LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
suffestuffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2019 12:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door suffestuffie »

Ik snap niks van die kortingen. Ik heb mijn hypotheek inmiddels 40% afgelost en volgens de website zit ik nu in tariefklasse 0,15%. Dat snap ik nog. Maar ik heb echter maar 0,05% korting gekregen. Dat zou toch (0,60% - 0,15% = ) 0,45% korting moeten zijn ???

Ik heb de vraag gesteld aan NN en wacht op antwoord....

WouterR
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2019 06:51

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door WouterR »

Ook ik heb met lichte verbazing de effecten van de nieuwe tariefklasse en risico opslag ondergaan.

Situatie: in 2014 huis gekocht, waarde 296000, hypotheek 293000
In de akte staat vermeld dat ik in de tariefklasse >90% val

Nu: waarde volgens NN = 310000
Hypotheek is inmiddels nog 200000
Dus tariefklasse >60-70%

Echter ook de melding dat mijn oude risico opslag 0% was. Gebeld met nn: ze weten het niet, zien alleen dat er geen risico opslag is. Het woord risico opslag staat niet in de akte.

Mijn aanname was dat de risico opslag in het oude tariefklassen systeem gekoppeld was aan de tariefklasse (dus als je in >90% zat dat je dan altijd risico opslag had). Die aanname blijkt dus nu niet juist. Dan vraag ik me wel af wie er dan we voordeel bij heeft. Vermoedelijk zat de risico opslag dus wel in mijn rente, maar werd de term niet gebruikt toen in de aktes en systemen...

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

WouterR schreef:
02 aug 2019 07:04


Mijn aanname was dat de risico opslag in het oude tariefklassen systeem gekoppeld was aan de tariefklasse (dus als je in >90% zat dat je dan altijd risico opslag had). Die aanname blijkt dus nu niet juist. Dan vraag ik me wel af wie er dan we voordeel bij heeft. Vermoedelijk zat de risico opslag dus wel in mijn rente, maar werd de term niet gebruikt toen in de aktes en systemen...
Je zou je eigen opslag kunnen terugvinden als je van je hypotheekrente ook de destijds geldende rente weet van dezelfde hypotheek met NHG (ervan uitgaande dat er geen andere voorwaarden voor je van toepassing zijn voor verdere opslagen)

suffestuffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2019 12:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door suffestuffie »

Zijn er mensen die vanwege nieuwe tariefklassen nu meer rente moeten gaan betalen?

Ik heb overigens het vermoeden dat ik 0,2% opslag had (zie dit artikel uit 2009, mijn hypotheek is in 2006 afgesloten). In dat geval zou een korting van 0,05% wel kunnen kloppen met nu 60%-70% marktwaarde. De informatieverstrekking vanuit NN is wel weer lekker knullig. Twee mailtjes met allerlei informatie over korting en nieuwe tariefklassen, maar er staat nergens hoe ze die korting hebben berekend...

Ik denk dat ze weer behoorlijk profiteren van deze verandering. En wij maar denken dat we erop vooruit gaan...

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Als er klanten zijn die meer moeten betalen, dan zal dat zijn bij een renteherziening. De meeste klanten kiezen een rentevast van 10 jaar. De rente uit 2009 was een stuk hoger dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
NN schrijft mij: "U heeft op basis van uw huidige tariefklasse een risico-opslag van 0%. Dit is de laagst mogelijke opslag, wie we niet verhogen tijdens uw rentevaste periode. Onze nieuwe tariefklassen hebben op dit moment daarom voor u geen gevolgen". Ik begrijp nog steeds niet waarom we geen korting krijgen daar we 40% hebben afgelost. Dan hebben we toch een lager risico voor NN.
Ik heb NN gemaild. Even hun reactie afwachten.

suffestuffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2019 12:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door suffestuffie »

Waarom kan de rente gedurende de rentevaste periode wel omlaag en niet omhoog? Dat is niet logisch.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Wheely72 schreef:
02 aug 2019 19:04
Als er klanten zijn die meer moeten betalen, dan zal dat zijn bij een renteherziening. De meeste klanten kiezen een rentevast van 10 jaar. De rente uit 2009 was een stuk hoger dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
NN schrijft mij: "U heeft op basis van uw huidige tariefklasse een risico-opslag van 0%. Dit is de laagst mogelijke opslag, wie we niet verhogen tijdens uw rentevaste periode. Onze nieuwe tariefklassen hebben op dit moment daarom voor u geen gevolgen". Ik begrijp nog steeds niet waarom we geen korting krijgen daar we 40% hebben afgelost. Dan hebben we toch een lager risico voor NN.
Ik heb NN gemaild. Even hun reactie afwachten.

