Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
s_molenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:28

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door s_molenkamp »

witte angora schreef:
10 mei 2023 15:02
J. Deltoer schreef:
10 mei 2023 15:01
En over die verkoopmakelaar heb ik ook zo mijn bedenkingen.
Inderdaad. Ik vind het maar een beetje vaag allemaal.
Dit is ook de rede van mijn vraag. Ik heb het idee dat de aankoop makelaar en mijn verkoopmakelaar elkaar een hand hebben gegeven om mij te sturen naar niet voor de ontbinding te gaan van het contract.

Nu is dit ook zeker niet mijn doel maar vind het raar dat hij zegt dat die 10% die door de koper al is vastgezet niet zonder slag of stoot wordt vrijgegeven als zij de overeenkomst wil ontbinden,

Voor mij is het nu veiliger om te zeggen dat de koper nu mijn woning probeert te verkopen. Het verlies is voor haar, maar ook alle kosten.
Tevens zal de koper mij een vergoeding geven voor elk dagdeel waar er bezichtigingen zijn.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Los van het juridische verhaal, het is netjes om maximaal 1 maand extra tijd te geven. Scheelt voor u en de koper een hele hoop gedoe.

U kunt losse (prepaid) rechtshulp of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies inschakelen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nu is dit ook zeker niet mijn doel maar vind het raar dat hij zegt dat die 10% die door de koper al is vastgezet niet zonder slag of stoot wordt vrijgegeven als zij de overeenkomst wil ontbinden,
Daar gaat de koper niet over. De notaris zal bij het niet doorgaan van de overdracht het bedrag simpelweg inhouden en aan verkoper overmaken zoals contractueel is vastgelegd.
Voor mij is het nu veiliger om te zeggen dat de koper nu mijn woning probeert te verkopen. Het verlies is voor haar, maar ook alle kosten.
Tevens zal de koper mij een vergoeding geven voor elk dagdeel waar er bezichtigingen zijn.
Niet aan rare constructies beginnen. Eerst kopen en daarna mag de koper het zo aanbieden als hij/zij wil.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 15:48
Voor mij is het nu veiliger om te zeggen dat de koper nu mijn woning probeert te verkopen. Het verlies is voor haar, maar ook alle kosten.
Tevens zal de koper mij een vergoeding geven voor elk dagdeel waar er bezichtigingen zijn.
De koper kan jouw woning niet verkopen want is geen eigenaar.

Aangaande die 10%, daar is geen slag of stoot voor nodig, die ligt schriftelijk vast en is gestort bij de notaris. Die gaat dat bedrag niet zomaar naar de koper storten.

Gezien het bedrag waar het om gaat (koop van een huis is meestal een groot bedrag) kan het de moeite waard zijn om een keer (kort) met een advocaat te spreken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent eigenaar van uw woning, u hebt hem te koop gezet en de koper heeft zijn handtekening gezet. Daar gaat het om, niet wat die makelaars eventueel bekonkelen.

Zoals gezegd, als u bereid bent uitstel te verlenen, en zij u die maand kosten vergoeden, regel dat dan correct bij de notaris en nergens anders ook niet onderhands. .

Wanneer is de datum van dat transport?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Geef uw koper die ene maand of twee maanden uitstel. Leg dit schriftelijk vast. Hiermee toont u uw bereidwilligheid mee te willen werken aan een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.

Maar, wordt vandaag dan nog lid van de Vereniging Eigen Huis. Ook de juridische ledenservice daarvan helpen u natuurlijk niet als " het huis al in de fik staat".

Die makelaars daarvan zou ik me weinig aantrekken. Het 10% boetebeding ligt keihard schriftelijk vast. Die makelaars wil alleen maar dat de koop snel afgerond is en zij snel hun centen zien en zij er, als de verkoop niet doorgaat, daarvoor weer extra werk moeten verrichten.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 10 mei 2023 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.

s_molenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:28

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door s_molenkamp »

Lady1234 schreef:
10 mei 2023 15:59
U bent eigenaar van uw woning, u hebt hem te koop gezet en de koper heeft zijn handtekening gezet. Daar gaat het om, niet wat die makelaars eventueel bekonkelen.

