LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Rolftol
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2016 16:35

Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Ongelezen bericht door Rolftol »

In 1998 heb ik mijn huidige woning gekocht.
Hypotheken in 2008 verlengd tot de resterende looptijd:
€ 249.000 Spaarhypotheek tot 1 oktober 2028 tegen 5.60% vaste rente
€ 94.000 Aflossingsvrij tot 1 oktober 2038 met tot 1 okt 2028 5.7% vaste rente
Nu wil ik mijn woning gaan verkopen tegen een verwachte opbrengst van € 400.000 en voor maximaal eenzelfde bedrag iets anders kopen.
Ik ben een totale leek op hypothekengebied en heb geen idee wat verstandig en mogelijk of verplicht is met mijn hypotheken, of ik er met de huidige rente op voor- of achteruit ga, het inbrengen van de overwaarde etc.
Wie kan mij advies geven in deze voor mij te complexe materie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een hypotheekadviseur. En de vele websites op dit gebied.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U vergeet te melden dat u voor deze hypotheek ook een overlijdensrisico verzekering heeft afgesloten, waar voor u ook een behoorlijke premie betaald.
De spaarhypotheek met vaste rente is op dit moment niet te verkrijgen tegen de voor u gunstige rente. Verder moet u de overwaarde investeren, over dit bedrag dus geen rente aftrek mogelijk. Weet niet of u de hypotheek kunt meenemen, anders moet u verplicht aflossen op uw nieuwe hypotheek.

Jeroen-82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:50

Re: Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Ongelezen bericht door Jeroen-82 »

De spaarhypotheek en aflossingsvrijehypotheek kun je weer opnieuw afnemen tegen de waarde van een bepaalde pijldatum (weet zo niet welke datum dat is). Mogelijk wel met aangepaste rentetarieven (lager). Ik heb mijn eigen spaarhypotheek en aflossingsvrijehypotheek ook recent meegenomen bij de koop van een ieuwe woning. Ook in mijn geval wel met lagere rentetarieven.

Houdt echter wel rekening mee met het feit dat HRA sinds 2001 nog maar maximaal 30 jaar is. In uw geval dus nog slechts 15 jaar. Dat betekent dat in 2031 u geen recht meer heeft op hypotheekrenteaftrek. 15 jaar is niet zo heel gek lang. Dat betekent dat in 2031 een spaarhypotheek voor u eigenlijk weinig zin meer heeft, omdat het voordeel van hoge HRA dan voor u vervalt.

U bent dan dus veel meer gebaat bij een lagere restschuld, waardoor mijn advies zou zijn om te zorgen dat u begint met aflossen in plaats van nu te focussen op lage maandlasten die u over 15 jaar wellicht niet meer kunt ophoesten.

Wat precies voor u het meest voordelig is, dat weet alleen een hypotheekadviseur.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leek met spaarhypotheek wil verhuizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Enkele punten:

- spaarhypotheek een aflossingsvrije hypotheek mag je meenemen voor maximaal de huidige hypotheek. Als je meer zou willen lenen, dan moet dat annuïteiten of lineair afgelost.

- je moet de overwaarde gebruiken voor de nieuwe woning, als je een deel daar niet voor gebruikt, heb je voor dat deel geen aftrek.

-Spaarhypotheek mag maximaal 30 jaar lopen, dus komt in 2028 tot uitkering

- gezien de lage rentes en de vermoedelijk relatief hoge WOZ waarde, zal over de resterende ongeveer ton hypotheek feitelijk geen renteaftrek meer zijn: eigenwoningforfait is dan hoger dan betaalde rente. Het is dus verstandig om te proberen dat deel ook af te gaan lossen.

- omdat de spaarhypotheek al lang loopt, is er waarschijnlijk al zoveel opgebouwd dat het voor jou gunstig is dat zo hoog mogelijke rente op te krijgen. Ik zou daarom kijken of het voor dat deel mogelijk is om de rente mee te nemen. Liefst natuurlijk dat het aflossingsvrije deel wel een nieuwe rente krijgt... Een eventueel extra stukje hypotheek krijgt sowieso de huidige, lagere, rente.
Maar in elk geval beide scenario's even laten doorrekenen: wat is het totaalplaatje bij hoge rente en waar bij lage.

Gesloten