Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Eerst maar eens afwachten of de gemeente de verbouwing gaat goedkeuren .


Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

Het klopt lady1234, het meest gemakkelijk is mijn schoonouders het bedrag te laten betalen wat ze betalen met de vrijstelling.
Maar we willen gewoon goed geïnformeerd hieraan beginnen. Het is toch best een grote stap. Vooral ook voor mijn schoonouders. En het allerlaatste waar ik dadelijk zin in heb is dat er problemen ontstaan terwijl iets met de beste bedoelingen gedaan is. Daarom bekijk ik liever op voorhand de eventuele hobbels die we tegen kunnen komen. En ga ik liever transparant met iedereen het gesprek aan. Ik hoop dat we snel te horen krijgen via de gemeente of dit lukt. Voor nu alvast iedereen bedankt voor het meedenken!

sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Punky19 schreef:
17 jan 2021 12:11
Het klopt lady1234, het meest gemakkelijk is mijn schoonouders het bedrag te laten betalen wat ze betalen met de vrijstelling.
Maar we willen gewoon goed geïnformeerd hieraan beginnen. Het is toch best een grote stap. Vooral ook voor mijn schoonouders. En het allerlaatste waar ik dadelijk zin in heb is dat er problemen ontstaan terwijl iets met de beste bedoelingen gedaan is. Daarom bekijk ik liever op voorhand de eventuele hobbels die we tegen kunnen komen. En ga ik liever transparant met iedereen het gesprek aan. Ik hoop dat we snel te horen krijgen via de gemeente of dit lukt. Voor nu alvast iedereen bedankt voor het meedenken!
Heb je nog wat aan Vereniging Eigen Huis ?
www.eigenhuis.nl

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Punky19 schreef:
17 jan 2021 08:10
Alweer bedankt voor alle reacties. Mijn schoonouders betalen nu 580 euro huur. Zij krijgen geen huurtoeslag. De huurwaardersvrijstelling is max 472 euro p/maand (5568 ongeveer per jaar) . Op zich is dit geen probleem echter zal de resterende huur (108 euro) dan in box 3 moeten worden aangegeven waardoor wij over een gedeelte van de woning geen recht op hypotheekrenteaftrek hebben.
Zoals ik de voorwaarden van de belastingdienst lees moet je alle huurinkomsten naar box 3 opgeven als je meer dan 5568 (all-in) aan kamerverhuur ontvangt. Die 5568 is voor huur+gas,licht,internet, etcetera.
Zoals ik het begrijp ben je de hele vrijstelling kwijt als je meer dan 5568 ontvangt.
Dan moet je in box3 gaan werken met inkomsten en gaan ruzieën over aftrekbare kosten.

Ik sluit me aan bij Lady1234:
"Wat een overbodig moeilijk gedoe. Laat schoonouders het bedrag van die huurwaarde vrijstelling betalen en klaar.

En dan wordt steeds het erven aangehaald. Valt er wel wat te erven dan? Die honderd euro die per maand minder aan huur betaald wordt?"
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 17 jan 2021 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
16 jan 2021 21:34
U ziet het te zwart. Een mantelzorgwoning kan verschillend zijn. Dus dat de “zorgbehoevenden” in de woning wonen en de zorgverleners in de aanleun/Kangaroo of whatever wonen. Ook is niet speciaal medische zorg vereist. Er is ook geen speciale indicatie vereist. Leeftijd en meer sociaal contact is voldoende.
Dat laatste is dus niet wat in de aangehaalde regelgeving staat. Om voor de 'vergunningsvrije' mantelzorg-regelgeving in aanmerking te komen, moet het gaan om zorg "die de gebruikelijke hulp van huisgenoten voor elkaar overstijgt, en waarvan de behoefte met een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige of andere door de gemeente aangewezen sociaal-medisch adviseur kan worden aangetoond;"

Het is dus niet zo dat je 'zomaar' zonder meer een ruimte mag ombouwen naar mantelzorg-woning.
Punky19 schreef:
16 jan 2021 20:43
Omdat mijn schoonouders nu nog geen indicatie hebben voor mantelzorg willen we eigenlijk gaan voor het principe van inwoning.
Dan kom je dus niet zomaar in aanmerking voor de mantelzorg-regeling. Ik zou sowieso liever voor 'gewoon' extra woonruimte kiezen, als dat mogelijk is, dan voor deze mantelzorg uitzondering, omdat je anders weer met problemen kunt komen als de mantelzorg stopt. Liever nu wat meer moeite doen om alles voor langere termijn goed te regelen. Dat geeft je ook meer mogelijkheden voor later, als je later de woning aan je kinderen wilt nalaten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Het is dus niet zo dat je 'zomaar' zonder meer een ruimte mag ombouwen naar mantelzorg-woning”