Zoals gezegd, als u bereid bent uitstel te verlenen, en zij u die maand kosten vergoeden, regel dat dan correct bij de notaris en nergens anders ook niet onderhands. .

Wanneer is de datum van dat transport?
De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Nu wordt er gevraagd voor nog een maand maar dan wel met vergoeding.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 16:23
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 15:59
U bent eigenaar van uw woning, u hebt hem te koop gezet en de koper heeft zijn handtekening gezet. Daar gaat het om, niet wat die makelaars eventueel bekonkelen.

Zoals gezegd, als u bereid bent uitstel te verlenen, en zij u die maand kosten vergoeden, regel dat dan correct bij de notaris en nergens anders ook niet onderhands. .

Wanneer is de datum van dat transport?
De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Nu wordt er gevraagd voor nog een maand maar dan wel met vergoeding.
Je kunt zo vaak verlengen als je zelf goeddunkt en wat je overeenkomt met de tegenpartij. Leg in de mail / app vast dat je dit hebt afgesproken en waarom je dit doet en wat je er verder over afspreekt (vergoeding) dat is voldoende. De koper zal dit doorgeven aan de notaris die een nieuwe afspraak inplant voor de overdracht en past de definitieve overdrachtsdatum aan in het definitieve koopcontract dat getekend zal worden bij de overdracht (daarom printen ze het ook pas op de dag zelf ;) ).

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u iets per mail afspreekt, stuur dan een kopie van die mail naar de notaris.

Dus de vraag is nu al twee maanden uitstel.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

HandigeHarrie schreef:
10 mei 2023 13:36
Op dit moment is er sprake van een verzoek. Het kan zo zijn dat uitstel ook in uw voordeel is, als bijvoorbeeld de bouw van uw nieuwe woning vertraagd is. Dus als u zegt dat u geen uitstel wilt, dan is de koper gehouden aan de afgesproken datum en kunt u de 10% innen (tenzij er nadere bepalingen over de datum in de koopovereenkomst staan). Maar dan moet u uw huis weer zien te verkopen.
Als u ruimte heeft, kunt u dus overwegen om op het verzoek in te gaan; dan is de koper gematst en krijgt u geen gedoe (= opnieuw te koop zetten, makelaarskosten(?); een lagere verkoopprijs, etc).
De vraag is natuurlijk, wat uitstellen kost.
De notaris moet daarvoor waarschijnlijk ook weer aan het werk, net als de verkoopsmakelaar.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

angel1978 schreef:
10 mei 2023 16:30
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 16:23
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 15:59
U bent eigenaar van uw woning, u hebt hem te koop gezet en de koper heeft zijn handtekening gezet. Daar gaat het om, niet wat die makelaars eventueel bekonkelen.

Zoals gezegd, als u bereid bent uitstel te verlenen, en zij u die maand kosten vergoeden, regel dat dan correct bij de notaris en nergens anders ook niet onderhands. .

Wanneer is de datum van dat transport?
De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Nu wordt er gevraagd voor nog een maand maar dan wel met vergoeding.
Je kunt zo vaak verlengen als je zelf goeddunkt en wat je overeenkomt met de tegenpartij. Leg in de mail / app vast dat je dit hebt afgesproken en waarom je dit doet en wat je er verder over afspreekt (vergoeding) dat is voldoende. De koper zal dit doorgeven aan de notaris die een nieuwe afspraak inplant voor de overdracht en past de definitieve overdrachtsdatum aan in het definitieve koopcontract dat getekend zal worden bij de overdracht (daarom printen ze het ook pas op de dag zelf ;) ).
Bij de notaris is vastgelegd, dat de akte uiterlijk 1 juli wordt gepasseerd.
Het lijkt me niet, dat je met de koper zomaar een latere datum af kunt spreken.
Dan is het bij de notaris vastgelegde contract immers verlopen/ verbroken?

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Die makelaar(s) spelen een bedenkelijke rol in deze. Ik zou dat nooit zo accepteren.

Zeker als de verkoopprijs hoog is, zou ik al gauw ontbinden en voor de 10 procent gaan. Dan spreek je toch gauw over 40.000 euro of meer, makelijk verdient lijkt me....
En zeker niet me in allerlei constructies storten om de kopers maar ter wille te zijn.
Die makelaar denkt alleen aan zijn eigen financiële belang, heel kwalijk !

