LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopen tweede woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jaap1976
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2013 13:39

Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Kan iemand mijn ervaring vertellen over het financieren van een tweede woning.

Ik zou graag een tweede woning willen van ongeveer € 150.000,-.
Heb aan eigen middelen € 100.000,-. (Al zou ik graag zoveel mogelijk willen financieren middels een hypotheek).

Is dit mogelijk? Zo ja, welke banken gaan hierin mee?

Gr Jaap

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Annikaatje »

jaap1976 schreef:Kan iemand mijn ervaring vertellen over het financieren van een tweede woning.

Ik zou graag een tweede woning willen van ongeveer € 150.000,-.
Heb aan eigen middelen € 100.000,-. (Al zou ik graag zoveel mogelijk willen financieren middels een hypotheek).

Is dit mogelijk? Zo ja, welke banken gaan hierin mee?

Gr Jaap
Je kunt natuurlijk een hypotheek nemen als je een tweede huis koopt. Is het een vakantiewoning?

Waarom wil je zoveel mogelijk dmv een hypotheek willen financieren?

jaap1976
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2013 13:39

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Ik wil de woning om te verhuren.
Zoveel mogelijk financieren om nog een centje achter de hand te hebben.

Welke banken financieren naar jou mening nog een tweede woning?

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Annikaatje »

jaap1976 schreef:Ik wil de woning om te verhuren.
Zoveel mogelijk financieren om nog een centje achter de hand te hebben.

Welke banken financieren naar jou mening nog een tweede woning?
Is het niet verstandig om iig je vermogen zover te laten slinken dat je geen vermogensbelasting meer hoeft te betalen? Op moment is die zoveel hoger dan de rente die je van de bank krijgt, of rendementen van beleggingen.

Ik zou sowieso lekker bij een adviseur langsgaan, maar een bank als Van Lanschot is daar misschien wel voor te porren?

Daarnaast moet je ook even goed kijken naar de fiscale gevolgen, maar waarschijnlijk had je dat zelf ook al bedacht :-)

jaap1976
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2013 13:39

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Inderdaad, fiscaal weet ik wel wat...

Enige wat ik graag zou willen horen zijn adviezen inzake wat banken die erin mee willen gaan.
ABN, Rabo en ING sowieso niet.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Annikaatje »

jaap1976 schreef:Inderdaad, fiscaal weet ik wel wat...

Enige wat ik graag zou willen horen zijn adviezen inzake wat banken die erin mee willen gaan.
ABN, Rabo en ING sowieso niet.
Nou, zoals gezegd, Van Lanschot misschien? En is het niet handig om gewoon even bij een hypotheekadviseur langs te gaan? Eerste gesprek is vaak gratis en zij weten natuurlijk precies welke banken dat wel en niet doen?

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Trouwens: je kunt je natuurlijk afvragen of het verantwoord is om geld te lenen voor iets dat je (deels) zelf zou kunnen betalen?! Ik begrijp heel goed de voordelen die er aan hangen, maar hoe redelijk en (heel gevaarlijk:) 'eerlijk' is het? Een lening sluit je in beginsel toch af als je iets niet zelf kunt betalen, maar iets wel perse nodig hebt?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Lisare »

Finaciering is mogelijk tot maximaal 50% van de waarde mits inkomen vast uit loondienst en voldoende voor de extra lasten.

Financiering via een Duitse hypotheek. Dus lage rente maar wel volledig aflossen.

Nederlandse banken zullen dit waarschijnlijk niet meer doen (Van Lanschot zeker niet).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Annikaatje schreef:Trouwens: je kunt je natuurlijk afvragen of het verantwoord is om geld te lenen voor iets dat je (deels) zelf zou kunnen betalen?! Ik begrijp heel goed de voordelen die er aan hangen, maar hoe redelijk en (heel gevaarlijk:) 'eerlijk' is het? Een lening sluit je in beginsel toch af als je iets niet zelf kunt betalen, maar iets wel perse nodig hebt?
Geld lenen als je zelf geld hebt is de veiligste manier van geld lenen. Het gaat pas fout met leningen als mensen gaan lenen omdat ze geen geld hebben.... Het argument om te lenen zodat je nog voldoende cash achter de hand hebt is niet zo'n hele gekke. Mocht het fout gaan dan kan je de lening altijd nog grotendeels aflossen. Maar als het goed gaat hoef je je niet zo gauw druk te maken om geld. En dat slaapt wel zo lekker (voor het gemak ga ik er even van uit dat TS een goede business case heeft gemaakt en dat de huuropbrengsten meer zijn dan rente+aflossing van de lening).

