LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Mick34
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2006 14:45

Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door Mick34 »

Wij hebben onlangs een huis gekocht en zijn bij enkele adviseurs geweest, om te kijken wie ons het beste aanbod kon geven waar we een goed gevoel bij hebben. Het is voor ons het eerste huis dat we kopen en daarom vonden we het verstandig om alles goed op een rijtje te zetten.

Hiervoor zijn we twee keer bij de de HypotheekCompany geweest. We gingen er vanuit dat het om vrijblijvend advies ging. Nu we uiteindelijk niet in zee zijn gegaan met de Hypotheekcompany wordt ons verteld dat we een factuur kunnen verwachten voor het advies. Voor ons kwam dit als een complete verrassing....

Er is totaal niet gesproken over kosten die hieraan verbonden zouden zijn en er zijn geen handtekeningen gezet. Volgens ons had dit van tevoren gecommuniceerd moeten worden, anders waren we er niet eens langs gegaan!!

Nu vraag ik me af of zoiets gebruikelijk is, wat voor bedrag we kunnen verwachten en of we in ons recht staan als we dit niet betalen.

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door Dirko »

Niet echt netjes als het van te voren niet gemeld is. Ik ben er zelf niet bij geweest dus kan daar niet over oordelen. Echter gaan we hierwel naartoe, omdat de consument dat schijnbaar wil.

Gevolg is dat er ook niet meer geshopped gaat worden om eens overal te kijken wat er te halen valt. Als je namelijk overal een uurtarief moet betalen van € 150-€200 is de lol er al snel af.

Bezint eer ge begint zou ik zeggen met de nieuwe beloningsregeling voor tp.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Mick,
Nu vraag ik me af of zoiets gebruikelijk is, wat voor bedrag we kunnen verwachten en of we in ons recht staan als we dit niet betalen.
Het factureren voor een advies komt meer voor. 'Gratis' advies bestaat namelijk niet.
Daar moet echter wel een duidelijke overeenkomst over bestaan. Helaas zijn sommige tp's daar niet transparant over. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat men bij het 'intake'gesprek een inventarisatieformulier heeft ingevuld, waarin jou situatie en wensen zijn vastgelegd. Hiervoor moet je in de meeste gevallen tekenen. Daarin kan verwezen worden naar de 'dienstenwijzer' waarin de tp vastlegt wat hij doet, en welke soorten beloning hij ontvangt. Door vervolgens een zinsnede in de inventarisatie op te nemen dat je door ondertekening van dit formulier akkoord gaat met de dienstenwijzer, kun je daar dus 'ongemerkt' mee instemmen. Dat zijn vervelende 'handigheidjes' die sommige tp's nog steeds niet kunnen laten.

Heb je een dienstenwijzer ontvangen? Google eens op dienstenwijzer hypotheekcompany <naam kantoor>.

Ik ben benieuwd!

Succes,

Jack

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Het is idd misschien niet helemaal netjes van Hypotheek company,

Maar als Wouter Bos zijn zin krijgt, zullen heel veel advies kantoren per 1-1-2009 moeten stoppen met "gratis"advies gesprekken.

Hij wil n.l. de uitbetaling van de provisie vervroegd maximaliseren op 50% en bonusprovisie verbieden.

Om de lopende kosten te kunnen dekken zullen denk ik meer kantoren een rekening gaan sturen voor een advies gesprek.

Wel even van te voren melden natuurlijk!

agter
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:16

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door agter »

Hebben ze bij mij een tijd geleden ook geprobeerd. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Nergens heb ik een handtekening gezet, en nergens is zoiets ter sprake geweest tijdens onze gesprekken.

Gewoon poot stijf houden, als je niets getekend hebt, dan hoef je niets te betalen.

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Na 1 januari krijg je gewoon een contract onder je neus. Goede zaak, zijn we eindelijk af van al dat gezeur over provisie. Gewoon per uur betalen en ik hoop dat de hele branche meedoet.
Dan zullen we nog wel eens zien, welk systeem beter was.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

In dat contract kan ook komen te staan dat er gewoon op provisiebasis wordt gewerkt, dus het dienstverleningsdocument biedt daar helemaal geen oplossing voor.

Joost Adviseur
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2008 20:38

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door Joost Adviseur »

Mick,

Je kunt het ook nakijken in de gedeponeerde voorwaarden bij de KvK! Hier moet namelijk instaan dat ze op declaratiebasis werken. Tevens heb je als het goed is een dienstenwijzer ontvangen waarin staat dat ze op deze manier werken.

Het komt steeds vaker voor dat partijen op factuurbasis werken. Helemaal niets mis mee! Het is dan wel de bedoeling dat je op voorhand word geinformeerd hierover. Waarschijnlijk kan de factuur die je nu hebt gekregen gewoon worden betaald bij de notaris, en is deze ook in je finacieringsopzet meegenomen.

Als het goed is zou je dus de provisie retour krijgen die in dit geval de hypotheekcompagny ontvangt. Het zgn. dienstverleningsdocument voegt niets toe aan dit verhaal! Als het transparant gecommuniceerd wordt naar de consument is er niets aan de hand.

Jij bent zoals ik het lees niet goed geinformeerd door je tussenpersoon, anders had je geweten dat je een factuur binnen zou krijgen. Dat is weer niet netjes van de adviseur in kwestie!

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Kosten voor hypotheekadvies bij de HypotheekCompany?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Wij zijn allemaal boeven, toch!

Goede daargelaten.

Gesloten