Iemand met NHG heeft ook geen recht op korting als hij 40% heeft afgelost, net als al diegene die 0% risico-opslag al hadden.
Misschien stel je de verkeerde vragen.
Dat heeft ook te maken dat je op verschillende wijze communiceert. Je krijgt dus helemaal geen korting maar eventueel een lagere opslag vanwege de lagere tariefklasse.
Dus de juiste vraag zou bijv. zijn; welke risicoklasse zat ik bij aanvang en hoeveel opslag was daar aan verbonden en is daar tussentijds iets aan gewijzigd? Heb ik bij de nieuwe risicoklasse nu dan ivm aflossingen of opgebouwde tegoeden recht op een lagere opslag?

Zelf vraag ik me dan af waarom men zoiets niet weet; bij renteherziening heb ik bijv altijd geweten welke % er naar klant toe gecommuniceerd werden en wat dat bij mijn verstrekker afwijkt van het % dat men publiceert, maw dan was een " verborgen opslag" gewoon zichtbaar wat voor je van toepassing was als je je aangeboden rente legt naast het gepubliceerde tarief.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

suffestuffie schreef:
04 aug 2019 10:07
Waarom kan de rente gedurende de rentevaste periode wel omlaag en niet omhoog? Dat is niet logisch.

Zoiets kan gewoon afgesproken worden; net als bijv dat als de rente wijzigt tijdens de bedenktijd voor periode rentevast verlenging ook bijv alleen maar omlaag gewijzigd wordt en niet omhoog.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

jonis schreef:
04 aug 2019 10:45
Wheely72 schreef:
02 aug 2019 19:04
Als er klanten zijn die meer moeten betalen, dan zal dat zijn bij een renteherziening. De meeste klanten kiezen een rentevast van 10 jaar. De rente uit 2009 was een stuk hoger dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
NN schrijft mij: "U heeft op basis van uw huidige tariefklasse een risico-opslag van 0%. Dit is de laagst mogelijke opslag, wie we niet verhogen tijdens uw rentevaste periode. Onze nieuwe tariefklassen hebben op dit moment daarom voor u geen gevolgen". Ik begrijp nog steeds niet waarom we geen korting krijgen daar we 40% hebben afgelost. Dan hebben we toch een lager risico voor NN.
Ik heb NN gemaild. Even hun reactie afwachten.

Iemand met NHG heeft ook geen recht op korting als hij 40% heeft afgelost, net als al diegene die 0% risico-opslag al hadden.
Misschien stel je de verkeerde vragen.
Dat heeft ook te maken dat je op verschillende wijze communiceert. Je krijgt dus helemaal geen korting maar eventueel een lagere opslag vanwege de lagere tariefklasse.
Dus de juiste vraag zou bijv. zijn; welke risicoklasse zat ik bij aanvang en hoeveel opslag was daar aan verbonden en is daar tussentijds iets aan gewijzigd? Heb ik bij de nieuwe risicoklasse nu dan ivm aflossingen of opgebouwde tegoeden recht op een lagere opslag?

Zelf vraag ik me dan af waarom men zoiets niet weet; bij renteherziening heb ik bijv altijd geweten welke % er naar klant toe gecommuniceerd werden en wat dat bij mijn verstrekker afwijkt van het % dat men publiceert, maw dan was een " verborgen opslag" gewoon zichtbaar wat voor je van toepassing was als je je aangeboden rente legt naast het gepubliceerde tarief.
Klopt, wat je zegt m.b.t. de vragen. Punt is wel dat NN geen inzage wil geven in de opbouw van het tarief.
Feit is wel dat er in mijn niet NHG tarief een risico-opslag zat (tarief is namelijk hoger dan NHG). Alleen bij NHG tarief zit geen risico-opslag (immers dit risico is afgedekt door het waarborgfonds). Daarom krijg je geen korting als je aflost bij NHG.
Ik ben van mening dat als mijn risico-opslag nu nul is, ik dan recht heb op een korting van het verschil tussen NHG en niet NHG bij start van de hypotheek. Hoe zie jij dit?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

suffestuffie schreef:
01 aug 2019 12:52
Ik snap niks van die kortingen. Ik heb mijn hypotheek inmiddels 40% afgelost en volgens de website zit ik nu in tariefklasse 0,15%. Dat snap ik nog. Maar ik heb echter maar 0,05% korting gekregen. Dat zou toch (0,60% - 0,15% = ) 0,45% korting moeten zijn ???

