LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://homeinvest.nl/2019/07/26/nation ... r-27-juli/
Let op: een lagere tariefklasse betekent dus niet automatisch een lagere rente voor de klant. Een klant die op dit moment een risico-opslag heeft van 0% heeft al de laagst mogelijke risico-opslag en gaat in de nieuwe situatie géén lagere rente betalen. Alleen wanneer de nieuwe risico-opslag lager is dan de risico-opslag die de klant nu betaalt, gaat de klant minder rente betalen.
Een klant gaat er dus nooit op achteruit, in de zin dat ie terwijl hij geen toeslag betaalde nu wel zou moeten gaan betalen. Kan er alleen maar op vooruit gaan. Lijkt mij een fatsoenlijke overgangsregeling eigenlijk.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Het gaat erom dat we veel hebben afgelost. Bij andere financiële instellingen word je hiervoor beloond door rentekorting. NN introduceert nieuwe tariefklassen en zegt dat je moet bijbetalen (in ons geval niet omdat door de stijging van de waarde van de woning en aflossingen we in de nieuwe laagste klasse vallen). Mijn buurman zit bijvoorbeeld bij Rabobank. Hij heeft zijn huis opnieuw laten taxeren en op basis van de nieuwe waarde van de woning rentekorting gekregen. Het gaat er dus om dat we ondanks het aflossen niet worden beloond met een lagere rente. Begrijpen jullie het nu wel.


Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Het staat ook haaks op dit persbericht:
https://www.nn.nl/Over-NationaleNederla ... ossing.htm

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niet haaks. U hebt geen opslag, dus kan die opslag ook niet vervallen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

Wheely72 schreef:
31 jul 2019 14:27
Het gaat erom dat we veel hebben afgelost. Bij andere financiële instellingen word je hiervoor beloond door rentekorting. NN introduceert nieuwe tariefklassen en zegt dat je moet bijbetalen (in ons geval niet omdat door de stijging van de waarde van de woning en aflossingen we in de nieuwe laagste klasse vallen). Mijn buurman zit bijvoorbeeld bij Rabobank. Hij heeft zijn huis opnieuw laten taxeren en op basis van de nieuwe waarde van de woning rentekorting gekregen. Het gaat er dus om dat we ondanks het aflossen niet worden beloond met een lagere rente. Begrijpen jullie het nu wel.
probleem is dat u zelf de kern van de gewijzigde voorwaarden blijkbaar niet begrijpt. U geeft uzelf de grootste beloning met aflossen trouwens. Er is in uw hypotheekovereenkomst nooit een overeenstemming opgenomen dat de bank u voor aflossen gaat belonen.
Er is wel afgesproken dat u een (straf-)opslag krijgt wanneer u boven een bepaald risicopercentage uitkomt, en dat die opslag minder wordt of vervalt als u onder bepaalde percentages valt. U kent blijkbaar het verschil tussen korting en opslag niet.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Wheely72 schreef:
31 jul 2019 14:27
Het gaat erom dat we veel hebben afgelost. Bij andere financiële instellingen word je hiervoor beloond door rentekorting. NN introduceert nieuwe tariefklassen en zegt dat je moet bijbetalen (in ons geval niet omdat door de stijging van de waarde van de woning en aflossingen we in de nieuwe laagste klasse vallen). Mijn buurman zit bijvoorbeeld bij Rabobank. Hij heeft zijn huis opnieuw laten taxeren en op basis van de nieuwe waarde van de woning rentekorting gekregen. Het gaat er dus om dat we ondanks het aflossen niet worden beloond met een lagere rente. Begrijpen jullie het nu wel.
Zie tarieven Rabo;
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... eekvormen/

Je krijgt korting:
-met of zonder plusvoorwaarden
-betaalpakketkorting
-duurzaamheidskorting

En voor de rest .... de tariefgroepen bijv krijg je ; opslagen en dus geen korting,
Dus als je aflost verlaag je je opslag;
Meer weten over renteopslag?
Renteopslag is een extra rente die je betaalt bovenop je hypotheekrente. De hoogte van de opslag hangt af van de verhouding tussen het geleende bedrag en de waarde van je huis. Hoe meer je leent, hoe hoger de renteopslag. Dit komt omdat de kans bestaat dat je bij verkoop van je huis de hypotheek niet volledig kunt terugbetalen.
Je buurman heeft dat ook niet goed begrepen of jou niet goed uitgelegd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is het kifid de aangewezen instantie om dat uit te leggen.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 15:21
Helemaal niet haaks. U hebt geen opslag, dus kan die opslag ook niet vervallen.
Ik doelde op onderstaande quote:
Volgens Erik Muetstege, CEO van NN Bank ‘bieden we klanten hiermee de mogelijkheid om door aflossingen op hun hypotheek automatisch de maandlasten te verlagen en daarmee geld te besparen.’

