LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Matsuu
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 15:47

Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Matsuu »

Goedemiddag,

Ik ben de gelukkige bezitter van een heel leuk appartementje in een winkelstraat, als hypotheek heb ik een Obvion spaarhypotheek waarin ik al eens extra heb gestort om de looptijd in te korten. Hou me netjes aan de bandbreedte, maar nu had ik weer verzocht om nog eens te mogen storten en nu krijg ik de mededeling dat het beleid is dat er niet meer dan 60 maanden ingekort mogen worden, als ik de medewerker vraag waar dit in de hypotheekvoorwaarden staat krijg ik als antwoordt dat niet alle beleidsregels op papier staan volgens de voorwaarden zou ik 20% per jaar af mogen lossen.

Is er mischien iemand hier die zoiets soortgelijks heeft gehad?

Bedankt!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aflossen op de hypotheek is natuurlijk niet hezelfde als storten op de polis.

En mag u dan ook niet storten met als gevolg een verlaging van de premie?

Ik lees dit bij Obvion.

https://www.obvion.nl/Hypotheekvormen/S ... eden-1.htm

Matsuu
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 15:47

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Matsuu »

Klopt , sorry gebruikt de verkeerde benaming, wil inderdaad storten in de spaarpolis. Om de looptijd te verkorten

Heb een zeer lage maandinleg vandaar dat ik graag de tijd inkort.

Bedankt voor uw reactie.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar volgens mij moet die looptijd aan fiscale regels voldoen en kan dat niet onbeperkt ingekort worden.

Edit, die jareneis is komen te vervallen.

Dan de premie nog maar verder verlagen als dat kan.

Matsuu
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 15:47

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Matsuu »

De premie kan nog maar 2 tientjes omlaag, waar het me in dit verhaal om gaat is dat ik volgens de voorwaarden 20% per jaar boetevrij mag storten/aflossen maar dat Obvion daar dus niet aan mee wil werken op deze manier. En dat ze regels hanteren die nergens staan beschreven.

De tijdsklem is idd van de spaarhypotheek af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nogmaals, aflossen en bijstorten zijn twee verschillende dingen. Dat er20% afgelost mag worden zegt niets over het bijstorten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind het toch wel erg duidelijk. Hypotheken hebben altijd wel de nodige regels nodig om alles goed te laten lopen.

Matsuu
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 15:47

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Matsuu »

Oke Kweenie, ik ben me er terdege van bewust dat bijstorten iets anders is als aflossen. Alhoewel er in mijnobvion letterlijk extra aflossen staat bij bij de spaarhypotheek zou hier eigelijk bijstorten moeten staan.

Theotrucker, wat vindt je duidelijk?
Natuurlijk zijn er regels nodig, en ik wil ook graag dat de hypotheekverstrekker zich hieraan houdt. Ik kan ook moeilijk zeggen, ahh weetje dit jaar betaal ik ff niet hebben we niet zo afgesproken op papier en staat nergens maar is mijn huisregel.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Matsuu schreef:Oke Kweenie, ik ben me er terdege van bewust dat bijstorten iets anders is als aflossen. Alhoewel er in mijnobvion letterlijk extra aflossen staat bij bij de spaarhypotheek zou hier eigelijk bijstorten moeten staan.

Theotrucker, wat vindt je duidelijk?
Natuurlijk zijn er regels nodig, en ik wil ook graag dat de hypotheekverstrekker zich hieraan houdt. Ik kan ook moeilijk zeggen, ahh weetje dit jaar betaal ik ff niet hebben we niet zo afgesproken op papier en staat nergens maar is mijn huisregel.
Over hoeveel hypotheekschuld en hoeveel premie's praten we?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult bij afsluiten van deze hypotheek een adviseur gehad hebben, die moet u nu ook nog helpen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u lid bent van de Vereniging Eigen Huis dan kunt u wellicht daar eens informeren. Zij hebben een speciale hypotheekafdeling met deskundigen op dit gebied.

Helemaal aan het begin van uw verhaal spreekt u over een spaarhypotheek. De constructie van een spaarhypotheek is dat u in de hoofdsom helemaal niets extra kúnt aflossen. Het nominale schuldbedrag blijft staan tot het einde looptijd van de spaarhypotheek. Dit nominale schuldbedrag wordt aan het einde van die looptijd in één keer totaal afgelost door het opgebouwde spaarbedrag in de gekoppelde levensverzekering.

Wat wel kan is dat u extra premiebedragen stort in die gekoppelde levensverzekering. Uw maandelijkse (spaar)premiedeel gaat hierdoor omlaag. Voordeel hiervan is dat u over dat “gespaarde” deel precies dezelfde rente ontvangt als dat u betaald over uw schulddeel. Dat is op dit moment natuurlijk veel meer als dat geld op een spaarrekening opbrengt en daardoor zeer aantrekkelijk. Maar, dit extra storten in de levensverzekering is/was aan een wettelijk maximum gebonden. Dat hoeft daardoor dus niet in de voorwaarden van Obvion te staan, maar Obvion moet zich daaraan wel houden.

Of en hoe die beperkende fiscale regel nog geldt is mij niet geheel bekend, informeer daarom bij de Vereniging Eigen Huis of bij een ander die veel verstand van financiële zaken heeft.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Obvion spaarhypotheek mag niet verder ingekort worden?

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef: Helemaal aan het begin van uw verhaal spreekt u over een spaarhypotheek. De constructie van een spaarhypotheek is dat u in de hoofdsom helemaal niets extra kúnt aflossen. Het nominale schuldbedrag blijft staan tot het einde looptijd van de spaarhypotheek. Dit nominale schuldbedrag wordt aan het einde van die looptijd in één keer totaal afgelost door het opgebouwde spaarbedrag in de gekoppelde levensverzekering.
In principe klopt dat, maar er zijn spaarhypotheken waarbij je ook tussentijds extra kunt aflossen waardoor de schuld verminderd, en als gevolg daarvan ook de spaarpremie.

Gesloten