Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

We zijn van plan om onze huidige woning te verkopen en een grotere woning te kopen die geschikt is om mijn schoonouders in huis te nemen. Het is de bedoeling dat wij de volledige woning kopen.

Mijn schoonouders gaan in het woonhuis wonen met alles gelijkvloers en wij verbouwen van de overwaarde van onze huidige woning de stal die eraan vast ligt tot woning. De bovenverdieping van het woonhuis komen onze slaapkamers.

Mijn schoonouders zijn 74 en nu nog niet hulpbehoevend maar we verwachten dat dit wel op niet al te lange termijn gaat gebeuren. Mijn schoonouders wonen nu in een huurwoning. Dus financieel gaan wij alles dragen.

Ik ben zelf verpleegkundige dus heb voldoende inzicht in welke zorg ik kan bieden. Via deze constructie kunnen ze zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen met een leuke tuin en indien nodig kunnen wij hulp/zorg leveren.

Mijn man en ik werken beiden, hebben geen uitkering en mijn schoonouders hebben een klein pensioen en AOW. de huizen zijn onder hetzelfde dak maar verder volledig gescheiden. We hebben een eigen ingang maar wel een gezamenlijk adres omdat de gemeente geen woningsplitsing toestaat.

Heeft iemand ervaring met zo een constructie en zou me meer kunnen informeren welke financiële en belastingtechnische gevolgen dit kan hebben.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jan 2021 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels toegevoegd en titel verhelderd

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een fijne oplossing voor uw ouders. Ik ga er van uit dat u zeker weet dat de stal verbouwd mag worden tot woning. Maar eigenlijk kan de gemeente dat niet tegenhouden, omdat dat onder het kopje “mantelzorgwoning” zal vallen. Het enige is dat als u geen toestemming vraagt, de omgebouwde stal weer teruggebracht moet worden naar de originele staat als er geen mantelzorg nodig meer is.

Eigenlijk zijn er helemaal geen financiële of fiscale gevolgen. U mag uw schoonouders gratis bij u laten wonen.

Houd er wel rekening mee, dat u een aantal voorzieningen samen zal moeten gebruiken, zoals gas, elektra, water. Dat kan met tussenmeters, maar hoeft niet. Ook kan er maar één internet, tv aansluiting op een adres zijn, dus dat moet intern gesplitst worden.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 jan 2021 17:45
Wat een fijne oplossing voor uw ouders.
Eens !
Lady1234 schreef:
16 jan 2021 17:45
Eigenlijk zijn er helemaal geen financiële of fiscale gevolgen. U mag uw schoonouders gratis bij u laten wonen.
Dan bouw je alleen maar een erfenis op, die straks weer belast wordt. En misschien ook naar andere erfgenamen gaat.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

(Schoon)ouders hebben AOW en een klein pensioen. Welke erfenis wordt er opgebouwd?

sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

De beroemde familie Meiland, zit in de problemen omdat de omgebouwde schuur van dochter niet mag.
Dus check dit goed en laat alles schriftelijk vastleggen.
Wordt lid van www.eigenhuis.nl en vraag hun om advies.
Vraag bij de belasting dienst wat de eventuele haken en ogen zijn en tevens bij de gemeente belasting.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook zijn er nog andere (kleine) financiële voordelen. Bijvoorbeeld maar één keer gemeentelijke en waterschapslasten, en éénmaal verzekeringen.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sake1987 schreef:
16 jan 2021 18:50
De beroemde familie Meiland, zit in de problemen omdat de omgebouwde schuur van dochter niet mag.
Dus check dit goed en laat alles schriftelijk vastleggen.
Wordt lid van www.eigenhuis.nl en vraag hun om advies.
Vraag bij de belasting dienst wat de eventuele haken en ogen zijn en tevens bij de gemeente belasting.
Maar die schuur was niet bestemd voor mantelzorg.

sake1987

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
16 jan 2021 19:12
sake1987 schreef:
16 jan 2021 18:50
De beroemde familie Meiland, zit in de problemen omdat de omgebouwde schuur van dochter niet mag.
Dus check dit goed en laat alles schriftelijk vastleggen.
Wordt lid van www.eigenhuis.nl en vraag hun om advies.
Vraag bij de belasting dienst wat de eventuele haken en ogen zijn en tevens bij de gemeente belasting.
Maar die schuur was niet bestemd voor mantelzorg.
Nee klopt Lady maar niet alle gemeenten, passen gelijk alle bestemming plannen aan voor mantelzorg, daarom goed uitzoeken en alles zwart op wit.

Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

Bedankt voor alle reacties. We zijn inderdaad in overleg met de gemeente omtrent of de stal verbouwd mag worden. We zitten vooral in, of het dadelijk mantelzorgwoning, kangeroewoning of inwoning gaat heten. We zijn geenszins van plan om het gedeelte van de woning waarin zij komen te wonen te verkopen. Onze voorkeur zou ervan uitgaan om de woning na te laten aan onze dochters zodat ze zelf kunnen beslissen wat ermee te doen. Onze dochters zijn beide fanatieke paardrijdsters en bij deze woning is er voldoende ruimte om paarden te plaatsen.
Onze schoonouders gaan wel huur betalen. De huur die ze nu ook in hun huidige woning betalen. Ze krijgen nu meer m2 oppervlakte. Het huis wat we van plan zijn om te kopen is een stuk groter dan hun huidige huurwoning. Mijn schoonouders hebben 2 kinderen, mijn man en zijn zus. Mijn schoonzus heeft geen kinderen en woont alleenstaand. We hebben een goed contact met elkaar maar ik vraag me inderdaad af hoe dit gaat met erven mochten mijn schoonouders overlijden. Omdat mijn schoonouders nu nog geen indicatie hebben voor mantelzorg willen we eigenlijk gaan voor het principe van inwoning. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die ook zo een constructie hebben en hoe zij het een en ander geregeld hebben.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Volgens mij kan je het als kamerverhuur zien.
https://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur

Verhuur een deel van uw eigen woning.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijstelling
Huurinkomsten hoef je binnen bepaalde voorwaarden niet op te geven voor de belasting.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U ziet het te zwart. Een mantelzorgwoning kan verschillend zijn. Dus dat de “zorgbehoevenden” in de woning wonen en de zorgverleners in de aanleun/Kangaroo of whatever wonen. Ook is niet speciaal medische zorg vereist. Er is ook geen speciale indicatie vereist. Leeftijd en meer sociaal contact is voldoende.

Uw schoonouders kopen toch niets? Dan valt er niets te erven.

Ik begrijp niet precies wat u bedoelt met constructie en regelen.

Ik woon bijna vier jaar met een mantelzorgwoning in de tuin van mijn dochter. Ik heb uiteraard geen eigen adres, maar dat is nergens voor van belang. De nutsvoorzieningen van mijn chalet zijn aangesloten op die van het huis van mijn dochter. Uiteraard betaal ik haar een vergoeding voor mijn geschatte verbruik, maar dat gaat helemaal buiten de belastingdienst om.

Als u wilt dat zij huur gaan betalen, blijf dan onder de grens van de vrijstelling, dan zit er niets in de weg.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 jan 2021 21:34
Uw schoonouders kopen toch niets? Dan valt er niets te erven.
Voor een doorsnee huishouden zijn de woonkosten de grootste kostenpost. Zomaar 600 of 700,- p/m.
Reken je dan geen huur, dan gaat het hard met vermogensopbouw.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

16again schreef:
16 jan 2021 22:04
Lady1234 schreef:
16 jan 2021 21:34
Uw schoonouders kopen toch niets? Dan valt er niets te erven.
Voor een doorsnee huishouden zijn de woonkosten de grootste kostenpost. Zomaar 600 of 700,- p/m.
Reken je dan geen huur, dan gaat het hard met vermogensopbouw.
Punky19 schreef:
16 jan 2021 20:51

Onze schoonouders gaan wel huur betalen. De huur die ze nu ook in hun huidige woning betalen.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
16 jan 2021 22:04
Lady1234 schreef:
16 jan 2021 21:34
Uw schoonouders kopen toch niets? Dan valt er niets te erven.
Voor een doorsnee huishouden zijn de woonkosten de grootste kostenpost. Zomaar 600 of 700,- p/m.
Reken je dan geen huur, dan gaat het hard met vermogensopbouw.
Maar bij AOW en een klein pensioen zou er bij huren van € 700 per maand een flinke bijdrage aan huurtoeslag zijn.

Misschien kunnen ze juist nu wat ruimer leven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Punky19 schreef:
16 jan 2021 20:51
We zijn geenszins van plan om het gedeelte van de woning waarin zij komen te wonen te verkopen. Onze voorkeur zou ervan uitgaan om de woning na te laten aan onze dochters zodat ze zelf kunnen beslissen wat ermee te doen.
Punt is wel: voor de gemeente is het niet zo van belang wat jullie van plan zijn om te doen, maar wat mogelijke toekomstige bewoners zouden kunnen willen. Kennissen van mij willen ook een stuk extra woning, maar dat zou na de (ver) bouw zodanig worden dat het in theorie ook als zelfstandige woning gebruikt zou kunnen worden. En daar ging de gemeente niet mee akkoord.

Zorg er dus voor dat je eerst goed zwart op wit van de gemeente toestemming hebt voor de verbouwing voordat je definitieve stappen zet.

