Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door ingridje »

ivm scheiding de volgende casus:

hypotheek totaal 240.000 euro
spaardeel : in potje 35.000 euro
woz waarde 331.000 euro
taxatie woning nu 400.000 euro

Zelf kan ik de hypotheek niet op mij nemen en dan nog ex- uitkopen ( denk rond de 100,000 euro)
ik ben 47 jaar oud
mijn ouders ( 77 en 82 jr) kunnen 100.000 euro opnemen van hun hypotheek, iets bij de rabobank...

en kunnen hun verder garant staan voor mij ?
hun overwaarde op hun woning is 300.000 euro

moet de hypotheek dan op hun naam ?
blijft de hypotheek dan net als nu 240.000 euro ??
enz enz

kan iemand mij een beetje op weg helpen of het zou kunnen dat ik hier blijf wonen ? met hulp van mijn ouders ?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door kuklos »

ingridje schreef:
01 aug 2021 18:03
kan iemand mij een beetje op weg helpen ........
Ja, maar dat is niet direct een aardige reactie. Geef a.u.b. eerst meer en betere informatie. Je gooit nu wat halve feiten neer en verwacht op basis daarvan een advies. Dan wordt lastig zo niet onmogelijk. Beschrijf a.u.b. de casus eens goed, dan kunnen we misschien daarna wel een advies geven.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als de hypotheek op naam van beiden staat zal de bank uw ex niet van de hypotheek willen verwijderen.
En dat uw ouders voor de hypotheek garant staan zal, gezien hun leeftijd ook, niet lukken.
Ga eens met de hypotheekverstrekker praten wat mogelijk is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kolibrie schreef:
01 aug 2021 18:35
Als de hypotheek op naam van beiden staat zal de bank uw ex niet van de hypotheek willen verwijderen.
Als er gewoon overeenstemming is tussen beide partijen en TS de financiele kan op orde heeft dan zal de bank hier gewoon aanmeewerken.
Kolibrie schreef:
01 aug 2021 18:35
En dat uw ouders voor de hypotheek garant staan zal, gezien hun leeftijd ook, niet lukken.
Als hun overwaarde van de woning de garantstelling is dan doet leeftijd er weinig toe.
Kolibrie schreef:
01 aug 2021 18:35
Ga eens met de hypotheekverstrekker praten wat mogelijk is.
Enige zinvolle advies, want punt 1 en 2 zijn erg kort door de bocht.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een oriënterend gesprek met de bank over de mogelijkheden is gratis, dus op korte termijn proberen een gesprek hierover te krijgen. Dan alle gegevens bij de hand houden: over de huidige hypotheek, of je ex het eens is over de 100.000 als afkoopsom. De taxatiedatum zou een logische datum moeten zijn, bijvoorbeeld toen het besluit om te scheiden is gevallen, of toen hij het huis verliet? Niet een datum die in de toekomst ligt lijkt mij want dan wordt eventueel tijd rekken door de ex, beloond.

Als je nog geen 40 jaar oud bent mogen je ouders 106.000 schenken voor "afbetaling" van de eigen woning, ook navragen of dat in dit geval aan de orde is als je nog niet zo oud bent. Wordt je binnenkort 40 dan kunnen je ouders het geld volgens mij voordat je jarig bent alvast schenken met een contract met jou waar in staat dat het alleen voor jou is en niet in de huwelijkse boedel valt, en bedoeld is voor afbetaling/afkopen van de echtgenoot/binnenkort-ex. Bij zo'n schenking moet je het namelijk binnen drie jaar aan je woning besteden. Zie voorbeelden van contracten op internet. Als je 40 jaar en 1 dag oud bent dan kan het niet meer belastingvrij.
Als de bank niet wil meewerken kunnen je ouders proberen om een tweede hypotheek te krijgen op hun eigen huis, en daarmee je ex uitkopen en (een deel van) de rest van de hypotheek aflossen?
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 01 aug 2021 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Sorry je bent al 47, niet goed gelezen .... maar mss informatief voor anderen

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ga even langs bij een hypotheek adviseur, bij voorkeur 1tje die meerdere hypotheken verkoopt. Het 1ste gesprek is meestal gratis.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door scontra »

Lijkt een zo goed als onhaalbare zaak, maar het enige dat u blijft is in conclaaf gaan met Moneyou.
Het inlossen van de huidige en het aangaan van een nieuwe hypotheek en daarbij ook nog het uitkopen van uw ex is een zeer complexe zaak, daar kan niet zomaar even een passende oplossing voor worden aangedragen.
Daarbij opgeteld komt ook nog de rente en de aflossing van de lening bij uw ouders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door kweenie »

