Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 » 12 aug 2019 13:38

En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:

Wheely72

Ongelezen bericht door Wheely72 » 12 aug 2019 21:02

criticus2 schreef:
12 aug 2019 13:00
Je blijft de NHG erbij halen, maar dat lijkt mij niet terecht daarmee te vergelijken . NHG zorgt voor een borgstelling voor de bank, waardoor de bank geen last heeft , binnen de NHG voorwaarden van risico's als oninbare restschulden ed.
Voor die borgstelling door NHG ontvangt een huiskoper wat korting van de bank. Het is dus niet zo dat het basisbedrag het NHG tarief is, en dat niet-NHG een opslag krijgt.
Je stelde zelf al 0% opslag te hebben voordat die aanpassing inging. en dat blijft 0%.

Als het om het verschil NHG tarief en gewoon tarief gaat was dat punt er al voordat NN deze aanpassingen in toeslagen invoerde. En heeft je punt dus eigenlijk niets daarmee te maken.
Klopt, het is niet helemaal te vergelijken. Snap dat de financieringsconstructie anders in elkaar steekt. Bij NHG wordt bij ingebreke blijving vanuit een waarborg fonds betaald bij niet NHG niet. In het verleden waren de tarieven < 40% niet NHG vergelijkbaar met NHG (en nu nog steeds, zie hieronder)
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheke ... klasse.htm
Tariefklasse
Risico-opslag*
NHG (Nationale Hypotheek Garantie) 0,00%
Niet-NHG
• Tot en met 40% marktwaarde 0,00%
• Meer dan 40% tot en met 50% marktwaarde 0,05%
• Meer dan 50% tot en met 60% marktwaarde 0,10%
• Meer dan 60% tot en met 70% marktwaarde 0,15%
• Meer dan 70% tot en met 80% marktwaarde 0,25%
• Meer dan 80% tot en met 90% marktwaarde 0,30%
• Meer dan 90% tot en met 100% marktwaarde 0,35%
• Meer dan 100% marktwaarde 0,60%

Ik heb overigens niet gezegd dat ik 0% opslag heb. Dat zegt NN in haar schrijven terwijl ze nooit een onderbouwing hebben gegeven van het oude tarief (anders had ik de risico-opslag wel geweten).
Bij aanvang van de hypotheek was de LTV 95% doch omdat het nieuwbouw was, is de hypotheek in tariefklasse niet NHG t/m 90 geplaatst. Nu is de LTV door aflossen < 40% en lees dan het volgende persbericht:
https://www.nn.nl/Over-NationaleNederla ... sing-1.htm
Verder schrijft NN:
Gebeurtenis
Tijdens de looptijd lost u uw hypotheek lineair en/of annuïtair af. Uw hypotheek wordt lager en valt daardoor in een lagere tariefklasse.
Gevolgen
U betaalt vervolgens de rente die bij de lagere tariefklasse hoort.

Dat laatste is wat ik graag wil.

Wheely72

Ongelezen bericht door Wheely72 » 12 aug 2019 21:05

Lady1234 schreef:
12 aug 2019 13:38
En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:
Lees eens wat actueel nieuws en persberichten. Verdiep je wat meer in de materie. Goed voor je algemene ontwikkeling. Wellicht is er dan voor jou ook een carrière in bank- en verzekeringswezen weggelegd. :wink:

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 12 aug 2019 21:26

Van een onnodige sneer naar een actief forumlid wordt uw argumentatie niet beter.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 12 aug 2019 21:56

Wheely72 schreef:
12 aug 2019 21:05
Lady1234 schreef:
Lees eens wat actueel nieuws en persberichten. Verdiep je wat meer in de materie. Goed voor je algemene ontwikkeling. Wellicht is er dan voor jou ook een carrière in bank- en verzekeringswezen weggelegd. :wink:
Die carrière heb ik al lang en breed gehad en nou rust ik op de lauweren daarvan.

Maar u hebt een probleem met het lezen van persberichten. Dat persbericht wat u aanhaalt is alleen van toepassing voor mensen die een risico opslag betalen. Het betekent niet dat als u die opslag niet betaalt, uw gewone rentetarief verlaagd wordt, omdat u afgelost hebt.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 12 aug 2019 22:01

Wheely draaft behoorlijk door. Last van vervolgingswaan door de bank?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 12 aug 2019 22:11

@wheely

Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens hier naar het verschil tussen de percentages als je weinig leent of juist veel bij een persoonlijke lening.

https://www.ing.nl/particulier/lenen/pe ... index.html

Zou dat lage bedrag nou zoveel meer risico opleveren voor de bank dan dat hoge bedrag?

Wheely72

Ongelezen bericht door Wheely72 » 13 aug 2019 05:39

Lady1234 schreef:
12 aug 2019 21:56
Wheely72 schreef:
12 aug 2019 21:05
Lady1234 schreef:
Die carrière heb ik al lang en breed gehad en nou rust ik op de lauweren daarvan.

Maar u hebt een probleem met het lezen van persberichten. Dat persbericht wat u aanhaalt is alleen van toepassing voor mensen die een risico opslag betalen. Het betekent niet dat als u die opslag niet betaalt, uw gewone rentetarief verlaagd wordt, omdat u afgelost hebt.
Geniet er lekker van. Ik heb geen probleem met lezen van persbericht. Het gaat erom dat banken en verzekeraars niet transparant zijn over hun tarieven. Ze hebben nooit willen aangeven hoe hoog risico-opslag is geweest. En dan nu opeens is het nul. Dat geloof ik niet.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 aug 2019 08:43

“Geniet er lekker van”? Waarvan?

Dan dient u toch gewoon een klacht in bij het Kifid? Dan moet er duidelijkheid voor u komen.

Wheely72

Ongelezen bericht door Wheely72 » 13 aug 2019 11:05

Lady1234 schreef:
13 aug 2019 08:43
“Geniet er lekker van”? Waarvan?

Dan dient u toch gewoon een klacht in bij het Kifid? Dan moet er duidelijkheid voor u komen.
Van het rusten op de lauweren (denk je pensioen?).

Plaats reactie