LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

criticus2 schreef:
12 aug 2019 13:00
Je blijft de NHG erbij halen, maar dat lijkt mij niet terecht daarmee te vergelijken . NHG zorgt voor een borgstelling voor de bank, waardoor de bank geen last heeft , binnen de NHG voorwaarden van risico's als oninbare restschulden ed.
Voor die borgstelling door NHG ontvangt een huiskoper wat korting van de bank. Het is dus niet zo dat het basisbedrag het NHG tarief is, en dat niet-NHG een opslag krijgt.
Je stelde zelf al 0% opslag te hebben voordat die aanpassing inging. en dat blijft 0%.

Als het om het verschil NHG tarief en gewoon tarief gaat was dat punt er al voordat NN deze aanpassingen in toeslagen invoerde. En heeft je punt dus eigenlijk niets daarmee te maken.
Klopt, het is niet helemaal te vergelijken. Snap dat de financieringsconstructie anders in elkaar steekt. Bij NHG wordt bij ingebreke blijving vanuit een waarborg fonds betaald bij niet NHG niet. In het verleden waren de tarieven < 40% niet NHG vergelijkbaar met NHG (en nu nog steeds, zie hieronder)
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheke ... klasse.htm
Tariefklasse
Risico-opslag*
NHG (Nationale Hypotheek Garantie) 0,00%
Niet-NHG
• Tot en met 40% marktwaarde 0,00%
• Meer dan 40% tot en met 50% marktwaarde 0,05%
• Meer dan 50% tot en met 60% marktwaarde 0,10%
• Meer dan 60% tot en met 70% marktwaarde 0,15%
• Meer dan 70% tot en met 80% marktwaarde 0,25%
• Meer dan 80% tot en met 90% marktwaarde 0,30%
• Meer dan 90% tot en met 100% marktwaarde 0,35%
• Meer dan 100% marktwaarde 0,60%

Ik heb overigens niet gezegd dat ik 0% opslag heb. Dat zegt NN in haar schrijven terwijl ze nooit een onderbouwing hebben gegeven van het oude tarief (anders had ik de risico-opslag wel geweten).
Bij aanvang van de hypotheek was de LTV 95% doch omdat het nieuwbouw was, is de hypotheek in tariefklasse niet NHG t/m 90 geplaatst. Nu is de LTV door aflossen < 40% en lees dan het volgende persbericht:
https://www.nn.nl/Over-NationaleNederla ... sing-1.htm
Verder schrijft NN:
Gebeurtenis
Tijdens de looptijd lost u uw hypotheek lineair en/of annuïtair af. Uw hypotheek wordt lager en valt daardoor in een lagere tariefklasse.
Gevolgen
U betaalt vervolgens de rente die bij de lagere tariefklasse hoort.

Dat laatste is wat ik graag wil.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Lady1234 schreef:
12 aug 2019 13:38
En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:
Lees eens wat actueel nieuws en persberichten. Verdiep je wat meer in de materie. Goed voor je algemene ontwikkeling. Wellicht is er dan voor jou ook een carrière in bank- en verzekeringswezen weggelegd. :wink:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van een onnodige sneer naar een actief forumlid wordt uw argumentatie niet beter.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wheely72 schreef:
12 aug 2019 21:05
Lady1234 schreef:
12 aug 2019 13:38
En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:
Lees eens wat actueel nieuws en persberichten. Verdiep je wat meer in de materie. Goed voor je algemene ontwikkeling. Wellicht is er dan voor jou ook een carrière in bank- en verzekeringswezen weggelegd. :wink:
Die carrière heb ik al lang en breed gehad en nou rust ik op de lauweren daarvan.

Maar u hebt een probleem met het lezen van persberichten. Dat persbericht wat u aanhaalt is alleen van toepassing voor mensen die een risico opslag betalen. Het betekent niet dat als u die opslag niet betaalt, uw gewone rentetarief verlaagd wordt, omdat u afgelost hebt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wheely draaft behoorlijk door. Last van vervolgingswaan door de bank?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@wheely

Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens hier naar het verschil tussen de percentages als je weinig leent of juist veel bij een persoonlijke lening.

https://www.ing.nl/particulier/lenen/pe ... index.html

Zou dat lage bedrag nou zoveel meer risico opleveren voor de bank dan dat hoge bedrag?

