LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door Lisare »

@Adviseur1972

Je kan dat prima zelf bij de ING Bank maar dat moet je niet willen,

https://www.ing.nl/particulier/hypothek ... index.html

Ikzelf reken op basis van execution only € 500,- inclusief de administratiekosten van de ING (€ 225,-).

Lantaarn kan in zijn buurt vast een adviseur vinden die een vergelijkbaar tarief hanteert.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door 16again »

Lantaarn schreef:volgens berekeningen zou de nieuwe rente voor de komende 10 jaar dan rond de 4% komen te liggen...
Levert dat voldoende ruimte op na belastingaftrek?
Geschat 130,- p/m

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

@ Lisare

dat is een mooi tarief!

Met zelf regelen bedoelde ik, zelfstandig, zonder adviseur van ING.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door vroem »

ik zou even kijken of je met ING in onderhandeling kan over de te berekenen kosten. Ik heb iets dergelijks regelrecht bij SNS geregeld voor 250,- all in..
Als ze niet in zijn voor een scherper tarief voor een feitelijk alleen administratieve aangelegenheid zou oversluiten een optie kunnen zijn. Wellicht kan, met waarde woning en bestaande schuld, de boeterente meegenomen worden in de hypotheek. Dan wordt het een rekensommetje. Zou wel de boeterente goed door laten rekenen want komt mij nogal hoog over in relatie tot de bedragen. Is recent ook in het nieuws geweest dan banken hiermee graag naar zich toe rekenen.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door Lisare »

@adviseur

Oké, dat is inderdaad de goedkoopste optie maar ik heb regelmatig meegemaakt dat klanten er toch niet uitkomen en vastlopen in het proces. Dat is een geringe extra investering een goede optie.

@lantaarn

Je hebt dus een aantal opties.

Alles zelf doen bij ING - kosten € 225,-
Via adviseur op basis van "advies op maat" - kosten € 500,- tot € 750,-
Via ING op basis van deeladvies - kosten € 900,-
Via volledig advies bij ING of adviseur - kosten vanaf € 1.500,- tot xx

Lantaarn
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2015 10:59

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door Lantaarn »

Allen die advies hebben gegeven hartelijk dank daarvoor.

Ik heb al redelijke stappen gezet met het berekenen van de bruto maandlasten voor de komende 30 jaar op basis van inschattingen van toekomstige rentes. Hanteer daar momenteel 5% over 10 jaar en 6,5% over 20 jaar voor. Kan natuurlijk alle kanten op, maar wil het niet te positief benaderen om toekomstige problemen te ontlopen.
Ikzelf ben er redelijk over uit dat overstappen een slecht idee is en dat middeling een betere optie is. Ik moet echter de andere kant van de tafel nog overtuigen. Hiervoor heb ik een redelijk uitgebreid rekenmodel gemaakt in Excel.

Enige punt waar ik nog mee worstel is de hypotheekaftrek berekenen. Iets dat extra lastig wordt gemaakt voor het feit dat mijn vader 65+ is en de hypotheek is opgedeeld in meerdere segementen met allen een andere maximum aftrektijd. Heeft iemand formules voor dit soort zaken beschikbaar? De rekenmodellen die ik internet vind gaan allemaal uit van een nieuwe blanco (starters-)hypotheek...

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door 16again »

Lantaarn schreef:bruto maandlasten voor de komende 30 jaar...... mijn vader 65+ is.
Is de vraag meegenomen of de woning geschikt is voor bejaarden, die gaandeweg lichamelijk problemen krijgen?
Wellicht is verkoop een manier om zonder boeterente van de hypotheek af te komen.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moeten wij deze hypotheek oversluiten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je schrijft dat het inkomen hoger dan 50.000 is. Voor AOW-ers is het deel tussen ongeveer 34.000 en 58.000 tegen 42% belast. Dus als het inkomen na aftrek van aftrekposten niet onder de 34.000 komt, dan kun je die 42% gebruiken. Daaronder is het voor dat deel 24%. (En boven de 58.000 kun je met ongeveer 50% rekenen; de aftrek neemt langzaam maar zeker af voor die tariefgroep)

Houd er daarbij ook rekening mee dat je niet alleen renteaftrek hebt, maar ook een bijtelling voor het eigenwoningforfait. Dat is momenteel 0,75% van de WOZ waarde.

Ook is de aftrekduur sinds 2001 gemaximeerd tot 30 jaar. Ik weet niet hoeveel de oude hypotheek was, maar stel dat de oude hypotheek 1½ ton was en al sinds 2001 liep (of eerder) en de nieuwe hypotheek 240.000, dan geldt voor die 1½ ton dat de renteaftrek na 2031 stopt. Voor de overige 90.000 stopt de aftrek 30 jaar nadat die tweede hypotheek is begonnen.

Houd er voor de periode na 2031 wel rekening mee dat het eigenwoningforfait de aftrek erg drukt. Van de ongeveer 3.600 rente is er na aftrek van het eigenwoningforfait dan misschien nog maar 1.000 aftrekbaar over, zodat je maar iets van 400 euro terugkrijgt van de belastingen.

Gesloten