De normen voor maximale hypotheek om in de woning te kunnen blijven wonen liggen bij een scheiding iets hoger dan bij een hypotheek die je voor een gewone nieuwe woning wilt. Een adviseur zal je kunnen aangeven wat er mogelijk is en hoeveel je dan aan eigen geld zult moeten hebben. Maar aangezien de uitkoop van je ex al even veel kost als wat je ouders maximaal kunnen lenen, vrees ik dat er niet heel veel mogelijk zal zijn.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ik vrees dat de hypotheek ( gezien hun leeftijd ) niet op hun naam kan komen te staan. Al hebben zij 300.000 euro overwaarde maar bij het afsluiten van een hypotheek moet er ook een inkomen zijn. Dit is hier niet bekend.

Alleen tussen de 18 en 40 jaar kunnen je ouders je 105.300 euro lenen. Hierna mogen ze je jaarlijks 6.604 euro belastingvrij schenken maar hier heb je nu niets aan.

Wel kun je een onderhandse lening aangaan.

Hoofdelijk aansprakelijk kan ook nog, hier zitten ook voorwaarden aan vast:

*De hypotheek wordt door jou als kind gebruikt.Je ouders zijn geen borg of achtervang.

*Je ouders kunnen altijd worden aangesproken om de maandlast te betalen.

*Je ouders kunnen altijd worden aangesproken om de hele schuld waarvoor zij medeschuldenaar zijn te betalen.Bij het berekenen van je hypotheek worden de inkomensgegevens van je ouders meegewogen.

*Het inkomen van je ouders moet hoog genoeg zijn om hun eigen lasten en jouw hypotheek samen te kunnen betalen.

*De gegevens van je ouders worden ook getoetst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Hiervoor moet je op termijn wel voldoende eigen inkomsten hebben. Kortom...kun je het op termijn wel zelf bekostigen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit soort complexe maatwerksituaties schreeuwen om het inschakelen van een hypotheekadviseur.

sake1987

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Sluit mij bij bovenstaande aan, goede hypotheek adviseur.
Mocht je in het Noorden wonen, weet ik nog wel een goede adviseur.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alleen tussen de 18 en 40 jaar kunnen je ouders je 105.300 euro lenen. Hierna mogen ze je jaarlijks 6.604 euro belastingvrij schenken maar hier heb je nu niets aan


Ook al ben je zestig of zo, dan kunnen je ouders elk bedrag aan je lenen.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Rabobank »

Hoi Ingrid,

Ik snap dat je graag duidelijkheid wilt. En dat je wilt weten wat de mogelijkheden voor je zijn.

Om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen kan je een gesprek aanvragen met een financieel adviseur. Hij of zij kan dan de mogelijkheden met jou bespreken.

Je kan online een afspraak inplannen: https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... aak-maken/
Of je kan met ons bellen op telefoonnummer 088 722 66 00. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.

Lindsy

Team Webcare -Rabobank Nederland

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Lady1234 schreef:
02 aug 2021 09:59
Alleen tussen de 18 en 40 jaar kunnen je ouders je 105.300 euro lenen. Hierna mogen ze je jaarlijks 6.604 euro belastingvrij schenken maar hier heb je nu niets aan


Ook al ben je zestig of zo, dan kunnen je ouders elk bedrag aan je lenen.
Belastingvrije schenking bedoelde ik...schreef het verkeerd. Bedankt voor de oplettendheid😉

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door D34M0N »

ingridje schreef:
01 aug 2021 18:03
kan iemand mij een beetje op weg helpen of het zou kunnen dat ik hier blijf wonen ? met hulp van mijn ouders ?
Wat je zoekt heet generatiehypotheek. Over de mogelijkheden kan een hypotheekadviseur je meer vertellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door scontra »

De Rabobank is aan het proberen een klant af te snoepen van een concurrent, is dat wel netjes en wenselijk op een consumentensite ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scontra schreef:
02 aug 2021 10:29
De Rabobank is aan het proberen een klant af te snoepen van een concurrent, is dat wel netjes en wenselijk op een consumentensite ?
Ouders zitten bij de Rabobank, en daar moet het geld toch vandaan komen.

sake1987

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door sake1987 »

scontra schreef:
02 aug 2021 10:29
De Rabobank is aan het proberen een klant af te snoepen van een concurrent, is dat wel netjes en wenselijk op een consumentensite ?
Ze willen antwoord geven , wat
TS zo te horen niet heeft gekregen.
Dus waarom niet geprobeerd

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen ouders garant staan voor hypotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij heeft de Ts nog helemaal niets gevraagd aan de bank.

Gesloten