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 16:49
De vraag is natuurlijk, wat uitstellen kost.
De notaris moet daarvoor waarschijnlijk ook weer aan het werk, net als de verkoopsmakelaar.
Exact dit. Die notaris doet het ook niet voor niets. Maar als het kopers kosten is, dan is dat het probleem van de koper denk ik. Is er sprake van een 'pakket', waar alle kosten bij inzitten, of is er een uurtarief afgesproken? In het geval dat het een pakket is, gaat de notaris waarschijnlijk uit van een aantal uren werk. Worden het meer uren omdat er door nieuwe ontwikkelingen meer werk bij komt, dan is het maar de vraag of hij de offerte kan handhaven.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 17:05
angel1978 schreef:
10 mei 2023 16:30
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 16:23


De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Nu wordt er gevraagd voor nog een maand maar dan wel met vergoeding.
Je kunt zo vaak verlengen als je zelf goeddunkt en wat je overeenkomt met de tegenpartij. Leg in de mail / app vast dat je dit hebt afgesproken en waarom je dit doet en wat je er verder over afspreekt (vergoeding) dat is voldoende. De koper zal dit doorgeven aan de notaris die een nieuwe afspraak inplant voor de overdracht en past de definitieve overdrachtsdatum aan in het definitieve koopcontract dat getekend zal worden bij de overdracht (daarom printen ze het ook pas op de dag zelf ;) ).
Bij de notaris is vastgelegd, dat de akte uiterlijk 1 juli wordt gepasseerd.
Het lijkt me niet, dat je met de koper zomaar een latere datum af kunt spreken.
Dan is het bij de notaris vastgelegde contract immers verlopen/ verbroken?

Er is nog geen bij de notaris vastgelegd contract. Waar heb je het over.
Er is een voorlopig koopcontract dat door beiden partijen samen is ondertekend, maar daar is de notaris verder helemaal nog niet bij betrokken. De notaris voert werkzaamheden uit in opdracht van de koper ( in geval van kk, maar dat is vaak het geval ) en als de notaris de opdracht krijgt om de overdrachtdatum aan te passen, dan zal dat zo zijn.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
10 mei 2023 16:40
Als u iets per mail afspreekt, stuur dan een kopie van die mail naar de notaris.
Gewoon in één keer zowel naar de koper als de notaris sturen. Dan kan de koper later nooit roepen dat de notaris andere informatie heeft gekregen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

BL2 schreef:
10 mei 2023 17:09
Die makelaar(s) spelen een bedenkelijke rol in deze. Ik zou dat nooit zo accepteren.

Zeker als de verkoopprijs hoog is, zou ik al gauw ontbinden en voor de 10 procent gaan. Dan spreek je toch gauw over 40.000 euro of meer, makelijk verdient lijkt me....
En zeker niet me in allerlei constructies storten om de kopers maar ter wille te zijn.
Die makelaar denkt alleen aan zijn eigen financiële belang, heel kwalijk !
Of dat echt zo makkelijk verdiend is als het volgens jou lijkt, is nog maar de vraag.

- woningmarkt is minder verhit dan een halfjaar of een jaar terug. Het kan zomaar zijn dat wanneer de koop geannuleerd wordt en het huis opnieuw in de verkoop gaat, de nieuwe verkoopprijs zoveel lager ligt dat het grootste deel van het 'boetegeld' al verdampt is.
- Opnieuw het verkooptraject in betekent óók een latere overdrachtsdatum. Dus langer de lasten van de te verkopen woning betalen
- Het overbruggingskrediet wat TS eventueel heeft zal langer lopen indien de overdracht naar een 'nieuwe' koper later plaatsvindt dan de overdrachtsdatum die nu gepland is
- Mogelijk is een deel van de verkoop opbrengst nodig voor verbouw/afbouw van de nieuwe woning. En komt TS door een latere overdracht straks wellicht in de knel voor het betalen van de keuken- of badkamerleverancier, stukadoor, schilder etc.

Was het maar makkelijk... Maar nee, dat is het niet.