Ik heb de vraag gesteld aan NN en wacht op antwoord....
hangt denk ik dan af af van je verhouding die de oorspronkelijke hypotheeksom had/heeft op de waarde van het pand?

suffestuffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2019 12:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door suffestuffie »

Zojuist antwoord gekregen van nn:

"Voor ingang van het nieuwe beleid had u op uw lening een risico-opslag van 0,20%. Inmiddels valt uw hypotheek in de tariefklasse 60% t/m 70% (€ 112.500,00 / € 175.000,00). Hierbij hoort een risico-opslag van 0,15%. Dit betekent dat uw risico-opslag wordt verlaagd met 0,05% (0,20% -/- 0,15%). "

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Wheely72 schreef:
05 aug 2019 09:31

Ik ben van mening dat als mijn risico-opslag nu nul is, ik dan recht heb op een korting van het verschil tussen NHG en niet NHG bij start van de hypotheek. Hoe zie jij dit?

Is er in het verleden , buiten je aflossingen, al eens het rente % van je hypotheek gewijzigd of heb je al eens een renteherziening gehad na je aflossingen? Heb je bij aanvang hypotheek korting bedongen/gekregen?

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

jonis schreef:
05 aug 2019 14:02
Wheely72 schreef:
05 aug 2019 09:31

Ik ben van mening dat als mijn risico-opslag nu nul is, ik dan recht heb op een korting van het verschil tussen NHG en niet NHG bij start van de hypotheek. Hoe zie jij dit?

Is er in het verleden , buiten je aflossingen, al eens het rente % van je hypotheek gewijzigd of heb je al eens een renteherziening gehad na je aflossingen? Heb je bij aanvang hypotheek korting bedongen/gekregen?
Het is een nieuwbouwhypotheek uit 2015. Hierop hebben we 40% afgelost (mede door de overwaarde vorige woning en we lossen jaarlijks 10% af). We hebben nog geen rentewijziging gehad of een herziening na aflossing. Bij aanvang hebben we 0,20% korting gekregen ivm het niet kunnen annuleren van de hypotheek (is volgens mij standaard). Mijn mening is dat het verschil wat standaard tussen NHG en niet NHG bestaat (0,3%) de korting is die we wensen. Bij NHG zit geen risico en bij onze hypotheek is ook geen risico-opslag meer (=0 schrijft NN).

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

als ik het goed begrepen heb, gaat NN pas zaken herzien wanneer rentevast periode afgelopen is. Daarnaast gaat niemand een hogere opslag krijgen dan er nu is. Feitelijk heeft dus niemand nadeel, want wanneer je elders een beter voorstel kan krijgen kan je op dat moment gewoon weg.
Het komt mij voor als een hoop heisa om niets. wensen en realiteit lopen denk ik niet in de pas met elkaar. Ik zie nog nergens steekhoudende argumenten eigenlijk waarom mensen meer korting moeten krijgen terwijl er al niet van opslag sprake is.
NHG krijgt korting omdat er voor de bank geen risico is, dat stuk wordt overgenomen door NHG die borg staat. https://www.nhg.nl/Consument/Wat-is-NHG . Gaan verlangen dat je dezelfde korting krijgt zonder dat die borg er is is mi absurd.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

