan TS dit verder toelichten.

WilHeijsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2020 13:44

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door WilHeijsen »

Beste Kolibrie,
Idd een goeie vraag. Heb de notaris om advies gevraagd; wordt vervolgd.

Beste Jozjan,
Even wat verduidelijking hoop ik. (overigens, wie is TS die je noemt?)
Het probleem is dat het rendement niet gerealiseerd is. En dat dit niet kan met een eenmalige inleg van € 68067 in september 2000. Deze eenmalige inleg staat keurig in de ING overzichten. In mijn Geregistreerd partner contract van 6 maart 2001 wordt dit door de notaris nog genoemd bij bezittingen en schulden Beleggingshypotheek ING incl. rekeningnummer saldo € 70.000. Beleggingshypotheek heeft toen kortstondig positief rendement van € 1933.- opgeleverd. Daarna is het omlaag gegaan.

Beste Justmeagain,
Volgens een rekenrente van ca. 4.64% (ING aanbieding 2000 rekenrente bedroeg 5%) zou de inleg (68067,-) plus rendement na 20 jaar zo’n 139.295* euro gaan halen. Volgens ING dd. 28-06-2018 is de prognose van de te behalen waarde beleggingen nog maar ca. 60.000 euro (57.509 tot 63.981,63). Een nadeel voor mij van maar liefst (139.295 minus 60.000) zo’n -79.295 euro.
* gehanteerde berekeningsmethode bruto historisch rendement 4.64%, Kosten beleggen 1%.


Beste Moneyman
In digitale omgeving geen sprake meer van eenmalige inleg.
Dit staat er:
“Beleggershypotheek
Leningdeel 2.0
Nog af te lossen
xxxxxx EUR
Einddatum 1 september 2021
Maandlasten november 2020
xxxxxx EUR
Incassodatum 1 december 2020 Alleen rente
Rentepercentage
1,99%” (omlaag gegaan pas i.v.m. betere marktwaarde hypotheek risico verhouding)

Beste Ik_weet_niet_alles,
Idd AFM en onafhankelijke procedure bij rechtbank lijkt me de juiste volgende stap.

VRAAG:
1. heeft iemand ervaring met een Claimservice bedrijf of stichting?
2. mag je nog o.b.v. ‘no cure – no pay’ een zaak voeren?
Gaat mij niet om het ‘volle pond’ maar om de rechtsstatelijkheid van mijn zaak.
Of leven we inmiddels in een bananenrepubliek?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door grun »

WilHeijsen schreef:
10 dec 2020 11:03
(overigens, wie is TS die je noemt?)
TS staat voor TopicStarter. degene die het eerste bericht schrijft en daarmee het onderwerp opent. In dit geval bent u dat dus.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Kortom, je hebt een beleggingsproduct en klaagt nu dat het rendement tegenvalt. Enig idee wat een vrij essentieel kenmerk is van een beleggingsproduct? Beleggingsrisico misschien?

Natuurlijk had je in theorie wel het ooit voorgespiegelde resultaat kunnen behalen. Is wel extra risicovol met een eenmalige inleg, want daalt je waarde, dan moet je dat verlies eerst weer goedmaken voordat je rendement haalt, dit in tegenstelling tot een product met periodieke inleg waar je bij een daling voor het periodieke bedrag goedkoper aankoopt. Maar goed, het risico van beleggen zal toch wel ter sprake zijn gekomen voor afsluiten van dit product?