Wat financiën betreft, onderzoek goed hoe de Belastingdienst deze situatie beschouwt. Wanneer een deel van de woning niet voor eigen gebruik is, maar verhuurd is, dan heb je daar in principe ook geen renteaftrek voor een telt dit deel mee in box 3. Aan de andere kant kan het ook zijn, afhankelijk van hoe de wooneenheid wordt, dat je schoonouders recht op huurtoeslag zouden kunnen krijgen. Dus dit ook allemaal eerst goed uitzoeken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kweenie schreef:
16 jan 2021 22:40
Wanneer een deel van de woning niet voor eigen gebruik is, maar verhuurd is, dan heb je daar in principe ook geen renteaftrek voor een telt dit deel mee in box 3.
Nee. Als je maximaal €5668 aan huur vangt, het verhuurde geen zelfstandige woning is, permanent (dus niet tijdelijk) verhuurd wordt, en de huurder is ingeschreven op het aangegeven adres...
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijstelling
Dan:
"Aftrekbare kosten: de rente over de eigenwoningschuld van de hele woning."

Volgens mij wordt iha geen huurtoeslag verleend op onzelfstandige woonruimtes.
Overigens: voor de huurtoeslag worden de inkomens+vermogens van alle bewoners van het hele pand meegeteld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Geip Suusje schreef:
16 jan 2021 23:00
Nee. Als je maximaal €5668 aan huur vangt, het verhuurde geen zelfstandige woning is, permanent (dus niet tijdelijk) verhuurd wordt, en de huurder is ingeschreven op het aangegeven adres...
Klopt, daarom schreef ik ook 'in principe'. Uiteraard geldt dit niet bij de uitzondering van de kamerverhuurvrijstelling, (maar die was in aan eerder benoemd).
Volgens mij wordt iha geen huurtoeslag verleend op onzelfstandige woonruimtes.
Overigens: voor de huurtoeslag worden de inkomens+vermogens van alle bewoners van het hele pand meegeteld.
Er zijn een aantal voorwaarden voor de huurtoeslag, waarbij er ook een aantal situaties zijn waarin je recht op toeslag hebt bij een onzelfstandige woning. Het is voor de huurtoeslag niet noodzakelijk dat je ook voor de gemeente een aparte woning bent. Het inkomen van andere bewoners van het huisnummer hoeft ook niet altijd mee te tellen als het verder om een eenheid gaat waarbij recht op toeslag is. Maar dat moet je dan wel bij de Belastingdienst opgeven. Vandaar dat ik aanraadde om van tevoren goed na te gaan hoe de wooneenheid door de Belastingdienst wordt gezien en hoe je die het handigste zou moeten verbouwen. Een en ander kan TS bv nalezen op
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... urtoeslag/

Punky19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2021 16:46

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Punky19 »

Alweer bedankt voor alle reacties. Mijn schoonouders betalen nu 580 euro huur. Zij krijgen geen huurtoeslag. De huurwaardersvrijstelling is max 472 euro p/maand (5568 ongeveer per jaar) . Op zich is dit geen probleem echter zal de resterende huur (108 euro) dan in box 3 moeten worden aangegeven waardoor wij over een gedeelte van de woning geen recht op hypotheekrenteaftrek hebben. Dit zou ook betekenen dat het op te nemen hypotheekbedrag lager wordt en wij niet de hele woning vanuit de hypotheek kunnen financieren. Het is voor ons mogelijk om de overwaarde van ons huidige huis te gebruiken maar het laat dan weinig ruimte meer om de stal te verbouwen (verbouwing zal rond de 150000 zijn). Het resterende huurbedrag zou evt wel als schenking kunnen worden weggezet. Dit zou ruim onder het bedrag zijn wat onze schoonouders zouden mogen schenken. Dan zouden we het hele huis kunnen financieren vanuit de hypotheek, de overwaarde gebruiken om te verbouwen. Mijn schoonouders hetzelfde aan huur betalen dan wat ze nu betalen, echter is het mij onduidelijk wat een schenking op termijn van invloed is mochten mijn schoonouders komen te overlijden en mijn man samen met zijn zus erft. Nogmaals wij hebben een goed contact met mijn schoonzus. Ik wil alleen voorkomen dat er op termijn problemen ontstaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Jablan »

Je kunt het omdraaien. De huur als schenking opvoeren tot aan de vrijstelling(en), zie Belastingdienst - Hoeveel mag ik mijn kind belastingvrij schenken en alles daarboven eerst als bijdrage in de verbruikskosten, pas daarna als huur noteren.

Schenkingen verlagen de erfenis. Als het contact met de andere erfgenaam goed is, leg de kaarten op tafel en vraag om haar mening / instemming.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn schoonouders komen inwonen: welke financiële en belastingtechnische gevolgen kan ik mogelijk verwachten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een overbodig moeilijk gedoe. Laat schoonouders het bedrag van die huurwaarde vrijstelling betalen en klaar.

En dan wordt steeds het erven aangehaald. Valt er wel wat te erven dan? Die honderd euro die per maand minder aan huur betaald wordt?

Gesloten