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Lady1234 schreef:
12 aug 2019 21:56
Wheely72 schreef:
12 aug 2019 21:05
Lady1234 schreef:
12 aug 2019 13:38
En waarom zou de bank eigenlijk een beloning moeten geven? Ze moeten dat extra afgeloste bedrag weer stallen bij de ECB en daarvoor moeten ze betalen. Of weer een klant zoeken om het aan uit te lenen tegen een nu lagere rente. Eigenlijk zouden ze een opslag moeten rekenen als je veel afgelost hebt. :lol:
Lees eens wat actueel nieuws en persberichten. Verdiep je wat meer in de materie. Goed voor je algemene ontwikkeling. Wellicht is er dan voor jou ook een carrière in bank- en verzekeringswezen weggelegd. :wink:
Die carrière heb ik al lang en breed gehad en nou rust ik op de lauweren daarvan.

Maar u hebt een probleem met het lezen van persberichten. Dat persbericht wat u aanhaalt is alleen van toepassing voor mensen die een risico opslag betalen. Het betekent niet dat als u die opslag niet betaalt, uw gewone rentetarief verlaagd wordt, omdat u afgelost hebt.
Geniet er lekker van. Ik heb geen probleem met lezen van persbericht. Het gaat erom dat banken en verzekeraars niet transparant zijn over hun tarieven. Ze hebben nooit willen aangeven hoe hoog risico-opslag is geweest. En dan nu opeens is het nul. Dat geloof ik niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Geniet er lekker van”? Waarvan?

Dan dient u toch gewoon een klacht in bij het Kifid? Dan moet er duidelijkheid voor u komen.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

Lady1234 schreef:
13 aug 2019 08:43
“Geniet er lekker van”? Waarvan?

Dan dient u toch gewoon een klacht in bij het Kifid? Dan moet er duidelijkheid voor u komen.
Van het rusten op de lauweren (denk je pensioen?).

Miss54
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2012 16:54

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Miss54 »

Wheely heeft natuurlijk gelijk, Ik zit in een soortgelijke situatie.
Voor de mensen die gewoon hier op fora blaten zonder verstand van zaken te hebben, verzoek ik om wat meer te lezen en niet te reageren. jullie vervuilen alleen een geldige topic.

Het gaat er om dat NN 3 tariefsklasses had in het verleden en dat hebben ze uitgebreid naar meerdere.
Voorheen viel iemand die 10% van zijn hypotheek had afgelost viel in zelfde rente klasse als iemand die 50% van zijn hypotheek had afgelost.
Mensen die netjes aflossen of afgelost hebben, hoopten dat de tariefklasse uitbreiding voordelig zou uitpakken voor ze.

Wat heeft NN gedaan?
Bestaande klanten die in <90% niet NHG vielen op 0% risico-opslag niveau gezet. Dat betekent letterlijk, je betaalt al de beste prijs en zult nooit beloond worden voor het feit dat je gaat aflossen. M.A.W. WE NAAIEN DE BESTAANDE KLANTEN!

Ik heb ook een hypotheek in de risico categorie <90% niet NHG.
Wij zitten volgens de nieuwe regels in de categorie 50% tot 60% , omdat we al 40% van de woning hebben afgelost.
Toch hebben wij geen recht op korting.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Miss54 schreef:
30 aug 2019 16:21
Wheely heeft natuurlijk gelijk, Ik zit in een soortgelijke situatie.
Voor de mensen die gewoon hier op fora blaten zonder verstand van zaken te hebben, verzoek ik om wat meer te lezen en niet te reageren. jullie vervuilen alleen een geldige topic.

Het gaat er om dat NN 3 tariefsklasses had in het verleden en dat hebben ze uitgebreid naar meerdere.
Voorheen viel iemand die 10% van zijn hypotheek had afgelost viel in zelfde rente klasse als iemand die 50% van zijn hypotheek had afgelost.
Mensen die netjes aflossen of afgelost hebben, hoopten dat de tariefklasse uitbreiding voordelig zou uitpakken voor ze.