Dat bij he toverzicht van de hypotheek niets (meer) staat over de eenmalige inleg is op zich ook niet zo vreemd. Voor de lening is die storting niet meer relevant nu, Je moet die lening op de einddatum aflossen met de opbrengst van je belegging. Kom je tekort, dan zul je dat zelf moeten aanvullen. Heb je meer, dan hou je wat over. Alweer: beleggingsrisico.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Nederland meteen voor bananenrepubliek wordt uitgemaakt omdat iemands beleggingsresultaten tegenvallen. Ik zie dat verband niet zo.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
10 dec 2020 14:01
Kortom, je hebt een beleggingsproduct en klaagt nu dat het rendement tegenvalt. Enig idee wat een vrij essentieel kenmerk is van een beleggingsproduct? Beleggingsrisico misschien?
Volgens mij klaagt TS niet zozeer omdat zijn resultaten tegenvallen, maar vooral omdat zijn eenmalige inleg foetsie schijnt te zijn.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 14:33
JozJan schreef:
10 dec 2020 14:01
Kortom, je hebt een beleggingsproduct en klaagt nu dat het rendement tegenvalt. Enig idee wat een vrij essentieel kenmerk is van een beleggingsproduct? Beleggingsrisico misschien?
Volgens mij klaagt TS niet zozeer omdat zijn resultaten tegenvallen, maar vooral omdat zijn eenmalige inleg foetsie schijnt te zijn.
Dat was ook mijn 1e indruk. Maar ik vermoed nu ook dat het aan het rendement ligt. En de 1e inleg niet meer getoond wordt, die is ook niet zo relevant
En het maakt uit waar men investeert:
https://www.businessinsider.nl/aex-600- ... e-termijn/
20 jaar aex , -9 %
20 jaar DAX , + 90%
20 jaar DoWJones , + 150%
Laatst gewijzigd door 16again op 10 dec 2020 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Zo lees ik zijn 2e bericht niet. Daarin zegt hij dat zijn schade is:
WilHeijsen schreef:
10 dec 2020 11:03
Volgens een rekenrente van ca. 4.64% (ING aanbieding 2000 rekenrente bedroeg 5%) zou de inleg (68067,-) plus rendement na 20 jaar zo’n 139.295* euro gaan halen. Volgens ING dd. 28-06-2018 is de prognose van de te behalen waarde beleggingen nog maar ca. 60.000 euro (57.509 tot 63.981,63). Een nadeel voor mij van maar liefst (139.295 minus 60.000) zo’n -79.295 euro.
Dat gaat toch om tegenvallend rendement.

Verder zegt TS inderdaad dat de storting in het digitale overzicht van de hypotheek niet meer te zien is. Maar dat is niet zo vreemd, de hypotheek is een ander product dan de beleggingsrekening.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Jefdus »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 14:33
Volgens mij klaagt TS niet zozeer omdat zijn resultaten tegenvallen, maar vooral omdat zijn eenmalige inleg foetsie schijnt te zijn.
Maar dat lijkt gezien de extra toelichting dus niet het geval te zijn.

Als ik dit zo zie:
WilHeijsen schreef:
10 dec 2020 11:03

Maandlasten november 2020
xxxxxx EUR
Incassodatum 1 december 2020 Alleen rente
Rentepercentage
1,99%” (omlaag gegaan pas i.v.m. betere marktwaarde hypotheek risico verhouding)
Worden er geen stortingen in het fonds gedaan en is er enkel sprake van het betalen van rente. Het lijkt er voor mij dan ook sterk op dat het hier om een constructie gaat waarbij aan het begin geld is gestort en daarna enkel rente wordt betaald. Als dat het geval is (maar dat zou alleen de topicstarter kunnen bevestigen), dan kan het huideige kapitaal enkel afkomstig zijn van de initiele storting. Als die storting niet zou zijn verwerkt, zou het kapitaal gelijk aan 0 zijn geweest.

Dat betekent dan inderdaad dat er enkel sprake is van een tegenvallend rendement. Iets wat gewoon hoort bij het risico van een beleggingshypotheek. En wat uiteraard ook nog versterkt wordt door de jaarlijkse kosten van 1%...

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

@Jefdus: op zich eens met je verhaal. Maar het deel van de tekst van TS dat je quote gaat over de hypotheek, niet over het beleggingsfonds (of de beleggingsrekening)

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
10 dec 2020 14:47
Zo lees ik zijn 2e bericht niet. Daarin zegt hij dat zijn schade is:
WilHeijsen schreef:
10 dec 2020 11:03
Volgens een rekenrente van ca. 4.64% (ING aanbieding 2000 rekenrente bedroeg 5%) zou de inleg (68067,-) plus rendement na 20 jaar zo’n 139.295* euro gaan halen. Volgens ING dd. 28-06-2018 is de prognose van de te behalen waarde beleggingen nog maar ca. 60.000 euro (57.509 tot 63.981,63). Een nadeel voor mij van maar liefst (139.295 minus 60.000) zo’n -79.295 euro.
Dat gaat toch om tegenvallend rendement.
Nou, TS spreekt expliciet over inleg én rendement.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Ja, zonder inleg kun je ook geen rendement halen natuurlijk. Laat staan een tegenvallend rendement ;-)

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah ik snap je punt :D ik had je reactie anders uitgelegd.

Nou ja, wellicht kan TS nog wat verduidelijken.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Dat zou zeker helpen. Ik heb wel de indruk dat TS zelf moeite heeft de materie te doorgronden.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING ontkent eenmalige inleg bij beleggershypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou heel goed kunnen. Als ING bijvoorbeeld voor een andere weergave van de cijfers heeft gekozen, heeft TS wellicht niet meer herkend hoe de vork in de steel zit.

Gesloten