LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Obvionklant
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2011 18:54

Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Obvionklant »

Eerst even een stukje voorgeschiedenis.

- Ik betaal in principe maandelijks mijn hypotheeklast via een automatische incasso.
- Doordat de incassodatum soms net voor de datum van mijn salaris wordt afgeboekt is nu een paar maanden de automatische incasso fout gegaan. Deze is vervolgens steeds net na het einde van de maand handmatig door mij overgeboekt.
- Obvion behandeld dit ondanks dat er steeds hoogstens een paar dagen betalingsachterstand is als een betalingsachterstand van 3 maanden. (omdat de betaling op 1 september dan niet wordt gezien als de betaling voor augustus maar voor die van september, hetzelfde voor de betalingen in begin oktober en begin november).

Ik weet overigens dat deze handelswijze vrij standaard is in de hypotheekwereld, ben het er niet mee eens, maar daar is denk ik niets aan te doen.

Wat ik wel erg vervelend is is dat Obvion vandaag mijn moeder heeft gebeld en haar gevraagd heeft of ze met mij contact op kon nemen in verband met de "betalingsmoraal". Voor de duidelijkheid, ik woon al jaren niet meer thuis en hoe ze aan het nummer van mijn moeder zijn gekomen weet ik niet. Ze hebben tevens de mededeling gedaan dat ze mij al meerdere keren hebben gbeld, maar me niet te pakken hebben gekregen. Nu heb ik inderdaad de laatste tijd veel gemiste oproepen gehad van een onbekend nummer, dus dat zouden zij geweest kunnen zijn. Maar pas vandaag hebben ze mijn voice-mail voor het eerst ingesproken, die luister ik overdag als ik op mijn werk ben niet af.

Mijn moeder was volledig overstuur want ze dacht dat ik grote financiële problemen had enz. Ze hebben ook bij haar geïnformeerd of ik vast werk had enz. volledig overtrokken reactie terwijl er nieteens meer een betalingsachterstand is (November hoeft pas voor 30 november betaald te worden)

Wordt hier mijn privacy geschonden of kan Obvion dit zomaar doen? En wat voor stappen kan ik nemen indien inderdaad mijn privacy geschonden is?

Obvionklant
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2011 18:54

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Obvionklant »

nee, je leest niet goed, willens en wetens kun je over twisten. Ik heb steeds zsm nadat ik door het dat de automatische incasso fout was gegaan het bedrag overgemaakt, minder dan een week tijd lijkt me vrij redelijk, maar inderdaad ik was te laat.

Maar dat was de klacht ook helemaal niet.

Ze mogen me ook best bellen, maar het is toch gek dat ze iemand anders bellen om mijn betalingsgedrag te bespreken? Ze moeten mij lastigvallen, niet mijn moeder. En ze moeten ook niet dit soort privézaken met mijn moeder bespreken. Volgens mij is dat niet de weg om je geld te ontvangen. Mara ik kan het fout hebben natuurlijk.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Of het mag....ik heb geen idee maar ik vind het niet normaal !

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Misschien met de hypotheekverstrekker eens andere afspraken maken waarneer het termijnbedrag wordt afgeschreven. De eerste van de maand lijkt me heel redelijk. Huur moet ook per de eerste van de maand betaald zijn, terzijn dat in het weekend valt.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door __oi__ »

Obvionklant schreef: Ik weet overigens dat deze handelswijze vrij standaard is in de hypotheekwereld, ben het er niet mee eens, maar daar is denk ik niets aan te doen.
Volgens mij is dit wiilens en wetens.

En ik kan het fout hebben, maar iets zegt me dat jij zorgt dat je de volgende keer wel je contractuele afspraken nakomt door te zorgen dat er voldoende saldo op de rekening staat ipv 3 keer te verzaken.

Obvionklant
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2011 18:54

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Obvionklant »

__oi__ schreef:
Obvionklant schreef: Ik weet overigens dat deze handelswijze vrij standaard is in de hypotheekwereld, ben het er niet mee eens, maar daar is denk ik niets aan te doen.
Volgens mij is dit wiilens en wetens.