Wat heeft NN gedaan?
Bestaande klanten die in <90% niet NHG vielen op 0% risico-opslag niveau gezet. Dat betekent letterlijk, je betaalt al de beste prijs en zult nooit beloond worden voor het feit dat je gaat aflossen. M.A.W. WE NAAIEN DE BESTAANDE KLANTEN!

Ik heb ook een hypotheek in de risico categorie <90% niet NHG.
Wij zitten volgens de nieuwe regels in de categorie 50% tot 60% , omdat we al 40% van de woning hebben afgelost.
Toch hebben wij geen recht op korting.
Dat was misschien ook wel wat valse hoop.
Tariefklassen en hoogte veranderen naar gelang de verstrekker dat nodig acht:
Bijv bij mijn verstrekker:
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... hypotheek/


Risiko-opslag gaat van 0,5 naar 0,9 ... 0,7 .... 0,5 naar 0,4 nu voor > 90% tarief.
Gelukkig hebben ze maar 3 tarieven ipv NN 8 of ING 12

Maar voel je je serieus in termen als genaaid als je nu in de categorie 50-60% zit? Dan heb je toch wel ook wel een heel kort lontje....
Dat betekent hooguit nog slechts 0,05% opslag oftewel 4,- maandelijks brutorente per ton hypotheek tov je laagste mogelijke tarief zonder NHG. Wanneer dit voor je ingaat zal het uiteindelijke nieuwe rentetarief waarschijnlijk lager voor je zijn, misschien was je nog van plan af te lossen...of is je woz mischien wel alweer een stuk hoger.....
Kans is aanzienlijk aanwezig dat het jou uiteindelijk niets gaat kosten, alleen het per direkt verwachte resultaat was wat valse hoop.

Miss54
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2012 16:54

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Miss54 »

Jonis, Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. bij NN is het verschil tussen <90% en <60% een verschil van 0.2% in rente.
Waar het om gaat is dat iemand die nu aan hypotheek afsluit bij de NN en in <90% tariefsklasse zit en vervolgens een derde van zijn hpotheek aflost recht heeft op 0.2% rente korting. Maar bestaande klanten niet. Zelfs als ik nu zorg dat ik van <60% naar <40% ga, gaat NN mij geen cent korting geven. Dit is typisch een geval, nieuwe klanten paaien, bestaande klanten naaien.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je wordt niet genaaid. Je krijgt gewoon waar je voor getekend hebt. Of heb je jezelf genaaid?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Miss54 schreef:
30 aug 2019 18:22
Jonis, Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. bij NN is het verschil tussen <90% en <60% een verschil van 0.2% in rente.
Waar het om gaat is dat iemand die nu aan hypotheek afsluit bij de NN en in <90% tariefsklasse zit en vervolgens een derde van zijn hpotheek aflost recht heeft op 0.2% rente korting. Maar bestaande klanten niet. Zelfs als ik nu zorg dat ik van <60% naar <40% ga, gaat NN mij geen cent korting geven. Dit is typisch een geval, nieuwe klanten paaien, bestaande klanten naaien.


Dat is iets wat ik idd eigenlijk niet zou willen, want wie zegt niet dat tariefhoogtes zijn aangepast zijn of in de toekomst wijzigen, niet iedereen heeft altijd een lange looptijd vast.

Nogmaals voor jou:
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... hypotheek/

Risiko-opslag gaat van 0,5 naar 0,9 ... 0,7 .... 0,5 naar 0,4 nu voor > 90% tarief.
Dit betekent dat wanneer ik als bestaande klant in het verleden in 11-2016 dus bijv 0,7% opslag had gekregen voor >90%, ik niet tevreden zou zijn met een korting van slechts 0,4% opslag die de nieuwe klanten tegenwoordig slechts krijgen, als mijn opslag weg zou vallen als ik afgelost zou hebben tot <67,5%.
Dus het enige wat echt belangrijk voor je is hoeveel je actuele opslag is en of je die weg kunt krijgen en wat je nieuwe tarieven gaan zijn als de rentevastperiode afloopt.

