LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Fergo »

Afgelopen week hebben we een offerte bij Obvion aangevraagd voor onze nieuwe huis. Hierbij doen we een beroep op de verhuisregeling aangezien onze huidige hypotheek reeds bij Obvion loopt en de rente hierbij relatief laag is. Inmiddels hebben we van onze tussenpersoon te horen gekregen dat Obvion erg moeilijk doet. Dit zou te maken hebben met het feit dat wij onze huidige woning nog niet hebben verkocht en we hierop geen overwaarde hebben. Obvion gaat uit van het ergste scenario, nl. het feit dat we over 2 jaar ons huis (in Diemen) nog niet hebben verkocht. Volgens de tp doet Obvion er echter alles aan om te voorkomen dat we gebruik maken van onze huidige lage rente. Bij andere banken is een hypotheek nl. geen enkel probleem gezien onze inkomen. Dit is al de tweede keer in een week tijd dat Obvion ons een geintje probeert te flikken nadat ze eerder de toeslag op het variabele rentedeel (ook bij ons) hebben verhoogd met 0.7%b :evil: . Onze tp vindt de gang van zaken onacceptabel en heeft een gesprek met een leidinggevende van Obvion aangevraagd. Ik begin nu wel ernstig aan de transparantie van Obvion te twijfelen. Het zou heel goed kunnen dat ze (lees: Rabobank) behoorlijk in de problemen zitten ondanks hun hardnekkige ontkenningspogingen.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Hup, je woning snel verkopen en het probleem is opgelost.....toch!

Waarom moet Obvion het risico lopen dat zij met twee panden blijft zitten waarbij de waardes niet de hypotheekschuld overstijgen.

Als jij failliet gaat zit OBVION twee maal met de gebakken peren.

En je TP zou wat professioneler moeten reageren. Hij kent de regels bij OBVION en vindt e.e.a. nu onacceptabel??? Misschien wil hij jou alleen maar er extra van overtuigen naar een andere geldvsretrekker over te stappen. KASSA! Provisieschip vaart weer binnnen.

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Fergo »

Hypotheekadviseurs, bedankt voor je reactie die vermoedelijk niet geheel onafhankelijk is. Mijn TP heeft bij 5 andere aanbieders te horen gekregen dat acceptatie bij hun geen enkel probleem is. De evt. provisie die hij krijgt, wordt aan ons doorgespeeld aangezien mijn vrouw een collega van deze TP is. Hun beider werkgever was zelfs bereid om garant te staan voor de lening. Dit aanbod sloeg Obvion af. Eigenbelang is hier dus niet aan de orde. En de regels bij Obvion zijn niet dat er geen hypotheek wordt verstrekt zolang de oude woning niet is verkocht, of wel soms? Wellicht beschik jij wel over deze (interne) informatie. Als alle banken reageren zoals Obvion is dit niet bepaald bevordelijk voor de huizenmarkt. Afijn, inmiddels hebben we gekozen voor een hypotheek bij een andere verstrekker.
Met deze post wilde ik aangeven dat Obvion niet zo transparant lijkt als dat ze eenieder willen doen geloven. Natuurlijk nemen ze een risico om ons een hypotheek voor ons nieuwe huis te verstrekken terwijl het oude huis nog niet is verkocht. Het feit dat andere banken dit risico wel willen nemen doet me concluderen dat Obvion af wilde van onze huidige lage rente maar dit niet wil toegeven.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Obvion heeft duidelijke regels in jouw situatie. Wat mij betreft is dat transparant. Dat jouw adviseur het niet weet is een ander verhaal en mag je hem verwijten.
En inderdaad: andere geldverstrekkers stellen die eis niet, maar dat komt nog wel.

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Fergo »

Waar kan ik deze regels dan terugvinden? In de algemene voorwaarden?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Nog sterker! In jouw offerte. speciaal op maat gemaakt.
En in het grote Obvionboek, dat jouw adviseur heeft.