En ik kan het fout hebben, maar iets zegt me dat jij zorgt dat je de volgende keer wel je contractuele afspraken nakomt door te zorgen dat er voldoende saldo op de rekening staat ipv 3 keer te verzaken.
Wat is de relevantie van het effect van hun methodes? Als ze me met de dood hadden bereigd, was de kans dat ik me aan de afspraken zou houden wellicht nog groter geweest.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Gizmo© schreef:Misschien met de hypotheekverstrekker eens andere afspraken maken waarneer het termijnbedrag wordt afgeschreven. De eerste van de maand lijkt me heel redelijk. Huur moet ook per de eerste van de maand betaald zijn, terzijn dat in het weekend valt.
Dit is misschien zo gek nog niet. Het was wel beter geweest om dit zelf in het vooruit met de hypotheekverstrekker te bespreken als dit al een aantal maanden zo gaat. Meestal is men dan een stukje welwillender. Gezien de huidige tijd zitten ze er tegenwoordig een stuk sneller bovenop als er problemen zijn met de betaling.

Of dit dan weer zomaar kan en mag, weet ik eerlijk gezegd niet. Ze hadden ook al veel eerder een voicemail kunnen achterlaten of een e-mail sturen of een briefje met het verzoek contact op te nemen. Misschien kunt u eens contact opnemen met consuwijzer op cbp (college bescherming persoonsgegevens) om navraag te doen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Obvionklant schreef: Wordt hier mijn privacy geschonden of kan Obvion dit zomaar doen? En wat voor stappen kan ik nemen indien inderdaad mijn privacy geschonden is?
Ongeacht of Obvion dit wel/niet mag, zou ik ze toch even duidelijk laten weten daar niet van gediend te zijn!
Jij hebt een hypotheek daar, niet je moeder en je bent niet bepaald in 1 keer van de aardbodem verdwenen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jolijn schreef:Ongeacht of Obvion dit wel/niet mag, zou ik ze toch even duidelijk laten weten daar niet van gediend te zijn!
Jij hebt een hypotheek daar, niet je moeder en je bent niet bepaald in 1 keer van de aardbodem verdwenen.
Nu zeg ik niet dat dat hier aan de hand is, maar als het een constructie is waarbij ouders garant staan voor hypotheek van de kinderen kan ik het me overigens wel weer voorstellen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als dat zo is, heeft Obvion dan ook gegevens van degene die garant staat?

TS schreef:
hoe ze aan het nummer van mijn moeder zijn gekomen weet ik niet

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Jolijn »

__oi__ schreef:
Obvionklant schreef: Ik weet overigens dat deze handelswijze vrij standaard is in de hypotheekwereld, ben het er niet mee eens, maar daar is denk ik niets aan te doen.
Volgens mij is dit wiilens en wetens.
En ik kan het fout hebben, maar iets zegt me dat jij zorgt dat je de volgende keer wel je contractuele afspraken nakomt door te zorgen dat er voldoende saldo op de rekening staat ipv 3 keer te verzaken.
The Godfather deel 3.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jolijn schreef:Als dat zo is, heeft Obvion dan ook gegevens van degene die garant staat?

TS schreef:
hoe ze aan het nummer van mijn moeder zijn gekomen weet ik niet
klopt.. daarom schreef ik ook: nu zeg ik niet dat het hier aan de hand is...
Dat was meer algemeen bedoeld.

Obvionklant
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2011 18:54

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Obvionklant »

Ik betaal 3x 1 of 2 dagen te laat en ben gelijk een paria van de samenleving? Ik vermoed dat er dan een hoop paria's in deze samenleving zitten.

Mijn moeder staat overigens niet garant voor mijn hypotheek. Het is een standaard hypotheek waar ik elke maand gewoon mijn rente over betaal alleen nu wel een paar keer achter elkaar 2 dagen te laat. Bij mijn vorige baan had ik dit probleem niet, toen werd het salaris al de 22e bijgeschreven, alleen nu wordt mijn salaris steeds helemaal aan het einde van de maand (26e) bijgeschreven en Obvion heeft de automatische incasso ook op de 26e staan. Uiterste betaaldatum is de laatste dag van de maand.

