LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hypo63 schreef:
23 dec 2019 16:39
[...]
Inderdaad, met deze afwijzing kunnen ze zich niet beroepen op de ontbindende voorwaarden. De afwijzing van de hypotheek moet gedateerd zijn op uiterlijk 21 december 2019 anders voldoet dit niet aan de ontbindende voorwaarden. Het kan natuurlijk zijn dat de kopers zover nog niet hebben nagedacht en zaterdag maar alvast de ontbindende voorwaarden hebben ingeroepen.
Het punt was dat u advies sowieso onzinnig was: hypotheekaanvragen die pas gedaan worden na het verstrijken van de termijn voor ontbinding, kunnen natuurlijk nooit leiden tot een afwijzing die kan worden gebruikt om die ontbindende voorwaarde (waarvoor de termijn verstreken is!) in te roepen. Uw advies aan de verkoper om goed op die datum te letten was daarmee zonder betekenis (en een beetje vreemd).

De ontbindende voorwaarden zijn helemaal niet ingeroepen afgelopen zaterdag. Dat was al duidelijk. En vandaag werd duidelijk dat ze daadwerkelijk werden ingeroepen:
Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 11:12
We krijgen net de volledig gedocumenteerde afwijzingsbrief binnen van de koper, dus ze staan volledig in hun recht om de koop te ontbinden.
Ik neem aan dat u dat bericht niet gezien heeft.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar was het telefoontje van gisteren van de makelaar onvolledig of een super korte samenvatting van wat hem gezegd was.

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

thecure schreef:
23 dec 2019 16:49
En wat staat er in die brief?
Dat de aanvraag van de kopers niet aan de acceptatie normen voldoen, omdat:
- De maandlasten van het gevraagde hypotheekbedrag zijn volgens de inkomensnormen te hoog in relatie tot het besteedbaar inkomen voor wonen

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 14:22
Je kunt wel aan de bank vragen wanneer die relatie breuk melding binnen kwam... vandaag is te laat, 21 was laatste dag en voor de bank al rond.
Dat dachten wij ook, maar er staat nog een artikel in de koopovereenkomst:
15.3 De partij die de ontbinding inroept, dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen, uiterlijk op de eerste werkdag na de datum waarvan de betreffende ontbindende voorwaarde sprake is door de wederpartij of diens makelaar is ontvangen.

Helaas vandaag dus.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 11:12
We krijgen net de volledig gedocumenteerde afwijzingsbrief binnen van de koper, dus ze staan volledig in hun recht om de koop te ontbinden.

Iedereen hartelijk dank voor de informatie en het meedenken.
jammer voor hun, wel kosten voor adviseur , taxatie woning en bouwkundige keuring gemaakt.

Ik hoop dat de datum ook klopte en niet op 23 december staat zodat het afgewezen word.
Dit kan dus op slot, en veel succes met de verkoop komende Kerstdagen!

Maar die afwijzing te laag inkomen, waarom bieden op een huis wat te duur is?
Voor verkopers jammer en kopers maken zo ook kosten, alleen tussenpersoon die poging doet kreeg betaald!

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 17:55
Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 11:12
We krijgen net de volledig gedocumenteerde afwijzingsbrief binnen van de koper, dus ze staan volledig in hun recht om de koop te ontbinden.

Iedereen hartelijk dank voor de informatie en het meedenken.
Dit kan dus op slot, en veel succes met de verkoop komende Kerstdagen!
Bedankt! We hebben er alle vertrouwen in. Fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Succes met de herverkoop van uw woning!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 17:53
Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 14:22
Je kunt wel aan de bank vragen wanneer die relatie breuk melding binnen kwam... vandaag is te laat, 21 was laatste dag en voor de bank al rond.
Dat dachten wij ook, maar er staat nog een artikel in de koopovereenkomst:
15.3 De partij die de ontbinding inroept, dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen, uiterlijk op de eerste werkdag na de datum waarvan de betreffende ontbindende voorwaarde sprake is door de wederpartij of diens makelaar is ontvangen.

Helaas vandaag dus.
Dat gaat dus om de mededeling. Maar de ontbindende voorwaarde zelf is pas na het verstrijken van de termijn tot stand gekomen. Volgens mij werkt het zo: ze hadden tot zaterdag 23.59 uur de tijd om te onderzoeken of financiering haalbaar was. Als uiterlijk op die tijd blijkt dat het niet haalbaar is, kan de mededeling uiterlijk de volgende dag worden gedaan.

Maar goed, gezien de 'relatiebreuk' was zaterdag ook zonder een herziene offerte al duidelijk dat ze het niet zouden gaan redden, en dat is jullie medegedeeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ WA,

Art 15.3 eerst volgende werkdag! en op zaterdag laatste dag is dan maandag, vandaag dus!

Ik ga er vanuit dat de brief van Bank wel op Zaterdag 21 december staat, anders is het alsnog een 10% kerst cadeau maar dat zal wel niet zo zijn.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
23 dec 2019 17:31
Moneyman schreef:
23 dec 2019 13:58

Je redeneert op aannames. Juist als een koop niet doorgaat, zijn er legio situaties denkbaar waarin dat geld er helemaal niet is. En zéker niet als de reden ook nog eens een relatiebreuk is, is de kans dat tienduizenden euro's weggooien "geen probleem is", nihil.
Zonder eigen middelen kun je geen woning meer kopen en inrichten tegenwoordig.....dat is geen aanname.
Er zal dus "voldoende" geld aanwezig moeten zijn, anders hadden ze al in de 1ste plaats niet kunnen voldoen aan voorwaarden financiering en hadden ze anders de termijn voor ontbinding niet moeten laten verlopen.
Je laat nogal wat andere mogelijkheden buiten beschouwing. Logisch, die passen ook niet bij je redenering.

