LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klacht hypotheek AEGON

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JSluijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2010 21:39

klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door JSluijs »

Hieronder de klachtenbrief die ik naar AEGON heb vestuurd
Heeft iemand hier ervaring mee? :oops:

Geachte heer/mevrouw,

Ongeveer 11 jaar geleden hebben we bij AEGON een universal life hypotheek afgesloten. Recent hebben we de afwikkeling daarvan in gang gezet omdat blijkt dat AEGON ons een zeer slechte hypotheek te hebben verkocht. Helaas hebben we veel te laat vast moeten stellen dat de opbouw van de waarde op geen enkele manier aan zal sluiten bij de bij aanvang geprognosticeerde waarde. We realiseren ons dat de opbouw als gevolg van de beursontwikkeling achter is gebleven. Maar het komt er voor ons op neer dat we een negatief rendement maken en dat is ook de consequentie van de woekerpolisconstructie waarover we nooit correct geïnformeerd zijn en waarover we eerder bericht kregen dat daarvoor een financiële compensatie zal plaatsvinden.

Eind 2009 hebben wij een afkoopwaarde opgevraagd en daarbij is een nihil opgave gedaan (dd 13-11-2009). Nadat de nieuwe hypotheek is rondgekomen hebben we een definitieve afkoopwaarde opgevraagd. Nu blijkt in een aflosnota van 16-09-2010 opeens dat wij E 1465,35 dienen te betalen.

Het in rekening brengen van deze afloskosten getuigt van een vooroordeelbevestigende instelling van AEGON waarbij op geen enkele wijze rekening gehouden wordt met het feit dat deze hypotheek een slecht verlieslatend product is waarbij AEGON niet heeft voldaan aan haar zorgplicht. U laat weer zien dat er waar mogelijk wordt toegerekend naar het bedrijfsbelang en dat u geen rekening houdt met het klantbelang.

Het is onbehoorlijk dat u nog kosten in rekening durft te brengen en ik vraag u bij deze om deze berekening aan te passen en dit bedrag terug te storten op onze rekening.

Voor de volledigheid wil ik u laten weten dat wij - om voldoende aandacht voor dergelijk onrecht te mobiliseren - een kopie van deze klachtenbrief naar Radar en Kassa hebben verzonden.

Groet,

J. Sluijs

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door Purist »

Is dat boeterente voor de hypotheek of betreft het kosten voor de polis?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door __oi__ »

Mijn gevoel zegt dat ze erg hard gelachen hebben om uw brief bij Aegon, ze de brief bij kassa ook links hebben laten liggen en dat u, volkomen terecht, de boeterente van de HYPOTHEEK hebt voldaan.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Alle banken hebben zich hier schuldig aan gemaakt. Banken zijn groot en machtig en dus zal je maar moeten afwachten of je ooit compensatie zal ontvangen en hoeveel.

De boete rente staat hier los van, jij hebt een contract getekent waarmee me akkoord bent gegaan met een boete bij vroegtijdig herzien van de rente.

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

evdbeek99 schreef:Alle banken hebben zich hier schuldig aan gemaakt. Banken zijn groot en machtig en dus zal je maar moeten afwachten of je ooit compensatie zal ontvangen en hoeveel.

De boete rente staat hier los van, jij hebt een contract getekent waarmee me akkoord bent gegaan met een boete bij vroegtijdig herzien van de rente.
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met: alle banken hebben zich hier schuldig aan gemaakt. Waar hebben alle banken zich schuldig aangemaakt?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door Xpert »

Beste Sluijs,

De eerste brief van de AEGON was een momentopname v.w.b. de boeterente.

Bij de uiteindelijke aflossing van de hypotheek bij de notaris zal gebleken zijn dat de dagrente verder gedaald is. De rente is zodanig gedaald dat je nu waarschijnlijk wel een boeterente moest betalen.

Wanneer je hypotheek is overgesloten met behulp van een tussenpersoon dan kan je je tussenpersoon verwijten dat hij je daarvoor niet gewaarschuwd heeft.

Wanneer de dagrente dus gedaald is, dan valt AEGON niets te verwijten.

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: klacht hypotheek AEGON

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

Beste Sluijs,

Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt. In het begin van jouw brief heb je het over de tegenvallende waarde van de beleggingsverzekering. De rest van jouw brief gaat over, als ik het goed begrijp, over de boete i.v.m. vervroegd aflossen van de hypotheek. Maar dit is heel iets anders! Wat ik wel vreemd vind is dat je bij het oversluiten van de hypotheek uitgaat van een boeteberekening van bijna 1 jaar oud!

Je geeft aan dat Aegon jouw deze hypotheek heeft "verkocht". Maar Aegon heeft deze hypotheek niet verkocht maar (als het goed is) heb je samen met jouw adviseur deze keuze gemaakt. Als je helemaal nooit hebt willen beleggen is dit dus geen juiste keuze geweest. Want dat het met beleggen op ening moment tegen kan zitten hoort nu eenmaal bij beleggen. Ik zou toch maar eens het moment van afsluiten proberen voor de geest te halen.

Daarnaast heb je het ook over het probleem van de woekerpolisaffaire. Alle verzekeraars zijn hier momenteel nog druk mee bezig. Dit is toch een behoorlijke klus en zijn hier nog lang niet klaar mee. De compensatie is vooral bedoelt voor de lange termijn. Ik zal niet ontkennen dat dit geen probleem is!!

Ik kan helaas niet aan de indruk ontkomen dat het nogal voorbarig is om de hypotheek hiervoor over te sluiten. Is ook berekend om de hypotheek bij Aegon voort te zetten als spaarhypotheek? Dat had u in ieder geval notariskosten, taxatiekosten, advieskosten en de uiteindelijke boete bespaard. Deze kosten moet u natuurlijk wel terug kunnen verdienen door de lagere lasten. Ik kan hier over uiteraard niet oordelen omdat ik de volledige situatie niet ken.

Ik ben wel benieuwd hoe Aegon hierop zal reageren.

Groeten,
Ad

Gesloten