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Annikaatje »

GJvdZ schreef:
Annikaatje schreef:Trouwens: je kunt je natuurlijk afvragen of het verantwoord is om geld te lenen voor iets dat je (deels) zelf zou kunnen betalen?! Ik begrijp heel goed de voordelen die er aan hangen, maar hoe redelijk en (heel gevaarlijk:) 'eerlijk' is het? Een lening sluit je in beginsel toch af als je iets niet zelf kunt betalen, maar iets wel perse nodig hebt?
Geld lenen als je zelf geld hebt is de veiligste manier van geld lenen. Het gaat pas fout met leningen als mensen gaan lenen omdat ze geen geld hebben.... Het argument om te lenen zodat je nog voldoende cash achter de hand hebt is niet zo'n hele gekke. Mocht het fout gaan dan kan je de lening altijd nog grotendeels aflossen. Maar als het goed gaat hoef je je niet zo gauw druk te maken om geld. En dat slaapt wel zo lekker (voor het gemak ga ik er even van uit dat TS een goede business case heeft gemaakt en dat de huuropbrengsten meer zijn dan rente+aflossing van de lening).
Dat is een luchtbel. Als je het zelf financiert, heb je ook geen geld nódig als het mis gaat, je hoeft namelijk niets af te lossen.

jaap1976
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2013 13:39

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Die Duitse hypotheken klinkt interessant...

Iemand een idee hoe ik daarmee in contact kan komen?

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Mk »

Je hebt het hier in feite niet over het kopen van een tweede woning maar over de financiering van een pand dat je wilt verhuren. Google eens op 'vastgoedfinanciering'.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Lisare »

@Jaap1976

Je hebt een PB

jaap1976
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2013 13:39

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door jaap1976 »

@Lisare top! Hartelijk dank...

Mocht iemand nog meer ideeen hebben dan verneem ik dit graag!
Ben in elk geval al een stukje verder.....

Andre van Luijk FFP
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2014 18:02

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Andre van Luijk FFP »

Ik zag je reactie over het kopen van een tweede woning. Deze markt zit bij banken helemaal op slot. Bij RNHB bank kun je wel een hypotheek krijgen, maar dan moet je bestaande klant zijn. Per 2015 is het de bedoeling dat er een nieuwe geldverstrekker actief gaat worden op deze markt. Ze financieren tot 85% (voor particulieren, dus niet een bv) tot 85% van de waarde in verhuurde staat. Voor BV's gaan ze tot 70%

Duitse banken(ik zag een reactie over Duitse banken) doen deze financiering niet. Ze hebben wel extreem lage rentes. Wij hebben toegang tot deze banken, maar als je verhuurd vastgoed wil combineren met Duits geld, dan lukt dit niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door kokka »

Grote kans dat jaap na 11/2 jaar niet meer op antwoord zit te wachten

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Xpert »

Kan je niet je eerste woning met extra EUR 50.000 verzwaren? lening valt in Box 3 en wordt als zodanig dan ook getoetst. Huurinkomsten van de tweede woning worden dan meegeteld als inkomen.

marc-a
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:44

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door marc-a »

@ Andre, weet jij welke partij nu in de markt is?

Champion1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:28

Re: Kopen tweede woning

Ongelezen bericht door Champion1 »

Per 2015 is het de bedoeling dat er een nieuwe geldverstrekker actief gaat worden op deze markt. Ze financieren tot 85% (voor particulieren, dus niet een bv) tot 85% van de waarde in verhuurde staat.?????



smart promos

Gesloten