LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Beste Lezers,

Oude situatie: 2009 woning gekocht, € 100.000 afl. vrij en € 100.000 spaarhypotheek.
Verkocht in juli 2014, hypotheek volledig afgelost
Augustus nieuwe woning gekocht voor € 250.000

Vraag: val ik in het overgangsrecht en mag ik voor een nieuwe eigenwoningschuld 50% van het
hypotheekbedrag aflossingsvrij kiezen? ( dus 125.000€ )
Of mag bijvoorbeeld alleen de € 100.000 die ik in mijn vorige hypotheek als aflossingsvrij
gedeelte had, worden meegenomen?
Of mag ik helemaal geen aflossingsvrij gedeelte, dat tevens aftrekbaar is, meenemen?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

U heeft € 200.000 hypotheek die onder het overgangsrecht valt.

Uw nieuwe woning kost € 250.000 en u mag 50% van de waarde aflossingsvrij financieren.
Daarmee beperkt u overigens wel uw mogelijkheden om de spaarhypotheek te continueren. Deze mag nu namelijk nog maar € 75.000 bedragen.

Het meerdere moet tenminste annuïtair worden afgelost.

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

@Lisare

Kun je mij misschien zeggen waar ik dit kan nalezen?
Ik hoor van verschillende adviseurs andere meningen, de 1 zegt dat 50% afl. vrij inderdaad kan, de ander zegt weer niet, en de ander zegt max tot het bedrag van € 100.000 (conform oud afl. vrij gedeelte)

Ik heb mijn spaarhypotheek " afgekocht" bij de verkoop van mijn huis.
Op dit moment ben ik dus nog volledig " hypotheekvrij ".

Ik wil dus mijn nieuwe hypotheek voor 50% aflossingsvrij en 50% annuitair gaan financieren.
De woningwaarde ligt rond de € 260.000

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

@Patrick,

Waar niet,is echt basiskennis voor een adviseur. Als je niet bovenstaand antwoord krijgt kun je beter een andere adviseur zoeken.

Overgangsrecht staat los van de vorm, dus zelf als je op 31-12-2012 € 200.000 volledige annuiteitenhypotheek had mag je nu (in jou voorbeeld) € 130.000 aflossingsvrij nemen.

Door het aflossen van de spaarhypotheek is het niet mogelijk om deze mee te nemen, je mag immers geen nieuwe spaarhypotheek (in box 1) meer sluiten, maar de gevraagde € 130.000 (50% woningwaarde) is mogelijk.

Op onderstaande link (van de AFM) staan veel vragen en antwoorden.

http://www.afm.nl/~/media/files/consume ... markt.ashx

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

@Lisare

Wederom bedankt.
Laatste vraag hierover: maakt het dus ook geen verschil dat ik enkele maanden " hypotheekvrij " ben geweest?
In juli verkocht, wellicht gaat in oktober de nieuwe hypotheek in.

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Lisare,

Ik krijg dit van mijn adviseur:

U verkoopt uw woning in 2014 of erna en gaat huren
Verkoopt u in 2014 of in de jaren erna uw woning, huurt u tussentijds een woning en koopt u vervolgens op een later moment een nieuwe woning? Dan valt u met uw bestaande hypotheek onder het overgangsrecht als u een nieuwe eigenwoningschuld aangaat binnen het lopende jaar of het daarop volgende kalenderjaar. Als u uw woning dus in 2014 verkoopt, moet uw hypotheek voor uw nieuwe woning voor eind 2015 passeren. En als uw woning in 2015 verkoopt, moet uw hypotheek voor uw nieuwe woning uiterlijk eind 2016 passeren, et cetera. Dan moet ook de overdracht van de woning hebben plaatsgevonden. Voldoet u hieraan, dan kunt u desgewenst uw bestaande hypotheekvorm meenemen naar de nieuwe woning. Heeft u een hogere hypotheek nodig, dan gelden voor dit deel wel de nieuwe belastingregels. De aanvullende hypotheek moet u minimaal annuïtair aflossen.
Als het passeren van de hypotheekakte voor de aankoop van de nieuwe woning later plaatsvindt, dan moet u de volledige hypotheek voor de nieuwe woning minimaal annuïtair aflossen


Dit zou dus inhouden dat ik alleen het deel van € 100.000 als aflossingsvrij zou mogen meenemen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het staat toch vrij duidelijk in je aangehaalde tekst? Als je in het jaar van verkoop of het daaropvolgende kalenderjaar een nieuwe woning koopt en de nieuwe hypotheek dan dus ook geregeld is, dan blijft je oude hypotheek onder de overgangsregeling vallen. Dat deel hoeft dus niet afgelost te worden.

Daarnaast geldt dat je daar ook geen spaarhypotheek meer voor kunt nemen, dat kon alleen als de spaarhypotheek was voortgezet.

