Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Punky19 schreef:
18 jan 2021 06:21
de gemeente waarin we nu en straks wonen werkt veel met de gemeente waar hij werkzaam is samen. De lijnen zijn kort zeg maar.
Zie het toch duidelijk anders, als de lijnen kort zijn, zijn deze voor andere schijnbaar langer. En dat dat komt doordat de ene gemeente samenwerkt met de andere gemeente is natuurlijk mooi om het via de korte route (achterdeur) te regelen. Kennis is handig, maar een bouwvergunning moet gewoon kloppen, dat is bij iedereen zo.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

BL2 schreef:
19 jan 2021 19:20
Punky19 schreef:
18 jan 2021 06:21
de gemeente waarin we nu en straks wonen werkt veel met de gemeente waar hij werkzaam is samen. De lijnen zijn kort zeg maar.
Zie het toch duidelijk anders, als de lijnen kort zijn, zijn deze voor andere schijnbaar langer. En dat dat komt doordat de ene gemeente samenwerkt met de andere gemeente is natuurlijk mooi om het via de korte route (achterdeur) te regelen. Kennis is handig, maar een bouwvergunning moet gewoon kloppen, dat is bij iedereen zo.
Het is toch logisch dat als iets met je werk te maken heeft sommige dingen wat eenvoudiger gaan? Jij zal van jouw vak ook wat meer weten dan ik. En als jouw broer een garage heeft, kan jouw auto wat goedkoper worden onderhouden. En als je andere broer financieel adviseur is dan kan je wat makkelijker over allerlei financieele zaken praten dan als je per uur een adviseur moet betalen. En als je bij een gemeente werkt dan weet je de regels wat beter dan de doorsnee burger.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
19 jan 2021 19:20
Punky19 schreef:
18 jan 2021 06:21
de gemeente waarin we nu en straks wonen werkt veel met de gemeente waar hij werkzaam is samen. De lijnen zijn kort zeg maar.
Zie het toch duidelijk anders, als de lijnen kort zijn, zijn deze voor andere schijnbaar langer. En dat dat komt doordat de ene gemeente samenwerkt met de andere gemeente is natuurlijk mooi om het via de korte route (achterdeur) te regelen. Kennis is handig, maar een bouwvergunning moet gewoon kloppen, dat is bij iedereen zo.
Jij verbindt ten onrechte het hebben van korte lijnen en het niet kloppen van de vergunning met elkaar. Laat dat onjuist beeld los en je hebt ineens een veel beter plaatje :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ff tussendoor:
blij ei :lol: :lol: dat vind ik nou altijd zo.n leuke uitdrukking 🤣

Baakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2021 11:33

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Baakker »

Goedemiddag,

Ik kwam bij het Googlen op dit forum uit vwb het onderwerp schoonouders in huis.

Nu zoek ik naar een antwoord op de vraag “wat als er iets overkomt met het gezin waarvan het koophuis op naam staat” moeten de schoonouders er dan uit of worden zij eruit gezet.

Het koophuis staat op naam van mij en mijn man. Mijn ouders wonen bij ons in, en zij vragen zich af wat er met hun gebeurd als er met ons (onverhoopt) iets zou gebeuren.
Ik heb geen broers of zussen, mijn man twee zussen en onze zoon woont uiteraard bij ons.

Ik dacht dat past binnen deze topic en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft in wat te doen of regelen.
Kan het niet makkelijk vinden op internetland 🙂

Alvast bedankt 🙏🏼

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er met u en uw man iets zou gebeuren, erft, normaal gesproken, uw zoon van zijn ouders.

Afhankelijk van de leeftijd van uw zoon, zou hij zijn grootouders verder bij hem kunnen laten wonen, maar als hij nog niet volwassen is, kan er buiten hem om beslist worden.

Persoonlijk lijkt het mij het meest verstandige dat u dit bespreekt met een notaris om de mogelijkheden te bezien. Dan kunt u vast laten leggen wat uw wensen zijn in dat onverhoopte geval.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door mahadma »

Er kàn sprake zijn van eventueel vermogen op de bank van de schoonouders. Maar dat hoeft niet.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit is een mooi voorbeeld van een geval om met uw notaris te bespreken. Wat er allemaal kan en mag hangt helemaal af van de omstandigheden: de leeftijd van uw zoon op het moment van uw beider overlijden, waarde van het pand, hypotheekschuld, vermogen en inkomen van zoon en ouders. Denk ook aan allerlei praktische zaken: wat gebeurt er als uw zoon "uit huis" gaat, als uw ouders hulpbehoevend worden, enz. U hoeft niet alles dicht te timmeren, maar u moet wel gezamenlijk de wensen en verwachtingen duidelijk maken. De notaris kan u dan adviseren hoe u een en ander kunt regelen.

Gesloten