Belangrijk is dan ook om te vragen naar de reden voor uitstel en daarbij ook documentatie te verlangen. Normaal gesproken is het immers niet zo'n probleem dat de oude woning niet verkocht is: je neemt naast de hypotheek voor de nieuwe woning een overbruggingskrediet en klaar. Alleen de dubbele lasten zijn dan zuur natuurlijk, maar dat is geen probleem voor de overdracht.
Het is dus zaak dat de kopers kunnen verklaren waarom de financiering met hypotheek + overbruggingskrediet nu nog niet gelukt is, en vooral waarom ze denken dat het met een maand uitstel wél zou lukken. Want garanderen dat hun oude woning een maand later wel verkocht zal zijn, dat kunnen de kopers nooit.

Bij uitstel van de overdrachtsdatum is het gebruikelijk dat de partij die om het uitstel verzoekt ook de extra kosten draagt. Denk aan de extra notariskosten, maar ook aan een extra maand hypotheekrente voor de verkoper voor de hypotheek op de te verkopen woning en het eventuele overbruggingskrediet (alleen rente, niet de aflossing).

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zeker als de verkoopprijs hoog is, zou ik al gauw ontbinden en voor de 10 procent gaan
Dat is niet aan de verkoper om te beslissen. Alleen als de koper wil ontbinden gaat dit op.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De verkoper beslist of hij de transportdatum ja dan nee wil opschuiven. En als de koper dan niet wil of kan afnemen is hij zijn 10% kwijt.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

angel1978 schreef:
10 mei 2023 17:23
Ruud.A schreef:
10 mei 2023 17:05
angel1978 schreef:
10 mei 2023 16:30


Je kunt zo vaak verlengen als je zelf goeddunkt en wat je overeenkomt met de tegenpartij. Leg in de mail / app vast dat je dit hebt afgesproken en waarom je dit doet en wat je er verder over afspreekt (vergoeding) dat is voldoende. De koper zal dit doorgeven aan de notaris die een nieuwe afspraak inplant voor de overdracht en past de definitieve overdrachtsdatum aan in het definitieve koopcontract dat getekend zal worden bij de overdracht (daarom printen ze het ook pas op de dag zelf ;) ).
Bij de notaris is vastgelegd, dat de akte uiterlijk 1 juli wordt gepasseerd.
Het lijkt me niet, dat je met de koper zomaar een latere datum af kunt spreken.
Dan is het bij de notaris vastgelegde contract immers verlopen/ verbroken?

Er is nog geen bij de notaris vastgelegd contract. Waar heb je het over.
Er is een voorlopig koopcontract dat door beiden partijen samen is ondertekend, maar daar is de notaris verder helemaal nog niet bij betrokken. De notaris voert werkzaamheden uit in opdracht van de koper ( in geval van kk, maar dat is vaak het geval ) en als de notaris de opdracht krijgt om de overdrachtdatum aan te passen, dan zal dat zo zijn.
Goed een voorlopig koopcontract, maar als TS besluit de uiterste verkoopsdatum van 1 juli die in dat voorlopige contract staat vermeld te negeren, en de koper uitstel te geven - zeg tot 1 Augustus, dan is dat hele contract toch niet meer van toepassing, daar staat in 1 juli is de uiterste datum?

Ik was in de war met de notaris, het is al heel lang geleden dat ik daarmee te maken heb gehad, maar evengoed zou het voorlopige koopcontract aangepast moeten worden lijkt mij, en of gewoon een mailtje volstaat om de inhoud van een getekend contract te kunnen wijzigen durf ik niet te zeggen.
Dan zou een mailtje ook volstaan om een contract af te sluiten, en heb je al dat gedoe met handtekeningen niet nodig.
Laatst gewijzigd door Ruud.A op 10 mei 2023 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 17:35
Goed een voorlopig koopcontract, maar als TS besluit de uiterste verkoopsdatum van 1 juli die in dat voorlopige contract staat vermeld te negeren, en de koper uitstel te geven - zeg tot 1 Augustus, dan is dat hele contract toch niet meer van toepassing, daar staat in 1 juli is de uiterste datum?
Alleen als koper en verkoper samen naar de notaris gaan en het voorlopige contract aanpassen zou dat kunnen.
En als dat contract niet meer van toepassing is, geeft de notaris de 10% terug aan de voormalige koper.
Zo zie ik het tenminste.
Op welke juridische grond is jouw visie gebaseerd?

Plaats reactie