Nog even in het algemeen:
In een offerte staat opgenomen, onder welke voorwaarden een geldverstrekker bereid is een hypothecaire lening te verstrekken. Verder staat altijd opgenomen, dat een geldverstrekker op basis van te verstrekken documenten aanvullende voorwaarden mag stellen, of zelfs de offerte mag intrekken. Daarmee kun je akkoord gaan, maar ook niet. Dan moet je elders een hypotheek zoeken. Jij wilt worst kopen bij de bakker, en klaagt over de weigering van deze bakker (beetje gechargeerd, maar je snapt 'm wel)

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Fergo »

Welke offerte? Het probleem is juist dat we geen offerte krijgen voor ons nieuw huis i.c.m. de verhuisregeling.

lisa24
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2008 18:22

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door lisa24 »

Helaas hebben wij een soort gelijk probleem met obvion.,

We hebben in augustus een offerte ondertekend en er was door onze adviseur aangegeven dat de waarschuwing die in de offerte is opgenomen helemaal geen probleem was, nu blijkt dit wel het geval te zijn en moeten we toch maar weer een andere offerte opvragen bij een andere geldverstrekker. Echt heel triest, gelukkig passeren we pas in mei en zijn we er optijd achter gekomen. Je moet bij obvion dus perse een overbruggingskrediet afsluiten anders heb je een probleem. Ook wij hebben een kleine onderwaarde of eigenlijk geen overwaarde en dus geen overbruggingskrediet. Handig dat obvion zo lekker duidelijk is!!!

03051970
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 23:19

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door 03051970 »

Ten eerste is het bij Obvion enkel verplicht om een overbruggingskrediet te nemen wanneer men financieel gezien geen dubbele hypotheeklast kan dragen. Dit heeft in dit geval dan zelfs niets te maken met over- of onderwaarde van de huidige woning.
Indien bovenstaande geen optie is, is een overbruggingskrediet enkel mogelijk wanneer er sprake is van een overwaarde op de huidige woning. Dit lijkt mij niet meer dan logisch...
Beseft u zich wel dat het een enorm zware financiële last kan zijn wanneer u bijvoorbeeld voor een jaar (of zolang uw woning niet is verkocht) een dubbele hypotheek moet betalen? En in dit geval wordt dan van Obvion verwacht dat ze, ondanks de onderwaarde van de woning en een financieel tekort om dubbele hypotheeklasten te dragen toch een extra krediet wordt verstrekt? Ik zou zeggen: TOTAAL ONVERANTWOORDELIJK!

lisa24
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2008 18:22

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door lisa24 »

Echt lulkoek,

wat je nu uitkraamt, we hebben een ton minder geleend dan we konden, we kunnen volgens de meest soepele berekeningen 6 ton lenen en volgens de minst soepele 499 duizend. We hadden een hypotheek afgesloten van 410 duizend en bij dubbele lasten en alle andere lasten eraf, hielden we zelfs nog geld over.

Dus oordeel niet zomaar!!!!!!!

Obvion doet wel degelijk erg moeilijk, en als je perse wilt dat iemand een overbrugging afsluit, die geen overwaarde heeft moet je de financiering gewoon niet verstrekken en dat hadden ze wel gedaan!!!!

lulkoek dus.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Nou Lisa, slik die lulkoek maar snel weer in, want 0305 heeft wel gelijk.
Obvion wil controle houden op het 1e huis door te verplichten:
1. het oude huis verkocht te hebben voor de nieuwe hypotheek wordt verstrekt

of

2. een overbruggingskrediet te nemen.

En uiteraard heeft dat te maken met de lasten.
Bij onderwaarde kun je inderdaad geen overbruggingskrediet opnemen, logisch natuurlijk.

En je kunt Obvion wel de schuld geven, maar het is gewoon een leningvoorwaarde. Èn je adviseur dient dat te weten! Als het goed is heeft hij het grote Obvionboek in de kast en kan hij op het extranet van Obvion zoeken.