Dat schrijf ik ook niet. Als het aangetoond moet worden, wordt ook gekeken naar leeftijd en de huidige gezondheidstoestand.
Als ik naar mijzelf kijk, was er geen verklaring van wie dan ook nodig.

sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb laatst, weet niet meer in welk programma, een zaak gezien dat er een mantelzorg woning moest worden verwijderd.
Eerst had er een ouder gewoond, die was overleden en nu wilden ze er een andere plaatsen wat niet werd toegestaan.
Daarom alles goed uitzoeken en alles schriftelijk vastleggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
17 jan 2021 13:56
“Het is dus niet zo dat je 'zomaar' zonder meer een ruimte mag ombouwen naar mantelzorg-woning”

Dat schrijf ik ook niet. Als het aangetoond moet worden, wordt ook gekeken naar leeftijd en de huidige gezondheidstoestand.
Als ik naar mijzelf kijk, was er geen verklaring van wie dan ook nodig.
Je schrijft zelf:
Lady1234 schreef:
16 jan 2021 17:45
Ik ga er van uit dat u zeker weet dat de stal verbouwd mag worden tot woning. Maar eigenlijk kan de gemeente dat niet tegenhouden, omdat dat onder het kopje “mantelzorgwoning” zal vallen.
Maar dat is dus helemaal niet zo. Dat jij in jouw gemeente dit hebt mogen doen maand het nog niet tot een universeel gegeven voor iedereen in iedere gemeente.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is een verschil in regelgeving tussen het verbouwen van bijvoorbeeld een schuur tot mantelzorgwoning en het verbouwen van die schuur tot woonruimte. Een mantelzorgwoning is niet vergunningsplichtig, er gelden alleen de gewone bouwnormen en dat is voor een gewone woning anders. Ook het beëindigen van die bewoning loopt anders.

Maar in dit geval is het aanvragen van een vergunning niet zo gek, gezien de plannen in de toekomst.

sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
17 jan 2021 20:47
Er is een verschil in regelgeving tussen het verbouwen van bijvoorbeeld een schuur tot mantelzorgwoning en het verbouwen van die schuur tot woonruimte. Een mantelzorgwoning is niet vergunningsplichtig, er gelden alleen de gewone bouwnormen en dat is voor een gewone woning anders. Ook het beëindigen van die bewoning loopt anders.

Maar in dit geval is het aanvragen van een vergunning niet zo gek, gezien de plannen in de toekomst.
Er is natuurlijk wel een groot verschil van plaatsen van een tijdelijke woon unit in een tuin, dan het ombouwen van een schuur.


BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik moet er niet aan denken, schoonouders (of ouders) welke dag en nacht "in de buurt" zijn.
Weg alle vrijheid en privacy. En zelf zorg gaan leveren is natuurlijk een nobel streven, maar na een hele werkweek in de zorg zou ik er niet aan moeten denken, zeker niet als ze straks 80 of ruim ouder zijn.

Het lijkt misschien zo mooi, maar ik zou er nog wat nachtjes over slapen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb alleen ervaring met het tijdelijk wonen in een stacaravan in een schuur, omdat we de hut aan het verbouwen waren. Daar was de gemeente niet over te spreken. En toen ik de schuren voor het bedrijf wilde gebruiken, moest dat allemaal aangevraagd, goedgekeurd en betaald te worden. Duurde maar een paar jaar....

Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

Bedankt voor alle reacties. Mijn man is zelf werkzaam bij de gemeente. Niet in de gemeente waar we gaan wonen weliswaar maar bouwvergunningen etc is zijn dagelijks werk en de gemeente waarin we nu en straks wonen werkt veel met de gemeente waar hij werkzaam is samen. De lijnen zijn kort zeg maar.
Er merkte iemand op dat ze er niet aan moest denken, en dat begrijp ik. Mijn beide ouders leven ook nog en zou ik deze constructie ook niet voorstellen. Niet dat het vervelende mensen zijn maar het zou gewoon niet werken.
Vanwege mijn onregelmatige werktijden, zijn onze kinderen nu 15 en 12 altijd naar mijn schoonouders gegaan. Dit is altijd heel prettig geweest. Ook nu als ik een avonddienst heb gaan ze daar eten. Dit werkt voor beide partijen prima.
Mijn schoonouders zijn gelukkig nog heel zelfstandig maar wonen in een dorp met geen winkels, bank etc. Ook de school is weg. Het dorp sterft langzaam uit. Echter worden ze wel steeds minder mobiel. Beide hebben een rijbewijs maar mijn schoonmoeder heeft al zeker 20 jaar niet meer gereden. Durft ook niet meer. Ook mijn schoonvader rijdt de geeikte stukjes maar ook niet verder. Het verkeer gaat gewoon te snel voor hun.
Mijn schoonvader heeft altijd zwaar lichamelijke werk gedaan en heeft al meerdere operaties gehad. Mijn schoonmoeder is dan voor vervoer van ons afhankelijk.
Ook de financiële zaken regelt mijn man. Toen 2 jaar geleden de griep heel heftig was en ze beiden deze goed te pakken kregen, deden wij de zorg. Doktersbezoek, eten koken ed.
Dit allemaal vind ik geen enkel probleem, graag zelfs. Het stelt ons in staat om iets terug te doen, voor de opvang van onze kinderen. Maar dit naast je gezin doen terwijl je elke keer in de auto moet om er naartoe te gaan vind ik best belastend. Dus ik heb ze graag langs me wonen. Het zijn zeker geen mensen die de deur bij me plat lopen. De kinderen gaan er graag naartoe. En in hun eigen tempo gaan ze lekker hun gangetje. Ik snap waarom mensen zeggen liever niet, en is ook zeker niet voor iedereen weggelegd maar ik durf het met hun echt wel aan. We hebben ook vaker 'geoefend' door samen op vakantie te gaan.

Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

Ik besef me net dat ik het misschien toch niet helemaal duidelijk heb omschreven. De woning die we willen kopen is een langgevel boerderij, waarbij het woongedeelte links zit. Hier gaan mijn schoonouders wonen. Het rechtergedeelte is nu paardenstal met hooizolder. De paardenstal verbouwen wij tot woonkamer. In het verleden hebben de huidige bewoners ook hun ouders in huis gehad. Het is dus min of meer dadelijk een soort van 2 onder 1 kap.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Punky19 schreef:
18 jan 2021 06:21
....... Mijn man is zelf werkzaam bij de gemeente. Niet in de gemeente waar we gaan wonen weliswaar maar bouwvergunningen etc is zijn dagelijks werk en de gemeente waarin we nu en straks wonen werkt veel met de gemeente waar hij werkzaam is samen. De lijnen zijn kort zeg maar.....
Zolang het maar volgens de voor iedereen geldende onafhankelijke regels en termijnen gaat is daar niets op tegen.

De opmerking dat de "lijnen kort zijn" doet een beetje voorkomen of je man door zijn positie bij de gemeente zaken wel even en vooral makkelijk geregeld krijgt.
Daar zou ik toch heel erg voor waken in een arbeidsrelatie. Voordat je het weet gooit een slimme buurtbewoner welke je verbouwingen of bezigheden eigenlijk niet zo kan waarderen een stok in de spaken. En dan zijn de rapen gaar.......

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Revoked »

"De lijnen zijn kort". Lekker dan. Ik mocht meer dan een ton (guldens) ophoesten om alles geregeld te krijgen, en mevrouw geeft droogjes toe dat de corrupte ambtenaar het fijn eventjes fixt voor zichzelf.
Laat mij er niet achter komen waar zich dit afspeelt....

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
19 jan 2021 16:31
... en mevrouw geeft droogjes toe dat de corrupte ambtenaar het fijn eventjes fixt voor zichzelf. Laat mij er niet achter komen waar zich dit afspeelt....
Ontspan een beetje... wat jij ervan maakt, zegt TS helemaal niet.

Misschien ben ik een te blij ei, maar ik lees in de reactie van TS alleen maar dat haar man goed weet hoe het werkt, de processen (en mogelijk mensen) kent en dus makkelijker en sneller dan een gemiddelde burger aan de juiste informatie kan komen en die op waarde kan beoordelen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies, zo lees ik het ook. En ik lees ook dat Punky19 goed heeft nagedacht over de voors en tegens van het op één erf onder één kap wonen met haar schoonouders. Ik vind dat een heel mooi besluit en ik hoop oprecht dat het voor iedereen heel waardevol zal blijken.

Gesloten