In de praktijk komt het er daarom op neer dat je voor maximaal 50% van de nieuwe hypotheek aflossingsvrij mag hebben en dat de rest niet aflossingsvrij en ook niet spaar mag zijn. Voor dat deel van de lening blijft er dan, ondanks het overgangsrecht, alleen nog annuitair of lineair over.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

Hoi Patrick,

Kweenie heeft de vraag al correct beantwoord.

Je adviseur had het bijna goed. In plaats van hypotheekvorm had er hypotheek moeten staan.

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Lisare en Kweenie,

Beide bedankt voor reacties.

@Kweenie, je ziet dat jij en Lisare al een andere mening hebben dus ik was gewoon in de war of het nu wél of niet mogelijk is.
Maar het is mij nu volledig duidelijk.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

@Patrick

Volgens mij zeggen Kweenie en ik toch precies hetzelfde. Behalve dat Kweenie zich even vergist in de 50%, deze is van toepassing op de waarde van de woning en niet op de hoogte van de hypotheek.

Ik weet echter dat hij dit ook bedoeld :D :D :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Goede correctie/aanvulling. Ik had het iets te snel opgeschreven,dan kun je dat krijgen...

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Om af te ronden dan:

Waarde van de woning is € 260.000
Ik mag € 130.000 aflossingsvrij en € 130.000 annuitair financieren

Dit staat volledig los van de € 100.000 aflossingsvrije hypotheek die bij mijn vorige woning had.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Beste Patrick,

Je rommelt een beetje met je gegevens, daardoor wordt het een wirwar.

Je zegt dat je het huis koopt voor € 250.000,-- en dat je 50% aflossingsvrij wil en 50% op basis van annuïtaire aflossing.

In een volgende post zeg je dat het huis € 260.000,-- waard is en dat je 130 om 130 wilt financieren. Maakt mij niet uit hoor hoe het zit, maar als je koopt voor € 250.000,-- dan bedraagt het aflossingvrije deel € 125.000,-- en het annuïtaire deel de rest tot de totale financiering. Uitgangspunt is dan de lagere waarde tussen aankoopsom en getaxeerde marktwaarde.

Ik neem hierbij aan dat er geen sprake is van echtscheiding o.i.d.

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Dat klopt, geen echtscheiding nee.

Excuses voor de verwarring, de taxatie dient nog te gebeuren dus een exacte waarde heb ik niet. Ik dacht € 250.000 te hebben gezegd.
De discussie is of het mogelijk is om 50% van de marktwaarde aflossingsvrij te mogen nemen, dus dan € 125.000 ja, of dat het alleen mogelijk is voor het bedrag dat ik voorheen aan aflossingsvrije hypotheek had, dat was € 100.000.

stofzuigertje

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk alleen die E100.000,- omdat je verhoogde gedeelte onder de nieuwe regels gaat vallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

stofzuigertje schreef:Vermoedelijk alleen die E100.000,- omdat je verhoogde gedeelte onder de nieuwe regels gaat vallen.
Zucht. Rest van het topic al gelezen..?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door __oi__ »

Sluit me aan bij Lisare en Kweenie uiteraard, met een kleine toevoeging:
Je koopt de woning voor 250k en de woning wordt getaxeerd op 260k.
Voor de bank is de marktwaarde 250k (laagste van de 2), en daarvan mag je in jouw situatie 50% aflossingsvrij aanhouden = 125k

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

Patrick,

Nog één keer dan;

Je hebt € 200.000 dat onder het overgangsrecht valt en je dus, los van de vorm, mag meenemen zonder aflosverplichting. In theorie mag je dus kopen voor € 250.000 en € 200.000 aflossingsvrij lenen.

Je wordt echter beperkt door de regel dat maximaal 50% van de marktwaarde ( of de taxatiewaarde, de laagste van de twee telt) aflossingsvrij mag worden verstrekt.

Indien je de spaarhypotheek niet had beëindigt had de constructie ook mogen zijn;

Aankoop € 250.000.
Maximale hypotheek € 250.000 x 104% = € 260.000
Verdeling:
Aflossingsvrij € 100.000
Spaarhypotheek € 100.000
Annuïteit € 60.000

Omdat de spaarhypotheek echter is stopgezet vervalt bovenstaande mogelijkheid en is alleen de combinatie tot 50% van de waarde (laagste van de markt-of taxatiewaarde) aflossingsvrij en de rest annuïteit.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Waarom heb je trouwens de spaarhypotheek beëindigd (woning met verlies verkocht?)?

Patrick10
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2014 17:00

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Patrick10 »

Lisare,

Dat klopt, met verlies verkocht.
Het opgebouwde spaarbedrag heb ik laten verrekenen met de restschuld.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Mag ik 50% aflossingsvrij of niet

Ongelezen bericht door Lisare »

Patrick,

Oké, duidelijk en begrijpelijk (hoewel wellicht niet de fiscaal vriendelijkste oplossing).

Dan resteert dus maximaal 50% van de waarde (laagste van de aankoop- of getaxeerde waarde) aflossingsvrij financieren en het restant tenminste annuitair.

Succes, en veel plezier in je nieuwe woning.

Gesloten