Stel je ook maar eens de nieuwe klant NN nu voor met bijv tariefklasse 70-80 en de huidige opslag 0,25%
Crisis oid breekt uit en NN past opslagen aan en nieuwe tarief 70-80 wordt 0,5%
Hoeveel korting gaat deze klant krijgen als hij tot <40% dan weet af te lossen?
Als ik jou gedachtengang zou volgen had die dan natuurlijk graag 0,5% opslag in mindering gebracht; omdat je naar het nieuwe actuele tarief kijkt; maar eerlijk is dat helemaal niet omdat die slechts 0,25% opslag heeft.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Moneyman schreef:
30 aug 2019 21:33
Je wordt niet genaaid. Je krijgt gewoon waar je voor getekend hebt. Of heb je jezelf genaaid?
Als je jezelf genaaid voelt, dan kun je zelf beslissen aan wie de eer dan wel de schuld te geven. Maar banken doen natuurlijk meer hun best om nieuwe klanten binnen te halen dan klanten die ze al in hun net gevangen hebben...

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door jonis »

Joepie Joepie schreef:
01 sep 2019 11:17

Als je jezelf genaaid voelt, dan kun je zelf beslissen aan wie de eer dan wel de schuld te geven. Maar banken doen natuurlijk meer hun best om nieuwe klanten binnen te halen dan klanten die ze al in hun net gevangen hebben...
Als je niet met verandering weet om te gaan ben je natuurlijk ook gewoon 0,0 flexibel......
De hele wereld verandert en niets blijft hetzelfde of altijd bij het oude......als je niet van verandering houdt moet je voor 30 jaar vast tekenen en zorgen dat je alles aan einde afgelost hebt...en zelfs dat is geen garantie.

Maar je genaaid voelen omdat bij periode einde rentevast er misschien een maandelijkse 4,- bruto opslag (per ton hypotheek) erbij gaat komen?
Het rupsje nooit genoeg zal het ook wel niet van de daken schreeuwen als er 4,- maandelijks bruto vanaf gaat.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

jonis schreef:
01 sep 2019 11:37
Joepie Joepie schreef:
01 sep 2019 11:17

Als je jezelf genaaid voelt, dan kun je zelf beslissen aan wie de eer dan wel de schuld te geven. Maar banken doen natuurlijk meer hun best om nieuwe klanten binnen te halen dan klanten die ze al in hun net gevangen hebben...
Als je niet met verandering weet om te gaan ben je natuurlijk ook gewoon 0,0 flexibel......
De hele wereld verandert en niets blijft hetzelfde of altijd bij het oude......als je niet van verandering houdt moet je voor 30 jaar vast tekenen en zorgen dat je alles aan einde afgelost hebt...en zelfs dat is geen garantie.

Maar je genaaid voelen omdat bij periode einde rentevast er misschien een maandelijkse 4,- bruto opslag (per ton hypotheek) erbij gaat komen?
Het rupsje nooit genoeg zal het ook wel niet van de daken schreeuwen als er 4,- maandelijks bruto vanaf gaat.
En de financiele dienstverlener is altijd de rups?

YoGee78
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2019 11:32

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door YoGee78 »

Miss54 schreef:
30 aug 2019 18:22
Jonis, Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. bij NN is het verschil tussen <90% en <60% een verschil van 0.2% in rente.
Waar het om gaat is dat iemand die nu aan hypotheek afsluit bij de NN en in <90% tariefsklasse zit en vervolgens een derde van zijn hpotheek aflost recht heeft op 0.2% rente korting. Maar bestaande klanten niet. Zelfs als ik nu zorg dat ik van <60% naar <40% ga, gaat NN mij geen cent korting geven. Dit is typisch een geval, nieuwe klanten paaien, bestaande klanten naaien.

Voorheen was het bij vrijwel geen enkele bank mogelijk om door aflossingen in een lagere risicoklasse (= lagere rente) terecht te komen, dit deden banken gewoon niet. Door gewijzigde richtlijnen zijn bijna alle banken hier nu op overgegaan, en dus ook voor veel BESTAANDE klanten zijn de voorwaarden verbeterd. Zonder dat zij hier zelf iets voor hoefde te doen/wijzigen.

Echter, het klopt dat NN door een 'slimmigheidje' de klanten die destijds 89% van hun woningwaarde hebben geleend, de rest van hun rentevaste periode vast kunnen houden aan hun oorspronkelijke oorspronkgelijke rente/risicoklasse, ondanks dat het risico voor de bank wannneer er bijvoorbeeld inmiddels nog maar 30% van de waarde wordt geleend natuurlijk enorm is gedaald.