Maar blijf gerust volhouden dat tienduizenden euro’s weggooien geen probleem is. Mijn zegen heb je.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
23 dec 2019 17:31
Daarbij; genoeg mensen in dit land waar jij gewoon nooit beroepsmatig mee te maken zult krijgen.....dus om de kans dan meteen nihil te maken.....
Je miskent dat dit niets met mijn beroep te maken heeft, en leest slecht of selectief datgene wat ik daadwerkelijk schreef over “nihil”.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Adviseur, Taxatie, Bouwkundige keuring dus er is al vrij veel weg gegooid helaas.
Ik reken rond de €3000,-

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ hypo 63,

Als een bank op Zaterdag gesloten is moet je het dus vrijdag 20 regelen?
En als in die brief toch 23 december stond krijgen ze toch die 10% Kerstbonus?

Ik zou nooit tot op de laatste dag wachten, 1 vertraging en je bent de klos.
Gewoon iets eerder ruzie maken en relatie verbreken dan maar!

Ik twijfel over of het op 21 moet of de eerste werkdag dus 23 ook mag......?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 20:49

Je laat nogal wat andere mogelijkheden buiten beschouwing. Logisch, die passen ook niet bij je redenering.

Maar blijf gerust volhouden dat tienduizenden euro’s weggooien geen probleem is. Mijn zegen heb je.
Zoals ik je eerder aangaf:
Moet ik soms ook nog medelijden hebben met mensen die een serieuze verplichting aangaan maar eigenlijk helemaal niet serieus in hun relatie staan......dan mag je van mij op de blaren zitten....

ik zeg niet dat het diegene die het overkomt geen pijn doet.....maar dat ik dat geen probleem vind

Dus de boete zal aanwezig zijn en kan betaald worden en dat is dus geen probleem

Bij serieuze verplichtingen verwacht ik een serieuze instelling.
Dus het geld wordt niet weggegooid, maar er wordt een boete betaald conform overeenkomst
Tienduizenden euro's is het in mijn regio gemiddeld ook maar net aan, tenminste; als ik het naar boven afrond want gemiddeld betaald men volgens deze link in mijn regio minder dan 2 ton voor een woning. https://www.vastgoedactueel.nl/nieuws/g ... ransacties
Daarbij heb je mensen die denken in problemen en anderen die denken in oplossingen....blijf jij gerust het probleem maar volhouden. :wink:

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
24 dec 2019 00:16
Daarbij heb je mensen die denken in problemen en anderen die denken in oplossingen....blijf jij gerust het probleem maar volhouden. :wink:
Tuurlijk, nog even doorpraten en het moeten betalen van tienduizenden euro's boete is geen probleem, maar een oplossing... :lol: :lol: :lol:

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
24 dec 2019 09:13

Tuurlijk, nog even doorpraten en het moeten betalen van tienduizenden euro's boete is geen probleem, maar een oplossing... :lol: :lol: :lol:
Ik zie dat je het niet met me eens bent...…. :roll: .
....zo achteloos als een contract werd ondertekend moet je je daarna maar ook opstellen als een voorwaarde daarna wordt uitgevoerd.
Ik acht de kans echter niet nihil tegenwoordig dat het geld omdat de relatie ineens over is ook meteen allemaal weg is....
Dat is wel eens anders geweest toen mensen zonder probleem zonder geld kochten en in crisisjaren in relatieproblemen kwamen en onder water stonden.....dat waren pas echte problemen.

fijne feestdagen. :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het is duidelijk.
De opvatting van joris is en blijft dat mocht je, door onvoorziene omstandigheden, die 10% boete moeten betalen, dan is dat alleen een probleem als je het geld niet hebt. Heb je het geld, ook al is dat ternauwernood, dan betaal je gewoon en is er van een probleem geen sprake.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze gebroken relatie kreeg ook een boete;

De adviseur, de Taxatie woning, en de Bouwkundige keurig kosten!
Jammer voor de verkoper, maar deze te lage inkomen kopers hebben nu een factuur gehad en zullen voorzichtiger zijn
omdat ze dit niet nogmaals willen, betalen voor een droom die niet doorging!

Als je twijfel of je huis wel kunt betalen, online berekening is gratis vooraf en ze hadden geweten dat dit een groot risico zou worden.
Zo lossen we het probleem op van Kopers met te lage inkomens die verkopers lastig vallen en in problemen brengen!

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door riddert »

Er is toch gewoon sprake van een contract met enerzijds de verkoper, en anderzijds de kopers, twee personen. Of deze al dan niet een relatie hebben lijkt me voor de verkoper niet zo interessant. Belangrijker is of ze samen de financiering rond krijgen, en dat is het geval.

Ik denk dat als je het als verkoper op de spits drijft, je zeker kans maakt op de vergoeding.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
24 dec 2019 10:27
fijne feestdagen. :wink:
Idem voor jou! Geniet ervan.
riddert schreef:
24 dec 2019 10:41
Belangrijker is of ze samen de financiering rond krijgen, en dat is het geval.
Niet dus... :D

Gesloten