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Fergo »

Hij weer met zijn grote Obvionboek :lol:

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

:D

Vervelend hè, zo'n betweter op het forum.
Laatst gewijzigd door een vraag, een antwoord op 18 dec 2008 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

03051970
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 23:19

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door 03051970 »

Lisa, wat volgens mij bij jullie aan de hand is is het volgende: je hebt geen overwaarde op je huidige woning. Een overbruggingskrediet is dus uitgesloten. Ik begrijp uit je verhaal dat jullie wel voldoende financiële middelen hebben om beide kredieten te dragen, echter, Obvion verstrekt een lening (zonder overbruggingskrediet) van maximaal 125% van de executiewaarde van de nieuwe woning.

lisa24
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2008 18:22

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door lisa24 »

We hadden inderdaad een lening waarbij we extra hadden geleend om eventuele dubbele lasten op te vangen, maar geen overbruggingskrediet.
Obvion was helemaal akkoord met de hypotheek en de stukken lagen al bij de notaris, totdat ik op een toevallig moment de stukken nog een keer aan het bekijken was en achter de waarschuwing kwam die in de offerte is vermeld. We zijn toen een heel traject in gegaan met obvion. Uiteindelijk mochten we wel de hypotheek nemen, maar dan moest ik kunnen aantonen dat ik twee jaar dubbele lasten kon dragen. Dit kunnen we en ik heb ouders die mij financieel willen en kunnen steunen. Een andere mogelijkheid was een tweede hypotheek afsluiten.

Al met al allemaal veel gedoe voor helemaal niks. We hebben nu een andere hypotheek afgesloten en het lijkt uiteindelijk allemaal wel los te gaan lopen ondertussen een bod op ons huis. En we passeren pas in mei. Met andere woorden obvion doet echt wel moeilijk, ik denk dat ze gewoon geld willen trekken door jou nog extra leningen te laten afsluiten, ik ga geen extra lening afsluiten als ik iets zelf kan betalen!!!!

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Heel vervelend Lisa, maar ik zeg het nog maar een keer (sorry hoor: men kan er hier erg slecht tegen heb ik gemerkt): Obvion is heel duidelijk in z'n regels en neemt de voorwaarde op in de offerte.

Onwetendheid/Ondeskundigheid van je adviseur en kritisch zijn op wat je ondertekent. :oops:

lisa24
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2008 18:22

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door lisa24 »

Ik ben het er mee eens dat het niet handig was van de adviseur, kan daar nog steeds boos over worden. Ga nooit meer naar de hypotheker. Heb er slechte ervaring mee. maar goed, ik ben wel van mening dat obvion de lening niet akkoord moet geven als je geen overbrugging kan afsluiten, als je deze voorwaarde erin zet. Ik snap dat ze zich aan de regels houden, maar ik vindt dat je mensen moet beschermen, je vertrouwt op de woorden van de adviseur, je gaat ervan uit datdit zijn dagelijks werk is en dus ook weet wat hij doet en wat de voorwaarden zijn. Als ik nu niet zelf heel goed had opgelet had het wel eens helemaal fout kunnen aflopen.

ik hoop dat je daar wel een beetje mee eens kan zijn. Ze kunnen dan maar beter wat stelliger zijn in hun acceptatie en daar al een overbrugging eisen als je nog een huis hebt.

03051970
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 23:19

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door 03051970 »

Ja Lisa, dat wilde ik je ook zojuist vertellen: in de offerte zijn duidelijk alle voorwaardes opgenomen. Jij hebt getekend dat je daarmee akkoord gaat. Wel goed van je dat je alsnog zelf de offerte goed hebt doorgelezen! Het is de taak van een adviseur om je daarop te wijzen aangezien ik me kan voorstellen dat een heleboel mensen niet weten wat ze precies ondertekenen. Ik begrijp daarom je frustratie wel, maar eigenlijk niet omtrent Obvion...

Marti79
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2010 00:23

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Marti79 »

Ik heb een vraag.

Wij hebben en hypotheek bij obvion a 200.000 euro. Wij gaan ons huis aan mijn ouders verkopen voor 190.000 euro. Dat is dus een onderwaarde van 10.000 euro.

Wij gaan een nieuwbouwhuis kopen van 175.000 Euro vrij op naam. De exacte datum van aanvang bouw en verkoop van ons huis staat nog niet vast, wel staat vast dat mijn ouders het willen kopen

Is dit mogelijk gezien de onderwaarde en de lagere aanschafwaarde van het nieuwbouwpand?

bvd

Maarten

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: Obvion doet erg moeilijk bij verhuisregeling

Ongelezen bericht door Purist »

Misschien moet je wat meer info geven, Marti....

Gesloten