Dit voelt voor de klanten die eerder 89% v.d. waarde hebben geleend uiteraard als vreselijk oneerlijk, omdat je wel het risico voor de bank verlaagt door aflossen en het overgrote deel van de andere mensen hier het voordeel heeft door terecht te komen in een lagere riscioklasse. Alleen helaas pinkdakaas bij NN hebben de mensen die 80 - 90% hebben geleend dus 0,0 voordeel, en zit je mogelijk nog ca. 20 jaar vast aan je "oude" renteopslag terwijl je veel aflost en ook nog een (extra hoge) gigantische boeterente moet betalen als je vervroegd wil aflossen omdat volgens de "nieuwe" systematiek de rente veel lager is. (dus het verschil is nóg groter bij oud-nieuw dan wanneer je een boete zou betalen volgens nieuw-nieuw).

Technisch/juridisch heeft NN ongetijfeld gelijk, maar moreel is het natuurlijk niet correct om zo je bestaande klanten in de kou te laten staan en te benadelen t.o.v. nieuwe klanten met nieuwe richtlijnen.

Wheely72
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jul 2019 09:17

Re: Nationale-Nederlanden komt belofte over verlaging risico-opslag niet na

Ongelezen bericht door Wheely72 »

YoGee78 schreef:
09 sep 2019 12:01
Miss54 schreef:
30 aug 2019 18:22
Jonis, Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. bij NN is het verschil tussen <90% en <60% een verschil van 0.2% in rente.
Waar het om gaat is dat iemand die nu aan hypotheek afsluit bij de NN en in <90% tariefsklasse zit en vervolgens een derde van zijn hpotheek aflost recht heeft op 0.2% rente korting. Maar bestaande klanten niet. Zelfs als ik nu zorg dat ik van <60% naar <40% ga, gaat NN mij geen cent korting geven. Dit is typisch een geval, nieuwe klanten paaien, bestaande klanten naaien.

Voorheen was het bij vrijwel geen enkele bank mogelijk om door aflossingen in een lagere risicoklasse (= lagere rente) terecht te komen, dit deden banken gewoon niet. Door gewijzigde richtlijnen zijn bijna alle banken hier nu op overgegaan, en dus ook voor veel BESTAANDE klanten zijn de voorwaarden verbeterd. Zonder dat zij hier zelf iets voor hoefde te doen/wijzigen.

Echter, het klopt dat NN door een 'slimmigheidje' de klanten die destijds 89% van hun woningwaarde hebben geleend, de rest van hun rentevaste periode vast kunnen houden aan hun oorspronkelijke oorspronkgelijke rente/risicoklasse, ondanks dat het risico voor de bank wannneer er bijvoorbeeld inmiddels nog maar 30% van de waarde wordt geleend natuurlijk enorm is gedaald.

Dit voelt voor de klanten die eerder 89% v.d. waarde hebben geleend uiteraard als vreselijk oneerlijk, omdat je wel het risico voor de bank verlaagt door aflossen en het overgrote deel van de andere mensen hier het voordeel heeft door terecht te komen in een lagere riscioklasse. Alleen helaas pinkdakaas bij NN hebben de mensen die 80 - 90% hebben geleend dus 0,0 voordeel, en zit je mogelijk nog ca. 20 jaar vast aan je "oude" renteopslag terwijl je veel aflost en ook nog een (extra hoge) gigantische boeterente moet betalen als je vervroegd wil aflossen omdat volgens de "nieuwe" systematiek de rente veel lager is. (dus het verschil is nóg groter bij oud-nieuw dan wanneer je een boete zou betalen volgens nieuw-nieuw).

Technisch/juridisch heeft NN ongetijfeld gelijk, maar moreel is het natuurlijk niet correct om zo je bestaande klanten in de kou te laten staan en te benadelen t.o.v. nieuwe klanten met nieuwe richtlijnen.
Het is een slimmigheidje bedacht omdat ze anders veel klanten tegemoet moeten komen. In feite houdt NN zich niet aan het zogenaamde éénsporige rentebeleid. Ze maken onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten. Je kunt dit melden bij AFM. Als genoeg klanten melden dan moeten ze de melding oppakken. In individuele cases gaat AFM zich niet mengen.

Gesloten