criticus2 schreef:
05 aug 2019 20:56
als ik het goed begrepen heb, gaat NN pas zaken herzien wanneer rentevast periode afgelopen is. Daarnaast gaat niemand een hogere opslag krijgen dan er nu is. Feitelijk heeft dus niemand nadeel, want wanneer je elders een beter voorstel kan krijgen kan je op dat moment gewoon weg.
Het komt mij voor als een hoop heisa om niets. wensen en realiteit lopen denk ik niet in de pas met elkaar. Ik zie nog nergens steekhoudende argumenten eigenlijk waarom mensen meer korting moeten krijgen terwijl er al niet van opslag sprake is.
NHG krijgt korting omdat er voor de bank geen risico is, dat stuk wordt overgenomen door NHG die borg staat. https://www.nhg.nl/Consument/Wat-is-NHG . Gaan verlangen dat je dezelfde korting krijgt zonder dat die borg er is is mi absurd.
Dat had je niet goed begrepen.
Nationale-Nederlanden verlaagt tijdens de rentevaste periode automatisch uw risico-opslag
En t/m 40% marktwaarde is er 0% opslag....en bij mijn verstrekker is het NHG tarief gelijk aan de tarieven t/m 67,5 % , zo absurd is dat niet.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

beetje verkeerd door mij gesteld idd. wat ik bedoel is ook dat in ieder geval niemand een hogere opslag kan krijgen in de rentevastperiode.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

criticus2 schreef:
05 aug 2019 20:56
als ik het goed begrepen heb, gaat NN pas zaken herzien wanneer rentevast periode afgelopen is. Daarnaast gaat niemand een hogere opslag krijgen dan er nu is. Feitelijk heeft dus niemand nadeel, want wanneer je elders een beter voorstel kan krijgen kan je op dat moment gewoon weg.
Het komt mij voor als een hoop heisa om niets. wensen en realiteit lopen denk ik niet in de pas met elkaar. Ik zie nog nergens steekhoudende argumenten eigenlijk waarom mensen meer korting moeten krijgen terwijl er al niet van opslag sprake is.
NHG krijgt korting omdat er voor de bank geen risico is, dat stuk wordt overgenomen door NHG die borg staat. https://www.nhg.nl/Consument/Wat-is-NHG . Gaan verlangen dat je dezelfde korting krijgt zonder dat die borg er is is mi absurd.
Ok, criticus. Wat is het risico voor de bank als mijn hypotheek 120.000 bedraagt en de waarde van de woning is 300.000? Stel dat ik nu mijn maandelijkse rente niet kan betalen. De bank gaat op den duur gedwongen mijn woning verkopen. Die brengt 300.000 op. Dat is voldoende om de uitstaande lening van 120.000 te innen (en de achterstallige rente). De bank loopt dus geen risico. Waarom moet ik als klant dan risico-opslag betalen? Hoe absurd klinkt het nu? Ik wil niet betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak. Omgekeerd is het zo dat de hypotheekverstrekker wel de opslagen tussentijds kan verhogen wanneer de waarde van de woning daalt of wanneer ik niet tijdig mijn rente + aflossing betaal. Dan mag ik als klant toch wel vragen om korting (risico-opslag) voor iets wat niet van toepassing is.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door criticus2 »

Punt is: je vindt tariefstelling bank eigenlijk onjuist. los van opslagen of kortingsbeleid. Dan is het toch simpel: ga naar een andere waar je je wel in de tariefstelling kan vinden. je hebt ooit wel een handtekening gezet en dus akkoord gegeven. En t.o.v. waar je voor getekend hebt ondervind je geen nadeel van de gewijzigde opslag regeling. (geen kortingsregeling. ). Je haalt denk ik nog steeds de kern van opslag en korting door elkaar.
Al met al ben je denk ik toch niet tevreden te stellen uit antwoorden op dit forum. Je wilt iets wat de bank (in ieder geval deze) toch niet gaat doen. Omdat je al in lagere risico categorie valt doordat de woning veel meer waard is dan de schuld bedraagt betaal je geen risico opslag. Er is volgens mij ook geen bank die dan nog extra korting geeft. NHG is een regeling die hier niets mee te maken heeft, tenzij de hypotheek onder NHG is afgesloten dus dat doet niet ter zake, hoeft er dus niet bijgehaald te worden in de discussie. .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn hypotheek loopt helemaal niet bij NN, dus zij lopen helemaal geen risico. Ik vind dat ze mij daarvoor wel een beloning mogen geven. Korting op wat dan ook. :lol:

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
06 aug 2019 09:43
Mijn hypotheek loopt helemaal niet bij NN, dus zij lopen helemaal geen risico. Ik vind dat ze mij daarvoor wel een beloning mogen geven. Korting op wat dan ook. :lol:

Daarvoor krijg jij toch al de 65+ korting.

Gesloten