Probleem is dat ABN het bedrag eerst wel afschrijft en dan pas 2 dagen later weer terugboekt terwijl op dat moment het saldo al weer hoog genoeg is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Obvionklant schreef:Ik betaal 3x 1 of 2 dagen te laat en ben gelijk een paria van de samenleving?
Nou nee, dat zou ik niet willen zeggen. Ik vind het zeker niet netjes te noemen deze handelswijze van Obvion en ik zou er ook zeker niet van gediend zijn. Of het kan en mag weet ik niet zoals ik al zei, vandaar een verwijzing waar u dat eventueel na zou kunnen vragen.
Obvionklant schreef: Bij mijn vorige baan had ik dit probleem niet, toen werd het salaris al de 22e bijgeschreven, alleen nu wordt mijn salaris steeds helemaal aan het einde van de maand (26e) bijgeschreven
Aha, u bent van baan veranderd. Het is weliswaar maar een paar daagjes maar ik vind het niet echt handig van uw kant dat u niet vanuit uzelf contact heeft gezocht met de hypotheekvertstrekker. De hypotheekverstrekker krijgt toch een aantal maanden achter elkaar een melding dat de incasso niet goed gaat. U betaald een paar daagjes te laat en weet dat er eigenlijk niet zoveel bijzonders aan de hand is. De hypotheekverstrekker kan niet beoordelen wat er aan de hand is en weet dus niet of dit wel of geen dringend probleem is, deze constateert enkel afwijkend betaalgedrag. In deze tijden zitten ze er gewoon meteen bovenop.

Het was iets handiger geweest om (eerder) contact te zoeken met hen, het verhaal uitleggen en vragen of ze de incasso met een dag of 2 willen opschuiven zodat het wel goed gaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door bprosman »

Is een kwestie van contact opnemen met Obvion.
Bij mij schrijven ze de 28e van de maand af.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dit zul je hier steeds meer zien. In Noord Amerika is het al heel normaal. Je moet mensen achter de broek aan zitten om je geld te krijgen. Omdat mensen steeds slechter betalen gaan de geldverstrekers andere methodes bedenken.

Ik weet er alles van want beroepshalve zit ik hele dagen mensen achter de broek om hun afgesloten leningen op tijd terug te laten betalen. Je wordt dan onbeschoft te woord gestaan terwijl ik enkel de afspraken nageleefd wil hebben. De Chinezen hebben gelijk. In Europa zijn we verwend en lui.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

De hypotheekverstrekker krijgt toch een aantal maanden achter elkaar een melding dat de incasso niet goed gaat. U betaald een paar daagjes te laat en weet dat er eigenlijk niet zoveel bijzonders aan de hand is.
Je kunt in dit soort situaties niet voorzichtig genoeg zijn als consument. Voor je het weet heb je een BKR achterstandscodering aan de broek, is meteen je financiële integriteit aan barrels.

Overigens vraag ik me nog steeds af hoe Obvion aan het telefoonnummer van moeder komt, mijn bank weet heus niet wie mijn moeder is, laat staan waar ze woont en welk telefoonnummer ze heeft. Woonde je bij aanvraag van je hypotheek wellicht nog thuis bij je moeder en heb je dat telefoonnummer toen doorgegeven? En vervolgens vergeten een wijziging door te geven?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Obvion belt mijn moeder omdat ik te laat betaald heb.

Ongelezen bericht door Jolijn »

sjoegel schreef:Dit zul je hier steeds meer zien. In Noord Amerika is het al heel normaal. Je moet mensen achter de broek aan zitten om je geld te krijgen. Omdat mensen steeds slechter betalen gaan de geldverstrekers andere methodes bedenken.

Ik weet er alles van want beroepshalve zit ik hele dagen mensen achter de broek om hun afgesloten leningen op tijd terug te laten betalen. Je wordt dan onbeschoft te woord gestaan terwijl ik enkel de afspraken nageleefd wil hebben. De Chinezen hebben gelijk. In Europa zijn we verwend en lui.
Chinezen hebben ook gelijk als ze pasgeboren meisjes in een weeshuis dumpen?
Hebben ze gelijk als ze mensen zomaar op straat zetten, omdat hun appartementjes plaats moeten maken voor sporthallen en accommodaties voor de Olympische Spelen?
Uit angst voor een sluimerende 'jasmijnopstand' naar het voorbeeld van het Midden-Oosten zijn de Chinese autoriteiten de afgelopen weken een stevige repressiecampagne begonnen. Tientallen juristen, schrijvers, kunstenaars, studenten, bloggers en activisten zijn gearresteerd, onder huisarrest geplaatst, naar werkkampen gestuurd of 'verdwenen'. Ze zitten allemaal vast omdat ze een onafhankelijk, kritisch stemgeluid durven te laten horen: luizen in de pels.Ja laten we een voorbeeld nemen aan China.

Gesloten