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

jonis schreef:
31 jul 2019 15:57
Wheely72 schreef:
31 jul 2019 14:27
Het gaat erom dat we veel hebben afgelost. Bij andere financiële instellingen word je hiervoor beloond door rentekorting. NN introduceert nieuwe tariefklassen en zegt dat je moet bijbetalen (in ons geval niet omdat door de stijging van de waarde van de woning en aflossingen we in de nieuwe laagste klasse vallen). Mijn buurman zit bijvoorbeeld bij Rabobank. Hij heeft zijn huis opnieuw laten taxeren en op basis van de nieuwe waarde van de woning rentekorting gekregen. Het gaat er dus om dat we ondanks het aflossen niet worden beloond met een lagere rente. Begrijpen jullie het nu wel.
Zie tarieven Rabo;
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... eekvormen/

Je krijgt korting:
-met of zonder plusvoorwaarden
-betaalpakketkorting
-duurzaamheidskorting

En voor de rest .... de tariefgroepen bijv krijg je ; opslagen en dus geen korting,
Dus als je aflost verlaag je je opslag;
Meer weten over renteopslag?
Renteopslag is een extra rente die je betaalt bovenop je hypotheekrente. De hoogte van de opslag hangt af van de verhouding tussen het geleende bedrag en de waarde van je huis. Hoe meer je leent, hoe hoger de renteopslag. Dit komt omdat de kans bestaat dat je bij verkoop van je huis de hypotheek niet volledig kunt terugbetalen.
Je buurman heeft dat ook niet goed begrepen of jou niet goed uitgelegd.
Lijkt me vrij sterk. Ik heb WFT hypothecair krediet. Waar het specifiek om gaat is dat NN eerst een tariefgroep heeft van niet NHG < 90%. Hier heeft dus klaarblijkelijk nooit een risico-opslag opgezeten. Nu hebben ze verschillende klassen en zeggen ze jouw oude niet NHG < 90% is nu niet NHG < 40% (want hier zit geen risico-opslag op). Mocht je in een hogere klasse vallen dan betaal je risico-opslag die je eerst niet had. Dat kan toch niet waar zijn?

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

criticus2 schreef:
31 jul 2019 15:27
Wheely72 schreef:
31 jul 2019 14:27
Het gaat erom dat we veel hebben afgelost. Bij andere financiële instellingen word je hiervoor beloond door rentekorting. NN introduceert nieuwe tariefklassen en zegt dat je moet bijbetalen (in ons geval niet omdat door de stijging van de waarde van de woning en aflossingen we in de nieuwe laagste klasse vallen). Mijn buurman zit bijvoorbeeld bij Rabobank. Hij heeft zijn huis opnieuw laten taxeren en op basis van de nieuwe waarde van de woning rentekorting gekregen. Het gaat er dus om dat we ondanks het aflossen niet worden beloond met een lagere rente. Begrijpen jullie het nu wel.
probleem is dat u zelf de kern van de gewijzigde voorwaarden blijkbaar niet begrijpt. U geeft uzelf de grootste beloning met aflossen trouwens. Er is in uw hypotheekovereenkomst nooit een overeenstemming opgenomen dat de bank u voor aflossen gaat belonen.
Er is wel afgesproken dat u een (straf-)opslag krijgt wanneer u boven een bepaald risicopercentage uitkomt, en dat die opslag minder wordt of vervalt als u onder bepaalde percentages valt. U kent blijkbaar het verschil tussen korting en opslag niet.
Snap de materie beter dan je denkt. :) NN heeft nooit een break-down willen geven van het tarief. Dus ik kan niet weten wat de risico-opslag is (geweest). De veronderstelling is dat het oude niet NHG < 90% dus nu vergelijkbaar is met nieuwe niet NHG < 40% want beiden hebben geen risico-opslag. Ze rekenden dus nooit een risico-opslag in de oude situatie als je LTV 80% was en nu dus wel. Dus stel dat je een hypotheek hebt van 300.000 met een lening van 270.000 (=90%). Dan viel je in de oude situatie in niet NHG < 90%. Je lost 30.000 af zodat de schuld 240.000 (waarde woning blijft gelijk) wordt (LTV is nu 80%). Dan zegt NN nu, je raadt het nooit maar we hebben nieuwe tariefklassen. U hebt wel keurig afgelost maar u moet nu een risico-toeslag betalen van 0,25% bovenop uw bestaande tarief. Dat klopt toch niet?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft zelf dat ze de risico opslag NIET verhogen tijdens de rente vaste periode.

En elke bank hanteert zijn eigen regels en u zit niet bij de Rabo.

wintersport123
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2019 16:48

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door wintersport123 »

Hier ook blijkbaar geen risico-opslag. Op zich natuurlijk fijn, maar inderdaad, nergens te verifiëren. Ook ik heb geen break-down van hoe mijn rente in 2007 opgebouwd is geweest.

Het doet je bijna afvragen of niet iedereen dezelfde brief heeft gekregen met daarin de mededeling 'u hebt 0% risico-opslag'. En ja, ik weet het, beetje cynisch en nergens op gebaseerd (want met wheely72 en mij is N=2).

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Wheely72 schreef:
31 jul 2019 16:26

Lijkt me vrij sterk. Ik heb WFT hypothecair krediet. Waar het specifiek om gaat is dat NN eerst een tariefgroep heeft van niet NHG < 90%. Hier heeft dus klaarblijkelijk nooit een risico-opslag opgezeten. Nu hebben ze verschillende klassen en zeggen ze jouw oude niet NHG < 90% is nu niet NHG < 40% (want hier zit geen risico-opslag op). Mocht je in een hogere klasse vallen dan betaal je risico-opslag die je eerst niet had. Dat kan toch niet waar zijn?

Risico-opslagen en tariefgroepen is gewoon sowieso iets dat kan wijzigen.
Zie bijv Rabo;
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... hypotheek/

Risiko-opslag gaat van 0,5 naar 0,9 ... 0,7 .... 0,5 naar 0,4 nu voor > 90% tarief.


Wat heb je eigenlijk in het verleden gedaan bij renteverlengingen? Bij de gepubliceerde rentetarieven kon je vergelijken wat je aanbod was en of daar opslag/korting op zat en wat voor jou van toepassing was.

Echter;
Mocht je in een hogere klasse vallen dan betaal je risico-opslag die je eerst niet had. Dat kan toch niet waar zijn
Dat had je toch makkelijk bij Nationale Nederlanden ook wel zelf kunnen vinden:
Kan ik bij Nationale-Nederlanden tijdens mijn rentevaste periode de tariefklasse aanpassen?
Uw tariefklasse en bijbehorende risico-opslag kunnen tijdens de looptijd van uw hypotheek veranderen.

Tijdens een rentevaste periode kan uw risico-opslag alleen dalen. Bijvoorbeeld als u extra heeft afgelost of als de waarde van uw woning is gestegen. Als u door extra aflossen recht heeft op een lagere risico-opslag, dan passen wij dat in de meeste gevallen automatisch aan. Een waardestijging van uw woning moet u zelf aantonen. Bij uw hypotheekgegevens in mijn.nn kunt u via 'Woningwaarde wijzigen' nagaan of u met een gestegen woningwaarde in aanmerking komt voor een lagere risico-opslag. Als dit zo is, dan kunt u in mijn.nn een taxatierapport of WOZ-beschikking uploaden om de waardestijging aan te tonen.

Na afloop van uw huidige rentevaste periode of als u kiest voor een tussentijdse rentewijziging, stellen we een nieuwe rente vast. Daarbij houden we rekening met de dan geldende opslagen. Uw tariefklasse en bijbehorende risico-opslag kunnen dan hoger of lager worden
.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Mijn doel was om te kijken of hier nog meer NN klanten zijn met hetzelfde gevoel. Ik heb geen behoefte om iedereen tekst en uitleg te gaan geven en discussies te starten. Wellicht had ik dit in mijn bericht moeten vermelden. Ik constateer nu in ieder geval dat inmiddels N=2.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u reageert in een topic dat door Radar zelf gestart is en waar ieder ander ook in mag reageren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En dat N een waarde van twee heeft is erg handig om te rekenen.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 18:44
Maar u reageert in een topic dat door Radar zelf gestart is en waar ieder ander ook in mag reageren.
Uiteraard. Graag zelfs. Ik merk alleen dat ik niet met lotgenoten zit te schakelen en dat is zonde van mijn tijd en niet mijn doel. Je mag wat mij betreft het hele forum vol schrijven. Succes!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je alleen maar een forum nodig hebt om te bashen zul je dit zelf op moeten richten. Dan kun je het zelf volschrijven.
Hier bij Radar komen alle mensen aan het woord, zowel voor als tegenstanders. Dat is tevens de grote kracht van Radar.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wheely72 schreef:
31 jul 2019 19:34
Lady1234 schreef:
31 jul 2019 18:44
Maar u reageert in een topic dat door Radar zelf gestart is en waar ieder ander ook in mag reageren.
Uiteraard. Graag zelfs. Ik merk alleen dat ik niet met lotgenoten zit te schakelen en dat is zonde van mijn tijd en niet mijn doel. Je mag wat mij betreft het hele forum vol schrijven. Succes!
U bedoelt toch niet echt te zeggen dat u alleen maar reacties wilt van mensen die zichzelf en u beklagen omdat zij ook bij NN zitten en niet bij een bank die korting op de rente gaat geven omdat ze fijn een lage hypotheek hebben?

Gesloten